Connect with us

Prin Oras

Români, feriţi-vă buzunarele! Guvernul iese din nou la luat, nu la dat!

Alex Campian

Published

on

Ce bine-mi pare c-ați luat țeapă!

În anul de graţie 2013, într-un editorial intitulat „Facturile românilor reprezintă contravaloarea consumului real sau sunt furt ordinar?”, constatam că „în România facturile la electricitate pentru consumatorii casnici au ajuns să fie în prezent mai mari cu o treime față de aceeași perioadă a anului trecut (aka, 2012), cele de gaze au crescut și ele cu câteva procente, iar prețul gigacaloriei s-a mărit în multe orașe.”Şi toate acestea se cumulau cu „scăderea puterii de cumpărare a românilor prin inflație, odată cu creșterea numărului de taxe și impozite, odată cu creșterea taxelor și impozitelor locale și pe fondul lipsei totale de idei productive. Și încă nu vorbim despre scumpirile ce vor veni în anii următori, odată cu liberalizarea piețelor de electricitate și gaze naturale.”Prin urmare anul 2022 şi dezastrul preţurilor la care asistăm nu ar trebui să constituie o noutate. E doar rezultatul hoţiei sistematizate asupra buzunarului românilor pe care-l practică politicienii în cârdăşie cu amicii lor securiştii. Este rezultatul nepăsării noastre ca turmă ce se lasă tunsă şi mulsă de aceşti neisprăviţi pe care-i tot punem în pita banului public prin vot.Mizeria pe care o tot plătim vine din 2012, printr-o decizie a politrucilor din ANRE, slugi ale băieţilor deştepţi din piaţa energiei, dar plătiţi regeşte din buzunarul nostru. Ce poate fi mai frumos decât să-ţi plăteşti propriul călău să-ţi taie capul?Conform acelei decizii au crescut, an după an (fără să mai verifice nimeni câtă vreme nu ardea prea tare la buuzbunare), tarifele pentru serviciul de transport practicat de Transelectrica, tariful pentru serviciul de sistem, tariful pentru serviciile prestate de operatorul comercial participanților la piața angro de energie electrică şi tarifele de distribuție.Tot prin acea decizie, raportată la o lege dată tot în 2012, la facturile de electricitate au fost adăugate certificatele verzi și contribuţiile pentru cogenerare.Cică (citez din decizia ANRE): „sume care sunt colectate şi sunt destinate protejării mediului, fiind direcţionate spre investiţiile în unităţile de producţie a energiei electrice şi termice care consumă mai puţine materii prime şi poluează mai puţin“.Aceasta este ticăloșenia supremă: conceptul de „cogenerare”. Care defineşte producerea concomitentă, cu aceeaşi instalaţie (grup motor termic-generator de curent, turbină șamd.) a energiei termice şi electrice.Practic politrucii de la ANRE au obligat consumatorul să investească în retehnologizarea producătorului de energie, fiind reprezentantul intereselor producătorului, distribuitorului, importatorului, băieților deștepți şi ignorând, în mod cinic, consumatorul, fie că vorbim despre persoane fizice sau juridice.Mai ales că banii încasați pentru cogenerare au ajuns în conturile unor companii energetice de stat, ajutându-le de fapt să supraviețuiască şi nu în retehnologizare. S-au dat bonusuri la salarii curvelor (indiferent de sex) care ţin în gheare sistemul energetic al României.Cu complicitatea politicului că, vorba băiatului care umbla cu transformatorul vopsit, Relu Fenechiu: „toți politicienii beneficiază de bani negri în campania electorală”.Când furnizorul de energie bagă în factură costurile cu dezvoltarea sistemului de producere a energiei practic îi buzunărește ca un hoț pe consumatori. Banii luați așa intră în conturile furnizorului fără să existe un control asupra viitoarelor investitii.Cu complicitatea celor de la ANRE, românii au capitalizat furnizorii de energie într-un sistem chipurile privat, pe cale să se liberalizeze.ANRE a făcut jocul furnizorului prostind consumatorii și acoperind foamea de bani a guvernărilor de până acum, golind buzunarele românilor.Aşa că azi plătim energie la cheremul furnizorilor fix în complicitate cu guvernanții. Consumatorii oricum sunt captivi într-o piaţă neconcurenţială dar care s-a dat prusc „liberalizată”, iar de protecția consumatorului se ocupă fix lupii care au păzit stâna ca nu cumva să fugă oile.Tot o golănie este prețul la gaze. Nu mai contează la facturare câți metri cubi s-au consumat, ci câte „gigacalorii”, asta în condițiile în care practic consumatorul nu are cum să verifice puterea calorică a gazului care i s-a furnizat.Pe baza acestor golănii, numai până în 2018, potrivit datelor statistice, prețurile gazelor au crescut cu peste 90% față de preţul din 2013. De atunci, au crescut cu o medie de 15 – 20% în fiecare an. Deja plăteam, în 2021, cu 50% mai mult la factură. Iar finalul de an a venit cu nucleara în buzunarul românilor.Iar politicienii mimează îngrijorare şi grijă, când ştiu foarte bine că ei sunt principalii vinovaţi pentru situaţia de azi.Partidele politice nu se pot reforma, nu mai pot ieşi din minciună.Degeaba încerci, partidele politice au ca şi combustibil „ideologic” rahat – cel distilat cu votul nostru la fiecare alegere dintre „răul” cel „mare” şi „răul” cel „mic”. Mamă, ce-am mai pus botul la propagandă!Întotdeauna va exista ceva care să-i împiedice să se reformeze: o obligaţie, o atenţie, un „acum nu este momentul”. Ceva. Orice drum spre mai bine pentru români şi România se va lovi de un şmecheraş care are nevoie chiar acum de voturile unor prostoi să-şi rezove mizeriile personale, sau de grup.Căci, din autobiografiile depuse ca “sivică” la dosărelul de om politic în funcţii înalte, aflăm că cel puțin un sfert din actuala clasă politică a României s-a calificat în meseria de turnător-înfierător, aka la “academiile” zise “de securitate națională” (noile Ștefan Gheorghiu, dar nu ale Partidului Unic, ci cele ale unicelor și necălcatelor la timp în picioare Securități).Nici nu mai iau la mână “siviurile” înalților funcționari publici, magistrați, procurori și milițieni, să nu mai zic de brava noastră breaslă a ziariștilor, că mi-e frică să-mi confirm supoziția că vechea Securitate bătea doar cu bâta, nu și cu afacerea și legile ca acum.Atâta s-au penetrat politicienii şi afaceriştii cu securiștii post decembrie 1989, că au plodit monstruozitatea cu care ne confruntăm azi: statul securisto-mafiot român. Nici ei nu mai știu care pe cine să se toarne, să-și sufle afacerile și să-și nenorocească “famigliile”, că nici onoarea borfașilor care sunt nu o mai au!Între timp plătim noi facturile gâlcevilor lor.Şi, gata!

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Info

24Pay a revenit, CTP Cluj modernizează sistemul de validare: cititoare noi, rapiditate crescută

Stefania Heinz

Published

on

Transportul public din Cluj trece printr-o nouă etapă de modernizare. În ultimele săptămâni, CTP Cluj a început înlocuirea vechilor validatoare din autobuze cu unele noi, moderne și mult mai rapide. Noile cititoare de carduri promit un proces de validare fluent, fără întârzieri, menite să reducă timpul de urcare și să îmbunătățească experiența călătorilor.

Cititoare rapide și o experiență mai fluidă pentru pasageri

Noile dispozitive sunt proiectate să răspundă instant la apropierea cardului contactless sau a biletului pe dispozitiv. Acest lucru ajută în mod special orele de vârf, când validarea lentă putea provoca aglomerații la urcarea în autobuz. Ecranele sunt mai luminoase, ușor de citit, iar interfața este mult mai intuitivă.

Cel mai așteptat anunț: 24Pay funcționează din nou în Cluj

După o perioadă destul de lungă în care aplicația 24Pay nu a fost disponibilă în Cluj, vestea bună este că serviciul a fost repornit și funcționează impecabil. Pasagerii pot cumpăra din nou bilete direct de pe telefon, simplu și rapid, fără să mai caute automate sau chioșcuri.

Noutăți în 24Pay: abonamente pe 1 și 2 linii

Pe lângă clasicele bilete de călătorie, 24Pay a introdus o opțiune mult așteptată de clujeni: abonamente pe 1 linie sau 2 linii, valabile fie o săptămână, fie o lună. Această schimbare este ideală pentru cei care folosesc transportul public doar pe trasee fixe și nu au nevoie de un abonament general.

Astfel, utilizatorii pot:

  • cumpăra rapid abonamentul dorit, direct din aplicație

  • evita cozi sau drumuri suplimentare

  • avea toate titlurile de călătorie într-un singur loc, pe telefon

Un pas înainte pentru mobilitatea urbană în Cluj

Modernizarea cititoarelor și revenirea 24Pay sunt semnele unei infrastructuri digitale tot mai mature. CTP Cluj continuă să investească în soluții care simplifică viața călătorilor și reduc interacțiunile fizice inutile.

Pentru un oraș în continuă creștere precum Cluj-Napoca, astfel de îmbunătățiri sunt esențiale pentru un transport public eficient și adaptat nevoilor actuale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom