Connect with us

Eveniment

Aeroportul Cluj, gazda celui mai important eveniment aviatic. David Ciceo: Vom avea peste 7 de milioane de pasageri în 2040

Stefania Heinz

Published

on

Aeroportul Cluj, gazda celui mai important eveniment aviatic. David Ciceo: Vom avea peste 7 de milioane de pasageri în 2040

Revenirea traficului la valorile dinainte de pandemie și modul în care transportul aerian european este afectat de invazia Rusiei în Ucraina au fost principalele teme abordate în cadrul conferinței Aviation-Event 2022 CLJ, găzduită joi de Aeroportul Cluj.
Peste 150 de invitați, lideri ai industriei aviaţiei civile din peste 20 de ţări, reprezentând 10 companii aeriene şi 25 aeroporturi din România şi din străinătate, au participat la Aviation-Event 2022 CLJ. 

David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj, care este și președintele Asociației Aeroporturilor din România, a prezentat câteva cifre legate de traficul aerian din țară și a vorbit despre modul în care industria aviației civile a fost afectată de pandemie.

„În anul 1999, toate aeroporturile din România la un loc aveau 2,2 milioane de pasageri, iar în 2019 am reușit să avem 23,2 de milioane. Aviația e importantă în România pentru că nu avem autostrăzi și căi ferate pe care să circule trenurile cu viteză și consider că economia este total dependentă de aviație. 

În 2007 a fost un moment important, când România a intrat în Uniunea Europeană, a venit liberalizarea pieței, nu a mai fost nevoie de acorduri bilaterale. A fost o oportunitate pentru aeroporturi. Atunci a crescut traficul de pasageri în România.

Însă pandemia a afectat drastic traficul, care a scăzut de la 23,2 milioane de pasageri în 2019 la doar 7,2 milioane în 2020, primul an de pandemie. A fost o scădere cu aproape 70% a traficului de pasageri din țară. Am reușit să ne revenim în 2021 la 11.2 milioane de pasageri, iar anul acesta sperăm la un procent de 65% din traficul de dinainte de pandemie”, a declarat David Ciceo.

Directorul Aeroportului Cluj a mai spus că e nevoie de dublarea personalului, de terminale noi și de investiții în infrastructură pentru ca România să revină la valorile de trafic dinaintea pandemiei.

Prea mare în 2010, prea mic în 2019
„Legat de evoluția traficului de pe aeroportul din Cluj, vreau să precizez că în 1996 (la un an după ce a fost instalat David Ciceo în funcția de director – n.red.), aveam doar două zboruri spre București, cu un avion Antonov An-24 (cu doar 44 de locuri – n.red.), iar în 2019 am reușit să avem un trafic de aproape 3 milioane de pasageri.

2007 a fost un an important, iar noi ne-am pregătit pentru asta. Am studiat ce s-a întâmplat în Polonia și Ungaria, pentru că ele au aderat la Uniunea Europeană în 2004, iar în 2005 am pregătit infrastructura aeroportului din Cluj pentru 3 milioane de pasageri. În 2010 am fost criticați că terminalele sunt prea mari, iar în 2019 că sunt prea mici și am luat asta ca pe un compliment”, a mai adăugat David Ciceo.

El a precizat că aeroportul din Cluj-Napoca are una cu cele mai rapide creșteri din sud-estul Europei, cu peste 50 de destinații în peste 20 de țări, deservite de mai mult de 10 operatori aerieni. Majoritatea zborurilor în Europa sunt de 3 ore, dar se zboară de la Cluj și în Africa de Nord sau Orientul Mijlociu.

„Credem că în 2040 vom avea un trafic de 7 milioane de pasageri, ne pregătim pentru asta. Avem un program prin care vrem să ne extindem pista cu 3.000-4.000 de metri atunci când râul Someș va fi redirecționat. Avem în plan și o nouă zonă pentru accesul taxiurilor, un nou terminal. Sunt multe provocări. La fel ca toate aeroporturile din Europa, și noi ne-am asumat ca în 2050 să avem zero emisii de carbon. Cum a spus și ministrul Vasile Dîncu, aeroporturile regionale sunt importante pentru dezvoltarea regională. În concluzie, cooperarea între aeroporturi e cheia”, a conchis David Ciceo.

Pandemia și războiul din Ucraina demonstrează că viitorul e imposibil de prezis
Președintele Airport Strategies International, Pierre Coutu, prezent la conferință, a mărturisit că, în urma unor întâlniri cu reprezentați ai mai multor aeroporturi și companii aeriene, s-a ajuns la concluzia că „viitorul este din ce în ce mai greu de prezis. Mediul înconjurător are nevoie de tehnologie, iar geo-politica intervine și ne sprijină cu ceea ce dorim să facem în ceea ce privește mediul. Rămâne incertitudinea viitorului. E o mare problemă. Viitorul e imposibil de prezis, avem și dovada, cu 3-4 evenimente recente (pandemia, războiul din Ucraina etc. – n.red.).”

Cătălin Nichifor, CFO-ul companiei TAROM, crede că „aviația est-europeană are potențial, pentru că este exact ce vedem și în Europa centrală. Totul e în creștere acum. Să nu uităm că Europa centrală de est este cea mai fragmentată aviație din industrie, pentru că aici avem majoritatea companiilor, dar cele mai multe dinte ele sunt foarte foarte mici.

La TAROM, ne confruntăm cu aceleași probleme pe care le întâmpină toate celelalte companii din industrie, ne chinuim. Nu trebuie să fim doar agili, ci și rezilienți, iar noi am demonstrat în ultimul an că suntem așa. Noi aveam zboruri în timp ce alte companii nu aveau zboruri deloc. Profitabilitatea contează. Am fost nevoiți să avem zboruri pentru beneficiul autorităților. Sunt optimist în ceea ce privește viitorul, dar observ și flucțiația de acum de pe piață, de altfel foarte agresivă, cred că o să ne revenim mai repede decât alte companii de pe piață, datorită acestei fluctuații agresive. E o nevoie mare de călătorii, zboruri în interes de afaceri, acesta este pariul nostru”, a spus Cătălin Nichifor, CFO Tarom.

Perspectiva Ucraineană: „Trebuie să supraviețuim!”
CFO-ul Ucraina International Airlines, Piotr Ikanowicz, a prezentat o analiză detaliată a situației aviației din Ucraina înainte de război, dar și din timpul războiului.

„Ucraina International Airlines a fost inființată acum aproape 30 de ani, în noiembrie 1992. Am avut succes și am crescut. Am ajuns în toți acești ani la 8 milioane de pasageri și o cifră de afaceri de aproape un miliard de dolari. În 2014, am pierdut primele piețe importante din Ucraina, Crimeea și Donetsk (din cauza anexării Crimeei de către Rusia – n.red.), apoi a venit pandemia în martie 2020, iar totul a fost închis. Totuși, sunt mândru de faptul că în 2021 am reușit să avem profit operațional și net, din păcate din cauza crizei de COVID-19 nimănui nu-i pasă. Azi, singura misiune a noastră este de a supraviețui, din cauza răboiului care a început pe 24 februarie”, a declarat la Cluj Piotr Ikanowicz, CFO Ucraina International Airlines.

Ikanowicz a menționat și alți factori care afectează activitatea Ukrainian International Airlines, precum prețurile la carburanți, inflația, dar și costul asigurărilor. 

„Trebuie să ne amintim că acesta este un conflict între țările cele mai mari exportatoare de grâu și ulei de floarea soarelui din lume. Este o problemă în special pentru țările din Europa care sunt dependente de importul de grâu”, a mai spus Piotr Ikanowicz.

Războiul din Ucraina, „o mare tragedie pentru întreaga lume”
După ce directorul aeroportului ucrainean Herson, Vitaliy Kucheruk, a prezentat în avenpremiera conferinței de la Cluj situația din primul oraș cucerit de ruși de la începerea războiului, în cadrul conferinței acesta l-a citat pe Otto von Bismarck și a spus că „atunci când diplomații negociază, tancurile și rachetele se opresc, dar din păcate diplomații nu pot ajunge la nicio concluzie. Nici cei ucraineni, nici cei ruși, nici cei americani sau europeni. E o mare tragedie pentru întreaga lume!”.

Vitaly Kucheruk le-a prezentat participanților la conferință un clip emoționant despre tot ce s-a întâmplat de la izbucnirea răboiului, de la oamenii grav răniți în spitale, clădiri bombardate de Rusia, care au ajuns ruine, oameni nevinovați morți pe capete, multe victime printre civili, momentul devenit celebru cu acel copil de 5 ani care trece singur granița plângând, oameni vizibil afectați de neputința de a se apăra în fața acestor orori. Clipul a avut mesajul „Asta este crimă, închideți cerul peste Ucraina.”

La finalul conferinței, Marcel Riwalsky, CEO Aviation-Event, le-a cerut invitațiilor prezenți să imbrace tricourile albe oferite în semn de solidaritate cu Ucraina. 

„Albul reprezintă aviația, dar și pacea. Nu pacea dată de condiții ruse, ci de condiții europene”, a spus Riwalsky.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Accident tragic în Cluj: Copil de 2 ani și 7 luni, lovit mortal de o mașină în Căpușu Mic

Alex Campian

Published

on

Un grav accident rutier a avut loc marți seara, 2 iulie, în localitatea Căpușu Mic, județul Cluj. Un copil de doar 2 ani și 7 luni și-a pierdut viața după ce a fost lovit de un ansamblu de vehicule format din autoturism și remorcă.

Potrivit informațiilor transmise de Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Cluj, două echipaje SMURD din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca, dintre care unul de terapie intensivă mobilă, au fost mobilizate de urgență la locul accidentului. La fața locului a fost solicitat și un elicopter SMURD pentru sprijin medical aerian.

Copilul a fost găsit în stop cardio-respirator, iar echipajele medicale au început imediat manevrele de resuscitare. Din păcate, în ciuda tuturor eforturilor depuse, medicii au fost nevoiți să declare decesul micuțului.

Conform Poliției Cluj, accidentul s-a produs în jurul orei 18:45. Primele cercetări arată că un bărbat în vârstă de 43 de ani, aflat la volanul unui vehicul cu remorcă, l-ar fi accidentat pe copilul care se afla în apropierea Drumului Comunal 114 (DC114). Circumstanțele exacte urmează să fie stabilite în cadrul anchetei.

Șoferul a fost testat cu aparatul etilotest, iar rezultatul a fost negativ.

Poliția continuă cercetările pentru a clarifica toate aspectele privind modul în care s-a produs tragedia.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Tragedie la Săvădisla, Cluj: Bărbatul prins între fiarele contorsionate a murit

Alex Campian

Published

on

Un grav accident rutier a avut loc în localitatea Săvădisla, județul Cluj. Un bărbat de aproximativ 60 de ani, aflat în autoturismul implicat în coliziunea cu un autocamion, și-a pierdut viața.

Victima a fost găsită încarcerată, în stop cardio-respirator, între fiarele contorsionate ale mașinii. Pompierii Detașamentului 2 Cluj-Napoca au intervenit de urgență, reușind să-l extragă din autoturism. În ciuda eforturilor medicilor de a-l resuscita, bărbatul nu a mai putut fi salvat.

„Pompierii din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca intervin în aceste momente la un grav accident rutier petrecut pe raza localității Săvădisla. În accident au fost implicate un autocamion și un autoturism”, a transmis ISU Cluj.

Circumstanțele exacte ale impactului urmează să fie stabilite de către polițiști. Traficul în zonă a fost restricționat temporar.

Sursa: ISU Cluj / Radio Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Tragedie la Florești: Fetiță de 12 ani lovită pe trecerea de pietoni. A fost intubată și transportată de urgență la spital

Alex Campian

Published

on

O fetiță de doar 12 ani a fost grav rănită marți seara, în jurul orei 21:25, după ce a fost lovită de un autoturism pe trecerea de pietoni de pe DN1 E60, în zona Metro din Florești, județul Cluj. Incidentul a provocat o intervenție medicală de urgență, copila fiind intubată la fața locului și transportată în stare critică la spital de către o ambulanță SMURD de terapie intensivă mobilă.

Potrivit informațiilor transmise de Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Cluj, accidentul s-a produs în momentul în care un tânăr de 24 de ani, din Oradea, care conducea un autoturism pe direcția Gilău – Cluj-Napoca, a surprins și accidentat grav minora care traversa regulamentar pe trecerea de pietoni.

„Din primele cercetări, a reieşit că un tânăr de 24 de ani din municipiul Oradea, în timp ce conducea un autoturism din direcția Gilău spre Cluj-Napoca, ar fi acroşat o minoră de 12 ani din comuna Florești, aflată în traversarea drumului public pe trecerea pentru pietoni”, au transmis reprezentanții IPJ Cluj.

Polițiștii continuă ancheta pentru a stabili circumstanțele exacte ale accidentului. Impactul a fost extrem de violent, iar starea fetiței este în continuare una critică, medicii depunând toate eforturile pentru a-i salva viața

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom