Connect with us

Eveniment

Radiografia Electric Castle la final de festival: Ne bazăm tot diesel, nu pe electric, așa cum e festivalul/Un tren metropolitan ar fi făcut diferența

Stefania Heinz

Published

on

Radiografia Electric Castle la final de festival: Ne bazăm tot diesel, nu pe electric, așa cum e festivalul/Un tren metropolitan ar fi făcut diferența

Organizatorii Electric Castle și autoritățile publice au fost „urecheați” pe o rețea de socializare pentru uzul excesiv de combustibil diesel poluant la un festival la care lucrurile ar fi trebui să fie electrice și la propriu.
„Astăzi se încheie Electric Castle, festival care a adus la Bonțida peste 300 artiști și un sfert de milion de participanți, timp de 5 zile, la «cel mai bun festival european de dimensiuni medii».

Situat la 30km de Cluj, festivalul a ridicat niște probleme de mobilitate și sustenabilitate astfel:

Trenurile dedicate «EC Trains» au fost diesel, deși parcursul era 100% pe cale ferată electrificată. Cu mers neregulat și doar câteva pe zi, aceste trenuri au fost compuse din cupluri de automotoare de mici dimensiuni, oferind capacitatea de transport a unui tramvai.

Trenurile generale existente deja, peste 20/zi-sens, nu au fost suplimentate la capacitatea necesară în pofida faptului că CFR Călători a organizat opriri suplimentare în Bonțida pentru anumite trenuri IR de lung parcurs. Relația Gară Bonțida – Castel era deservită de autobuze doar pentru călătorii din cele 3-6 «EC Trains»/zi. Pentru celelalte 40 de trenuri zilnice, cei 4km de la castel la gară au fost accesibili doar pe jos, alungând potențialii călători interesați.

Cele peste 130 de autocare diesel care au deservit relația Iulius Mall – Electric Castle au fost contracte de la diverși operatori, multe fiind neaccesibile și produse în anii ’90-’00. Totuși, organizarea traficului pe un traseu diferit decât al autocarelor a permis acestora să nu stea la coada, totodată lăsând călătorii cât mai aproape de locație.

În al 8-lea an de festival încă nu s-a realizat o legătură electrică de putere la locație, astfel că o flotă de generatoare diesel au produs electricitate pentru a susține standurile, scenele și sonorizările.
Desi zeci de trenuri și autocare pentru Electric Castle au circulat intensiv pe parcursul nopții în ultimele 5 zile, transportul de noapte din Municipiul Cluj-Napoca nu a fost suplimentat în vreun fel, singurul traseul existent fiind operat de autobuze diesel, din 30 în 30 de minute, doar până la 01:00 și fară a deservi gara. Pentru UNTOLD s-au suplimentat 6 trasee de troleibuze și autobuze toată noaptea timp de o săptămână.
Cu trenuri, autocare și curent electric pe motorină, festivalul care se încheie a fost Diesel-Electric Castle.
Operarea unor «EC Trains» electrice, cu mers cadențat de unul pe oră și de mare capacitate ar fi printre soluțiile sustenabile care puteau evita problemele de mobilitate.

Operare unei rute de autobuz «feeder» pentru orice utilizatori între Gara Bonțida și Castel ar permite atât buna desfășurare a transportului participanților cu oricare dintre trenuri cât și organizarea de spații de parcare în proximitatea gării, nu doar a castelului

Organizarea în colaborare cu Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere de benzi dedicate pe sensul aglomerat la orele critice ar permite operarea rapidă și regulată a transportului cu autocare conex evenimentului, fară sincope în serviciu datorate inevitabilului trafic.

Un EC sustenabil ar avea mai multe și mai mari trenuri electrice, atrăgând participanții spre cel mai rapid și ecologic mod de transport. Un Cluj smart ar organiza transport de noapte conex evenimentului, oferind conectivitate 24/7 la gară pentru trenuri spre/dinspre Bonțida. Un tren metropolitan funcțional ar fi oferit cadența și capacitatea de transport necesară. O metropolă sustenabilă ar fi făcut deja o pistă de ciclism pe Someș, permițând câtorva mii de participanți să pedaleze la castel. O Bonțida sustenabilă s-ar preocupa de sporirea puterii electrice la castel, evitând 5 zile cu zeci de generatoare diesel turate”, a scris Tudor Măcicășan pe Facebook.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

(Video) – Copil de 12 ani, lovit pe trotuar de un Mustang condus de un șofer din Bistrița-Năsăud, se luptă între viață și moarte

Alex Campian

Published

on

Copil de 12 ani lovit pe trotuar de un Mustang la Cluj

Copilul de 12 ani lovit pe trotuar, miercuri, 1 octombrie, de un autoturism Ford Mustang, pe strada Avram Iancu din Cluj-Napoca, se luptă între viață și moarte.

Potrivit reprezentanților SCJU Cluj, minorul a fost adus în stare critică la UPU Copii, iar medicii au decis să intervină chirurgical de urgență în Blocul Operator Neurochirurgie. Operația a durat câteva ore, iar ulterior pacientul a fost transferat la Terapie Intensivă, unde se află în prezent, intubat și ventilat mecanic. Prognosticul este rezervat.

„Pacientul de 12 ani, transferat de la Spitalul de Copii cu un traumatism cranio-cerebral sever, a fost operat în regim de urgență, în cursul serii în Blocul Operator Neurochirurgie. În prezent se află la terapie-intensivă Neurochirurgie, intubat, sedat și ventilat mecanic. Prognosticul medicilor este rezervat.”, au declarat pentru Cluj24 reprezentanții Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj.

Cum s-a produs accidentul?

Potrivit polițiștilor, un bărbat de 34 de ani, din județul Bistrița-Năsăud, aflat la volanul unui Ford Mustang care circula spre Piața Cipariu, nu ar fi adaptat viteza la condițiile de drum. Din această cauză, șoferul a pierdut controlul asupra direcției de mers, a pătruns pe contrasens și a acroșat copilul de 12 ani, care se afla pe trotuar.

Minorul a fost preluat imediat de echipajul SMURD, intubat la fața locului și transportat de urgență la spital.

Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ. Polițiștii continuă cercetările pentru a stabili cu exactitate împrejurările accidentului.

Mama copilului, în stare de șoc

„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această după-amiază la un grav accident rutier petrecut pe strada Avram Iancu din municipiul Cluj-Napoca. La fața locului au intervenit o autospecială cu modul de descarcerare și două echipaje SMURD, unde au găsit un minor, în vârstă de 12 ani, ce prezenta multiple traumatisme și se afla în stare de inconștiență. Echipajul SMURD i-a acordat asistență medicală de urgență, fiind intubat și transportat la Spitalul de Copii.

Mama copilului, aflată în stare de șoc și prezentând agitație psihomotorie, a fost consultată de echipajul SMURD și transportată la spital ca însoțitor al minorului”, a transmis ISU Cluj.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto&Video: stirile Protv

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

„Biletul de Sănătate” revine la Cluj: mișcare pentru un bilet gratuit de autobuz

Alex Campian

Published

on

Clujenii fac genuflexiuni pentru un bilet gratuit de autobuz în cadrul proiectului „Biletul de Sănătate” 2025

„Biletul de Sănătate”, inițiativa Sports Festival care transformă mișcarea într-un bilet gratuit de autobuz, a revenit în această toamnă la Cluj-Napoca pentru al șaselea an consecutiv.

Cele două stații smart – una pentru genuflexiuni, pe strada Memorandumului Sud, și una pentru pedalat, pe strada Regele Ferdinand – funcționează zilnic între orele 08:00 – 20:00 și vor fi disponibile până la începutul lunii decembrie 2025.

Cum funcționează „Biletul de Sănătate”

Clujenii sunt provocați să îmbine sportul cu utilul:

  • 20 de genuflexiuni sau

  • 400 de metri pedalați pe bicicleta statică

înseamnă un bilet de autobuz gratuit, valabil timp de 7 zile pe rețeaua de transport public urban din Cluj-Napoca.

Rezultatele edițiilor trecute

În 2024, proiectul a generat 46.911 bilete gratuite, peste 655.000 de genuflexiuni și peste 5.600 km pedalați. Din 2020 și până acum, clujenii au obținut peste 200.000 de bilete de autobuz prin mișcare, transformând timpul de așteptare într-o oportunitate pentru sănătate.

Istoric și dezvoltare

Prima stație smart a fost instalată în 2020, pe strada Memorandumului Sud. În 2022, proiectul s-a extins cu o nouă stație pe strada Regele Ferdinand, unde călătorii pot pedala virtual pe trasee urbane de 400 m. Sistemele sunt interactive, afișează distanța și viteza, iar la final generează un clasament general.

O inițiativă pentru comunitate

„Biletul de Sănătate” este un proiect al Sports Festival, dezvoltat de Life is Hard, cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, în parteneriat cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Consiliul Județean Cluj.

Scopul său este de a aduce mișcarea în viața de zi cu zi a clujenilor și de a oferi un beneficiu simbolic prin transportul gratuit.

video: sportsfestival.com

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

România strălucește la competiția Bridgestone World Solar Challenge 2025: Vehiculul solar Hyperion ajunge în Adelaide!

Alex Campian

Published

on

Hyperion prezentat publicului în Victoria Square, Australia

România a fost din nou prezentă pe harta inovației și a mobilității verzi prin performanța echipei Solis UTCN de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, care a participat la prestigioasa competiție Bridgestone World Solar Challenge 2025 din Australia.

🚘 Hyperion, cel mai avansat vehicul solar creat până acum de studenți, a străbătut deșertul australian pe un traseu de mii de kilometri, confruntându-se cu condiții meteorologice extreme și vânturi puternice. Perseverența și pregătirea echipei au dat roade: prototipul a trecut cu succes linia de finish în ultima zi a competiției.

După finalizarea cursei, Hyperion a fost prezentat publicului în Victoria Square, iar echipa Solis UTCN a defilat pe străzile din Adelaide, într-o ceremonie festivă care a adunat participanți din întreaga lume.

👏 Felicitări echipei Solis UTCN pentru performanța excepțională, care a demonstrat încă o dată că România se află în topul inovațiilor internaționale în domeniul energiei verzi și mobilității sustenabile.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom