Connect with us

Sport

Cluj-Napoca, apreciat la Bruxelles pentru obiectivele sale ecologice: în ce fel se va transforma zona de nord a orașului?

Stefan Petre

Published

on

În Cluj se pune accent pe creșterea spațiilor pietonale și a călătoriilor cu bicicleta, pe extinderea parcurilor și înfrumusețarea orașului și pe crearea unui „liveable city” în care locuitorii să aibă un nivel de viață ridicat

Monitorul Cartierelor

Cluj-Napoca se află de peste un deceniu în plin proces de tranziție spre un oraș modern, european, verde, orientat spre nevoile cetățenilor. În Cluj se pune accent pe transportul în comun, pe creșterea spațiilor pietonale și a călătoriilor cu bicicleta, pe extinderea parcurilor, pe construirea de creșe, grădinițe și școli, pe înfrumusețarea orașului și crearea unui „liveable city” în care locuitorii să aibă un nivel de viață ridicat.

În Cluj se pune accent pe creșterea spațiilor pietonale și a călătoriilor cu bicicleta, pe extinderea parcurilor și înfrumusețarea orașului și pe crearea unui „liveable city” în care locuitorii să aibă un nivel de viață ridicat | Foto: municipiul Cluj-Napoca

 În perioada 1945-1989, municipiul Cluj-Napoca a fost industrializat intensiv. S-au construit fabrici care produceau de la încălțăminte, faianță și utilaje grele, până la farfurii, abrazive și armături. Majoritatea lor au fost localizate în zona de nord a orașului, dincolo de calea ferată, de-a lungul culoarului Someșului Mic și al afluentului acestuia, pârâul Nadăș.Tranziția spre economia de piață și schimbarea contextului economic internațional au afectat profund industria clujeană, o parte dintre vechile fabrici s-au desființat, altele și-au restrâns activitatea și au închiriat spațiile excedentare către firme mai mici. Au apărut însă și parcuri industriale noi orientate spre tehnologii moderne și industrii creative.În acest moment, conform analizelor făcute pentru autoritățile locale de urbaniștii care au studiat partea de nord a orașului, zona a devenit mixtă, având în același timp fabrici vechi funcționale și nefuncționale, hale închiriate pentru activități comerciale și alte goale și deteriorate, case vechi și noi, precum și unele blocuri de locuințe ridicate în ultimii ani, tot acest amestec având un aspect eterogen și multe disfuncționalități. Lipsesc aproape total spațiile verzi și spațiile publice comune (parcuri, locuri de joacă, facilități educaționale).Cluj-Napoca se află de peste un deceniu în plin proces de transformare, obiectivul Primăriei fiind tranziția spre un oraș modern, european, verde, orientat spre nevoile cetățenilor. Se pune tot mai mult accent pe transportul în comun ca alternativă la mașina personală, pe creșterea spațiilor pietonale și a călătoriilor cu bicicleta, pe extinderea parcurilor și crearea altora noi, pe construirea de creșe, grădinițe și școli, pe un urbanism integrat cu reguli mai stricte, pe înfrumusețarea orașului și crearea unui „liveable city” în care locuitorii să aibă un nivel ridicat de viață.Recent, municipiul a obținut o mare victorie de prestigiu: recunoașterea eforturilor depuse de autoritățile clujene pentru protejarea mediului de către structurile Uniunii Europene, prin acordarea etichetei misiunii UE pentru orașe inteligente și neutre din punct de vedere climatic. Doar alte 9 orașe din Europa mai au acest statut, toate dorind să devină neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2030. „Aceste zece orașe deschid calea pentru altele care să se apropie mai repede de o tranziție verde și digitală echitabilă și dau un exemplu de creare inclusivă în comun a unei politici la nivel local. În total, la misiunea UE pentru orașe inteligente și neutre din punct de vedere climatic participă 100 de orașe din UE, împreună cu încă 12 orașe din țări asociate la programul Orizont Europa”, afirmă site-ul Comisiei Europene.Citește și:
Orașele „eco” ale Europei. Emil Boc: „Un oraș verde nu este un lux, ci o necesitate”Primăria Cluj-Napoca are numeroase proiecte finalizate și în derulare care contribuie la aceste obiective: reabilitarea, crearea sau extinderea unor parcuri (Rozelor, Zorilor, Bună Ziua, Est, Feroviarilor, Aurel Vlaicu, Cetățuia), refacerea malurilor Someșului în partea de vest a orașului, scoaterea traficului de pe tot mai multe străzi din centrul orașului, extinderea pistelor de biciclete, realizarea centurii metropolitane și a metroului, încurajarea mașinilor electrice și creșterea flotei de mijloace de transport în comun, instalarea de panouri solare pe clădiri publice și private, izolarea termică a blocurilor de locuințe vechi și multe altele.
Citește și:
Clujenii se vor bucura de parcul modernizat din centrul Clujului din iarna anului viitor. Tarcea: „Nu ne vom atinge de niciun arbore din Parcul I.L.Caragiale”.Canalul Morii va fi decopertat în zona parcului Ion Luca Caragiale. | Sursa: randare proiectCuloar velo-pietonal, noi spații verzi și aproape o mie de arbori plantați pe malurile Someșului. Boc: „Proiectul cu fonduri europene intră în recepție”De asemenea, normele urbanistice au devenit foarte clare, scopul fiind crearea unor zone mixte moderne, cu trotuare largi, acces facil pentru toată lumea (pietonal, cu căruciorul, cu bicicleta sau cu mașina) și servicii esențiale aflate la mică distanță (idealul fiind „15 minute de mers pe jos”). În acest sens, Soporul va fi un proiect-fanion, devenind primul cartier modern conceput de la zero în România ultimelor trei decenii.Citește și:
Ce înseamnă „orașul de 15 minute”. Nu, nu este o închisoareOrașul de 15 minute oferă acces facil pentru toată lumea (pietonal, cu căruciorul, cu bicicleta sau cu mașina) și servicii esențiale la mică distanțăClujul verde: apar pe piața imobiliară clădiri care pun natura pe primul locÎn toată această avalanșă de investiții publice, dublate de sumele mari investite de companiile private care ridică aici ansambluri rezidențiale, clădiri de birouri, spații comerciale și hale de producție, se poate observa că partea de nord a orașului este cea mai „defavorizată”, având cele mai mari probleme din punct de vedere urbanistic. Aici s-au anunțat însă în ultimii ani proiecte care o vor schimba radical și o vor aduce la același nivel sau poate chiar peste alte zone ale Clujului.
Citește și:
Mini-cartierul unde găsești tot ce ai nevoie: soluția pentru clujenii care vor să renunțe la mașinăAutoritățile locale și-au asumat câteva obiective majore în partea de nord, foarte utile pentru comunitate: crearea culoarului de mobilitate Oașului-Răsăritului-Câmpul Pâinii, care va decongestiona traficul oferind o alternativă pe axa est-vest, edificarea mai multor poduri peste râul Someș (două dintre ele – Porțelanului și Răsăritului – fiind deja terminate), reabilitarea liniei de cale ferată și introducerea trenului metropolitan, crearea unei stații de transport intermodal (tren-metrou-autobuz) în zona IRA, plus reamenajarea parcului Armătura care deja a fost finalizată.Citește și:
Parcul Armătura, deschis pentru clujeni. Emil Boc: „Dimensiunea verde a Clujului capătă noi obiective”În urma lucrărilor de reamenajare a Parcului Armătura au fost plantați 205 arbori noi, pe lângă cei existenți. În total sunt peste 400 de arbori în noul parc din cartierul Iris. | Foto: Primaria Cluj-NapocaDe asemenea, foarte importantă este și refacerea malurilor Someșului pentru crearea unui culoar verde-albastru, destinat cetățenilor care vor să se plimbe pe jos sau cu bicicleta, cu piste lungi de mai mulți kilometri fără întreruperi și cu păstrarea cât mai intactă posibil a elementelor naturale ale râului, fără construcții care ajung până la maluri sau parcări care generează trafic excesiv în proximitatea râului.Citește și:
Piața Mărăști devine de nerecunoscut! Primăria ia din spațiile pentru mașini și le dă pietonilor. Stație de metrou și parking subteran.Piața Mărăști „își schimbă fața”! Primăria ia din spațiile pentru mașini și le dă pietonilor. Stație de metrou și parking subteran, în zonă. | Sursa: randare proiectToate acestea sunt cuprinse într-o viziune integrată a primăriei, numită „Masterplan – zona industrială Bulevardul Muncii sud și teritoriile adiacente”. Proiectanții propun pentru zona de nord a orașului un concept mixt, de zone cu industrie ușoară, spații comerciale diverse, ansambluri rezidențiale mari, dar și locuințe individuale mici, clădiri de birouri și pentru servicii publice, toate fiind însă bine integrate, cu spații verzi și pietonale mult mai mari decât în prezent, cu acces facil la transportul în comun, cu trasee de plimbare și zone fără mașini, precum și cu o arhitectură mult mai prietenoasă și mai umană decât în prezent, atât ca design cât și ca limită de înălțime.Citește și:
Cluj-Napoca atrage investiţii publice şi private de 5 miliarde de euro în dezvoltarea urbanăAutoritățile locale clujene au un dialog permanent cu mai mulți investitori privați, care au anunțat proiecte de anvergură în această zonă pentru următorii ani, scopul fiind alinierea acestora la dorințele comunității, pentru a crea aici o zonă frumoasă și bine închegată a Clujului, de care locuitorii să fie mândri în viitor.Citește și:
Are nevoie Clujul de regenerare urbană? O fostă zonă industrială a Clujului va fi transformată într-un cartier modernDezbaterile publice tot mai dese pe aceste teme, cu implicarea societății civile, sunt foarte utile, atât pentru clarificarea tuturor aspectelor propuse și apariția unor sugestii valoroase, cât și pentru a responsabiliza toate părțile implicate în derularea proiectelor, atât cele publice cât și cele private.  Mediul civic clujean are un rol esențial pentru a crea Clujul viitorului, orașul în care nevoile și dorințele tuturor sunt aliniate și în care, după cum spunea primarul, „nimeni nu este lăsat în urmă”.

CITEȘTE ȘI:

Source link

Facebook Comments Box

Eveniment

Un spectacol pe care nu-l vei uita niciodată. Cei mai talentați rideri din lume SuperEnduro World Championship – GP of Romania VIDEO

Diana Petrescu

Published

on

Pe 18 ianuarie 2025, Sala Polivalentă BTarena din Cluj-Napoca se transformă într-o arenă a adrenalinei și a performanței, găzduind pentru a doua oară o etapă din prestigiosul Campionat Mondial de SuperEnduro. Evenimentul promite să aducă laolaltă cei mai talentați rideri din lume, oferind spectatorilor un spectacol memorabil și încărcat de emoție.

Un test al celor mai buni: tehnică, rezistență și ambiție

SuperEnduro World Championship nu este doar o cursă – este o provocare extremă. Grand Prix-ul României, renumit pentru traseele sale dificile și obstacolele brutale din lemn, va împinge piloții la limita maximă a abilităților lor tehnice și fizice. Obstacolele spectaculoase, care includ bușteni, pietre și alte elemente concepute să testeze rezistența și coordonarea, transformă fiecare tură într-o adevărată luptă contracronometru.

Fiecare secundă contează, iar adrenalina va atinge cote maxime, deoarece cei mai buni rideri ai lumii se vor întrece pentru glorie și puncte importante în clasamentul mondial.

Mai mult decât o cursă: un spectacol complet

Etapa din România oferă mai mult decât competiția propriu-zisă:

  • Sesiuni de autografe: Fanii vor avea ocazia să întâlnească idolii acestui sport, să obțină autografe și să facă fotografii cu riderii de top.
  • Zone expoziționale: Descoperă cele mai noi echipamente, motociclete de ultimă generație și tehnologii avansate prezentate de branduri renumite din industria sporturilor motorizate.
  • Show-uri surpriză: Evenimentul va fi deschis cu spectacole speciale care vor pune în scenă cascadorii, demonstrații și momente unice de entertainment.

O experiență de neratat pentru toți iubitorii de sport

Indiferent dacă ești un fan devotat al sporturilor extreme sau cauți o activitate electrizantă pentru un weekend memorabil, Grand Prix-ul României din cadrul Campionatului Mondial de SuperEnduro este evenimentul pe care nu vrei să-l ratezi. Atmosfera explozivă din BTarena, energia mulțimii și spectacolul riderilor fac din această competiție o experiență unică.

Fii parte din spectacol!

Pentru a te asigura că nu pierzi niciun moment din această competiție spectaculoasă, cumpără-ți biletele din timp! Locurile sunt limitate, iar interesul pentru acest eveniment este uriaș.

  • Data: 18 ianuarie 2025
  • Locația: Sala Polivalentă BTarena, Cluj-Napoca

Vino să trăiești emoția Campionatului Mondial de SuperEnduro, să îți susții favoriții și să te bucuri de un spectacol pe care nu-l vei uita niciodată. România devine pentru o zi capitala mondială a sporturilor extreme – iar tu trebuie să fii acolo!

Pregătește-te pentru adrenalină, emoție și spectacol! Ne vedem la Cluj-Napoca!

 

CUMPARA BILETE din timp ->

 

Facebook Comments Box
Continue Reading

Sport

Clujeanul Alexandru Bologa, Campion Paralimpic la Jocurile Paralimpice Paris 2024: Aur la Judo pentru România!

Dani Muresan

Published

on

Clujeanul Alexandru Bologa a reușit o performanță remarcabilă la Jocurile Paralimpice de la Paris 2024, cucerind medalia de aur la judo. Într-o finală spectaculoasă, Bologa l-a învins pe Shamey Yergali din Kazakhstan, printr-un Ippon de senzație, în doar 1 minut și 22 de secunde.

Această victorie aduce României prima medalie de aur la Jocurile Paralimpice din acest an și marchează apogeul carierei impresionante a sportivului clujean. După ce a câștigat medalii de bronz la Rio 2016 și Tokyo 2020, Alex Bologa a demonstrat că este un adevărat campion, urcând pe cea mai înaltă treaptă a podiumului de la Paris.

Un palmares impresionant:

  • Paris 2024: Medalie de aur
  • Tokyo 2020: Medalie de bronz
  • Rio 2016: Medalie de bronz
  • Campion mondial și european în mai multe rânduri, cu patru titluri europene consecutive
  • Nenumărate victorii la Grand Prix-uri internaționale și competiții mondiale

Alex Bologa se află pe primul loc în clasamentul mondial din 2019, fiind antrenat de Gergely Tamas. Performanțele sale excepționale reconfirmă statutul său de favorit la nivel mondial, aducând încă o dată mândrie României.

Acest succes la Paris nu face decât să consolideze poziția lui Bologa în istoria sportului românesc și paralimpic internațional, demonstrând că determinarea și munca asiduă pot depăși orice limită.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Administratie

Noul Bazin Olimpic din Cluj-Napoca va purta numele lui David Popovici și va fi finalizat în 2025

Dani Muresan

Published

on

Primarul Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunțat că noul bazin olimpic, aflat în construcție în zona Borhanci, va purta numele înotătorului David Popovici. Lucrările, care au început în primăvara acestui an, au un buget estimat la 28 de milioane de euro. Săptămâna viitoare este planificată începerea lucrărilor la fundație.

Acest bazin va avea trei niveluri și va putea găzdui competiții naționale și internaționale, datorită dimensiunilor sale olimpice. De asemenea, bazinul va fi deschis atât pentru sportul de masă, cât și pentru activități de performanță. Va dispune de locuri pentru 1.000 de spectatori, iar finalizarea construcției este prevăzută pentru sfârșitul anului 2025.

Finanțarea proiectului provine din bugetul local al municipiului Cluj-Napoca.

David Popovici, campion olimpic la 200 m liber, speră ca succesul său la Paris să sporească atenția acordată sportului. El a subliniat necesitatea unor investiții mai mari în acest domeniu și s-a angajat să contribuie la promovarea sportului. Într-un mesaj adresat politicienilor, Popovici a accentuat importanța investițiilor în sport pentru a asigura o Românie educată și sănătoasă.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite