Connect with us

Prin Oras

Proiectul de modernizare a Parcului Feroviarilor rămâne fără finanțare, dar este «de neoprit», potrivit autorităților. BOC: Am primit o promisiune de sprijin… Așteptăm până când se deschide linia de finanțare

Alex Campian

Published

on

Proiectul de modernizare a Parcului Feroviarilor rămâne fără finanțare, dar este «de neoprit», potrivit autorităților. BOC: Am primit o promisiune de sprijin... Așteptăm până când se deschide linia de finanțare

Clujenii sunt tot mai nedumeriți în privința realizării mega-proiectului green de modernizare a Parcului Feroviarilor. Primăria recunoaște că proiectul este „de neoprit”, însă fondurile necesare investiției lipsesc. „Avem câștigătorul. Dar avem nevoie de bani. Costul este suplimentar, este foarte mare. Și liniile de finanțare europene nu s-au deschis. Am primit o promisiune de sprijin din partea Ministerului Mediului, că vom fi incluși și să așteptăm până când se deschide linia de finanțare pentru București și pentru Cluj, pentru marile municipii, pentru ceea ce înseamnă spații verzi.Sperăm să o putem obține în decembrie, astfel încât să evoluăm cu lucrările de acolo. Dar, oricum, acea lucrare se face. În mod clar, este de neoprit. Problema este că trebuie să găsim cele mai bune soluții financiare pentru a putea să asigurăm sustenabilitatea proiectului. Pentru că, vedeți, avem foarte-foarte-foarte multe cheltuieli. Am semnat ieri proiectul de 5 milioane de euro pentru lărgirea Calea Moților-Mănăștur”, a declarat primarul Emil Boc la un post local de radio.CITEȘTE ȘI: Cu o întârziere de două săptămâni, primarul Boc continuă să anunțe extinderea arterei Moților-Mănăștur: „Astăzi semnez contractul pentru supra-lărgirea de pe Calea Mănăștur”. Nu au fost toate documentele la dosar…Teoretic, lucrările ar fi trebuit să debuteze în septembrie 2021. Tot atunci, arhitectul Vlad Rusu semnala lipsa fondurilor pentru realizarea acestui obiectiv de investiții. „Concursul de soluții pe care noi l-am câștigat a fost organizat în 2018.În 2020, noi am predat proiectul tehnic și de atunci au fost înregistrate niște proceduri de achiziție a lucrărilor de execuție, s-a stabilit constructorul.Și așteptăm, în lipsa unui buget, din câte înțeleg, pentru acest proiect. Aceasta este principala motivație pentru care lucrurile acolo nu au demarat”, recunoștea Vlad Rusu. CITEȘTE ȘI: Modernizarea Parcului Feroviarilor, blocată de lipsa resurselor financiare: „Totul ține de finanțare. În lipsa unui buget, așteptăm”Proiectul Parcului Feroviarilor a fost contractat de Primăria Cluj prin concurs de soluții, la peste 550.000 lei, în 2018, câștigător fiind biroul de proiectare al arhitectului Vlad Rusu.Ulterior, edilul Emil Boc anunța deblocarea finanțării pentru modernizarea Parcului Feroviarilor.Edilul Clujului susținea că, în cazul Parcului Feroviarilor – despre care arhitectul Vlad Rusu afirma că este blocat din lipsa de finanțare – urmează să fie semnat contractul de execuție a lucrărilor în valoare de cca 10 milioane de euro. Însă, proiectul urma să demareze din fonduri bugetare, cu posibilitatea de a atrage finanțare nerambursabilă pe parcurs, potrivit lui Boc.„Și o veste foarte bună: săptămâna viitoare voi semna contractul de aproape 10 milioane de euro pentru Parcul Feroviarilor.Este cel mai important proiect pe care-l avem acum, alături de malurile Someșului, ca amploare și care va întări mult calitatea vieții în Cluj-Napoca, pentru că sunt proiecte extraordinar de importante. Am așteptat adjudecarea, procedurile legale au fost respectate, acum finanțarea: o să avem de la bugetul local în prima parte și după ce se vor deschide liniile de finanțare europeană, inclusiv linia de la fondul de mediu, pentru că am discutat cu ministrul Tanczos Barna să putem avea complementar asigurată finanțarea. Dar vom începe pe bugetul local, pentru că dacă nu pornesc acum, pierdem licitația și trebuie să o luăm de la capăt. Și atunci mi-am asumat să începem pe bugetul local cu găsirea surselor de finanțare”, anunța Emil Boc, în 16 septembrie, la NapocaFM.Parcul Feroviarilor, un proiect de modernizare așteptat de clujeni, a fost preluat de Primăria Cluj-Napoca încă din anul 2017. Localnicii din zonă sunt nemulțumiți de ritmul extrem de lent în care acționează autoritățile locale pentru realizarea acestui proiect. Lucrările ar urma să fie executate de Nord Conforest SA, firmă ce a câștigat licitația și pentru modernizarea Parcului I.L. Caragiale din Cluj-Napoca. Contractul privind amenajarea Parcului Feroviarilor este în valoare de 43.2 milioane de lei, bani din fonduri europene. Durata de realizare a investiției este estimată la un termen de 22 de luni.Din păcate, lucrările la acest proiect nu au mai debutat. CITEȘTE ȘI: Autoritățile anunță deblocarea finanțării pentru modernizarea Parcului Feroviarilor: „Parcurile merg cel mai bine! Voi semna contractul de aproape 10 milioane de euro”. Demararea proiectului va începe cu fonduri din bugetul localÎn schimb, între timp, urbaniștii clujeni au analizat recent solicitarea Uniunii Județene a Cooperației de Consum Cluj, în calitate de initiator și beneficiar, privind construirea unui imobil cu funcțiuni mixte cu un regim de înălțime S+P+2E+Er chiar în preajma Parcului FeroviarilorUniunea Cooperației de Consum Cluj vrea să ridice un bloc chiar în vecinătatea Parcului Feroviarilor. Fiul fostului director al cooperației a câștigat toate licitațiile pentru curățenia parkingurilor din oraș.CITEȘTE ȘI: Afaceri în familie cu Primăria Cluj

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom