Primul pas către un tren de mare viteză pe ruta Oradea – Cluj-Napoca – București – Constanța este făcut de Comisia Europeană.
”Anul trecut, în programul de candidatură pentru Parlamentul României, am subliniat nevoia unui tren de mare viteză pe ruta Oradea – Cluj-Napoca – București.
Am prezentat și argumentele pentru un astfel de proiect major pentru România: Trebuie să modernizăm și infrastructura feroviară, care a rămas mult în urmă. Este nevoie, precum în țările avansate, să avem un tren de mare viteză cu care să facem două ore până la București.
De ce avem nevoie de o linie de mare viteză?
Căile ferate de mare viteză sunt un mod de transport confortabil, sigur, flexibil și prietenos cu mediul înconjurător. Acestea oferă beneficii socio-economice extrem de importante, fiind în acord cu obiectivele UE în materie de transport și coeziune.
Cred că la nivelul Uniunii Europene trebuie stabilit un plan clar de construire a unor linii feroviare de mare viteză și în Europa de est, care să fie conectate cu cele din vest.
Costul unei linii duble de mare viteză pe ruta Oradea – Cluj-Napoca – Brașov – București (600 de km), este de aproximativ 10 – 12 miliarde de euro. Dacă îl facem pe acesta un proiect de țară, banii pot fi atrași din fonduri europene.
O linie ferată de mare viteză înseamnă:
. Servicii feroviare care funcționează pe linii noi, special concepute, cu o viteză maximă de operare de cel puțin 250 km/h și servicii care funcționează pe linii convenționale cu o viteză maximă de operare de cel puțin 200 km/h;
. Amprenta de carbon este mai mică decât în cazul altor tipuri de transport;
. Un nivel sporit de siguranță;
. Scăderea presiunii asupra rețelelor rutiere congestionate;
. Călătorii rapide și confortabile;
. Dezvoltarea socio-economica a regiunilor; contribuie la regenerarea zonelor urbane în dificultate din apropierea gărilor;
. O durată a călătoriei mai mică decât cu avionul, dacă luăm în considerare durata totală a călătoriei, nu doar timpul petrecut în mijlocul de transport;
. Capacitate mai mare decât în cazul altor tipuri de transport.
Uniunea Europeană își propune:
– până în 2030, lungimea rețelei feroviare de mare viteză existente ar trebui să se tripleze;
– până în 2050, cea mai mare parte a transportului de călători pe distanțe medii să se realizeze pe căile ferate (se urmărește un transfer de la transportul rutier la cel feroviar pentru 50 % dintre transporturile interurbane de călători și de mărfuri);
– transportul pe căile ferate de mare viteză ar trebui să se dezvolte mai rapid decât transportul aerian pentru călătorii de până la 1.000 km;
– până în 2050, toate aeroporturile din rețeaua centrală ar trebui să fie conectate la rețeaua de cale ferată, de preferință prin servicii de mare viteză.Luna aceasta, Comisia Europeană propune extinderea rețelei TEN-T core tocmai cu o linie de mare viteză pe ruta Oradea – Cluj-Napoca – Sibiu – Brașov – București – Constanța. Mă bucur să văd că se fac pași importanți în realizarea unui proiect major pentru România, care ne va lega rapid de București și Constanța, dar și de Budapesta și Viena. Prin aprobarea noii rețele TEN-T la nivel european se va asigura și posibilitatea de a atrage fonduri europene pentru finanțarea acestui proiect extrem de important pentru România”, a declarat Ovidiu Cimpean, director in cadrul Primariei Cluj-Napoca.
Source link