Metroul din Cluj intră în faza subterană: lucrări la 24 de metri adâncime
Luni, 11 august 2025, au început lucrările pentru construcția puțului de lansare al mașinilor de forat tuneluri (TBM – Tunnel Boring Machine) din cadrul proiectului metroului din Cluj. Structura este amplasată în zona stației Teilor, în comuna Florești, și va deservi două TBM-uri, câte una pentru fiecare galerie paralelă a magistralei.
Conform autorităților, puțul de lansare va avea dimensiuni de aproximativ 35 x 19 metri și o adâncime de până la 24 de metri. Mașinile de forat, fiecare cu componente de până la 120 de tone, vor fi coborâte și asamblate în subteran, urmând să realizeze tunelurile circulare ale metroului.
Lucrările sunt parte a Magistralei I de metrou, o linie de peste 21 km cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Proiectul este finanțat din surse europene, buget național și certificate verzi, având contractul de finanțare asigurat până în 2031.
Reprezentanții constructorilor și ai administrației locale subliniază complexitatea procesului, care implică peste 150 de ingineri și proiectanți și coordonarea simultană a mai multor șantiere de stații și tuneluri. Finalizarea puțului de lansare este estimată pentru toamna acestui an, moment în care vor începe efectiv lucrările de forare.
Proiectul este considerat unul dintre cele mai importante din infrastructura urbană a României, având ca obiectiv îmbunătățirea mobilității în Cluj-Napoca și zona metropolitană prin reducerea traficului de suprafață și scăderea emisiilor poluante.
foto:Bianca PREDA – monitorulcj.ro