Clujul a adoptat ideea autobuzelor electrice cu puțin timp înainte ca prețul energiei electrice să bubuie la nivel național. Eco, dar tot mai costisitor, potrivit datelor obținute de Ziar de Cluj.Astfel, costul energiei electrice consumate în ultima lună a anului trecut este de trei-patru ori mai mare decât în lunile anterioare ale lui 2021. Pe străzile municipiului cu cea mai scumpă calitate a vieții circulă un număr de 41 de autobuze electrice. Mai mult chiar, autoritățile pregătesc introducerea autobuzelor autonome, adică fără șofer sau a celor pe model hibrid. Până atunci, municipiul Cluj-Napoca dispune de una dintre cele mai generoase flote de autobuze electrice la nivel național. Ecologia merge înaintea costurilor, chiar dacă însuși procesul de obținere a energiei nu e tocmai ecologic. Dincolo de calitatea-eco a serviciilor oferite clujenilor, nici costurile nu mai sunt ce erau odată: în decembrie 2021, consumul unui singur autobuz electric a fost de 6227 Kwh. Costul/autobuz a urcat la aproape 6 mii de lei – 5.932 lei. Merită să luăm în considerare și aspectul scumpirilor continue: costul de funcționare a crescut de aproape 3 ori. Și va continua să crească, potrivit tendințelor economice înregistrate sub guvernare penelistă. Creșterea prețului la energia electică a făcut din ecologie un lux.41 de autobuze electrice pe traseele din municipiul Cluj-NapocaConsumul lunar minim, mediu şi maxim al unui autobuz electric în anul 2021 a fost de:- Consum minim = 1,31 kwh / km
– Consum mediu = 1,71 kwh / km
– Consum maxim = 2,28 kwh / kmCostul mediu lunar cu energia electrică al unui autobuz electric în anul 2021 a fost:
– 2216 lei / lună Consumul total anual şi costul cu energia electrică în anul 2021 al flotei de autobuze electrice ( 41 autobuze ) a fost de: – 2.247.729 Kwh
– 1.090.494 lei Costul mai ridicat din luna decembrie 2021 se datorează creşterii preţului de cumpărare a energiei electrice.Dacă vom compara costurile de funcționare ale unui autobuz electric în mai 2021 – 1566 lei și decembrie 2021 – 5923 lei = majorare considerabilă de 3-4 ori a costurilor.Consumul şi costul cu energia electrică al unui autobuz electric/ 12 luni / 2021:Toate cele 41 de autobuze electrice au circulat în fiecare lună, mai puţin în zilele în care au staţionat pentru revizii, reparaţii şi reparaţii în urma accidentelor de circulaţie.Go eco, go expensive Consumul variază în funcție de temperatura exterioară, viteză, de stilul de condus, de specificul traseului (rampe, opriri/porniri dese semafor, trafic aglomerat etc).Asemenea unor altor proiecte anunțate de autorități, dar încă nerealizate, și introducerea în circulație a autobuzelor cu hidrongen ține de viitor, chiar dacă deocamdată Primăria nu dispune de un cost estimat pentru aceste tipuri de bus. În schimb, potrivit reprezentanților administrației locale, autoritățile au în plan și o stație de producere hidrogen. În acest moment se lucrează la un studiu de oportunitate în parteneriat cu UTCN, care va fi urmat și de un studiu de fezabilitate pentru stația de producere hidrogen. Viitorul este electric, dar nu ne scutește de costuri, nici nu vom salva planeta prin aceste investiții. Ne vom lăuda în continuare că o «ardem» eco, însă vom plăti la fel, poate chiar mai mult ca până acum, dacă prețul energiei electrice continuă să crească.
Source link