Un vis scufundat? Proiectul Someșului navigabil, uitat de autorități!
În 2012, clujenii visau la o nouă atracție unică în România: Someșul navigabil. Emil Boc le-a promis un proiect ambițios – un râu transformat într-o zonă de agrement modernă, cu bărci de plimbare, debarcadere și un port în inima orașului. La mai bine de un deceniu distanță, singurul lucru care curge pe Someș sunt promisiunile neîmplinite.
Un proiect european, un vis românesc
În 2013, Primăria Cluj-Napoca a alocat 800.000 de lei pentru studiul de fezabilitate al proiectului „Someșul navigabil”, urmând să acceseze fonduri europene pentru implementare. Se vorbea de parteneriate cu Olanda și de crearea unui atlas al apei pentru a pune bazele infrastructurii necesare.
„Vom reintroduce Someșul în oraș și vom oferi proiecte pe care să le putem selecta în urma unor expertize de specialitate,” declara Emil Boc la acea vreme. Planul suna spectaculos: un port în fața Sălii Sporturilor, cu spații verzi, alei pietonale și un debarcader pentru bărci de agrement.
Ce s-a întâmplat cu Someșul navigabil?
Realitatea a fost, însă, alta. După ani de tăcere, proiectul a fost abandonat. Motivele? Complicațiile birocratice, necesitatea unor negocieri complexe cu cei de la Apele Române și, probabil, lipsa unei voințe reale de a-l pune în aplicare. În loc să devină navigabil, Someșul a fost din nou betoantat, iar ideea portului clujean a fost îngropată definitiv.
Promisiuni scufundate în uitare
Ce ar fi fost dacă Someșul navigabil devenea realitate? Clujul ar fi avut un nou punct de atracție, un spațiu de relaxare asemănător marilor orașe europene, unde localnicii și turiștii s-ar fi putut bucura de plimbări cu barca, evenimente pe apă și un peisaj urban reînnoit.
Astăzi, însă, Someșul rămâne un râu ca oricare altul, iar clujenii pot doar să se întrebe: a fost Someșul navigabil doar un truc electoral sau un proiect care chiar putea deveni realitate?