Cluj-Napoca își confirmă din nou statutul de oraș-pionier în mobilitatea urbană ecologică. După ce a introdus primele autobuze electrice din țară, municipiul testează în aceste zile un autobuz cu hidrogen produs de Mercedes, adus la Cluj după o rundă de probe la Iași.
Este deja al treilea model pe hidrogen testat în Cluj, după vehiculele Solaris (2021) și Toyota (2024), ceea ce demonstrează preocuparea constantă a orașului pentru soluții de transport inovatoare și prietenoase cu mediul.
Autonomie și tehnologie de ultimă generație
Noul autobuz Mercedes este echipat cu un sistem hibrid, funcționând atât pe bază de hidrogen, cât și cu acumulatori electrici. Vehiculul dispune de:
-
5 rezervoare de câte 5 kg de hidrogen fiecare
-
3 acumulatori de câte 240 kW
-
Autonomie estimată: 600 – 700 km în regim mixt
Un avantaj major al acestui model este încărcarea rapidă. În doar câteva ore, bateria autobuzului a trecut de la 65% la 100%, oferind o eficiență superioară față de alte soluții existente pe piață.
Provocarea costurilor și soluția găsită la Cluj
Deși hidrogenul este considerat mai eficient decât propulsia electrică simplă, costurile sale actuale rămân ridicate. Clujul ar putea însă deschide un nou drum la nivel național și est-european prin construcția unei fabrici locale de producere a hidrogenului.
Studiul de fezabilitate pentru investiție a fost deja aprobat, urmând ca proiectarea și execuția să aibă loc în perioada următoare. Termenul estimat pentru finalizare este jumătatea anului 2027.
În prezent, autobuzul se află doar în faza de testare. O eventuală achiziție de serie va depinde de rezultatele acestor probe și de costurile viitoare.