Proiectul de modernizare a magistralei feroviare Cluj – Oradea, parte a liniei M300 Cluj – Episcopia Bihor, întâmpină întârzieri majore. Potrivit celor mai recente date, doar două dintre cele patru segmente aflate în lucru ar putea deveni operaționale până în august 2026, pentru a beneficia de finanțarea europeană.
Ce segmente vor fi modernizate prima dată?
Lucrările, împărțite pe patru loturi ce totalizează 166,5 km, includ:
-
Lot 1: Cluj-Napoca – Aghireșu (30,41 km) – progres fizic: 40%
-
Lot 2: Aghireșu – Poieni (36,53 km) – progres fizic: peste 50%
-
Lot 3: Poieni – Aleșd (52,74 km)
-
Lot 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
Primele două loturi sunt singurele cu șanse să devină funcționale până în 2026, însă electrificarea completă nu va fi finalizată la termen, avertizează Asociația Pro Infrastructura.
Circulație feroviară în sistem pendulă și riscuri
Specialiștii atrag atenția asupra riscului de circulație în sistem pendulă și a posibilelor pericole la trecerile la nivel, din cauza întârzierilor la centralizări, montarea macazurilor și barierele aferente.
Impact și perspective
După finalizarea completă, modernizarea va permite:
Cu toate acestea, estimările actualizate indică finalizarea întregului proiect în intervalul 2028–2030.