Connect with us

Prin Oras

Clujenii critică interzicerea centralelor termice de apartament, măsură anunțată triumfal de viceprimarul liberal Dan Tarcea: „Mai rău ca pe vremea lui Ceaușescu!”

Alex Campian

Published

on

Clujenii critică interzicerea centralelor termice de apartament, măsură anunțată triumfal de viceprimarul liberal Dan Tarcea: „Mai rău ca pe vremea lui Ceaușescu!”

Viceprimarul liberal Dan Tarcea a anunțat triumfal, în 19 ianuarie, pe pagina sa de Facebook, interzicerea centralelor de apartament în Cluj-Napoca pentru clădirile noi cu peste 6 unități locative, o „realizare” a Primăriei care le-a dat multora fiori reci pe șira spinării, având în vedere experiența comunistă a încălzirii centralizate. În teorie, încălzirea centralizată e mai economică, dar, în practică, s-a dovedit mai problematică decât centralele de apartament care își fac treaba în funcție de nevoile fiecărui proprietar, iar când nu mai funcționează corespunzător, pot fi ușor și rapid schimbate sau reparate. „Începând de azi, sunt interzise centralele de apartament pentru clădirile noi cu peste șase unități locativeÎn ședința de Consiliu local de ieri, 18.01.2022, am votat proiectul de hotărâre privind interzicerea centralelor de apartament pentru clădirile noi.Prin această decizie am avut în vedere aplicarea măsurilor privind protejarea mediului înconjurător, reducerea gazelor cu efect de seră și reducerea emisiilor rezultate din încălzire în sectorul rezidențial.Proiectul propus vizează doar blocurile noi cu mai mult de șase unități locative. Pentru blocurile în care sunt montate centrale de apartament nu este aplicabila prezenta hotărâre.Alternativa pentru clădirile nou construite este racordarea la sistemul centralizat de  încălzire sau la instalații de încălzire/apa calda de scară, bloc sau cvartal. Noile tehnologii permit contorizarea individuală astfel încât să plătești cât consumi”, a postat viceprimarul.După ce clujenii s-au obișnuit cu confortul centralelor individuale, care îi permit fiecărui proprietar să decidă când și cât se încălzește, care îi permit fiecăruia să controleze cât gaz consumă și, implicit, cât plătește, acum Primăria liberală impune încălzirea la comun, cu iz comunist. Totul în numele unui demers ecologist care va avea doar o finalitate de imagine, fiindcă nu va salva Clujul planeta prin această măsură, atâta timp cât întreaga planetă continuă să polueze grosier. Moțul ecologist pe care și-l pune Primăria prin măsura interzicerii centralelor de apartament îi nemulțumește pe mulți clujeni. Oamenii au comentat sub anunțul lui Dan Tarcea că, în esență, în cazul încălzirii centralizate, din cauza pierderilor, consumul nu e mai mic, doar deranjul e mai mare:„Pai un foc mare sau 10 mai mici nu e același lucru? Ba din contra, ăla mare tre să meargă continuu, în timp ce alea mici iau și pauză când lumea nu e acasa… ori face economie.E supărător să vezi autoritățile că iau astfel de decizii fără a citi un singur studiu cu referire la problemă… specialiștii spun…, unde spun, pe Facebook? Arătați-ne și nouă un studiu, o analiză… niște cifre, nu dați legi pe auzite”, a scris Rareș Fabian.„Punctul de vedere al specialiștilor este că o centrală de capacitate mai mare care deservește același număr de apartamente consumă cu cel puțin 30% mai puțin gaz”, i-a răspuns viceprimarul Dan Tarcea.„Ne-ați obligat să investim în centrale de apartament, prin desființarea centralelor care alimentau 3-4 blocuri, acum ne obligați să renunțăm și să investim alți bani în centrale comune!! Vi se pare normal, Dl. Tarcea?”, a întrebat Ilona Domokos.„Dan Ștefan Tarcea, să mai refacă calculele. Unde sunt incluse pierderile suplimentare? Dar arderea de gaz, ca să ai țeava mereu fierbinte la apa caldă? Dar încălzirea aiurea când nu ești acasă? O centrală de bloc trebuie să meargă cel puțin 10 ore pe zi. Eu o folosesc maximum 2 ore pe zi. Unde este economia?Adică așa-zișii specialiști schimbă legile termodinamicii? Iar Q= m x c x Dif T nu mai este actuală?”, a comentat George Grecu.„Dan Ștefan Tarcea, specialiști ăștia au văzut în realitate cum arată o centrală… de bloc… dumele astea sunt sora studiul de fezabilitate… bani dați degeaba unor firme agreate de voi… Propuneți va rog într-o ședință și legea ilicitului… așa, la mișto…”, a scris Cristian Dan Pop.„Dan Ștefan Tarcea, să vedeți balamuc. Unii vor mai cald, alții o vor oprită… greu de găsit la români numitorul comun. Eu întotdeauna am fost adepta centralei de scară, însă la niciun bloc nu am putut ajunge la un punct comun”, a adăugat Angela Târziu.„Dan Ștefan Tarcea, administrez blocuri în Cluj de 20 de ani. Am blocuri cu centrală proprie, de bloc, făcute în ultimii ani. Prețul metrului cub de apă caldă este dublu decat cel de la Regia de Termoficare și prețul căldurii este mai mare cu 80%”, a precizat Costișor Daniel.„Dan Ștefan Tarcea, PÂNĂ LA 30%, nu cel puțin. La centrale individuale consumatorul este atent pentru că ce consumă, aia plătește. Când totul este la comun, oamenii au tendința să abuzeze consumul. Aș fi crezut că un om de dreapta înțelege ineficiența colectivismului, mai ales că a trecut prin etapa comunistă cu centrale de cartier și pierderi enorme”, a atras atenția Adrian Turcu.„Dan Ștefan Tarcea, interesant, dar totuși o factură de încălzire cu sistem centralizat este mai mare decât cu o centrală de apartament… aici ce mai spun specialiștii?”, a întrebat Mihai Giurgiu.„Am trecut pe lângă un bloc nou de 8 etaje unde se vedeau vreo 50 de hornuri de evacuare a gazelor de la centrale. Doar două evacuau gaze… Fiecare locuință își reglează temperatura după nevoi și buget. De ce se impune o centrală termică comună, când se știe că pierderile de căldură, dar și apă caldă sunt mari pe traseu? Din nou vom consuma apă la robinete până ajunge apa caldă la etajul 10?”, a comentat Rășinar Sebastian.„Centralele individuale au randament 95-98%… La cele de cartier 30% din căldura produsă se pierde la transport prin pământ sau spații care nu sunt necesar de încălzit… Doar că la sistemul centralizat se dau subvenții… Subvenție = ceva plătit de toată țara, pentru câțiva beneficiari… O fi bine? O centrală pentru 6 apartamente costă cât 12 centrale individuale… Revizie si alde dandarale, de asemenea mai scumpe și mai complicate…”, a adăugat Ovidiu Secară.„Normal… doar voi nu aveți de unde să știți cum este cu încălzirea la comun… în RĂCHIȚELE… nu aveau centrală pe sat… costurile sunt cu cel puțin 30% mai mari… vor plăti oamenii apă rece cu preț de apă caldă… Bravo… să luați în calcul și faptul că acesta va fi ultimul mandat… vă mai alege… membru!!!”, a comentat Cristian Dan Pop.„Ca pe vremea comunismului!!!! Dai drumul la apă, bei o bere, și vine apa caldă!!!! Dar, tu ai să plătești apa rece, ca si apa caldă!!!!!!” a scris Arpad Naghi.„Mai rău ca pe vremea lui Ceaușescu. Fiecare apartament trebuie să aibă centrală proprie pentru că nu fiecare consumă la fel”, a adăugat Margareta Buzgau.„În sfârșit, încălzirea globală a fost oprită deasupra Clujului”, a conchis Adrian Turcu.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom