Connect with us

Prin Oras

Buget social sau electoral pentru 2022? Nevoiașii vor primi, prin Programul „Alimente”, nu 100 de lei, ca până acum, ci fabuloasa sumă de 200 de lei

Alex Campian

Published

on

Știrile săptămânii din Pata Rât: întuneric, inundații fetide și Covid

În orașul în care calitatea vieții IT-isto-corporatisto-universitaro-medicalo-juridico-imobiliaro-festivalieră este la cote maxime, cei care nu fac parte din aceste categorii socio-profesionale au parte, de multe ori, de o calitate a vieții la limita subzistenței. Practic, banii le ajung clujenilor de rând, în cel mai bun caz, pentru chiria/rata locuinței, pentru plata utilităților, a alimentelor de bază și a transportului dus-întors la serviciu. Pentru cei care nu merg la job (pensionari, elevi, studenți), Primăria oferă gratuitate pe transportul în comun. Cine merge la job, dar nu are bani de transport, circulă pe jos, fiindcă mersul pe jos face piciorul frumos, plus că aceasta este tendința de mobilitate promovată de municipalitatea care a aprobat blocuri pe străzi de case până când străzile au devenit nefrecventabile cu mașina.În Clujul în care „nimeni nu este abandonat, nimeni nu este lăsat în urmă”, avem o comunitate de 1500 de oameni care trăiesc în condiții inumane, de lagăr, la Pata Rât, unde acești clujeni au fost abandonați de autorități acum un deceniu. Declarativ însă Primăria are politici sociale importante pentru locuire: cumpără apartamente de pe piața liberă, construiește blocuri sociale. 12 apartamente sociale au fost inaugurate anul trecut pe strada Ghimeșului, cu 2 ani de întârziere. Atâta s-a putut! În orașul în care cea mai mare inflație este la prețurile aprtamentelor (care au costuri prohibitive), în cei 3 ani în care Primăria a ridicat un bloc de 12 apartamente, privații au construit zeci, chiar sute de blocuri, cu mii de apartamente. „Oraș pentru oameni, nu pentru profit…”Nici cei care riscă să moară de foame, la propriu, din cauza veniturilor lipsă sau extrem de reduse, nu sunt uitați la Cluj-Napoca de către Primăria care le oferea, până acum, prin Programul „Alimente”, 100 de lei pe an. Adică, posibilitatea de a își achiziționa mâncare pentru circa 3 zile. Acum, sprijinul financiar va fi dublat, iar nevoiașii vor primi fabuloasa sumă de 200 de lei (două sute de lei), din care vor putea mânca, mai auster, o săptămână. Celelalte 51 de săptămâni, fiecare se descurcă, doar așa e în liberalism, „prin tine însuți”!Vorbind astăzi la radio despre componenta socială a bugetului orașului pentru anul 2022, primarul Emil Boc dădea impresia că, la Cluj, cei defavorizați sunt ajutați să trăiască o viață decentă. Multe dintre măsurile sociale ale Primăriei au însă efecte concrete mai mult electorale decât sociale. Ajută la obținerea unor voturi în plus, dar nu îi sprijină pe oameni să iasă din mizerie.„Acest buget are și o componentă socială extrem de importantă, și doar o să enumăr o parte dintre proiectele pe care le avem: programul de burse sociale pentru elevi, programul de transport gratuit pentru elevi, studenți și pensionari, cunoscutul program care, ne-a criticat multă lume, că de ce le dăm gratuități la pensionari, nu o să renunț la acest proiect, pentru că îl consider ca o formă de respect pentru seniorii cetății, pentru ceea ce au făcut și fac pentru Cluj și mai ales în vremurile acestea grele când, vedeți, facturile, prețurile pun o presiune uriașă pe venituri.Am discutat că, anul acesta, tocmai pentru a veni în sprijinul celor care o duc greu în oraș, a celor cu venituri mici, a șomerilor, a celor care se descurcă de pe o zi pe alta, să punem de două ori pe an Programul Alimente, acuma îl aveam o singură dată, de Crăciun. Deci, acuma să îl declanșăm de două ori, o dată în vară și o dată în iarnă, pentru a veni și noi cu o formă de sprijin, pe lângă celelalte, pe care o să le menționez. Paștile sunt foarte aproape, nu știu dacă îndeplinim procedurile legale, oricum, până la sfârșitul lui iunie avem cadrul legal, ca să putem să ne mișcăm. Deci, în prima parte a anului și în a doua parte a anului să dăm un sprijin ca oamenii să poată să își achiziționeze alimente cu acest ajutor al Primăriei pentru cei care o duc cu adevărat greu, pentru cei pentru care 100-200 de lei reprezintă și face o diferență în viața de zi cu zi. De foarte multe ori, foarte puțin poate însemna foarte mult pentru mulți dintre noi și ne vom ocupa de acest aspect.După aceea, autobuzele școlare, facilitarea accesului la serviciile de sănătate, programul stomatologic pentru persoanele fără venituri, rechizite pentru familiile defavorizate, programul de îngrijire la domiciliu pentru persoanele vârstnice, programul de cumpărare de locuințe sociale de pe piață, alături de construcția pentru cei care o duc greu, suportul pentru persoanele defavorizate, cele care au venit minim, și anume pentru încălzirea locuinței, masă la Cantina de Ajutor Social a Primăriei, în regim de gratuitate, astfel încât să poată rezista, precum și ajutorul pentru plata chiriei persoanelor singure, marginalizate sau în pericol de marginalizare și excluziune socială. La acestea se mai adaugă fondurile pe care le acordăm, și nu-s puține, pentru ONG-urile din domeniul social, pentru a sprijini diverse activități, de la programul O masă caldă, la programe care țin de asistență medicală, asistențe paliative, asistențele pentru persoanele care nu au bani de medicamente și altele.Am dat doar câteva exemple pentru că nu trebuie să uităm componenta asta fundamentală a comunității noastre, componenta de coeziune, de solidaritate, de întrajutorare. Face parte din natura ființei umane să-ți ajuți semenii tăi la greu, este și un precept creștin, indiferent de religia la care ne uităm, până la urmă, și ține de a purta grija aproapelui tău și, de aceea, am făcut apel și la mediul de business pentru a sprijini programul O masă caldă în școli, să vedem unde sunt școlile unde copiii provin din familiile cu veniturile cele mai mici și, pe lângă ceea ce face Primăria, noi am inclus special de la Primărie și vom suporta noi pentru Școala Traian Dârjan, școală unde, prin excelență, copiii provin din familii cu venituri reduse, să asigurăm programul O masă caldă. Mai sunt alte 3 școli prinse în acest program, Colegiul Napoca, Colegiul Național Pedagogic și Bălcescu”, a declarat Boc.Așadar, în Cluj-Napoca, din punct de vedere social, „nimeni nu este uitat, nimeni nu este abandonat”. Probabil că, din acest motiv, oamenii sunt tentați să își întemeieze locuințe pe malul Someșului, la Pata Rât și în alte locații „verzi” ale orașului. Probabil că, din aceeași cauză, vedem și locuitorii ecologiști care, seara, sortează gunoaiele la tomberoane, pe fracții comestibile și fracții reciclabile. 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom