Connect with us

Prin Oras

Ce spune Boc despre comasarea comunelor? Este pregătită România pentru o reformă pe care Polonia a făcut-o deja de ani buni?

Alex Campian

Published

on

Managerul Sălii Polivalente, penelistul Ionuț Rusu, nu este susținut doar politic, ci și legal. BOC: „Îl susține legea, nu-l susțin eu. Nu am putere de a interveni...” Cazul va fi cercetat administrativ

Despre comasarea comunelor în zone metropolitane se vorbește de foarte mulți ani, dar până acum nu s-a făcut nicio reformă administrativă. În tot acest timp cât România nu a făcut nimic în acest sens, Polonia a redus numărul județelor și a ajuns campioană la absorbția de fonduri europene. La noi, proiectele se blochează în comune.Întrebat într-o emisiune locală online ce părere are despre comasarea comunelor, primarul Emil Boc a afirmat că România încă nu este pregătită pentru așa ceva. Unele propuneri ale societății civile vorbesc despre crearea unor sectoare în vecinătatea municipiului Cluj-Napoca prin alipirea comunelor la oraș.„Dacă România nu face aceste reforme, pe de o parte reforma administrativă, pe de altă parte legea zonelor metropolitane, pierde șansa de modernizare, pierde șansa de a avea bani mai mulți și soluții eficiente pentru cetățeni. Astăzi nu poți să propui așa ceva și să faci fără lege pentru că îți trebuie referendum local și într-o parte și în alta. Nu știu dacă e coaptă propunerea asta ca cineva să facă referendum ca să se transforme în sectoare”, a spus Boc.Oradea și Buzău au încercat să facă o zonă metropolitană, dar au eșuat. Primarul municipiului Cluj-Napoca este de părere că ar trebui realizată întâi o lege națională și abia apoi una locală.„Ați văzut că la Oradea s-a încercat, la Buzău s-a încercat, dar au căzut cu brio. Lumea nu cred că e pregătită de aceea cred că trebuie în primul rând o lege națională care trebuie să pună ordine în țara asta. În primul rând trebuie o lege a reorganizării administrativ teritoriale, unde 700-800 de comune trebuie desființate, comasate pentru a putea să ai unități administrative puternice, adică acele unități administrative care nu au din veniturile proprii bani să își acopere cheltuielile cu salariile și cu lumina trebuie să găsească o formă de comasare. Știu că e nepopular, eu spun asta pentru că pe mine nu mă interesează nimic politic, îmi permit să fiu nepopular, dar dacă politicienii de astăzi nu își asumă aceste reforme vom suferi cu toții în anii care urmează. Am suferit oricum în ultimii 30 de ani”, a comentat Boc.Primarul a dat ca exemplu Polonia care a redus la jumătate voievodatele (echivalentul județelor de la noi).„Polonia a făcut două reforme administrativ teritoriale și a redus de la 44 de voievodate, care erau echivalentul județelor, la 33 și acum la 16. Polonia este campioană la aborbția fondurilor europene pentru că au coerență dintr-o parte în alta a județelor. La noi se opresc în tot felul de comune. În primul rând trebuie tăiat nodul gordian, dar previzibil, nu acum. Să se știe că începând cu 2024 acolo nu se mai organizează alegeri decât într-o singură comună formată din comasarea a două sau trei comune, depinde de zonă și de capacitatea ei financiară”, a declarat Emil Boc.Potrivit edilului șef, dacă nu se restructurează orașele, vor apărea în continuare aberații urbanistice la intrarea în orașe.„Dacă zonele metropolitane din preajma marilor orașe nu se restructurează ca să ai coerență politică și administrativă cu forță juridică, evident că vom vedea în continuare la intrarea în Cluj mii de blocuri la intrarea dinspre Baciu mii de blocuri, poate și la intrarea dinspre Apahida mii de blocuri fără ca cineva să întrebe dacă acolo avem infrastructură. Degeaba țin eu frâiele tare în Cluj-Napoca, blochez, opresc, stopez, pun condiții draconice, studii de trafic, analize pe când la intrarea în Cluj îmi apar sate întregi cu 5.000, 7.000, 8.000 de persoane și toată presiunea este pe municipiu”, a explicat primarul.Boc a dat un exemplu care se apropie puțin de ceea ce înseamnă comasarea comunelor. Este vorba despre un proiect de realizare a culoarului pieotnal și velo pe malul Someșului.„Ce am putut să fac a fost să discut cu primarii și să venim împreună să oferim soluții – că e tren metropolitan, că e centură metropolitană, că e metrou. Toate aceste lucruri le-am făcut împreună, nici acelea nu le puteam face singuri, dacă nu aveam analiza cu ei. Și aici mă bucur că am reușit analiza cu ei, prin dialog să putem promova aceste proiecte. Acum mai avem un proiect pe care am căzut de acord să îl facem împreună – culoarul pietonal și velo pe malul Someșului din Gilău, Florești, Apahida, Cluj-Napoca, după care să mergem la Jucu și Bonțida. Și avem acordul să treacă în martie în Consiliile Locale, în aprilie să scoatem la licitație studiile de fezabilitate, după care să îl implementăm. Dacă ai avea zonă metropolitană, ar fi un Consiliu Metropolitan care decide și implementează, nu mai stă la povești”, a încheiat Boc.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom