Connect with us

Prin Oras

Ce spune Boc despre comasarea comunelor? Este pregătită România pentru o reformă pe care Polonia a făcut-o deja de ani buni?

Alex Campian

Published

on

Managerul Sălii Polivalente, penelistul Ionuț Rusu, nu este susținut doar politic, ci și legal. BOC: „Îl susține legea, nu-l susțin eu. Nu am putere de a interveni...” Cazul va fi cercetat administrativ

Despre comasarea comunelor în zone metropolitane se vorbește de foarte mulți ani, dar până acum nu s-a făcut nicio reformă administrativă. În tot acest timp cât România nu a făcut nimic în acest sens, Polonia a redus numărul județelor și a ajuns campioană la absorbția de fonduri europene. La noi, proiectele se blochează în comune.Întrebat într-o emisiune locală online ce părere are despre comasarea comunelor, primarul Emil Boc a afirmat că România încă nu este pregătită pentru așa ceva. Unele propuneri ale societății civile vorbesc despre crearea unor sectoare în vecinătatea municipiului Cluj-Napoca prin alipirea comunelor la oraș.„Dacă România nu face aceste reforme, pe de o parte reforma administrativă, pe de altă parte legea zonelor metropolitane, pierde șansa de modernizare, pierde șansa de a avea bani mai mulți și soluții eficiente pentru cetățeni. Astăzi nu poți să propui așa ceva și să faci fără lege pentru că îți trebuie referendum local și într-o parte și în alta. Nu știu dacă e coaptă propunerea asta ca cineva să facă referendum ca să se transforme în sectoare”, a spus Boc.Oradea și Buzău au încercat să facă o zonă metropolitană, dar au eșuat. Primarul municipiului Cluj-Napoca este de părere că ar trebui realizată întâi o lege națională și abia apoi una locală.„Ați văzut că la Oradea s-a încercat, la Buzău s-a încercat, dar au căzut cu brio. Lumea nu cred că e pregătită de aceea cred că trebuie în primul rând o lege națională care trebuie să pună ordine în țara asta. În primul rând trebuie o lege a reorganizării administrativ teritoriale, unde 700-800 de comune trebuie desființate, comasate pentru a putea să ai unități administrative puternice, adică acele unități administrative care nu au din veniturile proprii bani să își acopere cheltuielile cu salariile și cu lumina trebuie să găsească o formă de comasare. Știu că e nepopular, eu spun asta pentru că pe mine nu mă interesează nimic politic, îmi permit să fiu nepopular, dar dacă politicienii de astăzi nu își asumă aceste reforme vom suferi cu toții în anii care urmează. Am suferit oricum în ultimii 30 de ani”, a comentat Boc.Primarul a dat ca exemplu Polonia care a redus la jumătate voievodatele (echivalentul județelor de la noi).„Polonia a făcut două reforme administrativ teritoriale și a redus de la 44 de voievodate, care erau echivalentul județelor, la 33 și acum la 16. Polonia este campioană la aborbția fondurilor europene pentru că au coerență dintr-o parte în alta a județelor. La noi se opresc în tot felul de comune. În primul rând trebuie tăiat nodul gordian, dar previzibil, nu acum. Să se știe că începând cu 2024 acolo nu se mai organizează alegeri decât într-o singură comună formată din comasarea a două sau trei comune, depinde de zonă și de capacitatea ei financiară”, a declarat Emil Boc.Potrivit edilului șef, dacă nu se restructurează orașele, vor apărea în continuare aberații urbanistice la intrarea în orașe.„Dacă zonele metropolitane din preajma marilor orașe nu se restructurează ca să ai coerență politică și administrativă cu forță juridică, evident că vom vedea în continuare la intrarea în Cluj mii de blocuri la intrarea dinspre Baciu mii de blocuri, poate și la intrarea dinspre Apahida mii de blocuri fără ca cineva să întrebe dacă acolo avem infrastructură. Degeaba țin eu frâiele tare în Cluj-Napoca, blochez, opresc, stopez, pun condiții draconice, studii de trafic, analize pe când la intrarea în Cluj îmi apar sate întregi cu 5.000, 7.000, 8.000 de persoane și toată presiunea este pe municipiu”, a explicat primarul.Boc a dat un exemplu care se apropie puțin de ceea ce înseamnă comasarea comunelor. Este vorba despre un proiect de realizare a culoarului pieotnal și velo pe malul Someșului.„Ce am putut să fac a fost să discut cu primarii și să venim împreună să oferim soluții – că e tren metropolitan, că e centură metropolitană, că e metrou. Toate aceste lucruri le-am făcut împreună, nici acelea nu le puteam face singuri, dacă nu aveam analiza cu ei. Și aici mă bucur că am reușit analiza cu ei, prin dialog să putem promova aceste proiecte. Acum mai avem un proiect pe care am căzut de acord să îl facem împreună – culoarul pietonal și velo pe malul Someșului din Gilău, Florești, Apahida, Cluj-Napoca, după care să mergem la Jucu și Bonțida. Și avem acordul să treacă în martie în Consiliile Locale, în aprilie să scoatem la licitație studiile de fezabilitate, după care să îl implementăm. Dacă ai avea zonă metropolitană, ar fi un Consiliu Metropolitan care decide și implementează, nu mai stă la povești”, a încheiat Boc.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom