Connect with us

Orasul Tau

Cum a ajuns Clujul să renunţe la o stemă veche de peste 600 de ani şi să folosească în actele oficiale desenul unei eleve

Calin Roman

Published

on

Actuala stemă a Clujului, folosită din 1999, a fost adoptată în 2006, printr-o hotărâre de Guvern, şi este desenul unei eleve în urma unui concurs organizat în 1995 de Primăria Cluj-Napoca condusă în acele timpuri de Gheorghe Funar. Stema reală a Clujului este foarte veche, datează din 1377, seamănă cu cea a oraşelor Cracovia şi Praga. Specialiştii în heraldică contestă actuala stemă.

Actuala stemă a oraşului cuprinde o reprezentare a lupului dacic, una a zeiţei Minerva şi una a monumentului Memorandiştilor şi e folosită în actele oficiale din 1999. Toate aceste elemente sunt dispuse în trei zone, denumite cartiere, colorate în roşu, galben şi albastru. Proiectul a fost realizat în 1995 de o elevă de clasa a XII-a la Liceul de Arte Plastice, în urma unui concurs organizat de administraţia locală, condusă atunci de Gheorghe Funar. Ce conţine actuala stemă Stema judeţului Cluj a fost adoptată prin hotărârea de Guvern nr. 221/2006 şi publicată în Monitorul Oficial nr. 190/28 februarie 2006. Este în uz din 1999. Stema înfăţişează un Dracones în partea superioară, respectiv o Minerva (pe fond albastru) şi monumentul Memorandiştilor (sinistră ctitorie funariotă, pe fond roşu), în partea inferioară. Aceste simboluri nu au nicio legătură cu însemnul heraldic tradiţional al capitalei Transilvaniei: trei turnuri deasupra unei porţi deschise, cu grilaj şi şapte creneluri, însemn pe care nici regimul comunist nu a îndrăznit să îl elimine de pe stema municipiului, scrie cluj.travel

Vechea stemă a judeţului Cluj, prezentă pe monumente (Obeliscul Carolina din Piaţa Muzeului) şi clădiri din Cluj-Napoca (pe frontispiciul sediului Primăriei vechi din Piaţa Unirii)  FOTO: cluj.travel Specialiştii contestă Academicianul Nicolae Edroiu, directorul Institutului de Istorie „George Bariţiu“ din Cluj-Napoca, preşedintele Filialei Cluj a Comisiei Naţionale de Heraldică, Genealogie şi Sigilografie a Academiei Române, spunea, în 2010, pentru Adevărul, că însemnul oficial nu este şi legal. „Ne râde toată Europa cu stema actuală. Am colegi de breaslă din străinătate care râd când văd această stemă. Nu respectă nimic: tradiţia heraldică, regulile sau culorile heraldice. E puerilă”, afirma acesta. Profesorul Edroiu a fost dat în judecată în 2003 de către Primăria Cluj-Napoca deoarece nu a aprobat stema. În 2009, primarul Clujului, pe atunci Sorin Apostu, i-a spus că renunţă la proces, dar el nu a primit nicio hârtie oficială. „Nici în ziua de azi nu am primit nimic de la Primăria Cluj-Napoca“, a declarat profesorul Nicolae Edroiu pentru „Adevărul“. În 2010, doi tineri au făcut o petiţie prin care militau pentru revenirea la stema oraşului de dinainte de perioada comunistă. Vechea stemă înfăţişează o poartă de cetate cu grilajul ridicat şi trei turnuri deasupra. Fostul însemn oficial este de orgine germanică, un simbol al saşilor din Ardeal. „Stema asta a fost folosită şi de austrieci, şi de unguri, de România interbelică, ba chiar, parţial, şi de comunişti”, spunea, în 2010, profesorul Edroiu.

Stema veche a Clujului seamănă cu cele ale oraşelor Cracovia şi Praga, după cum puteţi vedea mai jos (sursa foto: cluj.travel).

Scurt istoric al stemelor Clujului

1377 – Regele Ludovic de Anjou confirmă Clujului un sigiliu compus dintr-un zid crenelat, având o poartă cu grilaj şi trei turnuri cilindrice

1476 – sunt aduse mici modificări aspectului iniţial al blazonului – trunurile cilindrice devin patrulatere

1970  – comuniştii modifică stema iniţială adăugând o roată dinţată, o carte şi stema RSR. Turnurile sunt, însă, păstrate

1995 – primarul Gheorghe Funar organizează un concurs de proiecte în vederea alegerii unei noi steme a oraşului. Câştigă proiectul tricolor, cu lupul dacic, zeiţa Minerva şi monumentul Memorandiştilor

1999 – noua stemă începe să fie folosită în actele oficiale; stema nu este însă aprobată de către Comisia Naţională de Heraldică, Genealogie şi Sigilografie a Academiei Române, deoarece nu respectă normele şi canoanele artei heraldice

2009 – Nicolae Edroiu, şeful Comisiei Locale de Heraldică atrage din nou atenţia autorităilor locale că foloseşte o stemă ilegală

Source Link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Info

24Pay a revenit, CTP Cluj modernizează sistemul de validare: cititoare noi, rapiditate crescută

Stefania Heinz

Published

on

Transportul public din Cluj trece printr-o nouă etapă de modernizare. În ultimele săptămâni, CTP Cluj a început înlocuirea vechilor validatoare din autobuze cu unele noi, moderne și mult mai rapide. Noile cititoare de carduri promit un proces de validare fluent, fără întârzieri, menite să reducă timpul de urcare și să îmbunătățească experiența călătorilor.

Cititoare rapide și o experiență mai fluidă pentru pasageri

Noile dispozitive sunt proiectate să răspundă instant la apropierea cardului contactless sau a biletului pe dispozitiv. Acest lucru ajută în mod special orele de vârf, când validarea lentă putea provoca aglomerații la urcarea în autobuz. Ecranele sunt mai luminoase, ușor de citit, iar interfața este mult mai intuitivă.

Cel mai așteptat anunț: 24Pay funcționează din nou în Cluj

După o perioadă destul de lungă în care aplicația 24Pay nu a fost disponibilă în Cluj, vestea bună este că serviciul a fost repornit și funcționează impecabil. Pasagerii pot cumpăra din nou bilete direct de pe telefon, simplu și rapid, fără să mai caute automate sau chioșcuri.

Noutăți în 24Pay: abonamente pe 1 și 2 linii

Pe lângă clasicele bilete de călătorie, 24Pay a introdus o opțiune mult așteptată de clujeni: abonamente pe 1 linie sau 2 linii, valabile fie o săptămână, fie o lună. Această schimbare este ideală pentru cei care folosesc transportul public doar pe trasee fixe și nu au nevoie de un abonament general.

Astfel, utilizatorii pot:

  • cumpăra rapid abonamentul dorit, direct din aplicație

  • evita cozi sau drumuri suplimentare

  • avea toate titlurile de călătorie într-un singur loc, pe telefon

Un pas înainte pentru mobilitatea urbană în Cluj

Modernizarea cititoarelor și revenirea 24Pay sunt semnele unei infrastructuri digitale tot mai mature. CTP Cluj continuă să investească în soluții care simplifică viața călătorilor și reduc interacțiunile fizice inutile.

Pentru un oraș în continuă creștere precum Cluj-Napoca, astfel de îmbunătățiri sunt esențiale pentru un transport public eficient și adaptat nevoilor actuale.

Facebook Comments Box

Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box

Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box

Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom