Connect with us

Social

Cum a luat Mitropolitul Bartolomeu decizia de a candida la scaunul de patriarh al BOR! Detalii oferite de discipolul de suflet, profesorul Radu Preda

Stefan Petre

Published

on

Cum a luat Mitropolitul Bartolomeu decizia de a candida la scaunul de patriarh al BOR! Detalii oferite de discipolul de suflet, profesorul Radu Preda

Teologul clujean Radu Preda, conferențiar universitar la Facultatea de Teologie din cadrul UBB Cluj, apropiat de fostul mitropolit al Clujului, ÎPS Bartolomeu, a explicat într-o postare amplă cum s-a ajuns ca ”Leul Ardealului” să intre în lupta pentru șefia Bisericii Ortodoxe Române.Profesorul Radu Preda, discipol al marelui părinte Bartolomeu, a jucat rolul de sfătuitor în această luptă grea, care s-a dat pentru funcția de patriarh al Bisericii, după moartea lui PF Teoctist, patriarh al Bisericii Ortodoxe Române între anii 1986-2007.
Mitropolitul Bartolomeu, denumit Leul Ardealului, a anunțat inițial că nu e interesat de scaunul patriarhal, dar, ulterior, după ce ”o parte din trupul bisericii”, adică preoții sătui de modul în care au decurs lucrurile până atunci, i-a cerut să facă acest lucru, a revenit asupra deciziei. Anunțul a creat rumoare în 2007, când au avut loc alegerile, fiind o luptă între cele două curente existente în Biserică: cel tradiționalist și cel modernist (ecumenist). În luptă s-au înscris ÎPS Daniel, ÎPS Bartolomeu Anania, și PS Ioan, episcop al Covasnei şi Harghitei, considerat candidatul surpriză. Ultimul a fost eliminat după primul tur de scrutin, el primind doar 18 voturi. În al doilea tur de scrutin, ÎPS Daniel a primit 95 de voturi, iar ”Leul Ardealului” 66 de voturi.Profesorul Radu Preda a oferit detalii extrem de interesante din perioada în care Mitropolitul Bartolomeu a luat decizia de a candida. ”ALEGEREA LUI DANIELca al șaselea Patriarh al Bisericii Ortodoxe din România – nu obosesc să „deznaționalizez” parțial apartenența noastră la Adevăr și la ecumenicitatea acestuia! –, pe 12 septembrie 2007, adică fix acum 16 ani, am trăit-o la maximă intensitate. Dar să le iau pe rând.Moartea trasă de păr, în ciuda vârstei, a Patriarhului Teoctist care s-a dus „ca un miel la înjunghiere” – detalii pot da un Vincențiu sau un Serafim – a surprins suflarea noastră precum, dacă ar fi să fac comparații istorice, moartea Reginei Elisabeta a II-a, adică a unei muritoare care părea a fi emoțional și în mințile multora nemuritoare. După o cutumă orală, ca să zic așa, adică „tradițional”, Mitropolitul Moldovei, în litera înțelegerii de după Unirea din 1859, asigură automat Locotenența. Nu, nu faptul că urmează de la sine, un fapt care, repet, nu-i deloc deloc statutat ca atare în ciuda precedențelor. Practic, oricare episcop, indiferent de treaptă, ca să nu mai spun, în cazul ideal, de laici, acei viri probati, ar putea și ar trebui să candideze, monopolul episcopal la conducerea Bisericii nefiind nici el de jure divino. Firește, ținem cont de practica, de uzanța și de mentalitatea comunitară, dar când vine vorba despre „organele” de conducere, acestea nu ar trebui să fie nici limitate și nici împiedicate de alte criterii precum vârsta sau diplomele, treptele harice sau abilitățile muzicale, de înclinații sau declinații. Singurul criteriu revelat, ancorat ca atare în Sfânta Scriptură, este cel antropologic. Adică, în ciuda genderismelor și aberațiilor, clericii Bisericii lui Hristos sunt bărbați. Desigur, în accepțiunea culturală a termenului, adică aplicându-se inclusiv celor care nu dau dovada bărbăției de gen și/sau a celei de caracter. La acea oră tensionată din istoria noastră recentissimă, nu puțini se vor fi gândit la Mitropolitul Bartolomeu ca la un Patriarh intermediar, capabil să facă trecerea de la o epocă la alta. Onest vorbind, eu neîntreținând aici niciun cult memorial pe bază de proiecții sau închipuiri, mulți vedeau în eventuala lui candidatură și maniera prin care ambiția Mitropolitului Daniel ar fi putut și ar fi trebuit să primească, asemeni oricărui om botezat, o lecție de smerenie. Oricum, de la vlădică la opincă, mai toți ne fofilăm de la ora aceasta de dirigenție a lui Dumnezeu, mai ales călugării ajunși vlădici, campioni în a da ascultări și a nu avea niciuna. Între cei doi, adică între Bartolomeu și Daniel, era o poveste încărcată, grea, plină de suspiciuni și de reproșuri, de insomnii și perspective sumbre. Cu riscul ca bărbații culturali să înțeleagă anapoda, pe dos la propriu, era precum iubirea transformată în ură dintre doi foști amanți dezamăgiți, așa cum vedem în literatura de dragoste, în poezie sau filme. Ceva autentic, dincolo de minte și de sentimente, fără a fi neapărat animalic sau instinctual. Nici măcar răzbunarea nu juca un rol central. Martor privilegiat al acestui capitol, simțeam pe pielea mea ce înseamnă de fapt inefabilul neînțelegerii, cât de profund poate fi dezacordul, cât de adânc poate fi împlântată în pământul inimii verticala destinată inițial să poarte flamura. În 2007 eram încă în raporturi ceva mai distante față de iubitul meu părinte Bartolomeu. Contrar așteptărilor lui, nu am înghițit pe nemestecate povestea cu Mitropolia Clujului înființată taman a doua zi, în noiembrie 2005, după alegerea neinspirată de la Sibiu. Nu credeam și nu cred în continuare că trebuie să reacționezi prin modificarea principiilor atunci când nu iți iese pasența. Iarăși, ca să fiu bine înțeles, Bartolomeu nu râvnea la scaunul de Mitropolit al Ardealului, în ciuda legitimității sale, el fiind un om cu simțul realității și cu buletinul la el, adică deplin conștient de vârstă și de timpul rămas. Ceea ce a declanșat protestul fără precedent al ierarhilor ardeleni a fost alegerea cuiva peste capetele lor, demonstrând că, de fapt, sinodalitatea mitropolitană era/este golită de conținut real. Evident, la distanța timpului, sunt convins că dacă nu se făcea în acele condiții Mitropolia Clujului, nu se mai făcea niciodată. Și, da, sunt la fel e convins că existența ei este un plus, iar  nu un minus pentru misiunea Bisericii într-o provincie istorică diferită de satrapismul fanariot sudic. Oricum, la acea oră eu gândeam că nu pot decât să aduc un serviciu de luciditate lui Bartolomeu, spunându-i că hainele regelui sunt croite după tipare greșite. Firește, ca în toiul oricărei lupte, am primit direct în față reacția Leului Ardealului care numai de un „dilematic” ca mine nu avea nevoie. Între timp, ne-am recuperat lunile de înstrăinare și eram aproape la temperatura inițială. Așa se face că, în vara lui 2007, am avut și câteva dialoguri pe tema oportunității sau nu a candidaturii a deja între timp Mitropolitului Bartolomeu la scaunul patriarhal. Și de data aceasta, ca la Sibiu, omul știa bine ce și cât poate, în ciuda robusteții trupului și mai ales a minții. Tendința lui era să nu candideze tocmai pentru că nu dorea să fie văzut că dorește să își ia revanșa, el refuzând, în zilele de după căderea ceaușismului, atât tronul lăsat pentru moment vacant de Teoctist retras la Sinaia, cât și scaunul de la Iași, oricum vacant din ordinul Cabinetului 2. Nu făcuse „carieră” în toată viața lui, alta decât cea de om incomod, așa că, ajuns la Cluj, nu mai dorea să se mute în altă parte, să fie pion într-un joc mai mare. Cu toate că era dramaturg, nu avea deloc plăcerea intrigii, episodul cu Mitropolia Clujului fiind mai curând o procedură Deus ex machina propusă de alții și pe care el doar a îmbrățișat-o, nu a provocat-o. În plus, detestându-l sincer pe Daniel, nu dorea să îi fie util în nicio formă. Nu își bătea capul privind persoana lui, ci mai curând era îngrijorat, cum mi-a spus-o de câteva ori, cu argumente grave, insuportabil de grave, de viitorul uman al Bisericii noastre. Cum putem citi din presa vremii, mulți îl vor încuraja să facă pasul, să candideze. Eu, inițial, tot contra. Nu îl vedeam acolo, măcar și prin prisma faptului că nu schimbi în bine un sistem în doar câțiva ani. În cel mai rău caz, dacă ajungea, eram de părerea că va certifica cu prestanța lui viesparul de pe numita acum euforic Colina Bucuriei. Nu era chiar nimic vesel în perspectiva unui Patriarhat de câțiva ani activi urmați eventual de alții de suferință la vârf, publică oricum, ocazie de speculații și hăhăieli dâmbovițene. La urma urmelor, îi tot aduceam aminte cu ironia de rigoare ce domina legătura noastră specială că nu este un Ioan Paul al II-lea român. Una peste alta, niciun folos, ci eventual o pagubă. În aceste condiții, legat de Patriarhie, credeam amândoi că era oportun să o lăsăm moartă, la propriu. Lămurirea lui interioară nu era cu toate acestea acceptată, argumentele, chemările, cererile celor care îl doreau la București crescând. În „partida” opusă, pe Mitropolitul Daniel nu îl doreau decât ai lui, sinodalii, care își aranjau deja cărțile în așteptarea marii mutări. Moldovenii nu îl vedeau plecat pe energicul și harismaticul vlădic. Nici măcar mânăstirile și nici caprele dogmatice râioase. Unul era rugat să plece, altul nu era îndemnat să se care. Se configura la orizont, în cugetul meu cel puțin, o neașteptată confruntare între două eclesiologii: una largă, pornind de jos în sus, și o alta la vârf, în cerc închis. Fără îndoială că a doua nu îmi plăcea și nu îmi place nici acum. Între scrisori și delegații, telefoane și emailuri – da, Mitropolitul Bartolomeu învățase, asistat de minunatul Bogdan Ivanov, să se folosească de ultima tehnică, un plus ca să zic așa față de „contracandidat” –, reveneam la subiect. Nu ascund faptul că el era din ce în ce mai pe gânduri și eu din ce în ce mai enervat, chiar dacă nu știam ce este cu adevărat mai potrivit. Parcă ați fi fată mare!, îi spuneam cu năduf. Lumea Vă dorește și faceți nazuri. Da, nu sunteți convins și nu sunt nici eu, dar se pare că aceasta este voința măcar a unei părți tefere din Biserică!, forțam nota. Le-ați dat pe bună dreptate, în 1990, cu tifla lui Mazilu, Voican Voiculescu și mafioților ăia „anticomuniști” și nu ați acceptat ofertele lor necanonice și imorale, dar acum suntem în altă situație. Că ne place sau nu, putem ignora la urma urmelor vocea poporului lui Dumnezeu? Nu aveți cumva prea multă trufie, la concurență cu cea a lui Daniel? Cam în acești termeni se purta discuția între noi. În fine, chiar mai pe șleau decât atât… Bine, bine, băiete, răspundea el, mă duc și am în fața mea două variante: câștig și nu fac nimic sau pierd și consolidez cât mai pot Clujul. Nu este mai înțelept să stau de la început în banca mea? Mă uitam la el și nu avem pentru moment nicio replică. Bine, ziceați că ați primit un single malt? Dacă aș fi fost fumător, cred că aș fi aprins o țigară, el nefiind, ca fost tabacist, împotrivă. Dimpotrivă. Gazdă amabilă, avea mereu în preajmă o scrumieră pentru musafirii de la masa lui. Cum zilele treceau și presa specula în delir, tema revenea cu insistența unei pisici flămânde. Tocmai citeam cum câteva ziare din Occident relatau că în România, la vârful Bisericii majoritare, se anunța o luptă între tabăra „ecumenistă” și cea „tradiționalistă”, că eventuala candidatură a lui Bartolomeu ar arunca înapoi o societate oricum bulversată de tranziție, că etc. La nivel sinodal, discuțiile pe care le purtam eu erau însă mult mai liniștite, tendința de a nu provoca mișcări bruște predominând. Ce era în sufletul unora, cum își vedeau viitorul, mărirea sau decăderea, asta doar Dumnezeu știe. Cert este că, destul de repede, am început să gândesc și eu altfel, cumva dincolo de persoanele lui Daniel și Bartolomeu, transformate, ca să zic astfel, în personaje. Așadar, care este folosul pentru Biserică? Întrebarea mă sfredelea mai ales după ce un episcop cu antecedente securistice pe față sau despre care cel puțin așa se discuta și-a anunțat candidatura. Are alegerea Patriarhului nevoie de un iepure? Chiar este necesar un Vadim Tudor să câștige Iliescu precum, recent, Macron în fața lui Marie Le Pen sau Johannis în fața lui Dăncilă, în curând Ciucă în ciuda lui Ciolacu? Ne permitem în organismul nostru de credință, cu toate tarele trecute, prezente și viitoare, așa ceva? La ce folos demnitatea unuia ca Bartolomeu sau inteligența lui Daniel dacă intrăm de bună voie într-un asemenea joc? Suntem cretini sau idioți? Sau invers?Să nu lungesc, precum tot în filme, într-o dimineață foarte devreme sună Mitropolitul Bartolomeu. Te-ai trezit? Nici nu m-am culcat! Atunci, te aștept să luăm micul dejun. Cu fața lui serioasă, cea de care se speriau mai ales cei care se știau cu musca pe căciulă, îmi spune că tinde din ce în ce mai mult să candideze. La care mă aud spunând: este o decizie rațională! De ce?, întrebă el tot serios și fără să își ascundă uimirea că mi-am schimbat gândul. Păi, cred că nu aveți încotro. Al șaselea Patriarh al Bisericii noastre are nevoie de un candidat pe măsură. Unul îl știm deja: Daniel. Celălalt este de formă, iepure cum zic ăștia în jargon de campanie. Atunci: cine poate candida împotriva lui Daniel dar cu un câștig major pentru Biserică? Eu! Asta zic: dacă luați majoritatea, foarte bine, dacă nu, chiar și mai bine! Orice ați face, avem nevoie de un Întâistătător legitim, nu emanat! Să ne ajute Dumnezeu! Ne-am îmbrățișat scurt. Restul cunoașteți de la știri.La mulți ani, Preafericite!”, a scris Radu Preda.

Source link

Facebook Comments Box

Social

Un Locuitor dintr-un bloc din Gheorgheni Se Întreabă Cum Să bea Vecinul O Supă Din Cocoșul Enervant?” / Răspunsul Neașteptat Pe Care L-a Primit

Stefania Heinz

Published

on

Problema creșterii găinilor între blocuri este una semnificativă în anumite zone în care casele vechi au fost păstrate. Aici, locuitorii din blocuri sunt adesea treziți în zori de cântecul cocoșului, care răsună printre clădiri odată cu primele raze ale dimineții.

“Este ora 4 și cocoșul vecinului a început deja să cânte, răspândindu-și ecoul printre blocuri. Ce sfat aveți pentru mine în ceea ce privește stabilirea unei relații bune cu vecinul de la casă și rugămintea de a prepara o supă gustoasă?”, a comentat un locuitor din Cluj pe o platformă de socializare.

Alți clujeni i-au sugerat să se calmeze, menționând că gospodăriile vechi au existat în zonă mult timp înainte ca blocurile să fie construite.

“Acel gospodar, aș paria, trăiește acolo de mai multe generații, împreună cu cocoșul care anunță zorii. Ei sunt acolo de mult înainte ca cineva să decidă să ridice blocuri în zonă. Deci sfatul meu este simplu: lasă-l pe om în pace, deoarece nu ai dreptul să-i ceri absolut nimic.”

“Conform cunoștințelor mele, acum mai bine de 15 ani, a fost adoptată o lege care interzicea ținerea găinilor/porcilor în gospodăriile din oraș. Nu sunt sigur dacă legea a suferit modificări sau a fost anulată, dar îmi amintesc că, pe vremea aceea, bunica mea a trebuit să renunțe la toate animalele pentru a respecta legislația, iar locul în care ținea porcii a fost transformat în altceva. Vecinii ei au procedat în mod similar.”

Conform regulilor locale, creșterea găinilor în apropierea blocurilor este interzisă.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

1 Mai la Hoia, Tradiții Clujene: Mici, Bere și Dansuri Populare în Imagini din 1973, 1983 și 1984 – FOTO

Maria Costea

Published

on

Fotografiile ce ilustrează sărbătoarea de 1 Mai de la Hoia din anii ’70 și ’80 sunt pline de viață și amintesc de atmosfera festivalurilor contemporane. În acele vremuri, Hoia era considerată “Mecca” petrecerilor, oferind spectacole de muzică populară, iar micii și berea erau nelipsite.

Pajiștea de lângă Muzeul Satului de la Hoia era animată în ziua de 1 Mai. Oamenii se adunau în grupuri compacte, iar imaginile vechi reprezintă mărturia vie a modului autentic în care socializau. Comparativ cu prezentul, în care mulți sunt absorbiți de telefoanele mobile, acele vremuri erau caracterizate de conversații față în față, creând legături umane mai profunde.

La Hoia, de 1 Mai, era amplasată o scenă, unde artiștii vremii susțineau concerte, iar oamenii se adunau pe dealul care forma un amfiteatru natural, savurând ziua de sărbătoare.

Este clar că acele momente romantice din trecut nu vor reveni niciodată. Viața devine din ce în ce mai dificilă și tensionată, chiar și în comparație cu acele vremuri, când existau lipsuri și restricții.

 

Facebook Comments Box
Continue Reading

Social

Jocurile de noroc, interzise în localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori

Dani Muresan

Published

on

PNL și PSD au propus inițial un proiect ambițios pentru interzicerea jocurilor de noroc în toate localitățile, însă acesta a suferit modificări semnificative pe parcursul procesului legislativ. Astfel, legea adoptată în plenul Camerei Deputaților permite jocurile de noroc doar în localitățile cu mai mult de 15.000 de locuitori, într-o variantă considerabil mai slabă decât cea inițială. Această formă mai subțire a legii a fost aprobată cu 243 de voturi “pentru”, patru abțineri și lipsa votului a doi deputați.

Potrivit proiectului adoptat, spațiile comerciale care găzduiesc jocuri de noroc, în special cele cu aparate de tip slot machine, trebuie să fie situate în unități administrativ-teritoriale cu o populație de peste 15.000 de locuitori. Operatorii care nu respectă aceste reguli se vor confrunta cu amenzi considerabile, între 10.000 și 200.000 de lei.

Această modificare legislativă a stârnit reacții din partea opoziției, care acuză un presupus “blat” între coaliția de guvernare și industria jocurilor de noroc. Cu toate acestea, susținătorii legii afirmă că este un pas important pentru a proteja comunitățile mai mici de efectele negative ale jocurilor de noroc.

În contextul acestei decizii, în județul Cluj, cele cinci municipii – Cluj-Napoca, Turda, Câmpia Turzii, Gherla și Dej – precum și comunele Florești și Apahida, care depășesc pragul de 15.000 de locuitori, vor putea continua să găzduiască aceste activități de divertisment.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite