Connect with us

Social

Cum a luat Mitropolitul Bartolomeu decizia de a candida la scaunul de patriarh al BOR! Detalii oferite de discipolul de suflet, profesorul Radu Preda

Stefan Petre

Published

on

Cum a luat Mitropolitul Bartolomeu decizia de a candida la scaunul de patriarh al BOR! Detalii oferite de discipolul de suflet, profesorul Radu Preda

Teologul clujean Radu Preda, conferențiar universitar la Facultatea de Teologie din cadrul UBB Cluj, apropiat de fostul mitropolit al Clujului, ÎPS Bartolomeu, a explicat într-o postare amplă cum s-a ajuns ca ”Leul Ardealului” să intre în lupta pentru șefia Bisericii Ortodoxe Române.Profesorul Radu Preda, discipol al marelui părinte Bartolomeu, a jucat rolul de sfătuitor în această luptă grea, care s-a dat pentru funcția de patriarh al Bisericii, după moartea lui PF Teoctist, patriarh al Bisericii Ortodoxe Române între anii 1986-2007.
Mitropolitul Bartolomeu, denumit Leul Ardealului, a anunțat inițial că nu e interesat de scaunul patriarhal, dar, ulterior, după ce ”o parte din trupul bisericii”, adică preoții sătui de modul în care au decurs lucrurile până atunci, i-a cerut să facă acest lucru, a revenit asupra deciziei. Anunțul a creat rumoare în 2007, când au avut loc alegerile, fiind o luptă între cele două curente existente în Biserică: cel tradiționalist și cel modernist (ecumenist). În luptă s-au înscris ÎPS Daniel, ÎPS Bartolomeu Anania, și PS Ioan, episcop al Covasnei şi Harghitei, considerat candidatul surpriză. Ultimul a fost eliminat după primul tur de scrutin, el primind doar 18 voturi. În al doilea tur de scrutin, ÎPS Daniel a primit 95 de voturi, iar ”Leul Ardealului” 66 de voturi.Profesorul Radu Preda a oferit detalii extrem de interesante din perioada în care Mitropolitul Bartolomeu a luat decizia de a candida. ”ALEGEREA LUI DANIELca al șaselea Patriarh al Bisericii Ortodoxe din România – nu obosesc să „deznaționalizez” parțial apartenența noastră la Adevăr și la ecumenicitatea acestuia! –, pe 12 septembrie 2007, adică fix acum 16 ani, am trăit-o la maximă intensitate. Dar să le iau pe rând.Moartea trasă de păr, în ciuda vârstei, a Patriarhului Teoctist care s-a dus „ca un miel la înjunghiere” – detalii pot da un Vincențiu sau un Serafim – a surprins suflarea noastră precum, dacă ar fi să fac comparații istorice, moartea Reginei Elisabeta a II-a, adică a unei muritoare care părea a fi emoțional și în mințile multora nemuritoare. După o cutumă orală, ca să zic așa, adică „tradițional”, Mitropolitul Moldovei, în litera înțelegerii de după Unirea din 1859, asigură automat Locotenența. Nu, nu faptul că urmează de la sine, un fapt care, repet, nu-i deloc deloc statutat ca atare în ciuda precedențelor. Practic, oricare episcop, indiferent de treaptă, ca să nu mai spun, în cazul ideal, de laici, acei viri probati, ar putea și ar trebui să candideze, monopolul episcopal la conducerea Bisericii nefiind nici el de jure divino. Firește, ținem cont de practica, de uzanța și de mentalitatea comunitară, dar când vine vorba despre „organele” de conducere, acestea nu ar trebui să fie nici limitate și nici împiedicate de alte criterii precum vârsta sau diplomele, treptele harice sau abilitățile muzicale, de înclinații sau declinații. Singurul criteriu revelat, ancorat ca atare în Sfânta Scriptură, este cel antropologic. Adică, în ciuda genderismelor și aberațiilor, clericii Bisericii lui Hristos sunt bărbați. Desigur, în accepțiunea culturală a termenului, adică aplicându-se inclusiv celor care nu dau dovada bărbăției de gen și/sau a celei de caracter. La acea oră tensionată din istoria noastră recentissimă, nu puțini se vor fi gândit la Mitropolitul Bartolomeu ca la un Patriarh intermediar, capabil să facă trecerea de la o epocă la alta. Onest vorbind, eu neîntreținând aici niciun cult memorial pe bază de proiecții sau închipuiri, mulți vedeau în eventuala lui candidatură și maniera prin care ambiția Mitropolitului Daniel ar fi putut și ar fi trebuit să primească, asemeni oricărui om botezat, o lecție de smerenie. Oricum, de la vlădică la opincă, mai toți ne fofilăm de la ora aceasta de dirigenție a lui Dumnezeu, mai ales călugării ajunși vlădici, campioni în a da ascultări și a nu avea niciuna. Între cei doi, adică între Bartolomeu și Daniel, era o poveste încărcată, grea, plină de suspiciuni și de reproșuri, de insomnii și perspective sumbre. Cu riscul ca bărbații culturali să înțeleagă anapoda, pe dos la propriu, era precum iubirea transformată în ură dintre doi foști amanți dezamăgiți, așa cum vedem în literatura de dragoste, în poezie sau filme. Ceva autentic, dincolo de minte și de sentimente, fără a fi neapărat animalic sau instinctual. Nici măcar răzbunarea nu juca un rol central. Martor privilegiat al acestui capitol, simțeam pe pielea mea ce înseamnă de fapt inefabilul neînțelegerii, cât de profund poate fi dezacordul, cât de adânc poate fi împlântată în pământul inimii verticala destinată inițial să poarte flamura. În 2007 eram încă în raporturi ceva mai distante față de iubitul meu părinte Bartolomeu. Contrar așteptărilor lui, nu am înghițit pe nemestecate povestea cu Mitropolia Clujului înființată taman a doua zi, în noiembrie 2005, după alegerea neinspirată de la Sibiu. Nu credeam și nu cred în continuare că trebuie să reacționezi prin modificarea principiilor atunci când nu iți iese pasența. Iarăși, ca să fiu bine înțeles, Bartolomeu nu râvnea la scaunul de Mitropolit al Ardealului, în ciuda legitimității sale, el fiind un om cu simțul realității și cu buletinul la el, adică deplin conștient de vârstă și de timpul rămas. Ceea ce a declanșat protestul fără precedent al ierarhilor ardeleni a fost alegerea cuiva peste capetele lor, demonstrând că, de fapt, sinodalitatea mitropolitană era/este golită de conținut real. Evident, la distanța timpului, sunt convins că dacă nu se făcea în acele condiții Mitropolia Clujului, nu se mai făcea niciodată. Și, da, sunt la fel e convins că existența ei este un plus, iar  nu un minus pentru misiunea Bisericii într-o provincie istorică diferită de satrapismul fanariot sudic. Oricum, la acea oră eu gândeam că nu pot decât să aduc un serviciu de luciditate lui Bartolomeu, spunându-i că hainele regelui sunt croite după tipare greșite. Firește, ca în toiul oricărei lupte, am primit direct în față reacția Leului Ardealului care numai de un „dilematic” ca mine nu avea nevoie. Între timp, ne-am recuperat lunile de înstrăinare și eram aproape la temperatura inițială. Așa se face că, în vara lui 2007, am avut și câteva dialoguri pe tema oportunității sau nu a candidaturii a deja între timp Mitropolitului Bartolomeu la scaunul patriarhal. Și de data aceasta, ca la Sibiu, omul știa bine ce și cât poate, în ciuda robusteții trupului și mai ales a minții. Tendința lui era să nu candideze tocmai pentru că nu dorea să fie văzut că dorește să își ia revanșa, el refuzând, în zilele de după căderea ceaușismului, atât tronul lăsat pentru moment vacant de Teoctist retras la Sinaia, cât și scaunul de la Iași, oricum vacant din ordinul Cabinetului 2. Nu făcuse „carieră” în toată viața lui, alta decât cea de om incomod, așa că, ajuns la Cluj, nu mai dorea să se mute în altă parte, să fie pion într-un joc mai mare. Cu toate că era dramaturg, nu avea deloc plăcerea intrigii, episodul cu Mitropolia Clujului fiind mai curând o procedură Deus ex machina propusă de alții și pe care el doar a îmbrățișat-o, nu a provocat-o. În plus, detestându-l sincer pe Daniel, nu dorea să îi fie util în nicio formă. Nu își bătea capul privind persoana lui, ci mai curând era îngrijorat, cum mi-a spus-o de câteva ori, cu argumente grave, insuportabil de grave, de viitorul uman al Bisericii noastre. Cum putem citi din presa vremii, mulți îl vor încuraja să facă pasul, să candideze. Eu, inițial, tot contra. Nu îl vedeam acolo, măcar și prin prisma faptului că nu schimbi în bine un sistem în doar câțiva ani. În cel mai rău caz, dacă ajungea, eram de părerea că va certifica cu prestanța lui viesparul de pe numita acum euforic Colina Bucuriei. Nu era chiar nimic vesel în perspectiva unui Patriarhat de câțiva ani activi urmați eventual de alții de suferință la vârf, publică oricum, ocazie de speculații și hăhăieli dâmbovițene. La urma urmelor, îi tot aduceam aminte cu ironia de rigoare ce domina legătura noastră specială că nu este un Ioan Paul al II-lea român. Una peste alta, niciun folos, ci eventual o pagubă. În aceste condiții, legat de Patriarhie, credeam amândoi că era oportun să o lăsăm moartă, la propriu. Lămurirea lui interioară nu era cu toate acestea acceptată, argumentele, chemările, cererile celor care îl doreau la București crescând. În „partida” opusă, pe Mitropolitul Daniel nu îl doreau decât ai lui, sinodalii, care își aranjau deja cărțile în așteptarea marii mutări. Moldovenii nu îl vedeau plecat pe energicul și harismaticul vlădic. Nici măcar mânăstirile și nici caprele dogmatice râioase. Unul era rugat să plece, altul nu era îndemnat să se care. Se configura la orizont, în cugetul meu cel puțin, o neașteptată confruntare între două eclesiologii: una largă, pornind de jos în sus, și o alta la vârf, în cerc închis. Fără îndoială că a doua nu îmi plăcea și nu îmi place nici acum. Între scrisori și delegații, telefoane și emailuri – da, Mitropolitul Bartolomeu învățase, asistat de minunatul Bogdan Ivanov, să se folosească de ultima tehnică, un plus ca să zic așa față de „contracandidat” –, reveneam la subiect. Nu ascund faptul că el era din ce în ce mai pe gânduri și eu din ce în ce mai enervat, chiar dacă nu știam ce este cu adevărat mai potrivit. Parcă ați fi fată mare!, îi spuneam cu năduf. Lumea Vă dorește și faceți nazuri. Da, nu sunteți convins și nu sunt nici eu, dar se pare că aceasta este voința măcar a unei părți tefere din Biserică!, forțam nota. Le-ați dat pe bună dreptate, în 1990, cu tifla lui Mazilu, Voican Voiculescu și mafioților ăia „anticomuniști” și nu ați acceptat ofertele lor necanonice și imorale, dar acum suntem în altă situație. Că ne place sau nu, putem ignora la urma urmelor vocea poporului lui Dumnezeu? Nu aveți cumva prea multă trufie, la concurență cu cea a lui Daniel? Cam în acești termeni se purta discuția între noi. În fine, chiar mai pe șleau decât atât… Bine, bine, băiete, răspundea el, mă duc și am în fața mea două variante: câștig și nu fac nimic sau pierd și consolidez cât mai pot Clujul. Nu este mai înțelept să stau de la început în banca mea? Mă uitam la el și nu avem pentru moment nicio replică. Bine, ziceați că ați primit un single malt? Dacă aș fi fost fumător, cred că aș fi aprins o țigară, el nefiind, ca fost tabacist, împotrivă. Dimpotrivă. Gazdă amabilă, avea mereu în preajmă o scrumieră pentru musafirii de la masa lui. Cum zilele treceau și presa specula în delir, tema revenea cu insistența unei pisici flămânde. Tocmai citeam cum câteva ziare din Occident relatau că în România, la vârful Bisericii majoritare, se anunța o luptă între tabăra „ecumenistă” și cea „tradiționalistă”, că eventuala candidatură a lui Bartolomeu ar arunca înapoi o societate oricum bulversată de tranziție, că etc. La nivel sinodal, discuțiile pe care le purtam eu erau însă mult mai liniștite, tendința de a nu provoca mișcări bruște predominând. Ce era în sufletul unora, cum își vedeau viitorul, mărirea sau decăderea, asta doar Dumnezeu știe. Cert este că, destul de repede, am început să gândesc și eu altfel, cumva dincolo de persoanele lui Daniel și Bartolomeu, transformate, ca să zic astfel, în personaje. Așadar, care este folosul pentru Biserică? Întrebarea mă sfredelea mai ales după ce un episcop cu antecedente securistice pe față sau despre care cel puțin așa se discuta și-a anunțat candidatura. Are alegerea Patriarhului nevoie de un iepure? Chiar este necesar un Vadim Tudor să câștige Iliescu precum, recent, Macron în fața lui Marie Le Pen sau Johannis în fața lui Dăncilă, în curând Ciucă în ciuda lui Ciolacu? Ne permitem în organismul nostru de credință, cu toate tarele trecute, prezente și viitoare, așa ceva? La ce folos demnitatea unuia ca Bartolomeu sau inteligența lui Daniel dacă intrăm de bună voie într-un asemenea joc? Suntem cretini sau idioți? Sau invers?Să nu lungesc, precum tot în filme, într-o dimineață foarte devreme sună Mitropolitul Bartolomeu. Te-ai trezit? Nici nu m-am culcat! Atunci, te aștept să luăm micul dejun. Cu fața lui serioasă, cea de care se speriau mai ales cei care se știau cu musca pe căciulă, îmi spune că tinde din ce în ce mai mult să candideze. La care mă aud spunând: este o decizie rațională! De ce?, întrebă el tot serios și fără să își ascundă uimirea că mi-am schimbat gândul. Păi, cred că nu aveți încotro. Al șaselea Patriarh al Bisericii noastre are nevoie de un candidat pe măsură. Unul îl știm deja: Daniel. Celălalt este de formă, iepure cum zic ăștia în jargon de campanie. Atunci: cine poate candida împotriva lui Daniel dar cu un câștig major pentru Biserică? Eu! Asta zic: dacă luați majoritatea, foarte bine, dacă nu, chiar și mai bine! Orice ați face, avem nevoie de un Întâistătător legitim, nu emanat! Să ne ajute Dumnezeu! Ne-am îmbrățișat scurt. Restul cunoașteți de la știri.La mulți ani, Preafericite!”, a scris Radu Preda.

Source link

Facebook Comments Box

Prin Oras

VIDEO: Studenții de la UBB, UTCN și UMF Cluj Beneficiază de Abonamente CTP Gratuite

Stefan Petre

Published

on

Începând cu noiembrie 2024, studenții din Cluj-Napoca vor beneficia de un nou sistem de gratuități pentru transportul în comun, a anunțat primarul Emil Boc. „Studenții de la Universitatea Babeș-Bolyai, Universitatea de Medicină și Farmacie și Universitatea Tehnică își pot încărca gratuit abonamentele pentru transportul în comun,” a declarat Boc.

Anterior, începând cu 1 octombrie 2024, funcționa un alt sistem: studenții plăteau 90% din costul abonamentului la Centrele de vânzare CTP, iar ulterior, sumele erau decontate de universități, conform procedurilor interne.

Conform noilor reglementări, studenții acestor universități nu mai trebuie să achite nimic pentru abonamentele CTP. Ei pot să le încarce gratuit direct la automate, fără a mai fi necesară plata inițială și decontarea ulterioară.

„Studenții de la Universitatea Babeș Bolyai, de la Universitatea de Medicină și Farmacie, studenții de la Universitatea Tehnică pot deja să-și încarce gratuit abonamentul nou la transport în comun. Cei care au abonament și-l încarcă deja de la automate. Cei care nu au încă abonament și-l iau pentru prima dată, după care pot să și-l încarce lunar, fără să plătească nimic. Fac precizarea asta pentru că s-a creat acest mecanism pe bază de convenție între universități și CTP, astfel încât studentul să nu mai fie nevoit să plătească abonamentul și să meargă după aceea să-l deconteze la universitate”, a explicat primarul.

Pentru studenții universităților care nu au încheiat convenții cu Compania de Transport Public (CTP), se menține metoda tradițională de decontare a abonamentelor. „Studentul își cumpără abonamentul la prețul de 55 lei de data asta și nu de 94 lei, după care merge și-l decontează la universitate. În această măsură am dori să simplificăm birocrația, să venim în ajutorul universităților clujene, să venim în ajutorul studenților reducând prețul de la 94 la 55 lei pentru a încuraja studenții să folosească transportul în comun în municipiul Cluj-Napoca. Am dorit să simplificăm birocrația, să venim în ajutorul universităților clujene, să venim în ajutorul studenților, reducând prețul de la 94 la 55 lei pentru a încuraja studenții să folosească transportul în comun în municipiul Cluj-Napoca,” a adăugat Emil Boc.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Apel pentru nevoiasi – Risto Madness House Donează Mâncare: Un Ajutor Direct pentru Cei în Nevoie

Egon Kilin

Published

on

Restaurantul Risto Madness House, cunoscut pentru inițiativele sale de susținere a comunității locale, a lansat recent un apel urgent către cei aflați în nevoie. În contextul unei colaborări nefinalizate cu o fundație caritabilă, restaurantul își îndreaptă acum atenția direct către oamenii care au nevoie de ajutor, oferind mâncare gratuită.

O Promisiune Nerespectată

Ieri, restaurantul a pregătit mai multe pachete cu mâncare destinate unei fundații, care urma să le distribuie către persoanele nevoiașe. Din păcate, după ce au fost așteptați o bună perioadă de timp, reprezentanții fundației au anunțat că au uitat să ridice pachetele. În fața acestei situații neplăcute, echipa de la Risto Madness House a decis să nu mai aștepte, ci să facă apel direct către comunitate.

O Mână de Ajutor Directă

Astfel, restaurantul îi invită pe toți cei care au nevoie de ajutor să vină direct la locația lor sau să sune în această dimineață, după ora 8:30, pentru a beneficia de aceste pachete de mâncare. Mâncarea este de ieri, pregătită din meniul zilei, însă este în stare bună pentru consum și poate oferi un sprijin important celor care trec prin momente dificile.

Numărul de contact pentru cei interesați este: 0720 812 510.

Un Avertisment pentru Asociațiile și Fundațiile Neimplicate

Pe lângă această inițiativă de ajutor direct, Risto Madness House a lansat și un mesaj clar către fundațiile și asociațiile care și-au exprimat dorința de a colabora în trecut, dar nu au făcut pașii necesari pentru a duce ajutorul mai departe. Proprietarii restaurantului subliniază că sunt dezamăgiți de lipsa de implicare și îi roagă pe aceștia să nu mai sune dacă nu au intenția reală de a ajuta.

„Sunt atâtea fundații și asociații care m-au sunat și au zis că vor să colaborăm în acest sens, dar nici una nu a ajuns să vină să ducă mâncare la comunitatea lor de nevoiași. Vai și-amar de copiii ăia pe care spun că-i reprezintă!”, a declarat cu amărăciune reprezentantul Risto Madness House.

Concluzie

Prin acest gest, Risto Madness House demonstrează încă o dată că este un pilon al comunității, orientat către sprijinirea celor în nevoie. Inițiativa lor este un exemplu de acțiune directă și rapidă în fața unei situații imprevizibile, arătând că ajutorul real poate veni de la oricine, în orice moment.

Cei care au nevoie de sprijin pot suna la numărul 0720 812 510 sau pot veni direct la restaurant pentru a ridica pachetele. Risto Madness House rămâne alături de comunitate, oferind nu doar mâncare, ci și o rază de speranță în momentele dificile.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Video viral: Mesajul Emoționant al Actorului Bogdan Bob Rădulescu către Elevii Clujeni

Stefania Heinz

Published

on

Mesajul actorului Bogdan Bob Radulescu la întâlnirea cu elevii liceului unitarian din Cluj.

Actorul Bogdan Bob Rădulescu a transmis un mesaj emoționant elevilor clujeni, într-un videoclip devenit viral, în care le-a împărtășit sfaturi și încurajări pentru viitorul lor. Mesajul său a atins inimile multor tineri, oferindu-le un strop de inspirație și motivare într-o perioadă plină de provocări.

Un Mesaj de Speranță și Încurajare

În videoclip, Bogdan Bob Rădulescu vorbește cu sinceritate și pasiune despre importanța educației, a perseverenței și a visurilor. Actorul le-a amintit elevilor că fiecare dintre ei are un potențial imens și că este esențial să-și urmeze pasiunile și să nu se lase descurajați de obstacolele întâlnite pe drum.

„Dragi elevi, vreau să vă spun că fiecare dintre voi are ceva unic de oferit lumii. Nu lăsați pe nimeni să vă spună că nu puteți realiza ceea ce vă propuneți. Aveți curajul să visați și să lucrați din greu pentru a vă transforma visurile în realitate. Educația este cheia care vă poate deschide multe uși, dar pasiunea și perseverența sunt cele care vă vor ghida pe drumul succesului.”

Îndemn la Perseverență și Autenticitate

Bogdan Bob Rădulescu a subliniat importanța de a rămâne autentici și de a nu renunța la valorile personale. El a încurajat elevii să fie sinceri cu ei înșiși și să își urmeze propriul drum, indiferent de presiunile externe.

„Fiți voi înșivă și nu încercați să fiți altcineva doar pentru a fi pe placul celor din jur. Fiecare dintre voi are o poveste unică, iar autenticitatea este cea mai valoroasă calitate pe care o puteți avea. Nu uitați că succesul vine în multe forme și că adevărata măsură a succesului este să fii mulțumit cu cine ești și cu ceea ce faci.”

Impactul Pozitiv asupra Comunității

Mesajul actorului a avut un impact pozitiv asupra comunității clujene, fiind apreciat nu doar de elevi, ci și de profesori și părinți. Mulți au lăudat inițiativa lui Bogdan Bob Rădulescu de a oferi sprijin moral tinerilor într-o perioadă în care aceștia au nevoie de ghidare și încurajare.

„Este minunat să vezi că persoane publice își folosesc platforma pentru a transmite mesaje pozitive și de susținere către tânăra generație. Bogdan Bob Rădulescu a reușit să inspire și să motiveze mulți tineri prin acest videoclip,” a comentat un profesor clujean.

Concluzie

Mesajul emoționant transmis de actorul Bogdan Bob Rădulescu elevilor clujeni a avut un impact profund, oferind speranță și inspirație. Într-o lume plină de incertitudini, astfel de gesturi de solidaritate și încurajare sunt esențiale pentru a sprijini și motiva tinerii să își urmeze visurile și să rămână perseverenți în fața provocărilor.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite