Educație
Mii de elevi cu media sub 5 primesc burse de merit, în urma modificării criteriilor de acordare a burselor școlare elaborate de Ministerul Educației. „Plătim elevii incompetenți, leneși ori delăsători doar pentru ca să vină la școală?”, întreabă sociologul clujean Vasile Dîncu.
Sociologul Vasile Dîncu (PSD), despre bursele de merit acordate elevilor cu medii sub 5/Foto: Vasile Dîncu Facebook.com
Noile criterii de acordare a burselor școlare au dus la situații incredibile în care mii de elevi cu medii mai mici de 5 au obținut burse școlare. Deși pare neverosimil, situația este acceptată de Ministerul Educației.
Meritocrația, eliminată din sistemul de învățământ românescDupă cum arată senatorul și sociologul clujean Vasile Dîncu, principiile meritocrației sunt răsturnate de ministrul Educațeie Ligia Deca, printr-o metodă ce amintește de sistemul de „cote” comunist. Astfel, ministrul Ligia Deca ar fi stabilit „cotă de bursieri”. „Așa cum în comunism erau stabilite producții în „cote la hectar”, în același fel, Doamna Deca a stabilit „cota de bursieri”. Învățăm sau nu învățăm, suntem obligatoriu bursieri. Bursa de merit (450 lei/lună) trebuie să reprezinte un stimulent pentru învățare și pentru prezența la ore”, notează Vasile Dîncu în cadrul unei analize privind bursele de merit acordate elevilor.
CITEȘTE ȘI:
Burse de merit pentru elevii cu medii sub 5. Mircea MICLEA: „Ridicăm la rang național o șmecherie”Senatorul Vasile Dîncu susține că va propune o modificare legislativă pentru ca elementele de metodologie-cadru privind acordarea burselor școlare să facă parte din lege. „Cunoscutele ordine de ministru prin care se stabilesc elemente importante de conținut pentru organizarea sistemului de învățământ, în anumite condiții, pot deforma sistemul și contrazice valorile și principiile noii legi a educației naționale. În cazul de față, valoarea excelenței este călcată în picioare, alături de principiile calității sau chiar de principiul interesului superior al elevului”, arată președintele Consiliului Național al PSD, Vasile Dâncu.
„Un ministru al Educației reușește să răstoarne întreg sistemul de valori”Potrivit analizei realizate de sociologul Vasile Dîncu, implementarea noului sistem de acordare a burselor îi face pe elevi incapabili să-și aprecieze nivelul de cunoștințe, atât timp cât aceștia sunt răsplătiți cu burse de merit, chiar dacă au rezultate sub media 5. „În România anului 2023, un ministru al educației reușește să răstoarne întreg sistemul de valori care stă la baza unei democrații și anume sistemul bazat pe merit și competență și introduce un sistem în care inechitatea este evidentă. (…). Nu credem că este necesară o întreagă dezbatere în societatea noastră dacă trebuie să considerăm că media 1,64 poate fi asimilată ca fiind remarcabilă ori dacă persoana care are această medie este vrednică de stimă, de laudă ori de răsplată. (…).Nu credeam că există cineva în toată societatea noastră care să asimileze medii de 1,2,3 ori 4 cu lauda, stima ori răsplata. Și totuși, se pare că există. Însuși persoana care are în mână destinele educației copiilor din România, deci, practic, viitorul României pentru următoarele decenii, ministra Educației, consideră că este normal ca media 1 să însemne ”vrednic de stimă, de laudă, de răsplată”.Este pur și simplu o bătaie de joc la adresa tuturor elevilor care învață pentru performanță și pentru a se autodepăși. Mai este important un lucru aici: elevii nu își vor putea evalua singuri nivelul la care se afla. Cum să înțeleagă un copil care primește bursa de merit pentru nota 4 sau 5 că este incompetent, că are mult de muncă dacă el ia bursă de merit.Paradoxal, după aproape 35 de ani de democrație, ne aflăm în fața unui nou sistem de „cotă”: așa cum în comunism erau stabilite producții în ”cote la hectar”, în același fel, Doamna Deca a stabilit ”cota de bursieri”. Învățăm sau nu învățăm, suntem obligatoriu bursieri. Bursa de merit (450 lei/lună) trebuie să reprezinte un stimulent pentru învățare și pentru prezența la ore. (…). În cazul de față, valoarea excelenței este călcată în picioare, alături de principiile calității sau chiar de principiul interesului superior al elevului.Bursele de merit nu sunt doar un subiect pentru o dezbatere internă a pedagogilor și specialiștilor în educație, sunt, din nefericire, un semn al triumfului tot mai evident al incompetenței în educație, cultură și societate”, arată sociologul Vasile Dîncu. CITEȘTE ȘI:
Un elev din Cluj cu media 1 primește bursă de MERIT! Peste 150 de elevi din județ, cu medii sub 5, sunt răsplătiți pentru „efoturile” lorPotrivit meteodologiei aprobate de ministerul Educației la începutul acestui an școlar, bursele de merit se acordă pentru 30% din elevii din fiecare clasă, cu posibilitatea extinderii listei de beneficiari pentru a cuprinde toți elevii cu media mai mare sau egală cu 9,50. Faptul că, automat, primii elevi (după nivelul mediilor) care se încadrează în 30% primesc burse de merit, în fiecare clasă, duce la o situație absurdă în care un copil chiar cu media 1 poate să fie răsplătit pentru „eforturile” sale.Potrivit datelor la nivel național, transmise de Ministerul Educației, peste 460.000 de elevi beneficiază de burse de merit. În funcţie de criteriile de acordare – media anuală sau media de admitere, datele centralizate au evidenţiat faptul că 82,78% din totalul burselor de merit sunt acordate elevilor care se încadrează în tranşa de medii 8,00 – 10,00. Restul banilor sunt acordați pentru elevi cu medii mai mici de 8.Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI:
Source link