Connect with us

Sport

Cum se măsoară „15 minute” în urbanism? Un viitor al orașelor: verde, respirabil și interactiv

Stefan Petre

Published

on

Complexul Palas Iași, un proiect „mixed-use”, realizat după conceptul de „oraș de 15 minute”

Monitorul Cartierelor

Conceptul orașelor de 15 minute prinde tot mai mult contur în România. Noul suflu este preluat și de marii dezvoltatori real-estate, ce propun proiecte care au la bază acest concept.

Complexul Palas Iași, un proiect „mixed-use”, realizat după conceptul de „oraș de 15 minute”

  Prinde tot mai mult contur și în România ideea orașelor de 15 minute, un concept bazat pe dezvoltarea de proiecte care restructurează peisajul urban actual astfel încât locuitorii să aibă acces rapid, pe jos sau cu bicicleta, la locul de muncă, la școală și grădiniță, la magazin și farmacie, în parcuri sau la teatru. Se reduc, astfel, semnificativ traficul și poluarea, orașele sunt mai respirabile, mai verzi și au un impact pozitiv asupra calității vieții.  Necesitatea adaptării orașelor la noua realitate a fost constatată și de Comisia Europeană, care a elaborat o strategie bazată pe acest concept, ce îi aparține urbanistului parizian de origine columbiană Carlos Moreno. Astfel, și din țara noastră, Cluj-Napoca, Suceava și București au fost desemnate de Comisia Europeană printre cele 100 de orașe din UE inteligente și neutre din punctul de vedere al impactului asupra climei până în 2030. Acces la esența experienței urbaneUrbanistul Carlos Moreno susține că este inacceptabil să petreci ore în șir în trafic pentru a merge la muncă sau la spital și pledează pentru investiții în restructurarea orașelor astfel încât cartierele să ofere locuitorilor toată infrastructura necesară – de educație, sănătate, cultură, spații verzi etc.  „Aș descrie esența acestui concept ca un obiectiv în realizarea noilor dezvoltări, dar și în regenerarea zonelor deja structurate din orașe prin mixajul funcțional complet și foarte bine armonizat, astfel încât efectele negative ale segregării funcționale rezultate din planificarea modernistă și dezvoltarea rezultată doar din obiective de profitabilitate imobiliară să fie diminuate sau chiar anulate. 15 minute este timpul generic în care, într-o astfel de zonă din oraș, oricine ar trebui să poată ajunge de acasă la oricare dintre principalele funcțiuni care îi satisfac nevoile cotidiene, pentru serviciile de sănătate, educație, cultură, sport sau loisir, dar să găsească aproape și parcul și stațiile de transport în comun care leagă zona cu restul orașului. Bineînțeles că așa ceva reprezintă un model ideal care poate fi transpus în realitate doar printr-o foarte bună interferență și colaborare public-privată”, a explicat arhitectul Șerban Țigănaș. Potrivit acestuia, „așa ceva se poate atinge prin disiparea diferitelor dotări în teritoriul respectiv, dar și prin crearea unui pol multifuncțional dens, bine centrat în zonă. Insist asupra aspectului ideal al conceptului, care trebuie privit în particular, pentru că zonele unui oraș nu sunt autonome, neputând exista fără integrare și fără a prelua în moduri diferite, celelalte funcțiuni de rang municipal sau chiar regional și național, care există și ele”. 
O zonă industrială din Cluj-Napoca, readusă la viață pentru comunitateNoul suflu este preluat și de marii dezvoltatori real-estate, ce propun proiecte care au la bază conceptul orașului de 15 minute. Concret, în Cluj-Napoca, un astfel de demers este al dezvoltatorului IULIUS, care propune un amplu proiect de reconversie urbană pentru fosta platformă industrială Carbochim, după ce a mutat fabrica și a modernizat-o, într-o zonă a orașului mai pretabilă producției industriale. Demersul se bazează pe acest concept, transformând într-un spațiu viu, care va pune la dispoziția comunității servicii esențiale ce pot fi accesate la pas în câteva minute, o zonă industrială pe care puțini clujeni o reperează pe hartă și chiar mai puțini o cunosc. Întregul proces presupune o investiție de peste 500 de milioane euro, una dintre cele mai mari care s-au realizat în piața real-estate în întreaga țară.  Noul proiect se va dezvolta pe o suprafață de aproximativ 14 hectare. Dincolo de faptul că va reda locuitorilor o parte a orașului inaccesibilă până acum, pentru că era o zonă exclusiv industrială, proiectul aduce la un loc funcționalități diverse menite să ofere în acest spațiu elementele esențiale desfășurării vieții de zi cu zi. Astfel, aici va fi dezvoltată cea mai mare destinație de shopping din țară, care va reuni cele mai populare branduri, unele dintre ele în premieră, concepte de entertainment dedicate familiilor, centru dedicat artelor perfornative, sală de spectacole și va include zone de rezidențial și de birouri. Proiectul are o puternică amprentă verde, cu zone amenajate ce se întind pe mai bine de 50.000 mp, care va crea o conexiune cu parcurile Armătura și Feroviarilor și va purta semnătura unor peisagiști români și străini, la fel cum s-a întâmplat și în proiectele companiei din Iași (Palas) și Timișoara (Iulius Town). Au fost aduși deja 600 de arbori maturi, cu înălțimi de până la 13 metri și vârste de până la 60 de ani, care vor fi plantați în noul parc creat, alături de alte 100.000 de plante de diferite dimensiuni.„Arhitecții de la UNStudio, care au dezvoltat unele dintre cele mai spectaculoase proiecte din lume, au gândit pentru această reconversie un proiect verde, cu accent pe sustenabilitate, cu focus pe sănătatea și bunăstarea locuitorilor. Conceptul a pornit și de la cerințele și așteptările comunității de la un astfel de proiect, reieșite ca urmare a campaniei de consultare publică lansată anul trecut, unde am primit peste 10.000 de păreri (aproximativ 400 de mesaje scrise și peste 9.600 de voturi privind funcțiunile ce ar trebui integrate în proiect). Ne-am dorit să aflăm ce simt clujenii că le lipsește în oraș, cum îl văd în viitor și care sunt facilitățile de care au cea mai multă nevoie. Ne-am bucurat să descoperim un public activ, participant, responsabil, care prețuiește conexiunea cu natura și soluțiile moderne de mobilitate urbană și de sustenabilitate. Răspunsurile lor sunt integrate în propunerea noastră de proiect, care se bazează pe conceptul orașului de 15 minute. Pentru că va fi locul în care poți să îți desfășori activitatea profesională, să locuiești, să petreci timp liber cu familia, să socializezi, să îți faci cumpărăturile, să accesezi servicii mereu utile sau să mergi la un spectacol, dar și să ajungi ușor la alte obiective de interes din oraș”, a spus Sorin Guttman, Project Manager.Astfel, proiectul pune oamenii în centrul transformării urbane și țintește să găzduiască o comunitate „verde”, cu acces facil la numeroase beneficii.Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Source link

Facebook Comments Box

Actualitate

Șoc la CFR Cluj! Paszkany și Mureșan, în fața judecății pentru FURT! Prejudiciu de 10 milioane de euro!

Cosmin Ardelean

Published

on

Cutremur la CFR Cluj! Paszkany și Mureșan, judecați pentru delapidare! Prejudiciu de 10 milioane de euro!

Un nou scandal de proporții zguduie fotbalul clujean! Procesul în care Arpad Paszkany (53 de ani), fost patron al CFR Cluj, și Iuliu Mureșan (71 de ani), fost președinte al clubului, sunt acuzați de infracțiuni grave este pe cale să înceapă.

Tribunalul Cluj a decis începerea procedurilor judiciare în acest dosar, în care Paszkany și Mureșan sunt acuzați de constituirea unui grup infracțional organizat, delapidare, evaziune fiscală și spălare de bani.

Acuzațiile sunt extrem de grave: cei doi foști conducători ar fi delapidat fonduri provenite din participarea echipei în grupele Ligii Campionilor, provocând un prejudiciu uriaș de aproximativ 10 milioane de euro clubului CFR Cluj. Se presupune că sumele ar fi fost deturnate între anii 2008 și 2013, prin intermediul unor contracte fictive încheiate cu firme offshore.

Arpad Paszkany, care a condus CFR Cluj până în 2017, este acuzat de:

  • Săvârșirea infracțiunilor de inițiere și constituire a unui grup infracțional organizat
  • Instigare la delapidare, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată
  • Instigare la evaziune fiscală în formă agravată și continuată
  • Instigare la spălarea banilor, în formă continuată

Iuliu Mureșan, înlăturat din conducerea clubului în aceeași perioadă cu Paszkany, este considerat complice la săvârșirea acestor fapte.

Între timp, Arpad Paszkany trăiește în Marbella, Spania, alături de iubita sa cu 24 de ani mai tânără, Antonela Pătruț, cunoscută pentru participarea la emisiunea “Insula Iubirii”.

Această perioadă controversată din istoria clubului CFR Cluj contrastează puternic cu succesele sportive obținute sub conducerea lui Paszkany: promovarea în Superliga, câștigarea a trei campionate și participarea în Liga Campionilor.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cultura

Legenda halterelor din Cluj: Povestea campionului care a scris istorie

Cosmin Ardelean

Published

on

Ștefan Tașnadi – Clujeanul care a ridicat România pe podiumul olimpic

Ștefan Tașnadi (Tasnádi István), unul dintre cei mai mari halterofili ai României și un adevărat simbol al Clujului, rămâne o legendă a sportului. Cu o carieră impresionantă și peste 50 de recorduri naționale doborâte, Tașnadi și-a pus amprenta asupra halterelor românești, devenind primul sportiv din țară care a cucerit medalii la categoriile mari de greutate.

Născut pe 21 martie 1953, lângă Cluj, la Sic, Tașnadi și-a început cariera în 1970 la Școala Sportivă Viitorul Cluj, iar ulterior a fost legitimat la AS Clujana. A devenit rapid unul dintre cei mai valoroși sportivi români, fiind selecționat în lotul olimpic de haltere al României între 1976 și 1984.

Argint olimpic la Los Angeles
Momentul de glorie al carierei sale a fost la Jocurile Olimpice de la Los Angeles, în 1984, unde a cucerit medalia de argint la categoria 110 kg. Pe lângă această performanță remarcabilă, a obținut și o medalie de bronz la Campionatele Europene și Mondiale de la Moscova în 1983.

De la campion la mentor
După retragerea din activitatea competițională, Tașnadi și-a dedicat viața antrenoratului, formând generații de sportivi la CS Universitatea Cluj. De asemenea, a activat ca arbitru internațional, contribuind la dezvoltarea acestui sport. Pentru meritele sale excepționale, i-au fost acordate titlurile de Maestru Emerit al Sportului și Clujean de Onoare.

Marele campion s-a stins din viață pe 28 februarie 2018, însă moștenirea sa continuă să inspire tinerii halterofili și să rămână un reper al excelenței în sport.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cultura

Piste de biciclete luminate noaptea în Polonia. Oare când la Cluj?

Cosmin Ardelean

Published

on

Polonia luminează viitorul bicicliștilor – când vine și rândul Clujului?

Imaginează-ți o pistă de biciclete care începe să strălucească odată cu lăsarea serii, fără electricitate, fără becuri și fără costuri de întreținere! Nu, nu e un scenariu dintr-un film SF, ci o realitate impresionantă din Polonia.

În orașul Lidzbark Warmiński, bicicliștii se pot bucura de o pistă inovatoare realizată dintr-un material fosforescent special, care absoarbe lumina solară pe timpul zilei și o eliberează treptat pe timpul nopții. Rezultatul? Un traseu spectaculos, de un albastru intens, care oferă nu doar o priveliște uimitoare, ci și mai multă siguranță în trafic.

Această soluție sustenabilă elimină necesitatea iluminatului stradal clasic, fiind prietenoasă cu mediul și economică pe termen lung. Inspirată de proiecte similare din Olanda, pista a atras rapid atenția urbanistilor și a comunităților de bicicliști din întreaga Europă.

Dar ce se întâmplă la Cluj? Orașul nostru se mândrește cu o comunitate activă de bicicliști, însă infrastructura încă lasă de dorit. O astfel de inovație ar putea revoluționa transportul alternativ și ar transforma Clujul într-un oraș și mai prietenos cu bicicliștii.

Dacă Polonia a reușit, de ce nu și noi? Poate că e timpul ca administrația locală să ia în considerare acest model și să aducă un plus de siguranță și inovație pe pistele de biciclete din Cluj!

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite