Connect with us

Administratie

Controversă la Primăria Cluj-Napoca: Un Clujean Folosește Legea Priorității Părinților pentru a Depune Cererea pentru Parcare în Fața Tuturor – VIDEO

Tudor Calinescu

Published

on

În dimineața zilei de miercuri, la Primăria Cluj-Napoca, a izbucnit un scandal legat de coada lungă generată de cererile pentru obținerea locurilor de parcare. Situația a escaladat când un bărbat a încercat să intre în clădire fără să aștepte la rând, aducându-și copilul.

Mulți oameni s-au prezentat la primele ore ale dimineții pentru a-și depune cererile, unii chiar de la 3-4 dimineața. Însă la deschiderea ghișeelor, un clujean însoțit de copil a cerut să fie lăsat să intre în față, invocând o lege care favorizează părinții cu copii mici.

Legislația controversată ce generează inechități și tensiuni în rândurile publicului

Legea acordă prioritate părinților cu copii sub 5 ani la orice coadă, inclusiv la depunerea cererilor pentru locuri de parcare. Această regulă a stârnit nemulțumire în rândul celor fără copii, care se simt dezavantajați și chiar amenințați în a obține un loc de parcare.

Dezbaterile privind justiția și echitatea legii au fost intense. O nouă lege intrată în vigoare din octombrie 2023 acordă prioritate la ghișee și case de marcat pentru părinții cu copii sub 5 ani și femeile gravide. Această măsură a stârnit controverse, fiind criticată pentru potențialul de abuz și avantaje disproporționate pentru unii cetățeni.

Deputatul USR Cluj, Oana Murariu, a fost printre promotorii acestei legi. Ea susține că aceasta reprezintă un pas înainte pentru o societate civilizată și că nu ar trebui blamată pentru cazuri individuale de abuz. Totuși, Mulți protestatari au huiduit și criticat legea, considerând-o discriminatorie și generatoare de avantaje rușinoase pentru unii cetățeni.

Prin adoptarea proiectului de lege privind accesul prioritar al femeilor gravide și al persoanelor însoțite de copii mici, sub 5 ani, la casele de marcat și la ghișee, România se alătură altor state de la nivel european și internațional care au deja implementate legislații similare (ex. Portugalia, Franța, Israel) și care constituie modele de bune practici. Este un proiect care a fost adoptat cu o largă majoritate, tocmai pentru că indiferent de culoarea politică, parlamentarii au apreciat că este un demers de normalitate și civilizație care va fi instituit. Modul de implementare în ce privește accesul prioritar, dincolo de afișarea acestuia la loc vizibil, poate fi adaptat în funcție de specificul activității fiecărei instituții și operator economic și poate include spre exemplu case de marcat și culoare de acces dedicate”, a declarat Murariu.

Murariu a subliniat că în perioadele de aglomerație la instituții, ar trebui luate măsuri pentru a asigura o preluare rapidă a cetățenilor, subliniind importanța respectului față de toți cetățenii și timpul lor.

„Nu doar în România, ci și în multe state europene există legi similare care instituie facilități pentru părinții însoțiți de copii mici și pentru gravide. Legea pornește de la prezumția de bună credință a beneficiarilor și ea reprezintă categoric un pas înainte pentru noi ca societate civilizată.
 
Nu putem blama o lege bună pentru cazuri punctuale și regretabile de abuz a prevederilor ei. 
 
Iar ca notă generală, în special în perioadele în care se cunoaște că va fi aglomerație la o instituție, indiferent cum se numește ea, e necesar să fie luate toate măsurile pentru preluarea cât mai rapidă a oamenilor. Asta pentru că ce ar trebui să guverneze activitatea instituțiilor este respectul pentru toți cetățenii și timpul lor”, a declarat Oana Murariu.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Administratie

(Video) Bazinul olimpic „David Popovici” din Cluj-Napoca prinde contur: primul construit în România în ultimii 30 de ani

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca se apropie de inaugurarea primului bazin olimpic destinat competițiilor internaționale construit în România în ultimele trei decenii. Complexul, care îi va purta numele campionului mondial și olimpic la natație David Popovici, este programat să fie finalizat până la mijlocul anului viitor.

Lucrările avansează rapid la Complexul de Natație „David Popovici”, structură ajungând deja la 90%. În prezent, echipele de constructori lucrează la pereții exteriori, prevăzuți să fie realizați din sticlă, urmând ca apoi să fie finalizate finisajele interioare.

Complexul de natație se întinde pe o suprafață de peste 10.000 de metri pătrați și are trei etaje. Pe lângă zona sportivă, acesta va include o secțiune de agrement cu locuri de plajă, un parc și 140 de locuri de parcare. În interior, cele trei bazine încep să prindă formă:

  • Bazinul principal, de dimensiuni olimpice, destinat competițiilor internaționale.

  • Bazinul pentru sărituri.

  • Bazinul special pentru inițiere.

Pentru spectatori va fi amenajată o tribună cu o mie de locuri, iar atât bazinul de înot, cât și cel de sărituri vor fi omologate de Federația Internațională de Natație, pregătite să găzduiască evenimente de nivel mondial.

Sursa video:  Youtube – @sergiupnt

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

Adio haos în parcările magazinelor! Nou proiect de lege dă Poliției dreptul să intervină și pe domeniul privat 🚗⚖️

Alex Campian

Published

on

Parcarea unui centru comercial din România, înaintea aplicării noii legi

Se pregătește o schimbare importantă pentru șoferii din România! Un nou proiect de lege propune ca Poliția Națională și Poliția Locală să poată aplica legea rutieră și în parcările marilor magazine și centre comerciale – acolo unde, până acum, autoritățile aveau competențe limitate.

Scopul inițiativei este clar: eliminarea haosului și a comportamentelor iresponsabile din parcările private accesibile publicului, unde deseori regulile de circulație sunt ignorate, iar siguranța pietonilor este pusă în pericol.


⚖️ Lege pentru ordine și siguranță în parcările comerciale

Proiectul legislativ nr. 205/2025 a fost dezbătut recent în cadrul Comisiei de Transporturi și Infrastructură a Camerei Deputaților, după cum a anunțat deputatul Radu Moisin (PNL), unul dintre inițiatorii actului normativ.

„Propunerea vizează extinderea legislației rutiere și în parcările private accesibile tuturor, precum sunt cele ale marilor supermarketuri sau centre comerciale”, a transmis parlamentarul într-o postare publică.

Concret, legea ar permite polițiștilor să intervină și să sancționeze șoferii care:

  • parchează neregulamentar pe trecerile de pietoni,

  • blochează căile de acces,

  • nu respectă regulile de prioritate,

  • sau pun în pericol siguranța pietonilor.


🚨 De ce este necesară această modificare?

În prezent, polițiștii nu pot aplica sancțiuni în parcările private, chiar dacă acestea sunt accesibile publicului, fiind încadrate legal drept „proprietate privată”. Astfel, șoferii care blochează alei, locuri de urgență sau treceri pietonale scapă adesea nepedepsiți.

Noua lege urmărește alinierea acestor spații la regulile de circulație rutieră, așa cum se întâmplă deja în alte state europene.

„Scopul este eliminarea haosului din parcările marilor magazine. Vrem ca legea rutieră să fie aplicată acolo unde accesul este public, indiferent de natura proprietății”, a precizat Radu Moisin.


🗳️ Ce urmează?

Propunerea legislativă a primit raport favorabil în Comisia de Transporturi – cu 25 de voturi „pentru” și doar 3 abțineri – și urmează să fie supusă votului final în Camera Deputaților, care este forul decizional.

Dacă proiectul va fi adoptat, România ar putea face un pas important spre o circulație mai civilizată și mai sigură, inclusiv în parcările comerciale, unde regulile de bun-simț vor deveni și reguli de lege.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

A fost emisă autorizația de construire pentru Pasajul Tăietura Turcului din Cluj-Napoca

Alex Campian

Published

on

Pasajul Tăietura Turcului din Cluj-Napoca, parte a proiectului feroviar Cluj–Oradea

Ministerul Transporturilor a emis, în data de 8 octombrie 2025, autorizația de construire pentru Pasajul Tăietura Turcului, parte a Lotului 1 Cluj-Napoca – Aghireș din cadrul Magistralei feroviare Cluj–Oradea–Episcopia Bihor.

📊 Valoarea lucrărilor autorizate se ridică la 78,54 milioane de lei (fără TVA).
Pasajul va fi construit de asocierea RailWorks (Alstom Transport și Arcada Company SA), aceeași echipă care derulează lucrările de modernizare și electrificare pe tronsonul Cluj-Napoca – Aghireș.

Tronsonul, cu o lungime de 30,41 kilometri, este închis circulației feroviare din 1 iulie 2024 până la 30 aprilie 2026, pentru lucrări ample de reabilitare a infrastructurii și suprastructurii feroviare.

🔧 Lotul include:

  • 13 poduri modernizate și unul nou la Tăietura Turcului

  • 35 de podețe și un pasaj superior rutier nou (Tăietura Turcului – Primăria Cluj)

  • Un pasaj pietonal subteran în stația CF Cluj-Napoca

  • O pasarelă pietonală în stația CF Aghireș

Contractul, semnat pe 30 decembrie 2022, are o valoare totală de 1,6 miliarde lei și o durată de 42 de luni (6 luni proiectare + 36 luni execuție).

💡 Proiectul face parte din programul PNRR, care finanțează electrificarea întregii Magistrale 300 Cluj–Oradea–Episcopia Bihor, cu o valoare totală de 9,36 miliarde lei.
După finalizare, viteza de circulație va crește la 120–160 km/h pentru trenurile de călători și 80 km/h pentru cele de marfă, contribuind semnificativ la modernizarea transportului feroviar din România.

Video: Youtube @caileferatetransilvanene9308

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom