Connect with us

Administratie

Topul celor mai sărace și al celor mai bogate 10 județe: Unde se situează Clujul?

Maria Costea

Published

on

Acum 20 de ani, economia României era marcată de un PIB/cap de locuitor în termeni de paritate a puterii de cumpărare (ppc) ce reprezenta doar 26% din media Uniunii Europene. În prezent, situația s-a îmbunătățit semnificativ, ajungând la un PIB/capita la paritatea puterii de cumpărare (PPC) de 76%. Acest nivel plasează România la egalitate cu Ungaria și deasupra altor state precum Grecia (67%), Letonia, Croația, Slovacia, Serbia și vecinii bulgari.Cu toate acestea, perspectiva se schimbă radical atunci când analizăm detaliile la nivel de județ.

Paritatea puterii de cumpărare și diferențele regionale în România

Paritatea puterii de cumpărare (PPC) este o măsură a puterii de cumpărare a unei monede, exprimată în raport cu o altă monedă internațională, cum ar fi euro sau dolarul. Formula sa – S = P1/P2 – compară valorile unui “coș de bunuri” în două țări diferite, reflectând diferențele de prețuri.

Această rată de schimb alternativă ajută la evaluarea nivelului de trai dintre diverse țări. De exemplu, deși PIB-ul pe cap de locuitor este mai mare în Grecia decât în România, paritatea puterii de cumpărare arată că trăim mai bine decât ei.

În România, diferențele regionale sunt semnificative. Bucureștiul, cel mai bogat județ, se situează cu peste 260% peste media Uniunii Europene în ceea ce privește paritatea puterii de cumpărare, fiind de peste 2,5 ori mai bogat decât media. În contrast, județul Vaslui se află la celălalt capăt al spectrului, fiind de aproape 7 ori mai sărac decât Capitala.

Aceste discrepanțe regionale subliniază inegalitățile economice și sociale din România, evidențiind nevoia de politici care să echilibreze dezvoltarea între diferitele regiuni ale țării.

Evoluția PIB/capita în România: Cluj, lider în ritmul de dezvoltare

București conduce în ceea ce privește PIB-ul per capita, dar în ultimii 20 de ani, Clujul a înregistrat un ritm de dezvoltare considerabil mai mare decât Capitala. În urmă cu două decenii, Clujul ocupa locul cinci în clasamentul PIB/capita, după București, Ilfov, Constanța și Brașov. Până în 2010, orașul a depășit Brașovul, urcând pe locul patru. Recent, Clujul a depășit și Ilfovul, ocupând acum o poziție superioară în clasament față de București.

Comparativ, cele mai scăzute rate de dezvoltare au fost înregistrate în județele Covasna, Galați, Vrancea și Bacău, în timp ce Clujul, Bucureștiul, Sălajul și Timișul au înregistrat cele mai ridicate ritmuri de creștere economică.

București conduce în ceea ce privește PIB-ul per capita, dar în ultimii 20 de ani, Clujul a înregistrat un ritm de dezvoltare considerabil mai mare decât Capitala. În urmă cu două decenii, Clujul ocupa locul cinci în clasamentul PIB/capita, după București, Ilfov, Constanța și Brașov. Până în 2010, orașul a depășit Brașovul, urcând pe locul patru. Recent, Clujul a depășit și Ilfovul, ocupând acum o poziție superioară în clasament față de București.

Comparativ, cele mai scăzute rate de dezvoltare au fost înregistrate în județele Covasna, Galați, Vrancea și Bacău, în timp ce Clujul, Bucureștiul, Sălajul și Timișul au înregistrat cele mai ridicate ritmuri de creștere economică.

În ultimii douăzeci de ani, un raport a scos în evidență faptul că doar 15 din 42 de județe din România au înregistrat o creștere mai rapidă a PIB-ului pe cap de locuitor comparativ cu media națională. Acest lucru a condus la o deteriorare a poziționării relative a celorlalte 27 de județe, care au avut o dezvoltare economică mai lentă. Acest raport plasează România printre țările cu cea mai amplă discrepanță de creștere a PIB-ului între regiuni din Europa.

România: Extremele Economice Conturează Realitatea

Regiunea București-Ilfov se situează pe locul 14 din 242 de regiuni europene conform clasificării NUTS2, având un nivel al PIB-ului per capita de 164% față de media UE, depășind regiuni precum Stuttgart, Viena, Bremen și Koln.

Pe de altă parte, regiunea de Nord-Est a țării se află la coada clasamentului, la doar 46% din media Uniunii Europene. Ea ocupă locul 226 din cele 242 de regiuni la scară europeană, conform declarațiilor lui Ionuț Dumitru.

Un studiu realizat de specialiști români subliniază că judetele Botosani, Salaj, Vaslui, Vrancea, Valcea și Teleorman se confruntă cu un dezechilibru fiscal semnificativ, necesitând transferuri consistente de la bugetul de stat pentru a asigura supraviețuirea lor. Aceste regiuni sunt considerate mai vulnerabile politic, având o dependență crescută de fondurile primite de la București.

Transferurile de la bugetul de stat reprezintă sursa principală de finanțare pentru cheltuielile județelor respective. În contrast, Bucureștiul se distinge ca fiind cea mai autonomă administrație locală din România.

De asemenea, se observă că județele Argeș, Brașov, Cluj, Constanța, Ilfov, Sibiu și Timiș au manifestat o tendință de creștere a autonomiei financiare locale, în special în ultimii ani. Această evoluție a fost posibilă prin eforturile autorităților locale de a îmbunătăți colectarea veniturilor și implementarea programelor de dezvoltare axate pe stimularea mediului de afaceri.

Disparități semnificative în capacitatea județelor de a genera venituri proprii

Din perspectiva veniturilor proprii, există diferențe semnificative între județele României, conform rapoartelor emise de Curtea de Conturi. Aceasta a evidențiat bugete locale nerealiste, neconectate la nevoile reale ale comunităților sau la resursele financiare efective.

Autoritățile publice locale sunt criticate pentru o preocupare redusă în identificarea și valorificarea veniturilor potențiale rezultate din activitățile economice sau din patrimoniul lor public și privat, conform ultimului raport al Curții de Conturi.

Situații paradoxale sunt observate, cum ar fi județele cu un PIB pe cap de locuitor ridicat, precum Gorj și Alba, care oferă un nivel minim de servicii publice. La polul opus, județe cu un nivel scăzut al PIB-ului pe cap de locuitor, cum ar fi Iași, înregistrează cheltuieli publice locale semnificative.

Raportul menționează că un nivel înalt de responsabilitate fiscală se remarcă în județele Timiș, Constanța, Cluj, Prahova, Brașov, Bihor și Iași.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Administratie

Studenții din Cluj-Napoca beneficiază de transport public gratuit și în anul universitar 2025-2026

Alex Campian

Published

on

Studenți din Cluj-Napoca beneficiază de transport public gratuit în anul universitar 2025-2026

Primăria Municipiului Cluj-Napoca și Compania de Transport Public (CTP) au anunțat că studenții, masteranzii și doctoranzii înscriși la universitățile clujene, cu vârsta de până la 30 de ani, vor beneficia și în anul universitar 2025-2026 de transport public gratuit pe raza municipiului.

Pentru a facilita accesul rapid și fără cozi, autoritățile au implementat mai multe soluții, în colaborare cu universitățile.

📌 Universitatea Babeș-Bolyai (UBB)

UBB a semnat convenția cu CTP Cluj-Napoca, iar studenții pot obține abonamente gratuite prin trei modalități:

  • Comandă online pentru primul card – pentru studenții din anul I sau cei care nu au încă un card de transport.

  • Prelungire la automate – pentru cei care dețin card și doresc să își reînnoiască abonamentul.

  • Centrele de vânzare CTP – pentru prima încărcare, pe baza carnetului de student sau a verificării CNP-ului.

Ulterior, reîncărcarea lunară se face simplu, direct de la automatele din stații.

❗ Alte universități clujene

Studenții Universității Tehnice, USAMV, UMF „Iuliu Hațieganu”, Universității de Artă și Design și Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” nu au convenție semnată cu CTP. Aceștia vor achiziționa abonamente în valoare de 56 de lei, sumă care va fi ulterior decontată de universități.

Pentru emiterea abonamentelor, studenții trebuie să se prezinte la Centrele de vânzare CTP cu:

  • Cartea de identitate

  • Carnetul de student vizat pentru anul universitar 2025-2026

📌 Zona metropolitană

Studenții care locuiesc în zona metropolitană Cluj beneficiază, de asemenea, de abonamente gratuite sau cu reducere, în funcție de instituția de învățământ la care sunt înscriși.

👉 Lista completă a centrelor de vânzare este disponibilă pe site-ul oficial ctpcj.ro.

CTP Cluj-Napoca urează tuturor studenților, masteranzilor și doctoranzilor mult succes în noul an universitar 2025-2026! 🎓

info: ctpcj.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

Propunerea CTP Cluj pentru strada Eroilor din Florești: trei benzi de circulație și bandă specială pentru autobuze

Alex Campian

Published

on

CTP Cluj propune trei benzi de circulație și bandă BUS pe strada Eroilor din Florești pentru fluidizarea traficului

Traficul sufocant din comuna Florești ar putea avea o primă soluție temporară. Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca a propus reconfigurarea circulației pe strada Eroilor, una dintre cele mai aglomerate artere, prin trasarea a trei benzi distincte.

Conform propunerii, banda din mijloc ar urma să fie destinată coborârii pentru autovehicule, banda din dreapta pentru urcare (comună pentru mașini și autobuze), iar banda din stânga să fie rezervată exclusiv transportului public. Măsura ar urma să fie implementată prin marcaje rutiere și stâlpișori de plastic.

👉 Obiectivul este scoaterea autobuzelor din coloana blocată zilnic, ceea ce ar atrage mai mulți călători către transportul public și, implicit, ar reduce traficul rutier.

Probleme și limitări

Deși soluția este în analiză, CTP admite că există și inconveniente. Poliția Locală Florești a atras atenția că noul marcaj rutier ar putea îngreuna accesul către supermarketul LIDL din zonă.

În prezent, blocajele din Florești au devenit cronice, mai ales odată cu începerea anului școlar și demararea lucrărilor la Spitalul Regional de Urgență Cluj. Timpul de așteptare în autobuze a ajuns și la două ore pe distanțe care, în condiții normale, ar dura 30 de minute.

Alte măsuri discutate

  • CTP a suplimentat numărul de autobuze spre Florești, însă acestea rămân blocate în trafic.

  • Vor fi introduse două noi linii de transport în comun: una pe traseul Răzoare – Crizantemelor – Sub Cetate – Baza Sportivă Florești, iar alta pe strada Pădurii, cu microbuz.

  • În perioada următoare, pe traseul Florești vor fi introduse și autobuze electrice articulate.

„Ne cerem scuze călătorilor pentru disconfortul cauzat și îi asigurăm că suntem preocupați să oferim servicii de calitate. Soluția cu trei benzi pe strada Eroilor ar putea fi un pas pentru fluidizarea traficului și creșterea atractivității transportului public”, a transmis CTP Cluj-Napoca.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

Lovitură pentru Cluj! Două spitale majore rămân fără finanțare – Guvernul le-a scos de pe lista PNRR

Alex Campian

Published

on

Spitalul Pediatric Monobloc din Cluj a pierdut finanțarea prin PNRR

Șoc în sistemul medical din Cluj! Două dintre cele mai importante proiecte de sănătate din România au fost eliminate de Guvern de pe lista finanțărilor prin PNRR.

Spitalul Pediatric Monobloc și Centrul de Transplant Multiorgan – investiții uriașe pentru Transilvania și pentru întreaga țară – nu mai primesc bani europeni prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

Din cele 19 spitale propuse inițial pentru finanțare, doar 8 au rămas pe lista finală, printre care Spitalul Regional de Urgență Cluj, Spitalul de Urgență Bistrița și Spitalul de Inimă Târgu Mureș.

Premierul Ilie Bolojan a încercat să calmeze spiritele, promițând că proiectele pierdute din PNRR vor fi mutate pe Programul Sănătate 2021–2027. Totuși, rămâne incert când și dacă banii vor veni.

Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a lansat un atac dur la adresa Guvernului, acuzând că a ignorat cele mai avansate proiecte de spitale din țară:

  • Spitalul Monobloc de Copii – menit să deservească întreaga Transilvanie.

  • Centrul Integrat de Transplant Multiorgan – singurul de acest fel din România și Europa de Sud-Est.

„Ambele proiecte sunt în faza finală de licitație pentru execuție, nu în stadiu de planuri pe hârtie! Guvernul trebuia să finanțeze ce e viabil, nu să taie bani de la sănătate!”, a transmis Alin Tișe.

Clujenii se simt trădați, iar comunitatea medicală avertizează că pierderea acestor investiții ar putea afecta grav viitorul serviciilor de sănătate din regiune.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom