Connect with us

Administratie

Topul celor mai sărace și al celor mai bogate 10 județe: Unde se situează Clujul?

Maria Costea

Published

on

Acum 20 de ani, economia României era marcată de un PIB/cap de locuitor în termeni de paritate a puterii de cumpărare (ppc) ce reprezenta doar 26% din media Uniunii Europene. În prezent, situația s-a îmbunătățit semnificativ, ajungând la un PIB/capita la paritatea puterii de cumpărare (PPC) de 76%. Acest nivel plasează România la egalitate cu Ungaria și deasupra altor state precum Grecia (67%), Letonia, Croația, Slovacia, Serbia și vecinii bulgari.Cu toate acestea, perspectiva se schimbă radical atunci când analizăm detaliile la nivel de județ.

Paritatea puterii de cumpărare și diferențele regionale în România

Paritatea puterii de cumpărare (PPC) este o măsură a puterii de cumpărare a unei monede, exprimată în raport cu o altă monedă internațională, cum ar fi euro sau dolarul. Formula sa – S = P1/P2 – compară valorile unui “coș de bunuri” în două țări diferite, reflectând diferențele de prețuri.

Această rată de schimb alternativă ajută la evaluarea nivelului de trai dintre diverse țări. De exemplu, deși PIB-ul pe cap de locuitor este mai mare în Grecia decât în România, paritatea puterii de cumpărare arată că trăim mai bine decât ei.

În România, diferențele regionale sunt semnificative. Bucureștiul, cel mai bogat județ, se situează cu peste 260% peste media Uniunii Europene în ceea ce privește paritatea puterii de cumpărare, fiind de peste 2,5 ori mai bogat decât media. În contrast, județul Vaslui se află la celălalt capăt al spectrului, fiind de aproape 7 ori mai sărac decât Capitala.

Aceste discrepanțe regionale subliniază inegalitățile economice și sociale din România, evidențiind nevoia de politici care să echilibreze dezvoltarea între diferitele regiuni ale țării.

Evoluția PIB/capita în România: Cluj, lider în ritmul de dezvoltare

București conduce în ceea ce privește PIB-ul per capita, dar în ultimii 20 de ani, Clujul a înregistrat un ritm de dezvoltare considerabil mai mare decât Capitala. În urmă cu două decenii, Clujul ocupa locul cinci în clasamentul PIB/capita, după București, Ilfov, Constanța și Brașov. Până în 2010, orașul a depășit Brașovul, urcând pe locul patru. Recent, Clujul a depășit și Ilfovul, ocupând acum o poziție superioară în clasament față de București.

Comparativ, cele mai scăzute rate de dezvoltare au fost înregistrate în județele Covasna, Galați, Vrancea și Bacău, în timp ce Clujul, Bucureștiul, Sălajul și Timișul au înregistrat cele mai ridicate ritmuri de creștere economică.

București conduce în ceea ce privește PIB-ul per capita, dar în ultimii 20 de ani, Clujul a înregistrat un ritm de dezvoltare considerabil mai mare decât Capitala. În urmă cu două decenii, Clujul ocupa locul cinci în clasamentul PIB/capita, după București, Ilfov, Constanța și Brașov. Până în 2010, orașul a depășit Brașovul, urcând pe locul patru. Recent, Clujul a depășit și Ilfovul, ocupând acum o poziție superioară în clasament față de București.

Comparativ, cele mai scăzute rate de dezvoltare au fost înregistrate în județele Covasna, Galați, Vrancea și Bacău, în timp ce Clujul, Bucureștiul, Sălajul și Timișul au înregistrat cele mai ridicate ritmuri de creștere economică.

În ultimii douăzeci de ani, un raport a scos în evidență faptul că doar 15 din 42 de județe din România au înregistrat o creștere mai rapidă a PIB-ului pe cap de locuitor comparativ cu media națională. Acest lucru a condus la o deteriorare a poziționării relative a celorlalte 27 de județe, care au avut o dezvoltare economică mai lentă. Acest raport plasează România printre țările cu cea mai amplă discrepanță de creștere a PIB-ului între regiuni din Europa.

România: Extremele Economice Conturează Realitatea

Regiunea București-Ilfov se situează pe locul 14 din 242 de regiuni europene conform clasificării NUTS2, având un nivel al PIB-ului per capita de 164% față de media UE, depășind regiuni precum Stuttgart, Viena, Bremen și Koln.

Pe de altă parte, regiunea de Nord-Est a țării se află la coada clasamentului, la doar 46% din media Uniunii Europene. Ea ocupă locul 226 din cele 242 de regiuni la scară europeană, conform declarațiilor lui Ionuț Dumitru.

Un studiu realizat de specialiști români subliniază că judetele Botosani, Salaj, Vaslui, Vrancea, Valcea și Teleorman se confruntă cu un dezechilibru fiscal semnificativ, necesitând transferuri consistente de la bugetul de stat pentru a asigura supraviețuirea lor. Aceste regiuni sunt considerate mai vulnerabile politic, având o dependență crescută de fondurile primite de la București.

Transferurile de la bugetul de stat reprezintă sursa principală de finanțare pentru cheltuielile județelor respective. În contrast, Bucureștiul se distinge ca fiind cea mai autonomă administrație locală din România.

De asemenea, se observă că județele Argeș, Brașov, Cluj, Constanța, Ilfov, Sibiu și Timiș au manifestat o tendință de creștere a autonomiei financiare locale, în special în ultimii ani. Această evoluție a fost posibilă prin eforturile autorităților locale de a îmbunătăți colectarea veniturilor și implementarea programelor de dezvoltare axate pe stimularea mediului de afaceri.

Disparități semnificative în capacitatea județelor de a genera venituri proprii

Din perspectiva veniturilor proprii, există diferențe semnificative între județele României, conform rapoartelor emise de Curtea de Conturi. Aceasta a evidențiat bugete locale nerealiste, neconectate la nevoile reale ale comunităților sau la resursele financiare efective.

Autoritățile publice locale sunt criticate pentru o preocupare redusă în identificarea și valorificarea veniturilor potențiale rezultate din activitățile economice sau din patrimoniul lor public și privat, conform ultimului raport al Curții de Conturi.

Situații paradoxale sunt observate, cum ar fi județele cu un PIB pe cap de locuitor ridicat, precum Gorj și Alba, care oferă un nivel minim de servicii publice. La polul opus, județe cu un nivel scăzut al PIB-ului pe cap de locuitor, cum ar fi Iași, înregistrează cheltuieli publice locale semnificative.

Raportul menționează că un nivel înalt de responsabilitate fiscală se remarcă în județele Timiș, Constanța, Cluj, Prahova, Brașov, Bihor și Iași.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Administratie

Cluj-Napoca interzice fumatul în parcuri, stații și baze sportive. Amenzi până la 500 lei

Alex Campian

Published

on

Fumat interzis în parcuri, stații și baze sportive din Cluj-Napoca

De astăzi, 13 august, în Cluj-Napoca intră în vigoare o măsură importantă pentru sănătatea publică: fumatul este interzis în parcuri, stații de transport și baze sportive aflate în subordinea Primăriei. Regulile se aplică nu doar țigărilor clasice, ci și țigărilor electronice și dispozitivelor de tutun încălzit.

Hotărârea Consiliului Local, adoptată în luna mai, a intrat în vigoare după 90 de zile de campanie de informare și montare a indicatoarelor în spațiile vizate.

Excepții: la evenimente în aer liber cu aprobare oficială, fumatul va fi permis doar în zone special amenajate, marcate clar de organizatori. În parcuri și baze sportive, Primăria va amplasa spații dedicate fumătorilor.

Amenzi: Poliția Locală Cluj-Napoca va patrula în zonele interzise, iar amenzile pentru nerespectarea regulilor sunt cuprinse între 100 și 500 de lei.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

Metroul din Cluj intră în faza subterană: au început lucrările la puțul de lansare pentru TBM-uri

Alex Campian

Published

on

metrou Cluj, lucrări subterane

Metroul din Cluj intră în faza subterană: lucrări la 24 de metri adâncime

Luni, 11 august 2025, au început lucrările pentru construcția puțului de lansare al mașinilor de forat tuneluri (TBM – Tunnel Boring Machine) din cadrul proiectului metroului din Cluj. Structura este amplasată în zona stației Teilor, în comuna Florești, și va deservi două TBM-uri, câte una pentru fiecare galerie paralelă a magistralei.

Conform autorităților, puțul de lansare va avea dimensiuni de aproximativ 35 x 19 metri și o adâncime de până la 24 de metri. Mașinile de forat, fiecare cu componente de până la 120 de tone, vor fi coborâte și asamblate în subteran, urmând să realizeze tunelurile circulare ale metroului.

Lucrările sunt parte a Magistralei I de metrou, o linie de peste 21 km cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Proiectul este finanțat din surse europene, buget național și certificate verzi, având contractul de finanțare asigurat până în 2031.

Reprezentanții constructorilor și ai administrației locale subliniază complexitatea procesului, care implică peste 150 de ingineri și proiectanți și coordonarea simultană a mai multor șantiere de stații și tuneluri. Finalizarea puțului de lansare este estimată pentru toamna acestui an, moment în care vor începe efectiv lucrările de forare.

Proiectul este considerat unul dintre cele mai importante din infrastructura urbană a României, având ca obiectiv îmbunătățirea mobilității în Cluj-Napoca și zona metropolitană prin reducerea traficului de suprafață și scăderea emisiilor poluante.

Randare stație de metrou Cluj-Napoca

foto:Bianca PREDA – monitorulcj.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom