Connect with us

Economie

Dragoș Damian, CEO Terapia: România în fața unei dezindustrializări totale – o realitate revoltătoare: producția internă de tractoare agricole și camioane grele este aproape inexistentă.

Stefania Heinz

Published

on

În ciuda protestelor recente ale fermierilor și transportatorilor din România, un aspect notabil a rămas în umbră: niciun tractor agricol sau camion greu implicat în aceste mișcări nu a fost produs pe teritoriul țării. Cu toate că manifestațiile au adunat utilaje agricole și vehicule de transport impresionante, acestea au fost dominate de mărci precum MAN, Volvo, Renault, IVECO, John Deere și New Holland.

România, în prezent, nu se remarcă în producția de tractoare agricole și camioane grele. În ultimele două decenii, doar două companii autohtone au încercat să acopere golul lăsat de închiderea fabricilor din Brașov, în timp ce două grupuri internaționale au deschis unități de asamblare în țară. Aceasta aruncă o umbră asupra capacității țării de a genera valoare adăugată în industria auto.

Amintind de cele două mari fabrici brașovene, Autocamioane Brașov și Tractorul Brașov, care în trecut au fost lideri în producția de vehicule grele, se observă că acestea au fost piloni ai economiei românești. Cu peste 20.000 de angajați fiecare, ele produceau zilnic sute de autovehicule, exportându-le în peste 100 de țări.

Cu toate acestea, realitatea actuală arată că aproximativ 250.000 de tractoare agricole și 150.000 de camioane grele circulând în România provin, în cea mai mare parte, din import. Această situație denotă o dezindustrializare profundă, cu șanse reduse de a acoperi deficitele, mai ales cel legat de balanța comercială.

Într-un viitor apropiat, conducătorii țării ar putea lua în considerare demersuri pentru atragerea unor investiții în industria auto. Lista cu cele mai mari 10 companii internaționale producătoare de tractoare agricole și camioane grele evidențiază că majoritatea acestor corporații nu au centre de asamblare în Uniunea Europeană, creând astfel o oportunitate pentru România să devină un hub de producție.

Pe lângă aspectul economic, aceasta ar putea contribui și la dezvoltarea infrastructurii și la crearea de locuri de muncă. Un apel către aceste companii pentru a investi în asamblarea de tractoare agricole și camioane grele în România ar putea fi o strategie eficientă, având în vedere că unele dintre acestea sunt implicate și în producția de vehicule militare.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

🔴 Plafonarea tarifelor RCA expiră la 1 iulie. Vin scumpiri! Șoferii tineri, printre cei mai afectați

Alex Campian

Published

on

Începând cu 1 iulie 2025, șoferii din România vor plăti mai mult pentru polițele RCA, odată cu expirarea oficială a plafonării tarifelor. Măsura aflată în vigoare de peste doi ani nu va mai fi prelungită, ceea ce deschide calea pentru o nouă serie de ajustări de prețuri în piața asigurărilor auto.

📈 Plafonarea tarifelor RCA a fost introdusă în primăvara lui 2023, după colapsul companiei Euroins – lider al pieței RCA la acel moment. Guvernul a decis atunci ca prețurile să fie înghețate la nivelul tarifelor practicate de asigurători la data de 28 februarie 2023.

🔄 Deși din ianuarie 2024 s-a permis o creștere moderată a tarifelor cu până la 6,8%, ajustarea a fost raportată strict la rata inflației.


❗ Ce urmează după 1 iulie?

Potrivit Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), nu se așteaptă scumpiri spectaculoase, dar vor exista ajustări punctuale în funcție de categoria de risc și segmentul de șoferi. Practic, firmele de asigurare vor avea mână liberă pentru a recalibra prețurile.

„Salturi mari sunt excluse, dar vor exista ajustări justificate de inflația daunelor și necesitatea menținerii rentabilității companiilor”, a declarat Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, pentru Economica.net.

ASF susține că piața dă semne de stabilizare, iar concurența crescută ar putea tempera scumpirile. Mai mult, se ia în calcul inclusiv posibilitatea unor ieftiniri pentru anumite categorii de asigurați.


⚠️ Cine va plăti cel mai mult?

Cele mai vulnerabile categorii în fața scumpirilor sunt:

  • Șoferii sub 30 de ani

  • Autoturismele cu motoare puternice

  • Camioanele de peste 16 tone (unde frecvența și severitatea daunelor sunt ridicate)

Aceste segmente au înregistrat rate de daunalitate peste medie, iar companiile de asigurare vor ajusta tarifele în consecință.


💥 Impactul pe termen lung

În paralel cu expirarea plafonării RCA, și plafonarea prețurilor la energie va lua sfârșit la 1 iulie. Așadar, românii s-ar putea confrunta cu un val generalizat de scumpiri, care va afecta lanțul de producție, distribuție și prețurile din coșul zilnic de consum.


Concluzie:

📌 Plafonarea tarifelor RCA dispare, iar șoferii – mai ales tinerii – trebuie să se aștepte la polițe mai scumpe. Firmele de asigurare vor recalcula prețurile în funcție de risc și performanța financiară, într-o piață care se dorește stabilizată, dar care încă e volatilă.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

Facturile la curent vor exploda după 1 iulie!

Alex Campian

Published

on

🔌 Scumpiri la energie de la 1 iulie 2025: Cine oferă cel mai mic preț și cum îți poți reduce factura

Începând cu 1 iulie 2025, energia electrică devine mai scumpă pentru toți consumatorii casnici. Plafoanele impuse de stat vor fi eliminate complet, iar piața de energie va fi liberalizată 100%. Cu alte cuvinte, furnizorii nu vor mai fi obligați să vândă energia la un preț stabilit, iar clienții vor plăti prețuri de piață, indiferent de consum.

💸 Ce se schimbă concret:

Până acum, statul a protejat populația prin prețuri plafonate:

  • 0,68 lei/kWh pentru consum mic,

  • 0,80 lei/kWh pentru consum mediu,

  • 1,30 lei/kWh pentru consum mare.

Toate aceste tarife dispar începând cu 30 iunie. De la 1 iulie, românii se vor trezi cu facturi semnificativ mai mari – între 1,4 și 1,6 lei/kWh, potrivit unei analize Economica.net.


Hidroelectrica – singura excepție majoră

Într-un peisaj dominat de scumpiri, Hidroelectrica rămâne furnizorul cu cele mai mici prețuri din România.

De la 1 aprilie 2025, compania a introdus un tarif pentru energia activă de doar 0,45 lei/kWh (fără taxe și tarife de rețea), care va rămâne neschimbat și după 1 iulie.

💡 Tarife finale la Hidroelectrica (cu taxe și rețea incluse):

  • 1,04 lei/kWh – Muntenia Sud (București, Ilfov, Giurgiu)

  • 1,12 lei/kWh – Oltenia (Teleorman, Argeș, Vâlcea, Olt, Dolj, Gorj, Mehedinți)

  • În restul regiunilor: între 1,04 și 1,12 lei/kWh, în funcție de operatorul de distribuție local.

Comparativ cu ceilalți furnizori, diferența de preț poate ajunge și la 30%.


🔍 De ce poate Hidroelectrica să vândă atât de ieftin?

Hidroelectrica produce energie din surse proprii, la costuri scăzute, și o transferă direct către clienți, fără a o achiziționa de pe bursă. Acest model eficient permite companiei:

  • să evite speculațiile din piață,

  • să ofere stabilitate,

  • să mențină cel mai mic tarif pentru consumatorii casnici.

Cu aproximativ 600.000 de clienți casnici deja în portofoliu, Hidroelectrica este în continuare cea mai avantajoasă alegere pentru românii care vor să își țină facturile sub control.


✅ Concluzie:

De la 1 iulie, majoritatea românilor vor simți o creștere abruptă a costurilor cu energia electrică. În acest context, alegerea furnizorului corect devine esențială. Hidroelectrica se detașează ca opțiunea cea mai rentabilă, cu prețuri semnificativ sub media pieței.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Orange vinde Palatul Telefoanelor din Cluj și cheamă Primăria la licitație

Alex Campian

Published

on

Compania Orange, proprietara Palatului Telefoanelor din Cluj-Napoca, a lansat o licitație pentru vânzarea clădirii și a invitat inclusiv Primăria să participe.

„Pentru a asigura un proces echitabil, nu comentăm asupra unei licitații în desfășurare sau a ofertelor depuse. La licitație au fost invitați atât participanți din mediul privat, cât și Primăria Cluj-Napoca”, au declarat reprezentanții Orange pentru Actual de Cluj.

Motivul vânzării este lipsa de utilitate a imobilului pentru companie. „Când o clădire nu mai este utilă, este normal să-i oferim o nouă viață, mai ales când are o istorie semnificativă. Sperăm ca această clădire emblematică să-și recapete strălucirea”, a transmis Orange.

Palatul Telefoanelor, situat pe strada Octavian Petrovici nr. 2, este un simbol al arhitecturii brutaliste din anii ’70. Prețul cerut pentru imobil depășește 2 milioane de euro.

Mai mulți arhitecți și activiști locali solicită autorităților locale să achiziționeze clădirea, pentru a o proteja de o posibilă transformare radicală în cazul preluării de către un investitor privat.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom