Connect with us

National

România Își Consolidă Apărarea: Alte Trei Avioane F-16 au Aterizat la Câmpia Turzii, a Doua Escadrilă de F-16 a României se Completează

Stefan Petre

Published

on

A Doua Escadrilă de F-16 a României se Completează: Alte Trei Aeronave au Aterizat la Câmpia Turzii

România a primit vineri, 13 decembrie, alte trei aeronave F-16 Fighting Falcon, achiziționate din Norvegia, care vor completa dotarea Escadrilei 48 Vânătoare. Aeronavele au aterizat în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu” de la Câmpia Turzii, marcând un nou pas în modernizarea forțelor aeriene ale țării.

Potrivit Ministerului Apărării Naționale (MApN), achiziția acestui nou lot de avioane, împreună cu pachetul de bunuri și servicii asociat, contribuie la întărirea securității aeriene a României. Noile aeronave vor fi utilizate pentru apărarea spațiului aerian național și NATO, în cadrul Serviciului de Luptă Permanent – Poliție Aeriană (SLP-PA), sub comandă NATO, în orice situație, fie pe timp de pace, fie în condiții de criză.

Escadrila 48 Vânătoare ajunge la 15 aeronave

Cu cele trei avioane sosite vineri, Escadrila 48 Vânătoare dispune acum de 15 aeronave F-16 din cele 32 achiziționate de la Regatul Norvegiei. Aceste avioane sunt livrate în stare operațională și sunt destinate să asigure tranziția către aeronavele de generația a V-a, cu o durată minimă de utilizare de 10 ani.

Contractul cu Norvegia și implicarea industriei naționale

România a atribuit contractul de achiziție Guvernului Norvegiei, în cadrul programului „Avion multirol al Forțelor Aeriene”. Acesta include atât suport logistic inițial, cât și un pachet de bunuri și servicii complementar furnizat de Guvernul Statelor Unite ale Americii.

Pe lângă întărirea capabilităților aeriene, acest proiect sprijină industria națională de apărare, lucrările de mentenanță și modernizare fiind asigurate de compania Aerostar Bacău.

Tranziția către F-35

România a semnat recent un contract istoric pentru achiziționarea a 32 de aeronave de generația a V-a, F-35 Lightning II, la un cost de 6,5 miliarde de dolari. Primele avioane F-35 sunt așteptate în jurul anului 2030.

Până atunci, cele trei escadrile de F-16 Fighting Falcon pe care România le va opera vor asigura tranziția către noile aeronave, consolidând poziția țării în cadrul NATO și asigurând protecția spațiului aerian național.

Facebook Comments Box

National

Tragedie la Cluj: Tânărul care a pierit astăzi într-un accident rutier în Florești era antrenor al junioarelor de la U Olimpia.

Stefania Heinz

Published

on

Tragedie în Florești: Mircea Doboș, antrenor la U Olimpia Cluj, și-a pierdut viața într-un accident rutier

Un accident tragic s-a produs în această dimineață la ieșirea din localitatea Florești, unde Mircea Doboș, un bărbat în vârstă de 36 de ani, a fost lovit mortal de o mașină.

Mircea Doboș era cunoscut pentru munca sa dedicată în sport, fiind antrenor de portari la grupele de junioare U13 și U11 ale echipei de fotbal feminin U Olimpia Cluj, potrivit Ziua de Cluj.

Comunitatea sportivă și cei apropiați sunt în stare de șoc, deplângând pierderea unui profesionist pasionat și a unui om deosebit.

„Cu mare durere în suflet, ne luăm rămas bun de la Mircea Doboș, antrenorul nostru devotat, plecat mult prea devreme dintre noi din cauza unui tragic accident rutier. Condoleanțe familiei! Dumnezeu să-l odihnească!”, mesaj transmis de clubul de fotbal feminin.

Tragedia s-a produs pe DN1 E60, la ieșirea din Florești, când Mircea Doboș a încercat să traverseze strada în mod neregulamentar. Un autoturism condus de un bărbat de 56 de ani, care se deplasa în direcția Oradea, l-a accidentat mortal.

Deși echipajele de intervenție au ajuns rapid la fața locului și au încercat manevre de resuscitare, viața lui Mircea Doboș nu a mai putut fi salvată.

În urma acestui eveniment tragic, tânărul de 36 de ani lasă în urmă o familie îndurerată: o soție și doi copii mici, o fetiță și un băiat. Autoritățile continuă investigațiile pentru a stabili circumstanțele exacte ale accidentului.

Facebook Comments Box
Continue Reading

National

2025 fara vize in SUA pentru România, a îndeplinit criteriile pentru aderarea la programul Visa Waiver

Alex Campian

Published

on

București, 28 noiembrie 2024 – România a făcut un pas important în consolidarea relațiilor cu Statele Unite, îndeplinind criteriile necesare pentru a se alătura programului Visa Waiver, care permite cetățenilor să călătorească în SUA fără viză pentru perioade scurte de timp. Anunțul a fost făcut miercuri de către Departamentul de Stat al SUA.

Un progres semnificativ

Una dintre condițiile esențiale pentru includerea în program a fost scăderea ratei de refuz al vizelor sub pragul de 3%, conform legislației americane. Conform raportului pentru anul fiscal 2024 (1 octombrie 2023 – 30 septembrie 2024), România a înregistrat o rată de refuz de 2,61%.

Acest rezultat reflectă un efort coordonat al autorităților române și americane pentru a îmbunătăți procesul de solicitare a vizelor și pentru a reduce motivele de refuz, inclusiv prin intensificarea informării publicului și prevenirea aplicațiilor incomplete sau incorecte.

Reacții oficiale

Președintele României, Klaus Iohannis, a salutat anunțul, declarând:
„Aderarea la programul Visa Waiver este un obiectiv strategic al României, care aduce beneficii directe cetățenilor noștri și consolidează parteneriatul strategic cu Statele Unite. Scăderea ratei de refuz sub pragul de 3% este o realizare importantă, iar eforturile noastre vor continua pentru finalizarea procesului.”

Ambasada Statelor Unite la București a subliniat, la rândul său, că îndeplinirea criteriilor tehnice este un pas decisiv, însă includerea în program depinde și de decizia Congresului SUA.

Ce urmează?

Pentru ca România să devină oficial parte a programului Visa Waiver, Congresul SUA trebuie să aprobe această includere. Procesul implică și evaluări suplimentare privind securitatea cibernetică, schimbul de informații și alte standarde stabilite de autoritățile americane.

Programul Visa Waiver permite călătorii fără viză pentru o perioadă de până la 90 de zile, în scopuri turistice sau de afaceri, facilitând astfel mobilitatea cetățenilor români către Statele Unite.

Un beneficiu major pentru români

Aderarea României la acest program va avea un impact pozitiv semnificativ, eliminând obstacolele birocratice și financiare pentru călătoriile în SUA. Totodată, va încuraja turismul, afacerile și schimburile culturale între cele două țări.

Concluzie

România este mai aproape ca niciodată de includerea în programul Visa Waiver, un deziderat urmărit de ani de zile. Realizarea acestui obiectiv va reprezenta o victorie atât pentru cetățeni, cât și pentru parteneriatul româno-american.

Facebook Comments Box
Continue Reading

National

Prima călătorie a trenului electric inaugural este programată pentru miercuri. Începând cu 2025, alte 25 de rame electrice vor fi puse în circulație, dintre care patru vor lega Clujul de Moldova, Banat și Muntenia

Stefania Heinz

Published

on

Primul tren electric devine operațional: călătoria inaugurală va avea loc miercuri dimineață. Prețul unui bilet la clasa a II-a este de 63 de lei.

Călătoria inaugurală a noului tren electric achiziționat de Ministerul Transporturilor de la compania Alstom (Franța) va avea loc miercuri, 20 noiembrie, la ora 09:30. Prețul unui bilet pe ruta București – Brașov va fi de 91 de lei la clasa I și 63 de lei la clasa a II-a, a declarat Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF).

Invitat la B1 TV, Roșeanu a precizat că aceasta este prima ramă electrică din cele 37 cumpărate în 2020 care finalizează testele. Începând de joi, după inaugurare, la care este așteptat și premierul Marcel Ciolacu, trenul va circula pe ruta București – Brașov, având prima plecare la ora 05:40 și o durată a călătoriei de aproximativ două ore și jumătate.

Așteptăm ca în cursul zilei de luni biletele să fie puse în vânzare, aici este atribuția operatorului (n.r. CFR Călători) sper să fie cât mai repede, cu toții ne dorim. Are un parcurs de aproximativ două ore și jumătate. Miercuri după amiază se va întoarce în București, iar de joi dimineață intră în circulație la ora programată, respectiv o pereche suplimentară spre Brașov, de la 05:40, pleacă la Brașov și ajunge pe la 08:10, o oră utilă pentru cei care au treabă la Brașov sau pe Valea Prahovei. Se întoarce pe la 11:00, înapoi spre București. Costul unui bilet va fi de 91 de lei la clasa I și 63 lei clasa II-a, prețuri de tren în regim InterRegio”, a explicat președintele ARF, Ștefan Roșeanu, citat de economedia.ro.

Începând de la jumătatea lunii decembrie, odată cu implementarea „Noului mers al trenurilor 2024-2025”, va fi introdusă în circulație încă o pereche suplimentară de trenuri, a anunțat oficialul ARF.

Ulterior, în prima parte a anului 2025, pe măsură ce restul de 11 trenuri vor fi integrate în parcul ARF și predate către CFR Călători pentru operare, trenurile electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor acoperi toate rutele prevăzute în contractul de servicii publice. Acestea includ:

  • București – Constanța
  • București – Craiova
  • București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara
  • București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad
  • București – Craiova – Târgu Jiu – Deva

Rutele celor 25 de trenuri electrice. Patru dintre ele conectează Clujul cu Moldova, Banat, Muntenia

Potrivit ARF, celelalte 25 de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor intra în circulaţie în 2025, în cadrul contractelor de servicii publice aflate în prezent în procedura de licitare, deservind restul de magistrale feroviare electrificate:

  • Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Iaşi;
  • Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Suceava;
  • Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Brăila – Galaţi;
  • Iaşi – Suceava – Dej – Cluj Napoca;
  • Bucureşti – Ploieşti – Braşov – Sighişoara – Cluj Napoca;
  • Braşov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bistriţa – Cluj Napoca;
  • Bucureşti – Ploieşti – Braşov;
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Arad – Timişoara.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat în martie 2022 un contract cu Alstom Ferroviaria SpA pentru achiziția a 37 de rame electrice inter-regionale de lung parcurs. Primul tren electric Alstom Coradia Stream din acest lot a fost livrat în România pe 4 decembrie 2023 și a fost supus testelor, însă livrarea celorlalte 36 de rame electrice RE-IR a suferit întârzieri.

Valoarea totală a contractului, care include achiziția celor 37 de unități electrice multiple și serviciile de mentenanță pe o perioadă de 15 ani, este de 2,42 miliarde lei, fără TVA. Trenurile destinate ARF au fost fabricate în Polonia.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite