Connect with us

Stiri

Cum poți verifica online vechimea în muncă și contribuțiile la pensie

Alex Campian

Published

on

Verificarea anilor de muncă nu mai presupune cozi și dosare depuse la ghișeu. Astăzi, orice salariat își poate consulta istoricul contribuțiilor la sistemul public de pensii direct de pe internet, prin platforma Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).

Contul online oferit de CNPP permite accesul rapid la toate informațiile despre perioadele lucrate, angajatorii pentru care s-au făcut contribuțiile și sumele raportate. Datele sunt preluate direct din evidențele oficiale ale instituției, astfel încât poți fi sigur că sunt corecte și actualizate.


Cum îți creezi contul pe CNPP.ro

Pentru a folosi serviciul, trebuie mai întâi să îți faci un cont personal pe site-ul www.cnpp.ro:

  1. Completează formularul de înregistrare online.

  2. Printează-l și depune-l la orice casă teritorială de pensii, împreună cu actul tău de identitate.

  3. După validare, vei primi un e-mail cu un link de activare, unde îți vei seta parola de acces.

Odată contul activat, poți consulta oricând situația contribuțiilor tale la pensie.


Pași pentru a vedea vechimea și contribuțiile

  1. Autentifică-te în contul tău CNPP.

  2. Accesează secțiunea „Datele mele din sistemul public de pensii”.

  3. Alege tipul de raport dorit – lunar sau anual.

  4. Descarcă fișierul generat în format PDF.


Ce informații sunt disponibile

Platforma afișează detalii complete despre:

  • Perioadele de muncă înregistrate, lună cu lună;

  • Veniturile brute raportate de angajatori;

  • Toți angajatorii pentru care s-au făcut contribuții;

  • Informații din carnetele de muncă anterioare lunii aprilie 2001.


De ce este utilă această verificare

Consultarea periodică a contribuțiilor este esențială pentru a te asigura că toți anii lucrați vor fi recunoscuți la calculul pensiei. În plus, poți depista la timp eventuale erori sau perioade lipsă înregistrate în sistem.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Cultura

Șantierul RIVUS devine sursă de inspirație artistică pentru studenții Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca

Alex Campian

Published

on

Pe fosta platformă industrială Carbochim, unde proiectul de reconversie urbană RIVUS – dezvoltat de companiile IULIUS și Atterbury Europe – prinde contur într-un ritm accelerat, șantierul a devenit recent o veritabilă „scenă” creativă pentru studenții Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca. În cadrul unui parteneriat dedicat mediului educațional local, 15 tineri artiști au reinterpretat vizual acest amplu spațiu aflat în transformare, demonstrând că imaginația poate transforma chiar și un șantier într-o lume fantastică.

Studenții de la specializările Grafică, Foto-Video, Ceramică–Sticlă–Metal și Pictură au participat la un concurs special lansat de RIVUS, menit să aducă o perspectivă artistică asupra unuia dintre cele mai mari proiecte de regenerare urbană din România. Provocarea: utilajele, structurile tehnice și dinamica șantierului au fost tratate ca personaje, simboluri sau forme expresive care pot prinde viață.

„Această colaborare le oferă studenților șansa de a întâlni lumea reală a orașului și de a o privi critic și creativ. E important ca viitorii artiști să înțeleagă cum pot contribui la dinamica comunității și la reinventarea orașului”, a declarat Dan Alban, decanul Facultății de Arte Decorative și Design din cadrul Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca.

Participanții au primit imagini reale de pe șantier, pe care le-au animat prin ilustrații originale. Un juriu mixt, format din reprezentanți ai Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca și RIVUS, a selectat șase câștigători pe baza creativității, interpretării temei și impactului vizual. În perioada următoare, o selecție extinsă din lucrări va fi prezentată pe paginile de social media ale RIVUS.

„Ne-am dorit să aducem o dimensiune creativă șantierului și să le oferim studenților ocazia de a contribui cu perspectiva lor la felul în care prinde viață acest proiect”, a declarat Dora Andercău, Marketing Manager RIVUS.

RIVUS este cel mai mare proiect de reconversie urbană din România, integrând pentru prima dată un centru cultural dedicat comunității artistice clujene și o grădină urbană de 5,2 hectare cu acces la Someș. Proiectul include cea mai mare suprafață de retail din țară, peste 400 de branduri, zone de entertainment, cinema, sport, restaurante, cafenele și funcțiuni comunitare într-un concept family friendly.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Stiri

Parking de 570 de locuri lângă Aeroportul Cluj și viitoarea Centură Metropolitană

Alex Campian

Published

on

Potrivit Ziua de Cluj, un parking de peste 400 de locuri va fi construit de un investitor privat în proximitatea Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj și a viitoarei Centuri Metropolitane, proiectul fiind în acest moment în consultare publică. Municipalitatea a publicat propunerea PUZ pentru dezvoltarea unei zone de activități economice cu caracter terțiar, pe strada Traian Vuia, care include un parking colectiv cu funcțiuni comerciale și de servicii.

Zona analizată se află în extremitatea estică a municipiului, adiacent aeroportului, și este considerată una dintre puținele locații compatibile cu viitoarea infrastructură rutieră majoră. Conform documentației, parkingul nu va fi afectat de poluarea fonică sau atmosferică generată de Centura Metropolitană, ci, dimpotrivă, va beneficia de traficul acesteia.

În plus, includerea unei zone de comerț și servicii la frontul străzii Traian Vuia va crea un spațiu urban mai prietenos pentru pietoni și va aduce funcțiuni necesare într-o zonă slab echipată comercial. Suprafața terenului analizat este de 11.177 mp, cu acces direct din str. Traian Vuia.

Proiectul va asigura și o parte dintre locurile de parcare necesare pentru o hală de depozitare și un spațiu de comerț specializat, propuse într-un alt PUZ derulat în paralel de același beneficiar. Documentația prevede un parking cu o capacitate maximă de 570 de locuri, dintre care 422 destinate publicului larg, în sistem de tarif orar sau abonament.

Investiția aparține companiei SECPRAL PRO INSTALAȚII S.R.L., iar proiectarea este realizată de Atelier RVD S.R.L. Firma clujeană activează de 27 de ani, este specializată în echipamente termice și sanitare și operează magazinul online Spishop. În 2024, compania a raportat o cifră de afaceri de 100.630.550 lei, în scădere cu 4,1% față de anul precedent, și un profit net de 860.279 lei. Are 103 angajați.

Publicul poate trimite observații privind PUZ-ul în perioada 28 noiembrie – 11 decembrie 2025, pe e-mail la registratura@primariaclujnapoca.ro sau direct la registratura Primăriei Cluj-Napoca, pe Calea Moților nr. 3.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Lume

Airbus recheamă urgent peste 6.000 de avioane A320. Wizz Air, printre operatorii afectați

Alex Campian

Published

on

Airbus, cel mai mare producător european de aeronave, a anunțat vineri potrivit HotNews, că solicită o actualizare software imediată pentru mii de avioane din familia A320, cea mai vândută gamă a companiei. Potrivit Reuters, măsura afectează peste 6.000 de aeronave la nivel global și ar putea genera perturbări semnificative în trafic, inclusiv anulări sau întârzieri de zboruri.

🌐 Actualizare obligatorie înainte de următorul zbor

Un buletin intern transmis companiilor aeriene arată că modificarea software trebuie efectuată înainte de următorul zbor programat, ceea ce pune presiune pe operatori într-unul dintre cele mai aglomerate weekenduri de călătorii ale anului.

Airbus explică faptul că decizia vine după un incident recent în care radiațiile solare intense au afectat date esențiale necesare sistemelor de control al zborului. Constructorul recunoaște că măsura va provoca „perturbări operaționale” pentru pasageri și companii.

✈️ Incidentul care a declanșat alerta

Problema a ieșit la iveală după ce, pe 30 octombrie, un zbor JetBlue de la Cancun la Newark a suferit o coborâre bruscă și necomandată, soldată cu răni în rândul pasagerilor. Aeronava a fost forțată să aterizeze de urgență la Tampa, iar Administrația Federală a Aviației (FAA) a deschis o investigație. JetBlue și FAA nu au comentat incidentul.

Airbus a transmis că Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (EASA) va emite o directivă de urgență pentru a impune remedierea.

🔧 Reparație rapidă pentru unele aeronave, întârzieri pentru altele

Pentru aproximativ două treimi din avioanele afectate, companiile aeriene vor putea reveni la o versiune anterioară de software, o operațiune care durează în medie două ore.
Totuși, sute de aeronave ar putea necesita înlocuirea unor componente hardware, ceea ce presupune timpi de așteptare semnificativ mai mari — o provocare suplimentară într-un moment în care atelierele de întreținere sunt deja supraîncărcate.

În momentul anunțului Airbus, aproximativ 3.000 de aeronave A320 se aflau în zbor la nivel mondial.

🟣 Wizz Air: „Unele zboruri din acest weekend pot fi afectate”

Wizz Air, operator care deservește un număr mare de rute din și spre România, a confirmat că unele aeronave din flota sa necesită actualizarea software. Compania a programat imediat activitățile de mentenanță și avertizează că zborurile din acest weekend pot fi afectate.
Pasagerii care și-au rezervat biletele direct prin site sau aplicație vor fi notificați privind eventualele schimbări.

Și alte companii aeriene reacționează:

  • American Airlines: 340 de aeronave necesită actualizarea; majoritatea vor fi remediate în următoarele două zile.

  • United Airlines: nu este afectată.

  • easyJet: se așteaptă perturbări și anunță că va comunica pasagerilor eventualele modificări.

  • British Airways: impact redus.

📘 Una dintre cele mai ample rechemări Airbus

În exploatare există aproximativ 11.300 de aeronave din familia A320, dintre care peste 6.400 sunt modele A320 clasice. Aceasta este una dintre cele mai extinse intervenții de siguranță din istoria Airbus, la doar câteva săptămâni după ce A320 a depășit Boeing 737 ca cel mai livrat avion comercial din lume.

Problema a fost identificată la sistemul ELAC (Elevator and Aileron Computer), care transmite comenzile de la manșa pilotului către suprafețele de control ale aeronavei. Producătorul componentelor hardware, Thales, afirmă că dispozitivul respectă specificațiile Airbus și că problema este legată de o versiune software ce nu intră în responsabilitatea sa.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom