Connect with us

Prin Oras

Boc se războiește cu centralele de apartament ca să țină în viață o sinecură cu datorii de milioane de euro

Alex Campian

Published

on

Boc se războiește cu centralele de apartament ca să țină în viață o sinecură cu datorii de milioane de euro

„Nimeni nu se va mai putea dezvolta haotic, din perspectiva aceasta a noxelor. Toate blocurile noi fie se conectează la sistemul de termoficare, fie îşi montează centrale proprii. La blocurile cu minim şase apartamente va exista o singură centrală, nu şase centrale”, spunea Emil Boc în urmă cu câteva zile, după ce a anunțat că nu mai permite centrale termice de apartament la blocurile noi care se vor construi în perioada următoare.Cei care locuiesc în blocuri vechi și au deja centrale termice rămân așa cum sunt, iar cei care locuiesc în blocuri vechi și sunt racordați la sistemul de termoficare pot să renunțe și să își monteze centrale individuale de apartament. Boc a declarat război doar viitoarelor construcții.Pe termen lung, vrea să elimine centralele de apartament și să conecteze locuințele la sistemul de termoficare.Regulamentul nou a fost postat, în 12 noiembrie, pe site-ul Primăriei și poate fi consultat de populație AICI.Oficial, primarul motivează războiul cu centralele termice astfel: gradul mare de populare, reducerea poluării și atragerea de fonduri europene pentru modernizarea sistemului de termoficare.Ce vrea de fapt Boc? Ne întrebăm dacă nu cumva este vorba de fapt despre dorința sa de a ține în viață Termoficare Napoca SA, o sinecură din care se înfruptă membrii de partid și despre mituirea electoratului cu subvenția la căldură. În Cluj-Napoca, doar 21.000 de familii mai sunt conectate la sistemul centralizat de termoficare, iar tendința nu este deloc favorabilă societății Termoficare SA, așa că Boc face tot posibilul să mențină sinecura. Boc vrea să aducă pe picior de egalitate locuitorul de la bloc cu infamul care locuiește la casă.Datele financiare din ultimii ani raportate de Termoficare Napoca SA nu sunt deloc promițătoare din moment ce tot mai mulți clujeni se retrag de la sistemul de termoficare. Dacă se menține trendul descendent, liberalii lui Boc nu vor mai avea din ce să se înfrupte.Anul trecut, Termoficare Napoca SA a înregistrat 13,2 milioane euro cifră de afaceri și 309 mii euro profit. În 2019, avea 13,3 milioane euro cifră de afaceri și 130 mii euro profit. În urmă cu trei ani, a rulat 13,3 milioane euro cifră de afaceri și a avut pierderi de peste 1,5 milioane euro. În urmă cu patru ani, Termoficare Napoca SA a făcut profit de doar 2.200 euro.De-a lungul ultimilor zece ani, compania Primăriei a avut fie pierderi de sute de mii de euro fie profit de cel mult 457 mii euro (în 2012).Compania Primăriei avea, anul trecut, datorii de aproape 6 milioane euro, în urmă cu doi ani datoriile erau de peste 6,7 milioane euro, iar în urmă cu trei ani, erau de peste 7,3 milioane euro. În 2010, Termoficare Napoca SA avea datorii de 8,6 milioane euro.Anul trecut, Termoficare Napoca SA avea un număr mediu de 90 de angajați, față de 87 în 2019 și 82 în 2018.Din Consiliul de Administrație al Termoficare Napoca SA fac parte Emil Miron, Radu Ioan Munteanu, Călin Vasile Forna, Szasz Stefan Rudolf, Alexandru Coroian. Asociat unic este Municipiul Cluj-Napoca.Emil Miron este angajat la Termoficare din 1991 când a început ca contabil șef, apoi după un an a ajuns director economic. A ocupat această funcție până în 1993 când a ajuns director general. Din 1995 până în 2001 a fost manager al companiei, iar din 2001 ocupă funcția de manager general.Radu Ioan Munteanu este fostul rector al Universității Tehnice Cluj-Napoca.Călin Forna este director în Primăria Cluj-Napoca, este căsătorit cu Maria Forna, consilier județean PNL.Alexandru Coroian este director al Cluj Innovation Park SA, societatea Primăriei care administrează Centrul Regional de Excelență pentru Industrii Creative și Centrul de Sprijinire a Afacerilor TEAM.În acest moment, prețul gigacaloriei în Cluj-Napoca este de 450 lei, din care 213 lei este subvenția asigurată de Primăria Cluj-Napoca, potrivit reprezentanților administrației locale. Prețul nu a mai fost modificat din 2018. În urmă cu trei ani, prețurile au fost modificate la solicitarea Termoficare Napoca SA.„În urma scăderii numărului de clienţi din cauza debranşărilor de la serviciul centralizat de furnizare a agentului termic şi, implicit, a scăderii producţiei livrate, s-a redus şi gradul de încărcare al cazanelor, ceea ce a dus şi la scăderea randamentelor şi la creşterea consumurilor specifice la gazele naturale. Totodată, în acest interval, au crescut preţurile materialelor pentru întreţinere şi reparaţii şi am avut parte de ierni blânde, astfel că s-a redus producţia de energie termică. RAT înregistrează pierderi, iar prin aprobarea noilor tarife se asigură acoperirea parţială a pierderilor”, spuneau reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca, în 2018.Dacă în 2018 situația arăta așa, vă imaginați cum este acum. Pe durata celor trei ani, clujenii au continuat să se debranșeze astfel încât doar 21.000 de familii mai sunt racordate la sistemul public de termoficare. În 2018, 26.500 de familii erau racordate la sistemul public de termoficare. Bineînțeles că trendul se va menține și în următorii ani, tocmai de aceea primarul Emil Boc a lansat cu disperare noul regulament.Pe site-ul companiei, la rubrica „Realizări proiecte” nu mai apare nicio investiție nouă din perioada 2004-2009. Fie site-ul nu este actualizat, fie într-adevăr nu s-a mai făcut nimic. Ziar de Cluj a solicitat astăzi, lista completă a investițiilor făcute de Termoficare Napoca SA în ultimii zece ani. Vom reveni cu răspunsul transmis de reprezentanţii Primăriei.De asemenea, Ziar de Cluj a solicitat și valoarea completă a subvențiilor pe care Termoficare Napoca SA le-a primit în ultimii zece ani de la bugetul local.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom