Connect with us

Prin Oras

Clujul verde, pe hârtie: A fost semnat contractul pentru modernizarea Parcului Feroviarilor, o investiție întinsă pe 1 an și 8 luni

Alex Campian

Published

on

Clujul verde, pe hârtie: A fost semnat contractul pentru modernizarea Parcului Feroviarilor, o investiție întinsă pe 1 an și 8 luni

După nesfârșite amânări, așa-numitul proiect «Clujul verde» a înregistrat un progres semnficativ de etapă: a ajuns stadiul de hârtie. Autoritățile au anunțat semnarea contractului pentru modernizarea Parcului Feroviarilor, o investiție așteptată de clujenii din cartierele Iris și Mărăști de mai bine de 5 ani de zile. Problema majoră pentru care lucrările au fost întârziate – cea a finanțării, a rămas în continuare deschisă: lucrările de execuție ar urma să fie finanțate din bugetul public, dar și prin intermediul fondurilor europene. Deocamdată, însă, liniile de finanțare europene rămân închise, Clujul beneficiind doar de asigurări că proiectul de reamenajare a parcului Feroviarilor va fi sprijinit și prin fonduri complementare. Termenul de execuție al lucrărilor este de 1 an și 8 luni de la emiterea ordinului de începere. „Clujul Verde: Am semnat contractul de execuție pentru Parcul FeroviarilorAstăzi am semnat contractul pentru execuția lucrărilor de „Revitalizare și activare Parcul Feroviarilor”.Momentan, finanțarea o avem din bugetul local, cel puțin în prima parte, iar după deschiderea liniilor de finanțare europeană, vom încerca să asigurăm finanțare complementară.Spațiul propus spre modernizare cuprinde Parcul Feroviarilor, strada Parcul Feroviarilor și malurile râului Someș”, a notat edilul Emil Boc pe pagina sa de Facebook. Valoarea proiectului este 36.974.045,91 lei fără TVA, executantul fiind asocierea NORD CONFOREST (Leader), ECO GARDEN CONSTRUCT SRL.Durata lucrărilor este de 20 de luni de la momentul emiterii ordinului de începere.În septembrie 2021, reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca anunțau semnarea iminentă a contractului de execuție a lucrărilor de amenajare a Parcului Feroviarilor. Din păcate, acordul a fost semnat trei luni mai târziu. „Concursul de soluții pe care noi l-am câștigat a fost organizat în 2018.În 2020, noi am predat proiectul tehnic și de atunci au fost înregistrate niște proceduri de achiziție a lucrărilor de execuție, s-a stabilit constructorul.Și așteptăm, în lipsa unui buget, din câte înțeleg, pentru acest proiect. Aceasta este principala motivație pentru care lucrurile acolo nu au demarat”, recunoștea arhitectul Vlad Rusu, în septembrie 2021, perioadă în care lucrările de modernizare a parcului ar fi trebuit să înceapă. În condițiile în care finanțarea europeană nu este încă accesibilă, susținerea acestui proiect din fonduri publice rămâne în continuare problematică, după cum recunoștea recent chiar primarul Emil Boc. „Avem câștigătorul. Dar avem nevoie de bani. Costul este suplimentar, este foarte mare. Și liniile de finanțare europene nu s-au deschis. 
Am primit o promisiune de sprijin din partea Ministerului Mediului, că vom fi incluși și să așteptăm până când se deschide linia de finanțare pentru București și pentru Cluj, pentru marile municipii, pentru ceea ce înseamnă spații verzi.Sperăm să o putem obține în decembrie, astfel încât să evoluăm cu lucrările de acolo. 
Dar, oricum, acea lucrare se face. 
În mod clar, este de neoprit. Problema este că trebuie să găsim cele mai bune soluții financiare pentru a putea să asigurăm sustenabilitatea proiectului.Pentru că, vedeți, avem foarte-foarte-foarte multe cheltuieli. Am semnat ieri proiectul de 5 milioane de euro pentru lărgirea Calea Moților-Mănăștur”, declara la începutul lunii decembrie primarul Emil Boc, la un post local de radio.CITEȘTE ȘI: Proiectul de modernizare a Parcului Feroviarilor rămâne fără finanțare, dar este «de neoprit», potrivit autorităților. BOC: Am primit o promisiune de sprijin… Așteptăm până când se deschide linia de finanțareObiectivele proiectului:- Revitalizarea Parcului Feroviarilor – 53.457 mp: reconfigurarea aleilor, construirea de pavilioane, realizarea sistemelor de irigații, modernizarea iluminatului public, instalarea de mobilier urban modern;- Amenajarea străzii Parcul Feroviarilor – 8.496 mp – de asemenea, pe str. Feroviarilor nr. 2 este în stadiu de pregătire avansată proiectul unei creșe- Amenajarea malurilor râului Someș;- Realizare pasarele pietonale peste râul Someș.Potrivit autorităților, amenajarea presupune un nivel ridicat de biodiversitate, oferind un cadru propice atât pentru floră cât și pentru faună temporară.Reamenajarea integrală a suprafeței parcului și a zonelor adiacente cuprinde: – suplimentarea vegetației existente cu noi plantări de arbori și arbuști, cu vegetație specifică zonelor umede, cu soiuri autohtone existente de-a lungul cursului Râului Someș Mic și – executarea lucrărilor de modernizare a zonei urbane: alei pietonale, mobilier urban, iluminat public, dotări de agrement, recreere și sport precum și podețe pietonale.Parcul Feroviarilor, un proiect de modernizare așteptat de clujeni, a fost preluat de Primăria Cluj-Napoca încă din anul 2017. Localnicii din zonă sunt nemulțumiți de ritmul extrem de lent în care acționează autoritățile locale pentru realizarea acestui proiect. 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Apel la donare de sânge – Hai să-l ajutăm împreună pe Balogh Eduárd! ❤️

Stefan Petre

Published

on

Dragi Părinți, Cunoscuți și Prieteni, 🙏

La solicitarea medicilor, Asociația Părinților Báthory face un apel către toți cei care pot ajuta prin donare de sânge.

🧒 Balogh Eduárd, băiețelul de 12 ani rănit grav în accidentul de pe strada Avram Iancu, se află în prezent internat la secția de terapie intensivă neurochirurgie pediatrică (ATI Neurochirurgie) și are urgent nevoie de sânge (grupa A2).

Totuși 👉 donatorii de orice grupă sanguină pot ajuta!
Fiecare donare contează, iar fiecare gest de solidaritate poate face o diferență uriașă.


🩸 Informații importante pentru donatori:

📍 Unde se poate dona:
La orice centru de donare din Cluj sau din țară.

🩹 Ce trebuie să menționați:

„Pentru Balogh Eduárd, internat la ATI Neurochirurgie – Cluj.”

🕒 Până când se poate dona:
➡️ Vă rugăm să faceți donarea până cel târziu joi, 9 octombrie.


Fiecare picătură de sânge înseamnă o șansă reală la viață. ❤️
Prin gestul tău, îl poți ajuta pe Eduárd să lupte și să se întoarcă acasă sănătos.

Mulțumim din inimă tuturor celor care aleg să se implice,
pentru timpul, empatia și sprijinul acordat! 🙏

Asociația Părinților Báthory

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom