Connect with us

Actualitate

Escrocheriile online fac ravagii în România: Doar 4% dintre victime își recuperează banii

Alex Campian

Published

on

Alertă de securitate cibernetică – fraude online și investiții false în România

Românii sunt tot mai des ținta unor escrocherii online sofisticate: de la apeluri care par a veni de la bancă, până la clipuri deepfake cu vedete care promovează investiții false. Fenomenul este în creștere rapidă, iar rata de recuperare a banilor pierduți este dramatic de mică — doar 4%.

Potrivit experților, fraudele cu investiții false, în special în criptomonede, sunt în topul metodelor de înșelăciune în Europa. Românii sunt ademeniți să trimită bani pe platforme care promit câștiguri rapide, dar odată transferați, fondurile dispar fără urmă.

„Știind cum funcționează, m-a prins cumva pe subiect și mi-a câștigat încrederea. Mi-a recomandat să depun banii la un ATM de Cripto, explicând că vor ajunge în contul meu”, a povestit o victimă, citată de Știrile ProTV.

Spoofing, deepfake și cărăuși de bani

Una dintre cele mai frecvente metode este spoofing-ul – apeluri telefonice care par să provină de la bănci sau instituții oficiale. Victima este convinsă să transfere bani într-un „cont securizat”, pierzând astfel economiile.

Totodată, internetul este invadat de clipuri video deepfake în care apar chipuri familiare — vedete, influenceri, antreprenori — promovând scheme de îmbogățire rapidă.

„Vedem foarte multe reclame cu fețe cunoscute, dar care sunt sigur generate cu AI și sunt false”, a avertizat Ilie Pușcaș, manager al unei companii crypto.

Fraudele se extind și prin rețelele sociale. Românii primesc linkuri periculoase, oferte de muncă fictive sau sunt rugați să primească bani în cont pentru a-i transfera mai departe, devenind fără să știe “cărăuși” ai banilor proveniți din infracțiuni.

„Ești rugat să primești bani în cont, apoi să-i trimiți prin Cripto ATM sau servicii de transfer rapid. Banii provin din activități ilegale”, a explicat Alin Becheanu, director în cadrul Monitorizării Fraudei.

Pierderi globale uriașe

La nivel global, pierderile provocate de escrocheriile online au depășit 1.000 de miliarde de dolari. În România, rata de recuperare a banilor pierduți este extrem de mică – doar 4% dintre victime reușesc să își recupereze prejudiciul.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Metroul Clujului: Cârtița Visurilor vs. Realitatea din Subteran

Alex Campian

Published

on

Asociația Pro Infrastructură dă din cap, dar nu aprobator, la ultimele declarații ale primarului Emil Boc privind metroul din Cluj. Într-o replică savuroasă, dar dureros de realistă, îl avertizează că… nu orice cârtiță e și TBM (Tunnel Boring Machine).

Cred că domnul Boc se gândește la vreo cărtiță naturală, în carne și oase, că alea mecanice nu o să intre în august în pământ, că-s dezasamblate. Nu au nici curent, nu s-au băgat în priză, nu au proiect pentru racordare la curent și la apă”, glumește amar Ionuț Ciurea, directorul executiv API. „Că alea mecanice n-au fost încă băgate în priză.”

💡 Situația pe scurt:

  • Pe hârtie, lucrările au început în 1 septembrie 2023.

  • În realitate, n-avem:
    ❌ autorizație de construire
    ❌ racord la curent sau apă
    ❌ proiect tehnic finalizat
    ❌…nici vreo urmă de cârtiță mecanizată.

👷‍♂️ Primarul Boc rămâne optimist:

„Pe 24 iulie începem lucrările pregătitoare, iar pe 11 august dăm drumul la pereții mulați.”

Dar până atunci… șantierul stă. Ca și trenul din gară. Doar că nici gara nu e încă săpată.

🧾 Asociația Pro Infrastructură avertizează că metroul:

  • A fost lansat cu tam-tam electoral.

  • E blocat în lipsa avizelor.

  • E proiectat de același supraveghetor care… îl și aprobă. 🤷‍♂️

„„Metroul Cluj nu a avut probleme cu finanțarea, ci are probleme de finanțare. Studiul de fezabilitate pe baza căruia s-a semnat și licitat contractul are goluri majore. Supraveghetorul pe acest contract este același cu proiectantul care a realizat studiul de fezabilitate — e normal că o să și-l apere”, punctează Ciurea.

🚇 Concluzie:

Până una-alta, metroul din Cluj e ca Moș Crăciun: toți vor să creadă în el, dar nimeni nu-l vede.
Cârtițele mecanice mai au de așteptat. Sau poate… primăria investește într-o echipă de cârtițe antrenate special? 🐾

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Grampet lansează Leon – primul automotor construit în România după 80 de ani

Alex Campian

Published

on

Un moment istoric pentru industria feroviară românească: Grampet Group, cel mai mare operator feroviar și logistic din Europa Centrală și de Sud-Est, a lansat Leon, primul automotor construit integral în România, după o pauză de peste 80 de ani.

Evenimentul oficial de prezentare a avut loc în Salonul Regal din Gara de Nord București, în prezența președintelui companiei, Gruia Stoica, și a specialiștilor implicați în dezvoltarea acestui proiect ambițios.


🔧 Un prototip 100% românesc, cu o investiție de 10 milioane de euro

Leon este rezultatul colaborării a peste 180 de specialiști români și a fost realizat de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grupului Grampet. Construcția prototipului a necesitat o investiție de aproximativ 10 milioane de euro și a fost atestat CE, ceea ce înseamnă că respectă toate standardele europene pentru a putea circula pe rețelele feroviare din Uniunea Europeană.

Fabrica de la Pașcani are în prezent o capacitate de producție de două trenuri Leon pe lună, ceea ce înseamnă un potențial de 24 de trenuri pe an.


📈 Interes din partea operatorilor privați

Gruia Stoica, președintele Grampet Group, a declarat că deja există interes din partea mai multor operatori privați pentru achiziția trenului Leon:

„Avem câteva oferte de achiziție din partea unor parteneri, dar urmează să negociem. Leon este un nou început pentru industria feroviară românească.”


🇷🇴 Primul automotor 100% românesc

Spre deosebire de alte fabrici care construiesc parțial componente precum vagoane sau locomotive, Leon este primul tren complet realizat în România, de la design și inginerie, până la producția efectivă.

Acesta este un automotor modern, eficient energetic, cu design modular și tehnologii de ultimă generație, pregătit pentru rute regionale și naționale în regim de viteză medie.

Info si Imagini: Ziarul Financiar

Video Youtube:

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom