Consecințele Schengen: Din martie, autobuze speciale îi vor aduce pe maghiari în România pentru cumpărături. Se înființează o companie pentru turism de shopping!
Se pare că interesul pentru cumpărăturile în România este în creștere în rândul cetățenilor maghiari.
În primele zile ale lunii februarie, mai multe grupuri de social media din orașe din estul Ungariei au fost inundate de anunțuri care promovau ideea cumpărăturilor în magazinele din România.
Se estimează că marile lanțuri de supermarketuri din România vor fi vizitate în număr mare de cumpărători din Ungaria.
Subiectul shoppingului avantajos în România revine periodic în atenția publicului maghiar. Impulsul actual a fost generat de faptul că, începând cu 1 ianuarie 2025, România și Bulgaria au devenit membri cu drepturi depline ai spațiului Schengen, eliminându-se astfel controalele de frontieră terestre. Decizia, luată sub președinția ungară a UE, este una istorică, iar efectele sale secundare s-au resimțit imediat în viața de zi cu zi.
Pe partea maghiară, piața imobiliară și turismul din zona de frontieră au cunoscut o creștere, în timp ce, pe partea românească, antreprenorii locali s-au plâns că lipsa controalelor a dus la scăderea traficului în afacerile lor. Totodată, magazinele românești au devenit mai accesibile pentru maghiari, mai ales în contextul creșterii accelerate a inflației din Ungaria, în special în ceea ce privește prețurile alimentelor. Astfel, mulți cumpărători din estul Ungariei preferă să își facă proviziile din supermarketurile românești.
Totuși, o analiză a prețurilor arată că shoppingul în România nu este neapărat mai avantajos. Nu există diferențe semnificative între prețurile din România și Ungaria la produse precum carne, mezeluri și lactate. Astfel, economiile realizate sunt minime, iar dacă se iau în considerare costurile de schimb valutar, taxele de drum, combustibilul și timpul petrecut, traversarea graniței pentru cumpărături nu pare rentabilă – cu excepția celor care fac naveta frecvent.
Începând din martie, o companie de transport persoane își propune să organizeze curse speciale pentru maghiarii care doresc să facă shopping în România. Inițial, serviciul va funcționa cu microbuze de 9 locuri, având plecări din Debrecen și Nyíregyháza.
Publicația Világgazdaság a luat legătura cu administratorul anunțului postat într-un grup privat de Facebook. Grupul a fost creat pe 6 februarie și a adunat deja aproximativ 700 de membri. Pe lângă cumpărături alimentare, se organizează și achiziții de produse electronice și materiale de construcții, iar pentru acestea din urmă se va folosi un camion special.
În fiecare săptămână vor fi postate cataloagele de reduceri ale magazinelor, astfel încât cumpărătorii să fie informați despre cele mai bune oferte. Inițial, cursele urmau să aibă loc doar în weekend, dar cererea a determinat organizatorii să introducă și curse în timpul săptămânii.
Conform planului, microbuzele vor pleca la ora 7 dimineața și se vor întoarce la ora 14. Organizatorii susțin că oferă transport „de la ușă la ușă” pentru locuitorii din Debrecen și Nyíregyháza, însă cei din alte localități trebuie să își organizeze singuri drumul până în aceste orașe.
Magazinele incluse în traseu sunt Kaufland, Lidl, Penny, Carrefour, Leroy Merlin, Hornbach și Dedeman, oferind astfel o gamă variată de produse pentru cumpărători.