Senatul României a adoptat tacit un proiect de lege care vizează anularea pe viață a permisului de conducere pentru șoferii implicați în accidente mortale sub influența substanțelor interzise sau a alcoolului. Fenomenul conducătorilor auto sub influența drogurilor sau a băuturilor alcoolice a devenit o problemă tot mai gravă și îngrijorătoare în ultimii ani, iar proiectul își propune să abordeze această problemă în mod hotărât.
În primele șase luni ale anului 2022, s-a înregistrat un număr alarmant de 1.294 de șoferi depistați sub influența substanțelor psihoactive și 13.509 de conducători auto sub influența băuturilor alcoolice, potrivit informațiilor furnizate de inițiatorii proiectului, citați de Agerpres.
Legislația propusă nu se limitează doar la sancțiuni mai aspre pentru cei care conduc sub influența substanțelor interzise și provoacă accidente rutiere grave, ci vizează și modificări ale Codului rutier pentru a impune anularea permisului de conducere pe viață în cazul unui accident soldat cu pierderi de vieți omenești, cauzat de un șofer aflat sub influența alcoolului sau drogurilor.
În expunerea de motive a proiectului se menționează: „Pe lângă propunerea legislativă prin care am propus înăsprirea pedepselor pentru persoanele care conduc sub influența băuturilor alcoolice sau droguri și provoacă accidente rutiere grave, soldate cu pierderea de vieți omenești, propun și înăsprirea Codului rutier. Astfel, în cazul unui accident soldat cu pierderi de vieți omenești, provocat de un șofer aflat sub influența băuturilor alcoolice sau a drogurilor, actuala propunere legislativă propune anularea permisului conducătorului auto pe viață. În cazul în care titularul permisului de conducere a comis fapta regăsită în art. 192 alin. (1) din Codul penal, săvârșită în condițiile prevăzute de art. 336, pedeapsa este interzicerea dreptului de a conduce un autovehicul pe viață”.
Proiectul a fost deja transmis Camerei Deputaților pentru dezbatere, aceasta fiind for decizional în acest caz. O astfel de măsură, dacă va fi aprobată, ar reprezenta un pas major în îmbunătățirea siguranței rutiere și în descurajarea comportamentului periculos la volan.