Miercuri, ora 10:00. DN1 E60 a devenit arenă pentru o demonstrație masivă organizată de transportatorii din județul Cluj. Zeci de camioane și TIR-uri au invadat artera principală, semnând un protest sonor împotriva ceea ce ei consideră a fi o povară fiscală excesivă impusă asupra industriei lor.
Protestul, însoțit de un blocaj total al traficului, a paralizat zona Cluj-Napoca și sectoarele adiacente, precum Gilău-Florești și Huedin. Cu mașinile rulând la o viteză redusă de aproximativ 10 km/h, transportatorii au făcut cunoscută disconfortul lor față de ceea ce ei numesc „un sistem fiscal disproporționat și inechitabil”.
Pe caroseriile camioanelor, mesaje precum „Jos Mafia ASF”, „Vrem fapte nu promisiuni” și „Stop joc” au fost lipite în semn de protest. Nu doar Clujul a fost afectat, ci și alte zone din țară au fost martore la astfel de manifestații, inclusiv București, Bacău, Sibiu, Buzău și Timișoara.
Revendicările transportatorilor cuprind o serie de puncte ce vizează reformarea legislației care le afectează direct activitatea. Printre acestea se numără cerința de plafonare a RCA-ului la 5.000 de lei pentru B 0, amendarea unei Ordonanțe de Urgență din 1997 care reglementează toleranțele la mase și dimensiuni, sau armonizarea legislației naționale cu Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi și tarifele pentru utilizarea rețelei de drumuri fără dublă taxare.
De asemenea, transportatorii își exprimă nemulțumirea față de gestiunea precară a ASF-ului în ceea ce privește sistemul de asigurări RCA, precum și față de timpii extrem de lungi de așteptare la frontiere, care generează pierderi de sute de euro zilnic pentru transportatorii români.
Aceștia consideră că situația lor este afectată nu doar de neaderarea la Schengen, ci și de birocrația excesivă la care sunt supuși în frontiere, subliniind probleme legate de controlul greoi al autorităților române în aceste zone și neregulile privind cântările la frontieră. În plus, se plâng de o eventuală scumpire a vignetei în anii următori și de nivelul ridicat al accizei la motorină, o taxă pe care nu o pot recupera așa cum se întâmplă în alte țări.
În timp ce transportatorii continuă să-și strige nemulțumirile pe șoselele țării, autoritățile sunt așteptate să răspundă și să găsească soluții pentru aplanarea tensiunilor și rezolvarea problemelor semnalate.