Connect with us

Administratie

Revoluție verde în transportul public al Clujului: Autobuze cu hidrogen și electrice, viitorul mobilității sustenabile

Maria Costea

Published

on

În curând, municipiul Cluj-Napoca va găzdui o flotă modernă de autobuze cu hidrogen, marcând un pas semnificativ către un sistem de transport public mai ecologic. Investiția constă în achiziționarea a 31 de autobuze cu baterie electrică și 25 de autobuze cu pile de combustie alimentate cu hidrogen, în cadrul unui acord cadru major ce prevede total 40 de autobuze electrice și 40 de autobuze cu hidrogen.

Flota de transport public a Companiei de Transport Cluj-Napoca a fost deja extinsă cu autobuze electrice de tip Solaris Urbino 12E în 2018, iar acum se îndreaptă spre o diversificare a surselor de energie, incluzând tehnologia avansată a hidrogenului.

Autobuzele cu hidrogen nu sunt o noutate absolută în Cluj-Napoca, având în vedere că un astfel de vehicul al viitorului a fost testat în 2021. Deși aceste autobuze au avantajul de a nu polua, prețul ridicat, de peste jumătate de milion de euro, reprezintă o barieră financiară considerabilă.

Primarul Emil Boc a subliniat importanța acestui proiect în cadrul ședinței de Consiliu Local, evidențiind faptul că autobuzele cu hidrogen nu reprezintă doar o noutate, ci o realitate deja implementată pe drumurile Europei. Acesta a adăugat că variantele cu hidrogen și cele electrice sunt ambele sustenabile și trebuie să fie susținute pentru a contribui la neutralitatea climatică în materie de mobilitate.

Proiectul de introducere a autobuzelor cu hidrogen și electrice este parte a unei direcții europene, extinzând dimensiunea electrică și contribuind la obiectivul local de a deveni neutri din punct de vedere climatic în domeniul mobilității. Clujul, având resurse profesioniste și de cercetare, se plasează într-o poziție favorabilă pentru implementarea unui proiect de pionierat.

Primarul Boc a avertizat că, dacă nu se acționează acum, există riscul de a pierde oportunitatea de a obține finanțare europeană, subliniind că utilizarea hidrogenului nu se va limita doar la autobuze. Aceasta se va extinde și în alte domenii, precum termoficarea și industriile, reprezentând astfel doar un punct de plecare.

Studiul de oportunitate realizat și votat în Consiliul Local indică faptul că noile autobuze vor circula pe trasee bine stabilite. Autobuzele cu baterii vor acoperi liniile 35, 46 B și 24 B, în timp ce cele cu pile de combustie cu hidrogen vor circula pe liniile 21, 31, 36 B și 52.

Potrivit scenariului ales în studiul de oportunitate, costul unui autobuz electric cu o lungime de 18 metri este estimat la 900.000 de euro, în timp ce un autobuz cu hidrogen de 12 metri este evaluat la 650.000 de euro. Proiectul urmează să fie depus pentru finanțare europeană în cadrul noului exercițiu financiar 2021-2027, marcând un pas semnificativ către un viitor mai verde și mai durabil pentru transportul public al Clujului.

Facebook Comments Box

Actualitate

Viitorul sună ELECTRIC pentru elevii clujeni! Vezi noile microbuze!

Cosmin Ardelean

Published

on

Flotă verde pentru elevii clujeni! Încă 25 de microbuze electrice au ajuns în județ

Consiliul Județean Cluj a primit încă 25 de microbuze electrice noi, care vor fi distribuite primăriilor din județ pentru transportul elevilor. Aceste vehicule moderne și ecologice vor asigura condiții de deplasare sigure și confortabile pentru copii.

Vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, Radu Rațiu, a subliniat importanța investiției în educație, afirmând că aceste microbuze, alături de modernizarea drumurilor și școlilor, contribuie la apropierea satului de oraș și oferă noi oportunități pentru viitorul copiilor.

Această tranșă de 25 de microbuze electrice vine după ce, cu o lună în urmă, alte 34 de astfel de vehicule au fost livrate în județ, printr-un proiect finanțat din fonduri europene. “Cea mai bună investiție pe care o putem face este în copiii noștri. O investiție în educație este o investiție care nu falimentează”, a declarat Radu Rațiu.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

TRAFIC FLUID spre Apahida și Cluj! Centura se modernizează! DETALII!

Cosmin Ardelean

Published

on

Veste bună pentru traficul din Cluj! Centura Apahida se LĂRGEȘTE! Primul nod, finanțat!

Traficul sufocant din zona metropolitană Cluj ar putea avea în curând o gură de oxigen! Primarul comunei Apahida, Cristina Belce, a anunțat că extinderea centurii Apahida la două benzi pe sens este iminentă, începând cu primul nod situat pe raza comunei. Această măsură crucială este un pas important pentru fluidizarea circulației și dezvoltarea întregii zone.

În prezent, există finanțare sigură pentru realizarea Nodului 18, amplasat în Apahida, parte a primei etape de modernizare a centurii. Primărița Belce a subliniat importanța acestui prim pas: “Este o victorie pentru toți apahidenii. Nodul 18 este doar începutul unui proiect ambițios care va schimba fața traficului în zonă. Am muncit enorm să convingem autoritățile că Apahida merită această investiție.”

Discuțiile pentru Etapa a II-a, care vizează construirea Nodului 19 – inclusiv un pod ce va conecta centura Apahida cu parcul industrial Nervia – sunt într-un stadiu avansat. Edilul a avut recent discuții cu viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, pentru a accelera implementarea acestei etape esențiale.

“Am discutat cu domnul viceprimar Tarcea despre modul în care putem accelera implementarea Etapei a II-a. Nodul 19 este esențial pentru legătura cu parcul Nervia. Dacă reușim să ducem centura la două benzi și pe acest segment, atunci eliberăm complet centrul comunei de traficul sufocant. Asta înseamnă nu doar mai puțină aglomerație, ci și mai multă calitate a vieții pentru toți locuitorii”, a adăugat primărița Belce.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Cosmin Ardelean

Published

on

Clujul va avea un parc GIGANTIC! 45 de hectare de natură urbană! Vezi cum va arăta și CÂND încep lucrările!

Cluj-Napoca se pregătește să-și mărească “plămânii verzi”! Un parc uriaș, cu o suprafață de 45 de hectare, va fi înființat în partea de est a orașului. Primăria a făcut un pas crucial în realizarea acestui proiect ambițios, după ce prima etapă a Parcului Est a primit aviz favorabil din partea Comisiei Tehnice de Urbanism.

Planul Urbanistic Zonal pentru Faza I, care acoperă aproape 38 de hectare, a fost analizat și aprobat în ședința din 15 aprilie. Această zonă include zona umedă naturală de pe valea Becaș, Lacul 3 și spațiile destinate viitoarei grădini urbane.

Proiectul Parcului Est este împărțit în două faze:

  • Faza I: 37,9 hectare, cu amenajarea zonei umede, a văii Becaș, Lacului 3 și a grădinii urbane.
  • Faza II: 16 hectare, extinderea lucrărilor spre restul zonei.

Primarul Emil Boc a anunțat că exproprierile sunt aproape finalizate, iar lucrările vor demara imediat ce vor fi obținute toate avizele și autorizațiile necesare.

Viitorul parc va fi un spațiu multifuncțional, oferind clujenilor:

  • Alei pietonale și pasarele
  • Piste pentru biciclete și alergare
  • Zone de relaxare
  • Săli de evenimente
  • Terenuri de sport (tenis, fotbal, baschet)
  • Grădini urbane
  • Pavilioane multifuncționale

În plus, proiectul prevede reabilitarea sistemului hidrotehnic, plantarea a peste 5.200 de arbori, conservarea vegetației existente și prioritizarea pietonilor prin limitarea traficului auto. Vor fi reconfigurate și zone importante din Gheorgheni, Între Lacuri și Calea Someșeni, pentru a facilita accesul la noul parc.

Valoarea estimată a întregului proiect este de peste 670 de milioane de lei, cu o perioadă de execuție de patru ani, în două faze. Primăria a atras deja 10 milioane de euro din fonduri europene, iar restul va fi finanțat din fonduri proprii și credite.

Parcul Est va include Lacul 3, fosta pepinieră RADP și o zonă umedă extinsă, transformată într-un ecosistem urban integrat.

Primarul Boc a descris proiectul ca fiind “cel mai important proiect verde din istoria Clujului, atât ca dimensiune, cât și ca importanță.”

Conceptul parcului este rezultatul unui concurs internațional de soluții, organizat de Primăria Cluj-Napoca și Ordinul Arhitecților din România. Biroul Metapolis Architects, împreună cu peisagiștii coordonați de Ana Horhat și specialiștii de la Atelier Mass, au câștigat concursul.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite