Administratie

Revoluție verde în transportul public al Clujului: Autobuze cu hidrogen și electrice, viitorul mobilității sustenabile

În curând, municipiul Cluj-Napoca va găzdui o flotă modernă de autobuze cu hidrogen, marcând un pas semnificativ către un sistem de transport public mai ecologic. Investiția constă în achiziționarea a 31 de autobuze cu baterie electrică și 25 de autobuze cu pile de combustie alimentate cu hidrogen, în cadrul unui acord cadru major ce prevede total 40 de autobuze electrice și 40 de autobuze cu hidrogen.

Flota de transport public a Companiei de Transport Cluj-Napoca a fost deja extinsă cu autobuze electrice de tip Solaris Urbino 12E în 2018, iar acum se îndreaptă spre o diversificare a surselor de energie, incluzând tehnologia avansată a hidrogenului.

Autobuzele cu hidrogen nu sunt o noutate absolută în Cluj-Napoca, având în vedere că un astfel de vehicul al viitorului a fost testat în 2021. Deși aceste autobuze au avantajul de a nu polua, prețul ridicat, de peste jumătate de milion de euro, reprezintă o barieră financiară considerabilă.

Primarul Emil Boc a subliniat importanța acestui proiect în cadrul ședinței de Consiliu Local, evidențiind faptul că autobuzele cu hidrogen nu reprezintă doar o noutate, ci o realitate deja implementată pe drumurile Europei. Acesta a adăugat că variantele cu hidrogen și cele electrice sunt ambele sustenabile și trebuie să fie susținute pentru a contribui la neutralitatea climatică în materie de mobilitate.

Proiectul de introducere a autobuzelor cu hidrogen și electrice este parte a unei direcții europene, extinzând dimensiunea electrică și contribuind la obiectivul local de a deveni neutri din punct de vedere climatic în domeniul mobilității. Clujul, având resurse profesioniste și de cercetare, se plasează într-o poziție favorabilă pentru implementarea unui proiect de pionierat.

Primarul Boc a avertizat că, dacă nu se acționează acum, există riscul de a pierde oportunitatea de a obține finanțare europeană, subliniind că utilizarea hidrogenului nu se va limita doar la autobuze. Aceasta se va extinde și în alte domenii, precum termoficarea și industriile, reprezentând astfel doar un punct de plecare.

Studiul de oportunitate realizat și votat în Consiliul Local indică faptul că noile autobuze vor circula pe trasee bine stabilite. Autobuzele cu baterii vor acoperi liniile 35, 46 B și 24 B, în timp ce cele cu pile de combustie cu hidrogen vor circula pe liniile 21, 31, 36 B și 52.

Potrivit scenariului ales în studiul de oportunitate, costul unui autobuz electric cu o lungime de 18 metri este estimat la 900.000 de euro, în timp ce un autobuz cu hidrogen de 12 metri este evaluat la 650.000 de euro. Proiectul urmează să fie depus pentru finanțare europeană în cadrul noului exercițiu financiar 2021-2027, marcând un pas semnificativ către un viitor mai verde și mai durabil pentru transportul public al Clujului.

Facebook Comments Box
Maria Costea

Recent Posts

Cel mai mare glob de zăpadă din România va fi atracția principală la un târg de Crăciun inedit din Cluj-Napoca.

În perioada 23 noiembrie – 8 decembrie, Cluj-Napoca va găzdui cea de-a șaptea ediție a…

2 days ago

Un spectacol pe care nu-l vei uita niciodată. Cei mai talentați rideri din lume SuperEnduro World Championship – GP of Romania VIDEO

Pe 18 ianuarie 2025, Sala Polivalentă BTarena din Cluj-Napoca se transformă într-o arenă a adrenalinei…

2 days ago

Impact violent pe strada București din Cluj-Napoca: Scuterist proiectat câțiva metri după coliziunea cu un SUV

Un grav accident de circulație a avut loc astăzi, pe strada București din Cluj-Napoca, implicând…

4 days ago

DJ Bobo a electrizat Clujul: primul concert susținut în România s-a încheiat cu piesa “Freedom”

Seara trecută, Cluj-Napoca a fost epicentrul muzicii dance, găzduind unul dintre cele mai așteptate evenimente…

4 days ago

Dispeceratul Termoficare Napoca: Tehnologia și modernizarea aduc eficiență și siguranță pentru clujeni (P)

Termoficare Napoca trece printr-un amplu proces de modernizare, aducând în prim-plan tehnologia de ultimă generație…

1 week ago