Administratie

Revoluție verde în transportul public al Clujului: Autobuze cu hidrogen și electrice, viitorul mobilității sustenabile

În curând, municipiul Cluj-Napoca va găzdui o flotă modernă de autobuze cu hidrogen, marcând un pas semnificativ către un sistem de transport public mai ecologic. Investiția constă în achiziționarea a 31 de autobuze cu baterie electrică și 25 de autobuze cu pile de combustie alimentate cu hidrogen, în cadrul unui acord cadru major ce prevede total 40 de autobuze electrice și 40 de autobuze cu hidrogen.

Flota de transport public a Companiei de Transport Cluj-Napoca a fost deja extinsă cu autobuze electrice de tip Solaris Urbino 12E în 2018, iar acum se îndreaptă spre o diversificare a surselor de energie, incluzând tehnologia avansată a hidrogenului.

Autobuzele cu hidrogen nu sunt o noutate absolută în Cluj-Napoca, având în vedere că un astfel de vehicul al viitorului a fost testat în 2021. Deși aceste autobuze au avantajul de a nu polua, prețul ridicat, de peste jumătate de milion de euro, reprezintă o barieră financiară considerabilă.

Primarul Emil Boc a subliniat importanța acestui proiect în cadrul ședinței de Consiliu Local, evidențiind faptul că autobuzele cu hidrogen nu reprezintă doar o noutate, ci o realitate deja implementată pe drumurile Europei. Acesta a adăugat că variantele cu hidrogen și cele electrice sunt ambele sustenabile și trebuie să fie susținute pentru a contribui la neutralitatea climatică în materie de mobilitate.

Proiectul de introducere a autobuzelor cu hidrogen și electrice este parte a unei direcții europene, extinzând dimensiunea electrică și contribuind la obiectivul local de a deveni neutri din punct de vedere climatic în domeniul mobilității. Clujul, având resurse profesioniste și de cercetare, se plasează într-o poziție favorabilă pentru implementarea unui proiect de pionierat.

Primarul Boc a avertizat că, dacă nu se acționează acum, există riscul de a pierde oportunitatea de a obține finanțare europeană, subliniind că utilizarea hidrogenului nu se va limita doar la autobuze. Aceasta se va extinde și în alte domenii, precum termoficarea și industriile, reprezentând astfel doar un punct de plecare.

Studiul de oportunitate realizat și votat în Consiliul Local indică faptul că noile autobuze vor circula pe trasee bine stabilite. Autobuzele cu baterii vor acoperi liniile 35, 46 B și 24 B, în timp ce cele cu pile de combustie cu hidrogen vor circula pe liniile 21, 31, 36 B și 52.

Potrivit scenariului ales în studiul de oportunitate, costul unui autobuz electric cu o lungime de 18 metri este estimat la 900.000 de euro, în timp ce un autobuz cu hidrogen de 12 metri este evaluat la 650.000 de euro. Proiectul urmează să fie depus pentru finanțare europeană în cadrul noului exercițiu financiar 2021-2027, marcând un pas semnificativ către un viitor mai verde și mai durabil pentru transportul public al Clujului.

Facebook Comments Box
Maria Costea

Recent Posts

Pasager în stare gravă pe un zbor Tarom: posibilitatea unei aterizări de urgență a fost luată în considerare

Un pasager aflat la bordul unei curse Tarom duminică seara a întâmpinat dificultăți medicale grave,…

1 week ago

Incident dramatic pe teren în timpul meciului dintre Ungaria și Scoția: fotbalist transportat de urgență la spital

Duminică seara, medicii au intervenit de urgență pe teren pentru a-i acorda primul ajutor fotbalistului…

1 week ago

Topul celor mai sigure orașe și cartiere din România: Vezi pe ce loc se află Clujul și care sunt zonele de evitat

Conform indexului T.R.A.I., realizat de Storia, platforma de anunțuri imobiliare lansată de OLX, Brașov, Oradea…

2 weeks ago

Cursuri pe șantierul de reconversie a fostei platforme Carbochim pentru studenții de la Facultatea de Construcții, printr-un parteneriat între UTCN și grupul IULIUS

Studenții de la Facultatea de Construcții, din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, au ocazia de…

2 weeks ago

VIDEO: Lucrări de conservare și modernizare la clădirea emblematică a „Uzinei Carbochim”, cu valoare ambientală pentru Piața 1 Mai din Cluj-Napoca

Clădirea-reper a "Uzinei Carbochim", cel mai mare producător de abrazive din România și un simbol…

2 weeks ago