Connect with us

Educatie

România, Codașa Educației în UE: Despre Analfabetism Funcțional, Sărăcie și Necesitatea Schimbării

Maria Costea

Published

on

România se confruntă cu o realitate îngrijorătoare în ceea ce privește nivelul de participare în educație la vârsta finalizării învățământului obligatoriu. Cu o cifră alarmantă de doar 81%, țara noastră ocupă ultimul loc în Uniunea Europeană în acest domeniu, conform unui studiu recent publicat de organizația Salvați copiii.

Potrivit raportului, un copil din cinci nu reușește să finalizeze școala la timp. Problemele identificate includ neparticiparea școlară crescută, accesul discriminatoriu la servicii de sănătate echitabile, precaritatea bunăstării emoționale, abuzul sexual și un decalaj semnificativ între mediul urban și cel rural.

Sociologul Gelu Duminică atrage atenția asupra segregării majore existente în sistemul educațional românesc. El subliniază că există zone de marginalitate și marginalizare, cum ar fi mediul rural, comunitățile de romi și anumite comunități urbane, care sunt complet ignorate de sistemul de învățământ. Duminică evidențiază că educația în România este centrată pe sistem, nu pe copil, iar calitatea educației lipsește cu desăvârșire.

Cu un nivel îngrijorător de analfabetism funcțional prezent în țară de mai multe generații, sociologul adaugă că peste 40% din populația școlară actuală este analfabetă funcțional, iar doar 2% din tinerii proveniți din mediul rural dezavantajat reușesc să finalizeze studiile universitare.

Gelu Duminică critică abordarea sistematică a problemei, menționând că de-a lungul istoriei, România a avut o preocupare constantă pentru aspectele imediate, cum ar fi creșterea salariilor cadrelor didactice, fără a investi în mod semnificativ în îmbunătățirea sistemului educațional.

În ceea ce privește depolitizarea sistemului educațional, sociologul menționează dificultatea acestei schimbări, subliniind importanța unui sistem educațional de calitate și performant pentru construirea unei societăți mai bune.

Directorul World Vision România, Mihaela Nabăr, accentuează legătura strânsă dintre sărăcie și nivelul scăzut de educație. Conform datelor Eurostat, 85% dintre copiii din familii cu educație precară se confruntă cu deprivări materiale. Nabăr subliniază că sărăcia și nivelul scăzut de educație se transmit din generație în generație, iar soluții integrate sunt necesare pentru a combate această problemă sistemică.

În concluzie, situația educației în România rămâne una îngrijorătoare, cu multiple provocări și lipsuri ce necesită o abordare integrată și investiții semnificative pentru a asigura un viitor mai bun pentru generațiile viitoare.

Facebook Comments Box

Educatie

Rodica Maria, o călugăriță venerabilă în vârstă de 107 ani, cu o viață dedicată educației și spiritualității, a fost decorată cu prestigiosul Ordin al „Preasfintei Treimi”

Tudor Calinescu

Published

on

Rodica Maria, o călugăriță venerabilă în vârstă de 107 ani, cu o viață dedicată educației și spiritualității, a primit o onoare deosebită în recunoașterea contribuției sale remarcabile. Această distinsă călugăriță, care a servit ca directoare la Școala Primară „Maica Domnului” din Cluj-Napoca, a fost decorată cu prestigiosul Ordin al „Preasfintei Treimi”.

Rodica Maria a dedicat decenii întregi îndrumării și educării generațiilor de elevi, punându-și amprenta asupra comunității și aducând lumină în viața copiilor și a familiilor acestora. Prin devotamentul ei față de educație și valorile spirituale, a reprezentat un model de integritate, dăruire și înțelepciune pentru întreaga comunitate.

Decorarea cu Ordinul „Preasfintei Treimi” marchează nu doar recunoașterea meritorie a contribuției sale, ci și aprecierea profundă a valorilor și dedicării sale exemplare în slujba educației și spiritualității. Este o recunoaștere a unei vieți întregi consacrate binelui și luminii, o distincție care rămâne ca o amintire a impactului său profund și durabil în inimile și mințile celor pe care i-a influențat și inspirat.

La sosirea în fața „Bisericii Leproșilor”, un vechi lăcaș de cult din secolul al XIV-lea, Episcopul a fost întâmpinat cu pâine, sare și flori de către credincioasele din parohie, îmbrăcate în port popular. În timpul slujbei, cei prezenți s-au rugat pentru călugărița Rodica Maria, cea mai vârstnică soră a Congregației Maicii Domnului. La liturghie au participat și preoți din alte culte din Sighișoara, reflectând un autentic spirit ecumenic.

Episcopul, însoțit de mai multe călugărițe și preoți, au vizitat-o pe călugărița în vârstă de 107 ani și i-au înmânat distincția, exprimând prețuirea și binecuvântarea lor pentru devotamentul și dăruirea pe care le-a manifestat față de Cristos și față de Biserică, precum și pentru mărturisirea credinței creștine prin cuvânt și fapte bune.

Într-o viață dedicată educației și spiritualității, călugărița Rodica Maria a fost învățătoare la Cluj în anii de după război, servind în funcția de directoare la Școala Primară „Maica Domnului” din Cluj-Napoca. În anii 1945-1946, a îndeplinit rolul de director al școlii. Trăind în perioada prigoanei comuniste alături de alte călugărițe greco-catolice, a refuzat să renunțe la credința sa, chiar și în fața presiunilor din partea Securității de a trece la ortodoxie și de a deveni informator.

 

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

E plin de chiştoace şi ambalaje de cornuri, chipsuri în zona Bastionului Croitorilor. (probabil semne ale proximității liceelor Şincai şi Coşbuc din imagine)

Stefania Heinz

Published

on

În zona Bastionului Croitorilor din Cluj-Napoca, o imagine dezolantă se întinde în fața trecătorilor: pământul și pavajul sunt presărate cu chiștoace de țigări, ambalaje de cornuri, chipsuri și sandvișuri. Această priveliște tristă și dezordonată este cu atât mai surprinzătoare cu cât această zonă este situată în apropierea unor instituții de învățământ precum liceele Şincai și Coșbuc.

Această situație nu face decât să sublinieze lipsa de responsabilitate și respect față de mediul înconjurător din partea unor indivizi. Chiștoacele aruncate la întâmplare și ambalajele lăsate la voia întâmplării nu numai că poluează aspectul vizual al zonei, dar și afectează calitatea aerului și mediul în general.

Autoritățile locale ar trebui să ia măsuri ferme pentru a combate această problemă, inclusiv prin amplasarea mai multor coșuri de gunoi în zonă și prin aplicarea unor amenzi mai aspre pentru cei care aruncă gunoaie pe stradă. Totodată, educația și conștientizarea cetățenilor cu privire la importanța menținerii curățeniei și respectului față de mediu ar trebui să fie o prioritate.

Este important ca locuitorii orașului să înțeleagă că fiecare gest de nepăsare față de mediul înconjurător are consecințe negative asupra comunității și asupra vieții noastre în ansamblu. Prin implicarea activă a autorităților și prin responsabilizarea cetățenilor, putem contribui la crearea unui mediu mai curat și mai sănătos pentru toți.

Surse foto: Andi Daiszler

Facebook Comments Box
Continue Reading

Educatie

„Ei sunt viitorul?” – este replica ireală a unui elev după ce a dat simularea BAC-ului la Matematică: „Nu cred că am nevoie de matematică. Banii și distracția sunt cele importante. Eu sunt un om inteligent, nu sunt neapărat deștept. Am o minte care mă va conduce. Voi fi un lider”.

Stefan Petre

Published

on

La simularea examenului de bacalaureat din 2024, elevii au susținut proba la Matematică pe data de 6 martie. Opiniile acestora au fost împărțite, unii considerând că exercițiile au fost accesibile și sunt încrezători că vor obține rezultate bune, în timp ce alții au întâmpinat dificultăți. Un elev din cea de-a doua categorie a exprimat o opinie neconvențională, considerând că materiile școlare, inclusiv matematica și limba română, au o relevanță redusă în viața sa și nu sunt necesare pentru succesul și câștigurile financiare.

Conform datelor furnizate de inspectoratele școlare județene, la examenul de simulare BAC 2024, au fost prezenți 124.010 elevi, ceea ce reprezintă 85% din totalul de peste 146.000 de elevi înscriși. Totuși, câțiva elevi au fost excluși din sălile de examen după ce au încercat să copieze. Unii dintre elevii care au susținut proba au făcut declarații remarcabile.

Unul dintre aceștia a reușit să rezolve o parte din subiecte și este mulțumit de performanța sa. Cu toate acestea, el consideră că sistemul educațional acordă prea multă importanță materiilor școlare, iar cunoștințele obligatorii sunt irelevante pentru planurile sale de viitor și pentru succesul său financiar.

„Am scris şi eu totul până la subiectul 2, la subiectul trei nu am ştiut nimic. Nu cred că îmi folosește nimic, nici la română, cred că până la timpul perfect compus, până acolo, restul e useless (n.r. nefolositor). La matematică tot ce s-a ajuns până la radicali, nu are niciun sens”, a declarat tânărul.

De asemenea, elevul a afirmat că se consideră înzestrat cu aptitudini de lider și este încrezător că va avea succes în viață chiar și fără să acumuleze toate cunoștințele predate la școală. El și-a stabilit deja planuri clare pentru viitor și își dorește să urmeze o carieră în domeniul artistic sau ca influencer. Fiind ferm convins că va reuși în aceste domenii, este sigur că va avea stabilitate financiară.

„Eu sunt un om inteligent, nu sunt deştept, nu am luat informaţia din carte, m-am născut cu mintea de conducător. O să fiu conducător de firmă, artist, influencer, o să fiu ceva în viaţă 100%. Nu am nevoie de matematică, banii contează, să te distrezi. Nu vreau să lucrez pe 1.000 de euro pe lună, să nu mă mai vrea nici nevasta”, a mai spus tânărul.

Examenul simulat pentru Bacalaureat a fost un test riguros pentru elevii care s-au confruntat cu subiectele la matematică și istorie. În timp ce unii elevi s-au plâns că subiectele au fost dificile, profesorii și chiar ministrul au răspuns că pentru cei care s-au pregătit, subiectele au fost considerate simple.

Comparabil spre un pic mai provocator, şi mi se pare foarte bine. Pe ceea ce înseamnă nota 5, 6, 7, 7.50 de copil care învaţă onest, corect, care nu aruncă tone de bani pe meditaţii, care nu îşi iau rostul. Ministerul Educaţiei nu a început să facă mai dificile, ci subiecte corecte“, spune Marian Staş.

“Nu cred că putem să ne uităm la simulari ca fiind prea grele sau prea uşoare. Ele sunt un exerciţiu, tocmai pentru a da posibilitatea elevilor să recapituleze”, a declarat Ligia Deca, Ministrul Educaţiei.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite