Sponsorizat
Educatie

România în coada clasamentului european la educație online și competențe digitale

Sponsorizat
Sponsorizat

România ocupă ultimul loc în clasamentul țărilor europene în ceea ce privește utilizarea internetului în scopuri educaționale. Conform datelor furnizate de Eurostat, în 2023, aproape o treime dintre utilizatorii de internet din Uniunea Europeană, cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani, au accesat cursuri sau materiale online de învățare, în creștere față de anul anterior.

Cu toate acestea, situația din România este alarmantă în acest domeniu, cu doar 10% dintre utilizatorii de internet declarând că au folosit mediul online în scopuri educaționale în 2023. Conform Eurostat, doar 9,2% dintre români au participat la cursuri online sau au utilizat materiale online de învățare în ultimele 3 luni anterior sondajului european. Aceasta reprezintă o creștere ușoară de puțin peste 1 punct procentual față de anul precedent, când procentul era de 7,8%.

Comparativ cu alte țări europene, România se află la o distanță considerabilă de celelalte state membre, ocupând ultimul loc în UE. Cipru, Bulgaria și Grecia se situează pe penultimele locuri, cu procente de 16%, respectiv 17%, iar Polonia cu 18%. De menționat că Grecia și Cipru au înregistrat scăderi semnificative față de anul 2022, în timp ce celelalte țări au înregistrat creșteri.

La polul opus al acestui raport, Olanda se clasează pe primul loc în ceea ce privește educația online, cu un impresionant procent de 54% dintre utilizatori, urmată de Finlanda, Suedia, Spania și Estonia. Media europeană este de 30%, în creștere de la 28% în 2022, iar creșterile semnificative s-au înregistrat în Olanda, Suedia, Malta, Estonia și Croația.

Analfabetismul digital în școlile românești

Explicația acestei realități nu este surprinzătoare, având în vedere un raport publicat în rețeaua Eurydice. În România, competențele digitale sunt introduse în programa școlară abia din clasa a V-a, spre deosebire de alte țări europene, unde acestea sunt integrate încă din primii ani de studiu. Astfel, tinerii și adulții români nu beneficiază de o educație suficientă în acest domeniu, iar școala românească nu promovează învățământul digital.

Situația este agravată de faptul că 4 din 10 elevi români sunt analfabeți funcționali, conform unui recent studiu național. Doar 11% dintre elevi au capacitatea de a înțelege pe deplin sensul unui text, în timp ce restul se împart între cei funcționali și cei cu analfabetism funcțional. Aceste constatări subliniază necesitatea unei reforme educaționale urgente pentru a aduce România la standardele europene în domeniul educației online.

Facebook Comments Box
Dani Muresan

Recent Posts

Caz șocant la un liceu din Cluj-Napoca: ministrul Educației cere măsuri după agresarea gravă a unui copil

Un incident de o gravitate extremă petrecut la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca a…

1 hour ago

Ai 60 de minute? Athletic Sport Center le transformă într-un antrenament care chiar contează.

Aici nu pierzi timpul: ai un traseu clar, echipamente noi și mult spațiu de mișcare.…

15 hours ago

RCA devine obligatoriu pentru unele trotinete și biciclete electrice

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) estimează că aproximativ 7.500 – 30.000 de trotinete electrice ar…

17 hours ago

Tragedie pe Feleac: un bărbat a murit, iar trei persoane – între care o minoră – au fost rănite într-un accident grav la ieșire din Cluj-Napoca

O tragedie rutieră s-a produs sâmbătă dimineață pe DN1 E60, la ieșirea din Cluj-Napoca spre…

1 day ago

Arestat pentru agresiuni sexuale asupra mai multor femei, inclusiv o vârstnică de 74 de ani

n bărbat de 35 de ani din Cluj-Napoca a fost arestat preventiv pentru 30 de…

4 days ago

De Ziua Mondială a Diabetului, clujenii își pot testa gratuit glicemia

Vineri, 14 noiembrie 2025, clujenii au ocazia să își testeze gratuit glicemia, cu prilejul Zilei…

4 days ago