România ocupă ultimul loc în clasamentul țărilor europene în ceea ce privește utilizarea internetului în scopuri educaționale. Conform datelor furnizate de Eurostat, în 2023, aproape o treime dintre utilizatorii de internet din Uniunea Europeană, cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani, au accesat cursuri sau materiale online de învățare, în creștere față de anul anterior.
Cu toate acestea, situația din România este alarmantă în acest domeniu, cu doar 10% dintre utilizatorii de internet declarând că au folosit mediul online în scopuri educaționale în 2023. Conform Eurostat, doar 9,2% dintre români au participat la cursuri online sau au utilizat materiale online de învățare în ultimele 3 luni anterior sondajului european. Aceasta reprezintă o creștere ușoară de puțin peste 1 punct procentual față de anul precedent, când procentul era de 7,8%.
Comparativ cu alte țări europene, România se află la o distanță considerabilă de celelalte state membre, ocupând ultimul loc în UE. Cipru, Bulgaria și Grecia se situează pe penultimele locuri, cu procente de 16%, respectiv 17%, iar Polonia cu 18%. De menționat că Grecia și Cipru au înregistrat scăderi semnificative față de anul 2022, în timp ce celelalte țări au înregistrat creșteri.
La polul opus al acestui raport, Olanda se clasează pe primul loc în ceea ce privește educația online, cu un impresionant procent de 54% dintre utilizatori, urmată de Finlanda, Suedia, Spania și Estonia. Media europeană este de 30%, în creștere de la 28% în 2022, iar creșterile semnificative s-au înregistrat în Olanda, Suedia, Malta, Estonia și Croația.
Analfabetismul digital în școlile românești
Explicația acestei realități nu este surprinzătoare, având în vedere un raport publicat în rețeaua Eurydice. În România, competențele digitale sunt introduse în programa școlară abia din clasa a V-a, spre deosebire de alte țări europene, unde acestea sunt integrate încă din primii ani de studiu. Astfel, tinerii și adulții români nu beneficiază de o educație suficientă în acest domeniu, iar școala românească nu promovează învățământul digital.
Situația este agravată de faptul că 4 din 10 elevi români sunt analfabeți funcționali, conform unui recent studiu național. Doar 11% dintre elevi au capacitatea de a înțelege pe deplin sensul unui text, în timp ce restul se împart între cei funcționali și cei cu analfabetism funcțional. Aceste constatări subliniază necesitatea unei reforme educaționale urgente pentru a aduce România la standardele europene în domeniul educației online.