Sponsorizat
Educatie

România în coada clasamentului european la educație online și competențe digitale

Sponsorizat
Sponsorizat

România ocupă ultimul loc în clasamentul țărilor europene în ceea ce privește utilizarea internetului în scopuri educaționale. Conform datelor furnizate de Eurostat, în 2023, aproape o treime dintre utilizatorii de internet din Uniunea Europeană, cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani, au accesat cursuri sau materiale online de învățare, în creștere față de anul anterior.

Cu toate acestea, situația din România este alarmantă în acest domeniu, cu doar 10% dintre utilizatorii de internet declarând că au folosit mediul online în scopuri educaționale în 2023. Conform Eurostat, doar 9,2% dintre români au participat la cursuri online sau au utilizat materiale online de învățare în ultimele 3 luni anterior sondajului european. Aceasta reprezintă o creștere ușoară de puțin peste 1 punct procentual față de anul precedent, când procentul era de 7,8%.

Comparativ cu alte țări europene, România se află la o distanță considerabilă de celelalte state membre, ocupând ultimul loc în UE. Cipru, Bulgaria și Grecia se situează pe penultimele locuri, cu procente de 16%, respectiv 17%, iar Polonia cu 18%. De menționat că Grecia și Cipru au înregistrat scăderi semnificative față de anul 2022, în timp ce celelalte țări au înregistrat creșteri.

La polul opus al acestui raport, Olanda se clasează pe primul loc în ceea ce privește educația online, cu un impresionant procent de 54% dintre utilizatori, urmată de Finlanda, Suedia, Spania și Estonia. Media europeană este de 30%, în creștere de la 28% în 2022, iar creșterile semnificative s-au înregistrat în Olanda, Suedia, Malta, Estonia și Croația.

Analfabetismul digital în școlile românești

Explicația acestei realități nu este surprinzătoare, având în vedere un raport publicat în rețeaua Eurydice. În România, competențele digitale sunt introduse în programa școlară abia din clasa a V-a, spre deosebire de alte țări europene, unde acestea sunt integrate încă din primii ani de studiu. Astfel, tinerii și adulții români nu beneficiază de o educație suficientă în acest domeniu, iar școala românească nu promovează învățământul digital.

Situația este agravată de faptul că 4 din 10 elevi români sunt analfabeți funcționali, conform unui recent studiu național. Doar 11% dintre elevi au capacitatea de a înțelege pe deplin sensul unui text, în timp ce restul se împart între cei funcționali și cei cu analfabetism funcțional. Aceste constatări subliniază necesitatea unei reforme educaționale urgente pentru a aduce România la standardele europene în domeniul educației online.

Facebook Comments Box
Dani Muresan

Recent Posts

Zilele Clujului 2025: Patru zile de sărbătoare, culoare și emoție în inima Transilvaniei!

Cluj-Napoca își deschide larg porțile pentru una dintre cele mai așteptate sărbători ale anului: Zilele…

6 hours ago

3 zile fără apă în Cluj! A fost nevoie să spargă drumul pentru a înlocui conducta veche

O intervenție amplă a avut loc astăzi în județul Cluj, pe conducta principală de aducțiune…

16 hours ago

Record pe piața imobiliară: IULIUS și Atterbury Europe atrag 400 milioane de euro pentru reconversia urbană RIVUS din Cluj

Proiectul RIVUS Cluj-Napoca, dezvoltat de IULIUS și Atterbury Europe, marchează un moment istoric în industria…

19 hours ago

La o cafea cu un polițist: Clujenii, invitați să vorbească deschis despre siguranța rutieră ☕🚔

Cum ar fi să discuți față în față, la o cafea, cu un polițist despre…

19 hours ago

Cluj: Zonele afectate de întreruperea apei timp de 3 zile, începând de marți, 20 mai 2025

Lucrări majore pe conducta Cluj-Gherla-Dej: Zeci de localități și cartiere din Cluj rămân fără apă…

2 days ago

🎓 Bal de absolvire ca-n povești la Cluj-Napoca!

Elevii Colegiului Național Unitarian „János Zsigmond” au strălucit într-o seară de neuitat Magie, eleganță și…

2 days ago