Connect with us

Eveniment

Aeroportul Cluj, gazda celui mai important eveniment aviatic. David Ciceo: Vom avea peste 7 de milioane de pasageri în 2040

Stefania Heinz

Published

on

Aeroportul Cluj, gazda celui mai important eveniment aviatic. David Ciceo: Vom avea peste 7 de milioane de pasageri în 2040

Revenirea traficului la valorile dinainte de pandemie și modul în care transportul aerian european este afectat de invazia Rusiei în Ucraina au fost principalele teme abordate în cadrul conferinței Aviation-Event 2022 CLJ, găzduită joi de Aeroportul Cluj.
Peste 150 de invitați, lideri ai industriei aviaţiei civile din peste 20 de ţări, reprezentând 10 companii aeriene şi 25 aeroporturi din România şi din străinătate, au participat la Aviation-Event 2022 CLJ. 

David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj, care este și președintele Asociației Aeroporturilor din România, a prezentat câteva cifre legate de traficul aerian din țară și a vorbit despre modul în care industria aviației civile a fost afectată de pandemie.

„În anul 1999, toate aeroporturile din România la un loc aveau 2,2 milioane de pasageri, iar în 2019 am reușit să avem 23,2 de milioane. Aviația e importantă în România pentru că nu avem autostrăzi și căi ferate pe care să circule trenurile cu viteză și consider că economia este total dependentă de aviație. 

În 2007 a fost un moment important, când România a intrat în Uniunea Europeană, a venit liberalizarea pieței, nu a mai fost nevoie de acorduri bilaterale. A fost o oportunitate pentru aeroporturi. Atunci a crescut traficul de pasageri în România.

Însă pandemia a afectat drastic traficul, care a scăzut de la 23,2 milioane de pasageri în 2019 la doar 7,2 milioane în 2020, primul an de pandemie. A fost o scădere cu aproape 70% a traficului de pasageri din țară. Am reușit să ne revenim în 2021 la 11.2 milioane de pasageri, iar anul acesta sperăm la un procent de 65% din traficul de dinainte de pandemie”, a declarat David Ciceo.

Directorul Aeroportului Cluj a mai spus că e nevoie de dublarea personalului, de terminale noi și de investiții în infrastructură pentru ca România să revină la valorile de trafic dinaintea pandemiei.

Prea mare în 2010, prea mic în 2019
„Legat de evoluția traficului de pe aeroportul din Cluj, vreau să precizez că în 1996 (la un an după ce a fost instalat David Ciceo în funcția de director – n.red.), aveam doar două zboruri spre București, cu un avion Antonov An-24 (cu doar 44 de locuri – n.red.), iar în 2019 am reușit să avem un trafic de aproape 3 milioane de pasageri.

2007 a fost un an important, iar noi ne-am pregătit pentru asta. Am studiat ce s-a întâmplat în Polonia și Ungaria, pentru că ele au aderat la Uniunea Europeană în 2004, iar în 2005 am pregătit infrastructura aeroportului din Cluj pentru 3 milioane de pasageri. În 2010 am fost criticați că terminalele sunt prea mari, iar în 2019 că sunt prea mici și am luat asta ca pe un compliment”, a mai adăugat David Ciceo.

El a precizat că aeroportul din Cluj-Napoca are una cu cele mai rapide creșteri din sud-estul Europei, cu peste 50 de destinații în peste 20 de țări, deservite de mai mult de 10 operatori aerieni. Majoritatea zborurilor în Europa sunt de 3 ore, dar se zboară de la Cluj și în Africa de Nord sau Orientul Mijlociu.

„Credem că în 2040 vom avea un trafic de 7 milioane de pasageri, ne pregătim pentru asta. Avem un program prin care vrem să ne extindem pista cu 3.000-4.000 de metri atunci când râul Someș va fi redirecționat. Avem în plan și o nouă zonă pentru accesul taxiurilor, un nou terminal. Sunt multe provocări. La fel ca toate aeroporturile din Europa, și noi ne-am asumat ca în 2050 să avem zero emisii de carbon. Cum a spus și ministrul Vasile Dîncu, aeroporturile regionale sunt importante pentru dezvoltarea regională. În concluzie, cooperarea între aeroporturi e cheia”, a conchis David Ciceo.

Pandemia și războiul din Ucraina demonstrează că viitorul e imposibil de prezis
Președintele Airport Strategies International, Pierre Coutu, prezent la conferință, a mărturisit că, în urma unor întâlniri cu reprezentați ai mai multor aeroporturi și companii aeriene, s-a ajuns la concluzia că „viitorul este din ce în ce mai greu de prezis. Mediul înconjurător are nevoie de tehnologie, iar geo-politica intervine și ne sprijină cu ceea ce dorim să facem în ceea ce privește mediul. Rămâne incertitudinea viitorului. E o mare problemă. Viitorul e imposibil de prezis, avem și dovada, cu 3-4 evenimente recente (pandemia, războiul din Ucraina etc. – n.red.).”

Cătălin Nichifor, CFO-ul companiei TAROM, crede că „aviația est-europeană are potențial, pentru că este exact ce vedem și în Europa centrală. Totul e în creștere acum. Să nu uităm că Europa centrală de est este cea mai fragmentată aviație din industrie, pentru că aici avem majoritatea companiilor, dar cele mai multe dinte ele sunt foarte foarte mici.

La TAROM, ne confruntăm cu aceleași probleme pe care le întâmpină toate celelalte companii din industrie, ne chinuim. Nu trebuie să fim doar agili, ci și rezilienți, iar noi am demonstrat în ultimul an că suntem așa. Noi aveam zboruri în timp ce alte companii nu aveau zboruri deloc. Profitabilitatea contează. Am fost nevoiți să avem zboruri pentru beneficiul autorităților. Sunt optimist în ceea ce privește viitorul, dar observ și flucțiația de acum de pe piață, de altfel foarte agresivă, cred că o să ne revenim mai repede decât alte companii de pe piață, datorită acestei fluctuații agresive. E o nevoie mare de călătorii, zboruri în interes de afaceri, acesta este pariul nostru”, a spus Cătălin Nichifor, CFO Tarom.

Perspectiva Ucraineană: „Trebuie să supraviețuim!”
CFO-ul Ucraina International Airlines, Piotr Ikanowicz, a prezentat o analiză detaliată a situației aviației din Ucraina înainte de război, dar și din timpul războiului.

„Ucraina International Airlines a fost inființată acum aproape 30 de ani, în noiembrie 1992. Am avut succes și am crescut. Am ajuns în toți acești ani la 8 milioane de pasageri și o cifră de afaceri de aproape un miliard de dolari. În 2014, am pierdut primele piețe importante din Ucraina, Crimeea și Donetsk (din cauza anexării Crimeei de către Rusia – n.red.), apoi a venit pandemia în martie 2020, iar totul a fost închis. Totuși, sunt mândru de faptul că în 2021 am reușit să avem profit operațional și net, din păcate din cauza crizei de COVID-19 nimănui nu-i pasă. Azi, singura misiune a noastră este de a supraviețui, din cauza răboiului care a început pe 24 februarie”, a declarat la Cluj Piotr Ikanowicz, CFO Ucraina International Airlines.

Ikanowicz a menționat și alți factori care afectează activitatea Ukrainian International Airlines, precum prețurile la carburanți, inflația, dar și costul asigurărilor. 

„Trebuie să ne amintim că acesta este un conflict între țările cele mai mari exportatoare de grâu și ulei de floarea soarelui din lume. Este o problemă în special pentru țările din Europa care sunt dependente de importul de grâu”, a mai spus Piotr Ikanowicz.

Războiul din Ucraina, „o mare tragedie pentru întreaga lume”
După ce directorul aeroportului ucrainean Herson, Vitaliy Kucheruk, a prezentat în avenpremiera conferinței de la Cluj situația din primul oraș cucerit de ruși de la începerea războiului, în cadrul conferinței acesta l-a citat pe Otto von Bismarck și a spus că „atunci când diplomații negociază, tancurile și rachetele se opresc, dar din păcate diplomații nu pot ajunge la nicio concluzie. Nici cei ucraineni, nici cei ruși, nici cei americani sau europeni. E o mare tragedie pentru întreaga lume!”.

Vitaly Kucheruk le-a prezentat participanților la conferință un clip emoționant despre tot ce s-a întâmplat de la izbucnirea răboiului, de la oamenii grav răniți în spitale, clădiri bombardate de Rusia, care au ajuns ruine, oameni nevinovați morți pe capete, multe victime printre civili, momentul devenit celebru cu acel copil de 5 ani care trece singur granița plângând, oameni vizibil afectați de neputința de a se apăra în fața acestor orori. Clipul a avut mesajul „Asta este crimă, închideți cerul peste Ucraina.”

La finalul conferinței, Marcel Riwalsky, CEO Aviation-Event, le-a cerut invitațiilor prezenți să imbrace tricourile albe oferite în semn de solidaritate cu Ucraina. 

„Albul reprezintă aviația, dar și pacea. Nu pacea dată de condiții ruse, ci de condiții europene”, a spus Riwalsky.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Pelerinajul de la Nicula – Rugăciune, lumină și speranță în ziua Adormirii Maicii Domnului

Alex Campian

Published

on

Vedere panoramică cu Mănăstirea Nicula și pelerinii veniți la hram

La poalele blânde ale dealului din satul Nicula, la câțiva kilometri de Gherla, Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” pulsează de credință. În fiecare an, pe 15 august, curțile ei se umplu de oameni care vin ca să atingă o bucată din pace — pelerini cu lumânări, copii în brațe, bătrâni cu pași mărunți, tineri cu glasuri tremurate. Anul acesta, ca dintotdeauna, icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului rămâne inima acestei adunări: o prezență care adună rugăciuni, lacrimi și povești personale de mulțumire.

Povestea Niculei se împletește cu legenda icoanei care — spun cronicile vechi și memoria colectivă — a plâns în secolul al XVII-lea, un semn care a aprins atenția țăranilor și a clerului. De atunci, locul a devenit sanctuar: bisericuța modestă s-a transformat în mănăstire, iar drumul spre deal s-a umplut de poteci ale credinței. Mulți pelerini vorbesc despre vindecări neașteptate, despre chemări care le-au schimbat viața; alții trec pur și simplu pentru a mulțumi sau pentru a primi o clipă de liniște.

Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului din Mănăstirea Nicula, pictată în 1681

Ajunul hramului e o noapte de priveghere: cântecele liturgice se revarsă, tămâia se amestecă cu aerul rece al serii, iar lumânările creează mici constelații pe pavajul curții. Dimineața, procesiunile de pe 14 și 15 august se contopesc într-un flux neîntrerupt de credincioși care își așteaptă rândul la închinare. Mulți au venit pe jos din Gherla sau din satele din jur, tradiție păstrată din generație în generație — alegere făcută nu doar din credință, ci ca jertfă simbolică, ca dialog între trup obosit și sufletul care cere ajutor.

Credincioși participând la Slujba Prohodului Maicii Domnului la Mănăstirea Nicula

În 15 august 2025, pelerinajul a fost din nou un semn că tradiția trăiește: slujbe solemne oficiate la altarul de vară, predici încărcate de mângâiere și sute de mărturii adunate la coadă. Organizatorii au comunicat programul și indicațiile pentru pelerini public, așa cum fac de obicei pe pagina oficială de Facebook a Mănăstirii și pe site-ul instituției — detalii și anunțuri pe https://www.facebook.com/ManastireaNiculaOficial și pe http://www.manastireanicula.ro.

Legendele din jurul icoanei au crescut cu fiecare secol: se pomenește de părinți care au găsit vindecare, de oameni care au lăsat la tocul ușii câte o povară și au plecat mai ușori. Aceste relatări, unele însemnate în arhive, altele păstrate oral, dau culoare pelerinajului: nu e doar un eveniment liturgic, ci o colecție vie de destine care vibrează sub același acoperiș spiritual.

Atmosfera, mai presus de cifre, e una a comuniunii. Vezi freamătul pregătirilor — tarabe cu iconițe, rugăciuni șoptite, mame care leagă părul copilului cu o panglică de coroană, bătrâni care își găsesc loc pe o bancă și stau în tăcere, mulțumind. Pentru mulți, clipa închinării la icoană e mai mult decât ritual: e o reamintire că nu sunt singuri. Lacrima se naște firesc, uneori de bucurie, alteori de ușurare.

Mănăstirea Nicula rămâne, astfel, un far al spiritualității românești — un loc în care istoria, legenda și trăirea contemporană se întâlnesc. Indiferent dacă vii pentru prima oară sau revii după multe hramuri, pleci cu o poveste personală, cu o lumânare stinsă în inimă și cu speranța că drumul spre același deal va mai fi parcurs cândva.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

IULIUS – 25 de ani de inovație în retail și regenerare urbană în România

Alex Campian

Published

on

ULIUS 25 de ani de retail și regenerare urbană în România

IULIUS marchează un sfert de secol de activitate, timp în care a redefinit standardele retailului românesc și a transformat marile orașe prin proiecte de referință. Cu o viziune integrată, ce îmbină shoppingul, businessul, natura și lifestyle-ul, compania a devenit un reper nu doar pe piața locală, ci și în Europa de Est.

De la primul mall regional, la proiecte mixed-use de talie europeană

Povestea a început în anul 2000, la Iași, cu primul mall din afara Capitalei – o premieră care a deschis drumul retailului modern în România. Următorii 25 de ani au adus investiții de peste 1,2 miliarde de euro, dezvoltarea rețelei Iulius Mall și lansarea unor proiecte de pionierat în regenerarea urbană: Palas Iași și Iulius Town Timișoara.

Astăzi, portofoliul include:

  • 8 proiecte regionale în Iași, Suceava, Cluj-Napoca și Timișoara

  • peste 320.000 mp de spații de retail

  • 1.000+ branduri internaționale și antreprenori locali

  • peste 73 de milioane de vizite anual

„Proiectele noastre sunt destinația strategică a marilor branduri internaționale. Am dorit să creăm spații vibrante, parte din viața comunității”, afirmă Oana Diaconescu, Head of Retail Leasing IULIUS.

Retail, business și natură – o formulă de succes

Centrele comerciale IULIUS sunt locuri unde cumpărăturile se îmbină cu experiențe de relaxare și socializare: cinematografe, zone HoReCa, centre de entertainment și grădini urbane spectaculoase.
Palas Iași și Iulius Town Timișoara sunt exemple de proiecte mixed-use unde retailul și spațiile office se completează reciproc, generând trafic constant și atractivitate pentru investitori.

Investiții în viitor

  • Iași – Reamenajarea Palasului: 80 milioane € investiți în modernizare, sub semnătura Foster + Partners, cu extinderea zonei verzi și integrarea armonioasă în centrul orașului.

  • Cluj-Napoca – RIVUS: 500 milioane € pentru cel mai mare proiect de reconversie urbană din țară, pe platforma Carbochim, cu 142.000 mp retail și peste 400 de magazine.

  • Constanța – Proiect de regenerare urbană: 800 milioane €, pe 38 ha, cu funcțiuni de retail, office, cultură și divertisment, după un proces unic de bioremediere a terenului.

  • Tomești, Iași – Family Market: 28 milioane €, cu 16.000 mp închiriabili, pentru comerț de proximitate.

O amprentă verde în marile orașe

IULIUS a integrat în proiectele sale 18 hectare de grădini urbane cu peste 80.000 de arbori și arbuști, aducând natura în inima orașelor. În plus, compania este un susținător activ al culturii și artei, găzduind 1.000+ evenimente anual.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Patru cetățeni străini, prinși cu bijuterii furate la un festival din Cluj

Alex Campian

Published

on

Hoți prinși pe Aeroportul Cluj-Napoca înainte de a fugi spre Barcelona

Cluj-Napoca, început de august. Orașul pulsează sub luminile și sunetul unui festival de muzică. În timp ce mii de oameni dansează, patru cetățeni străini își fac loc prin mulțime cu un alt “program artistic”: furturi de bijuterii.

📅 7–10 august – Polițiștii primesc 16 sesizări despre lănțișoare prețioase smulse de la gâtul oamenilor. Biroul de Investigații Criminale intră în alertă. Începe o vânătoare pe timp de festival.


Primul pas greșit al hoților

10 august, seara – Un bărbat de 45 de ani, suspect în mai multe cazuri, este depistat și reținut. Pistele duc rapid la restul grupului.

11 august, dimineața – Aeroportul Cluj-Napoca. Trei persoane – o femeie de 30 de ani și doi bărbați de 46 și 37 de ani – sunt surprinse chiar înainte de a se îmbarca spre Barcelona. Planul de evadare se încheie pe pista de control a Poliției de Frontieră.


Ce au găsit în bagaje

În valize, anchetatorii descoperă:

  • 18 lănțișoare din metale prețioase

  • parfumuri

  • cartușe de țigarete

  • pachete de cafea și alte bunuri

Bunuri furate recuperate de polițiștii din Cluj-Napoca


O operațiune la secundă

Acțiunea a fost coordonată de polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale, cu sprijinul Secției Regionale de Poliție Transporturi Cluj-Napoca, Sectorului Poliției de Frontieră Aeroport Cluj-Napoca, Secției 7 Poliție și Serviciului pentru Acțiuni Speciale.

Toți cei patru suspecți au fost reținuți pentru 24 de ore, iar cercetările continuă pentru a reconstitui întreaga lor activitate infracțională.

📹 Momentul intervenției poate fi urmărit aici: Video

Info&Video: Facebook Inspectoratul de Politie Judetean Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom