Categories: Eveniment

Cluj la sfârşitul secolului al XIX-lea. Activități ale primarilor de dragul modernizării


Planificarea urbană la scară largă de dr. Károly Haller, primarul Clujului, a început-o între 1884 și 1886.
Scopul său principal a fost organizarea imaginii Pieței Principale, așa că a fost elaborat un plan de demolare a caselor din jurul bisericii. Dr. Haller a ajuns la o înțelegere cu Biserica Catolică și cu proprietarii caselor care urmau să fie demolate, demolarea a început în 1885 și a fost finalizată până în 1890. A urmat proiectarea zonei decorative. În 1893, a fost anunțată o licitație pentru realizarea unei statui a regelui Mátyás, care a fost câștigată de János Fadrusz. Piatra de temelie a fost pusă în anul 1900, în același an s-a construit un trotuar de cinci metri lățime în fața caselor din piața principală și un cerc asfaltat în jurul bisericii, iar drumul de trăsuri a fost asfaltat cu granit. Statuia Regelui Matia a fost inaugurată la 12 octombrie 1902.

În 1885 dr. Haller a luat o serie de măsuri de urbanism: piața Trencsin a fost amenajată, acolo a început construcția palatului direcției financiare și forestiere, iar în apropiere au fost construite cazarma militare. Tot în acest an, orașul a cumpărat un teren în strada Regele Ferdinand (Wesselényi) pentru oficiul poștal care se mutase de la Sibiu la Cluj (construit în 1898), a început construcția abatorului public al orașului, iar malurile Someșului și Canalului Morii au fost consolidate. Din păcate, în mai multe părți ale orașului, zidurile rămase ale castelului s-a dispus să fie demolate în favoarea traficului. În același timp, orașul a emis reglementări de construcție: la planificarea și construirea clădirilor care urmează să fie construite în oraș, trebuie luate în considerare siguranța la incendiu, sănătatea publică și înfrumusețarea urbană. Decretul a intrat în vigoare la 1 ianuarie 1886.

Dezvoltarea orașului a fost continuată de primarii Géza Albach (1886–1898) și apoi Géza Szvacsina (1898–1913). În timpul lucrărilor lor a fost creată infrastructura modernă a orașului, pentru care primăria a donat peste două milioane de coroane. Construcția clădirilor universitare, a clinicilor, a noilor clădiri de școală și a sediilor instituțiilor de stat a continuat, iar Piața Unirii (Főtér) a devenit una dintre cele mai frumoase piețe. Statuia ecvestră a regelui Matia a fost dezvelită în 1902.

Odată cu creșterea orașului, cheltuielile au crescut, la fel și bugetul orașului. Planul din 1891 a fost pregătit pentru aproape 565 de mii de coroane, dar acesta a fost deja schimbat la 829 de mii de coroane în cursul anului. Investițiile și construcția au făcut diferența, orașul a furnizat 127.000 de coroane pentru construcția palatului poștal și telegraf, în timp ce 58.000 de coroane au fost alocate pentru construcția cazărmii militare și a spitalului.

Bugetul orașului a depășit deja un milion de coroane în anii 1890 și a ajuns la 2,5 milioane până în 1910. Bugetul de iluminat public a ajuns la o sută zece mii de coroane, întreținerea și renovarea străzilor o sută cincisprezece mii, alimentarea cu apă și canalizare o sută cinci mii, iar sprijinul instituțiilor de învățământ a ajuns la o sută optzeci de mii de coroane. Desigur, taxele pentru utilitățile publice și infrastructura orașului au crescut și veniturile bugetului cu sume considerabile.

Autor: Szerző: Killyéni András (fragment)
@ https://muvelodes.net/…/kozmuvelodes-szabadido-a-19...

 

Source link

Facebook Comments Box
Stefania Heinz

Recent Posts

Pasager în stare gravă pe un zbor Tarom: posibilitatea unei aterizări de urgență a fost luată în considerare

Un pasager aflat la bordul unei curse Tarom duminică seara a întâmpinat dificultăți medicale grave,…

1 week ago

Incident dramatic pe teren în timpul meciului dintre Ungaria și Scoția: fotbalist transportat de urgență la spital

Duminică seara, medicii au intervenit de urgență pe teren pentru a-i acorda primul ajutor fotbalistului…

1 week ago

Topul celor mai sigure orașe și cartiere din România: Vezi pe ce loc se află Clujul și care sunt zonele de evitat

Conform indexului T.R.A.I., realizat de Storia, platforma de anunțuri imobiliare lansată de OLX, Brașov, Oradea…

2 weeks ago

Cursuri pe șantierul de reconversie a fostei platforme Carbochim pentru studenții de la Facultatea de Construcții, printr-un parteneriat între UTCN și grupul IULIUS

Studenții de la Facultatea de Construcții, din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, au ocazia de…

2 weeks ago

VIDEO: Lucrări de conservare și modernizare la clădirea emblematică a „Uzinei Carbochim”, cu valoare ambientală pentru Piața 1 Mai din Cluj-Napoca

Clădirea-reper a "Uzinei Carbochim", cel mai mare producător de abrazive din România și un simbol…

2 weeks ago