Pentru majoritatea oamenilor, două miliarde de euro este o sumă greu de pus în context. Poate fi comparată cu bugetul anual al unei municipalități, poate fi exprimată în procente din pib, dar acestea rămân în continuare comparații abstracte. “Două miliarde de euro pentru o linie de metrou” aduce lucrurile în sfera materială, însă nu răspunde la două întrebări esențiale: “este oportună această investiție?” și “poate fi utilizată mai eficient această sumă?”
”Pentru a ilustra uriașa capacitate transformațională pe care o are această sumă la scara unui oraș de mărimea Clujului, am întocmit o listă alternativă de investiții în mobilitatea durabilă ce ar schimba radical fața transportului public din zona metropolitană Cluj-Napoca, ar răspunde la toate necesitățile locale în acest domeniu pentru următoarele decenii și ar face din oraș un veritabil exemplu de bună practică la nivel global” se arata pe pagina de Facebook Mobilitate Cluj Napoca
În balanță sunt două drumuri spre viitor: un proiect major cu impact limitat și utilitate contestabilă sau un ansamblu de proiecte interdependente, complementare, care ar propulsa întreaga zonă metropolitană spre o nouă eră a sustenabilității și dezvoltării durabile.
*Notă: costurile investițiilor propuse sunt estimate pornind de la exemple similare din Uniunea Europeană, accentul fiind pus pe calitate, nu pe cel mai mic preț.
Listă propuneri și prezentare grafică: arh. Gabi Buhus, ing. Tudor Măcicăşan
Source link