Connect with us

Eveniment

Linia ferata Cluj-Oradea va fi modernizata pentru o viteza maxima de 160 km/h – E fain la Cluj!

Tudor Calinescu

Published

on

Linia ferata Cluj-Oradea va fi modernizata pentru o viteza maxima de 160 km/h - E fain la Cluj!

Proiectul de modernizare şi electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor presupune reabilitarea liniei pe o distanţă de 166 km, electrificarea pe 160 km și cale ferată dublă pe 88 km. Este, practic, vorba despre realizarea celei de-a doua conexiuni feroviare electrificate cu graniţa de vest, spre Ungaria.

Utilitatea proiectului este dată de faptul că va avea efecte benefice asupra zonei de Vest a Podişului Transilvaniei, în special localităţile Cluj Napoca, Aghireş, Huedin, Aleşd şi Oradea şi va asigura o legătură mult mai facilă, prin staţia de frontieră Episcopia Bihor, cu reţeaua feroviară din Ungaria.

Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor, a precizat săptămâna trecută că investiția de aproximativ două miliarde de euro este întârziată întrucât nu a fost lansată licitația pentru execuția acesteia, cu toate că era stabilit un calendar accelerat.

,,Magistrala de cale ferată Cluj – Oradea: alt proiect de aproape 2 miliarde de euro cu finanțare din PNRR, unde discutasem cu conducerea CFR un calendar accelerat pentru lansarea licitației de lucrări, dar de care se pare că s-a ales praful”, a Drulă pe pagina sa de Facebook.

Proiectul are ca obiectiv creșterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu și 80km/h pentru garniturile de marfă. Viteza maximă va fi de 160km/h.

11 stații, 11 halte și 21 de puncte de oprire vor beneficia de modernizarea liniei Cluj-Oradea

Modernizarea acestei linii ferate va cuprinde și aducerea la standarde europene a 11 stații, 11 halte și 21 de puncte de oprire, astfel:

11 staţii CF:  Cluj Napoca , Aghireș, Huedin, Poieni, Bratca, Aleșd, Tileagd, Oșorhei, Oradea Est, Oradea, Episcopia Bihor;

11 halte de mișcare: Baciu Triaj , Gârbău, Stana, Brăișoru, Ciucea, Lacu Crișului, Piatra Craiului, Bulz, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Butan;

21 de puncte de oprire: Tetarom, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădăşel, Macău, Doroltu, Aghireş, Jebuc, Bologa, Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crişului, Aleşd, Tețchea, Telechiu, Săbolciu, Săcădat;

Pe traseu vor fi montate panouri fonoabsorbante pe o distanță de 40 km, iar 40 de tuneluri vor intra în reparații. Este vorba de Tunelul Stana, firul I (km 541+625 – km 541+923), în total 298 m , Tunelul Stana, firul II (km 541+658 – km 541+973) – 320 m, Tunelul Șuncuiuș (km 602+099 – km 602+290) – 271 m și Tunelul Peștera (km 603+501 – km 603+587,20) – 86 m;

Pe traseul liniei ferate vor fi modernizate 34 de poduri. De asemenea, vor fi construite sau reabilitate 10 pasaje în zone urbane, dintre care două inferioare și două pasaje superioare (unul nou – Tăietura Turcului). În plus, vor fi reabilitate 210 podeţe.

Gara Cluj-Napoca va fi modernizata in cadrul proiectului

Proiectul presupune și modernizarea Gării Cluj-Napoca. Peroanele, care vor avea lungimea de 400 m și lățimea de 6,55 m, vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces pentru persoanele cu handicap locomotor sau pentru pasagerii cu cărucioare sau trollere voluminoase.

Iluminatul peroanelor se va realiza cu corpuri echipate cu leduri cu o putere de aproximativ 100 W, amplasate pe stâlpi metalici cu înălțimea de șase metri.

Cât privește liniile, șapte vor fi desfinţate, iar nouă reabilitate. Viteza maximă de circulație prin stație este de 30 km/h.

Gara Oradea va capata o nouă infatisare

Modernizarea Gării Oradea va presupune construcția unor peroane lungi de 400 m și late de 6,55 m, care vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces. La fel ca la Cluj-Napoca, iluminatul peroanelor se va realiza cu corpuri pe bază de cu leduri.

Liniile vor avea lungimi cuprinse între 250 și 1.500 de metri. Se vor electrifica toate liniile din grupa C și A, liniile 3T-5T din grupa tehnică precum și liniile 1B și 2B.

Modernizarea liniei Cluj-Oradea vine la pachet cu un nou pasaj rutier la Oradea

Tot în cadrul proiectului anunțat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, va fi construit un nou pasaj rutier la Oradea, lângă gară, la km 654+990.

Înălţimea minimă a pasajului va fi de de 5,17 m, iar lăţimea peste calea ferată de aproximativ 12 m. Suprastructura va fi realizată din grinzi metalice înglobate în beton cu deschiderea de 17 metri, iar calea de rulare pe prismă de piatră spartă. Pasajul proiectat va asigura subtraversarea străzii Teodor Neș și va avea lățimea părții carosabile de 7 m și două trotuare cu lățimea de 1,5 m.

La Cluj-Napoca va fi construit pasajul rutier Taietura Turcului

Proiectul CFR prevede și construcția pasajului rutier Tăietura Turcului din Cluj-Napoca. Pasajul va avea șapte deschideri de 40 de metri și o lungime totală de 282,50 metri. Suprastructura va fi formată dintr-o grindă casetată monolită continuă.

În secțiune transversală, suprastructura va avea o parte carosabilă de 7,8 m, două trotuare de 1,50 m, două lise cu lățimea de 0,30 m, iar lățimea totală va fi de 11,40 m. La marginea părții carosabile au fost prevăzuți parapeți de siguranță tip foarte greu.

La km 0+120, în partea dreaptă în sensul de creștere al kilometrajului, se va realiza breteaua 1 de coborâre, cu trei deschideri de câte 36 m și o lungime totală de 109 m. La km 0+140 din celălalt sens de circulație se va realiza breteaua 2 de coborâre, cu trei deschideri (21,00 m+36,00 m+21,00 m) și o lungime totală de 79,20 m.

Beneficiile pentru comunitate se vor concretiza în descongestionarea și fluidizarea traficului rutier prin eliminarea blocajelor de circulație cauzate de traficul ridicat și sporirea siguranței circulației pe traseul str. Tăietura Turcului și str. Corneliu Coposu, ieșirea spre Zalău, împreună cu bretelele de racordare necesare, precum și îmbunătăţirea mobilităţii şi accesibilităţii populaţiei, bunurilor şi serviciilor în vederea stimulării dezvoltării economice a municipiului Cluj-Napoca.

Modernizarea liniei Cluj-Oradea costa 1,65 miliarde de euro

Valoarea proiectului  se ridică la 7.301.433.356,42 lei, fără TVA, echivalentul a aproximativ 1,65 miliarde de euro.

Proiectul va fi implementat pe patru loturi: Cluj Napoca-Aghireş; Aghireş-Poieni; Poieni-Aleşd și Aleşd-Frontieră.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Pelerinajul de la Nicula – Rugăciune, lumină și speranță în ziua Adormirii Maicii Domnului

Alex Campian

Published

on

Vedere panoramică cu Mănăstirea Nicula și pelerinii veniți la hram

La poalele blânde ale dealului din satul Nicula, la câțiva kilometri de Gherla, Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” pulsează de credință. În fiecare an, pe 15 august, curțile ei se umplu de oameni care vin ca să atingă o bucată din pace — pelerini cu lumânări, copii în brațe, bătrâni cu pași mărunți, tineri cu glasuri tremurate. Anul acesta, ca dintotdeauna, icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului rămâne inima acestei adunări: o prezență care adună rugăciuni, lacrimi și povești personale de mulțumire.

Povestea Niculei se împletește cu legenda icoanei care — spun cronicile vechi și memoria colectivă — a plâns în secolul al XVII-lea, un semn care a aprins atenția țăranilor și a clerului. De atunci, locul a devenit sanctuar: bisericuța modestă s-a transformat în mănăstire, iar drumul spre deal s-a umplut de poteci ale credinței. Mulți pelerini vorbesc despre vindecări neașteptate, despre chemări care le-au schimbat viața; alții trec pur și simplu pentru a mulțumi sau pentru a primi o clipă de liniște.

Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului din Mănăstirea Nicula, pictată în 1681

Ajunul hramului e o noapte de priveghere: cântecele liturgice se revarsă, tămâia se amestecă cu aerul rece al serii, iar lumânările creează mici constelații pe pavajul curții. Dimineața, procesiunile de pe 14 și 15 august se contopesc într-un flux neîntrerupt de credincioși care își așteaptă rândul la închinare. Mulți au venit pe jos din Gherla sau din satele din jur, tradiție păstrată din generație în generație — alegere făcută nu doar din credință, ci ca jertfă simbolică, ca dialog între trup obosit și sufletul care cere ajutor.

Credincioși participând la Slujba Prohodului Maicii Domnului la Mănăstirea Nicula

În 15 august 2025, pelerinajul a fost din nou un semn că tradiția trăiește: slujbe solemne oficiate la altarul de vară, predici încărcate de mângâiere și sute de mărturii adunate la coadă. Organizatorii au comunicat programul și indicațiile pentru pelerini public, așa cum fac de obicei pe pagina oficială de Facebook a Mănăstirii și pe site-ul instituției — detalii și anunțuri pe https://www.facebook.com/ManastireaNiculaOficial și pe http://www.manastireanicula.ro.

Legendele din jurul icoanei au crescut cu fiecare secol: se pomenește de părinți care au găsit vindecare, de oameni care au lăsat la tocul ușii câte o povară și au plecat mai ușori. Aceste relatări, unele însemnate în arhive, altele păstrate oral, dau culoare pelerinajului: nu e doar un eveniment liturgic, ci o colecție vie de destine care vibrează sub același acoperiș spiritual.

Atmosfera, mai presus de cifre, e una a comuniunii. Vezi freamătul pregătirilor — tarabe cu iconițe, rugăciuni șoptite, mame care leagă părul copilului cu o panglică de coroană, bătrâni care își găsesc loc pe o bancă și stau în tăcere, mulțumind. Pentru mulți, clipa închinării la icoană e mai mult decât ritual: e o reamintire că nu sunt singuri. Lacrima se naște firesc, uneori de bucurie, alteori de ușurare.

Mănăstirea Nicula rămâne, astfel, un far al spiritualității românești — un loc în care istoria, legenda și trăirea contemporană se întâlnesc. Indiferent dacă vii pentru prima oară sau revii după multe hramuri, pleci cu o poveste personală, cu o lumânare stinsă în inimă și cu speranța că drumul spre același deal va mai fi parcurs cândva.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

IULIUS – 25 de ani de inovație în retail și regenerare urbană în România

Alex Campian

Published

on

ULIUS 25 de ani de retail și regenerare urbană în România

IULIUS marchează un sfert de secol de activitate, timp în care a redefinit standardele retailului românesc și a transformat marile orașe prin proiecte de referință. Cu o viziune integrată, ce îmbină shoppingul, businessul, natura și lifestyle-ul, compania a devenit un reper nu doar pe piața locală, ci și în Europa de Est.

De la primul mall regional, la proiecte mixed-use de talie europeană

Povestea a început în anul 2000, la Iași, cu primul mall din afara Capitalei – o premieră care a deschis drumul retailului modern în România. Următorii 25 de ani au adus investiții de peste 1,2 miliarde de euro, dezvoltarea rețelei Iulius Mall și lansarea unor proiecte de pionierat în regenerarea urbană: Palas Iași și Iulius Town Timișoara.

Astăzi, portofoliul include:

  • 8 proiecte regionale în Iași, Suceava, Cluj-Napoca și Timișoara

  • peste 320.000 mp de spații de retail

  • 1.000+ branduri internaționale și antreprenori locali

  • peste 73 de milioane de vizite anual

„Proiectele noastre sunt destinația strategică a marilor branduri internaționale. Am dorit să creăm spații vibrante, parte din viața comunității”, afirmă Oana Diaconescu, Head of Retail Leasing IULIUS.

Retail, business și natură – o formulă de succes

Centrele comerciale IULIUS sunt locuri unde cumpărăturile se îmbină cu experiențe de relaxare și socializare: cinematografe, zone HoReCa, centre de entertainment și grădini urbane spectaculoase.
Palas Iași și Iulius Town Timișoara sunt exemple de proiecte mixed-use unde retailul și spațiile office se completează reciproc, generând trafic constant și atractivitate pentru investitori.

Investiții în viitor

  • Iași – Reamenajarea Palasului: 80 milioane € investiți în modernizare, sub semnătura Foster + Partners, cu extinderea zonei verzi și integrarea armonioasă în centrul orașului.

  • Cluj-Napoca – RIVUS: 500 milioane € pentru cel mai mare proiect de reconversie urbană din țară, pe platforma Carbochim, cu 142.000 mp retail și peste 400 de magazine.

  • Constanța – Proiect de regenerare urbană: 800 milioane €, pe 38 ha, cu funcțiuni de retail, office, cultură și divertisment, după un proces unic de bioremediere a terenului.

  • Tomești, Iași – Family Market: 28 milioane €, cu 16.000 mp închiriabili, pentru comerț de proximitate.

O amprentă verde în marile orașe

IULIUS a integrat în proiectele sale 18 hectare de grădini urbane cu peste 80.000 de arbori și arbuști, aducând natura în inima orașelor. În plus, compania este un susținător activ al culturii și artei, găzduind 1.000+ evenimente anual.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Patru cetățeni străini, prinși cu bijuterii furate la un festival din Cluj

Alex Campian

Published

on

Hoți prinși pe Aeroportul Cluj-Napoca înainte de a fugi spre Barcelona

Cluj-Napoca, început de august. Orașul pulsează sub luminile și sunetul unui festival de muzică. În timp ce mii de oameni dansează, patru cetățeni străini își fac loc prin mulțime cu un alt “program artistic”: furturi de bijuterii.

📅 7–10 august – Polițiștii primesc 16 sesizări despre lănțișoare prețioase smulse de la gâtul oamenilor. Biroul de Investigații Criminale intră în alertă. Începe o vânătoare pe timp de festival.


Primul pas greșit al hoților

10 august, seara – Un bărbat de 45 de ani, suspect în mai multe cazuri, este depistat și reținut. Pistele duc rapid la restul grupului.

11 august, dimineața – Aeroportul Cluj-Napoca. Trei persoane – o femeie de 30 de ani și doi bărbați de 46 și 37 de ani – sunt surprinse chiar înainte de a se îmbarca spre Barcelona. Planul de evadare se încheie pe pista de control a Poliției de Frontieră.


Ce au găsit în bagaje

În valize, anchetatorii descoperă:

  • 18 lănțișoare din metale prețioase

  • parfumuri

  • cartușe de țigarete

  • pachete de cafea și alte bunuri

Bunuri furate recuperate de polițiștii din Cluj-Napoca


O operațiune la secundă

Acțiunea a fost coordonată de polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale, cu sprijinul Secției Regionale de Poliție Transporturi Cluj-Napoca, Sectorului Poliției de Frontieră Aeroport Cluj-Napoca, Secției 7 Poliție și Serviciului pentru Acțiuni Speciale.

Toți cei patru suspecți au fost reținuți pentru 24 de ore, iar cercetările continuă pentru a reconstitui întreaga lor activitate infracțională.

📹 Momentul intervenției poate fi urmărit aici: Video

Info&Video: Facebook Inspectoratul de Politie Judetean Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom