Proiectul de modernizare şi electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor presupune reabilitarea liniei pe o distanţă de 166 km, electrificarea pe 160 km și cale ferată dublă pe 88 km. Este, practic, vorba despre realizarea celei de-a doua conexiuni feroviare electrificate cu graniţa de vest, spre Ungaria.
Utilitatea proiectului este dată de faptul că va avea efecte benefice asupra zonei de Vest a Podişului Transilvaniei, în special localităţile Cluj Napoca, Aghireş, Huedin, Aleşd şi Oradea şi va asigura o legătură mult mai facilă, prin staţia de frontieră Episcopia Bihor, cu reţeaua feroviară din Ungaria.
Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor, a precizat săptămâna trecută că investiția de aproximativ două miliarde de euro este întârziată întrucât nu a fost lansată licitația pentru execuția acesteia, cu toate că era stabilit un calendar accelerat.
,,Magistrala de cale ferată Cluj – Oradea: alt proiect de aproape 2 miliarde de euro cu finanțare din PNRR, unde discutasem cu conducerea CFR un calendar accelerat pentru lansarea licitației de lucrări, dar de care se pare că s-a ales praful”, a Drulă pe pagina sa de Facebook.
Proiectul are ca obiectiv creșterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu și 80km/h pentru garniturile de marfă. Viteza maximă va fi de 160km/h.
11 stații, 11 halte și 21 de puncte de oprire vor beneficia de modernizarea liniei Cluj-Oradea
Modernizarea acestei linii ferate va cuprinde și aducerea la standarde europene a 11 stații, 11 halte și 21 de puncte de oprire, astfel:
11 staţii CF: Cluj Napoca , Aghireș, Huedin, Poieni, Bratca, Aleșd, Tileagd, Oșorhei, Oradea Est, Oradea, Episcopia Bihor;
11 halte de mișcare: Baciu Triaj , Gârbău, Stana, Brăișoru, Ciucea, Lacu Crișului, Piatra Craiului, Bulz, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Butan;
21 de puncte de oprire: Tetarom, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădăşel, Macău, Doroltu, Aghireş, Jebuc, Bologa, Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crişului, Aleşd, Tețchea, Telechiu, Săbolciu, Săcădat;
Pe traseu vor fi montate panouri fonoabsorbante pe o distanță de 40 km, iar 40 de tuneluri vor intra în reparații. Este vorba de Tunelul Stana, firul I (km 541+625 – km 541+923), în total 298 m , Tunelul Stana, firul II (km 541+658 – km 541+973) – 320 m, Tunelul Șuncuiuș (km 602+099 – km 602+290) – 271 m și Tunelul Peștera (km 603+501 – km 603+587,20) – 86 m;
Pe traseul liniei ferate vor fi modernizate 34 de poduri. De asemenea, vor fi construite sau reabilitate 10 pasaje în zone urbane, dintre care două inferioare și două pasaje superioare (unul nou – Tăietura Turcului). În plus, vor fi reabilitate 210 podeţe.
Gara Cluj-Napoca va fi modernizata in cadrul proiectului
Proiectul presupune și modernizarea Gării Cluj-Napoca. Peroanele, care vor avea lungimea de 400 m și lățimea de 6,55 m, vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces pentru persoanele cu handicap locomotor sau pentru pasagerii cu cărucioare sau trollere voluminoase.
Iluminatul peroanelor se va realiza cu corpuri echipate cu leduri cu o putere de aproximativ 100 W, amplasate pe stâlpi metalici cu înălțimea de șase metri.
Cât privește liniile, șapte vor fi desfinţate, iar nouă reabilitate. Viteza maximă de circulație prin stație este de 30 km/h.
Gara Oradea va capata o nouă infatisare
Modernizarea Gării Oradea va presupune construcția unor peroane lungi de 400 m și late de 6,55 m, care vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces. La fel ca la Cluj-Napoca, iluminatul peroanelor se va realiza cu corpuri pe bază de cu leduri.
Liniile vor avea lungimi cuprinse între 250 și 1.500 de metri. Se vor electrifica toate liniile din grupa C și A, liniile 3T-5T din grupa tehnică precum și liniile 1B și 2B.
Modernizarea liniei Cluj-Oradea vine la pachet cu un nou pasaj rutier la Oradea
Tot în cadrul proiectului anunțat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, va fi construit un nou pasaj rutier la Oradea, lângă gară, la km 654+990.
Înălţimea minimă a pasajului va fi de de 5,17 m, iar lăţimea peste calea ferată de aproximativ 12 m. Suprastructura va fi realizată din grinzi metalice înglobate în beton cu deschiderea de 17 metri, iar calea de rulare pe prismă de piatră spartă. Pasajul proiectat va asigura subtraversarea străzii Teodor Neș și va avea lățimea părții carosabile de 7 m și două trotuare cu lățimea de 1,5 m.
La Cluj-Napoca va fi construit pasajul rutier Taietura Turcului
Proiectul CFR prevede și construcția pasajului rutier Tăietura Turcului din Cluj-Napoca. Pasajul va avea șapte deschideri de 40 de metri și o lungime totală de 282,50 metri. Suprastructura va fi formată dintr-o grindă casetată monolită continuă.
În secțiune transversală, suprastructura va avea o parte carosabilă de 7,8 m, două trotuare de 1,50 m, două lise cu lățimea de 0,30 m, iar lățimea totală va fi de 11,40 m. La marginea părții carosabile au fost prevăzuți parapeți de siguranță tip foarte greu.
La km 0+120, în partea dreaptă în sensul de creștere al kilometrajului, se va realiza breteaua 1 de coborâre, cu trei deschideri de câte 36 m și o lungime totală de 109 m. La km 0+140 din celălalt sens de circulație se va realiza breteaua 2 de coborâre, cu trei deschideri (21,00 m+36,00 m+21,00 m) și o lungime totală de 79,20 m.
Beneficiile pentru comunitate se vor concretiza în descongestionarea și fluidizarea traficului rutier prin eliminarea blocajelor de circulație cauzate de traficul ridicat și sporirea siguranței circulației pe traseul str. Tăietura Turcului și str. Corneliu Coposu, ieșirea spre Zalău, împreună cu bretelele de racordare necesare, precum și îmbunătăţirea mobilităţii şi accesibilităţii populaţiei, bunurilor şi serviciilor în vederea stimulării dezvoltării economice a municipiului Cluj-Napoca.
Modernizarea liniei Cluj-Oradea costa 1,65 miliarde de euro
Valoarea proiectului se ridică la 7.301.433.356,42 lei, fără TVA, echivalentul a aproximativ 1,65 miliarde de euro.
Proiectul va fi implementat pe patru loturi: Cluj Napoca-Aghireş; Aghireş-Poieni; Poieni-Aleşd și Aleşd-Frontieră.
Source link