Connect with us

Eveniment

Linia ferata Cluj-Oradea va fi modernizata pentru o viteza maxima de 160 km/h – E fain la Cluj!

Tudor Calinescu

Published

on

Linia ferata Cluj-Oradea va fi modernizata pentru o viteza maxima de 160 km/h - E fain la Cluj!

Proiectul de modernizare şi electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor presupune reabilitarea liniei pe o distanţă de 166 km, electrificarea pe 160 km și cale ferată dublă pe 88 km. Este, practic, vorba despre realizarea celei de-a doua conexiuni feroviare electrificate cu graniţa de vest, spre Ungaria.

Utilitatea proiectului este dată de faptul că va avea efecte benefice asupra zonei de Vest a Podişului Transilvaniei, în special localităţile Cluj Napoca, Aghireş, Huedin, Aleşd şi Oradea şi va asigura o legătură mult mai facilă, prin staţia de frontieră Episcopia Bihor, cu reţeaua feroviară din Ungaria.

Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor, a precizat săptămâna trecută că investiția de aproximativ două miliarde de euro este întârziată întrucât nu a fost lansată licitația pentru execuția acesteia, cu toate că era stabilit un calendar accelerat.

,,Magistrala de cale ferată Cluj – Oradea: alt proiect de aproape 2 miliarde de euro cu finanțare din PNRR, unde discutasem cu conducerea CFR un calendar accelerat pentru lansarea licitației de lucrări, dar de care se pare că s-a ales praful”, a Drulă pe pagina sa de Facebook.

Proiectul are ca obiectiv creșterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu și 80km/h pentru garniturile de marfă. Viteza maximă va fi de 160km/h.

11 stații, 11 halte și 21 de puncte de oprire vor beneficia de modernizarea liniei Cluj-Oradea

Modernizarea acestei linii ferate va cuprinde și aducerea la standarde europene a 11 stații, 11 halte și 21 de puncte de oprire, astfel:

11 staţii CF:  Cluj Napoca , Aghireș, Huedin, Poieni, Bratca, Aleșd, Tileagd, Oșorhei, Oradea Est, Oradea, Episcopia Bihor;

11 halte de mișcare: Baciu Triaj , Gârbău, Stana, Brăișoru, Ciucea, Lacu Crișului, Piatra Craiului, Bulz, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Butan;

21 de puncte de oprire: Tetarom, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădăşel, Macău, Doroltu, Aghireş, Jebuc, Bologa, Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crişului, Aleşd, Tețchea, Telechiu, Săbolciu, Săcădat;

Pe traseu vor fi montate panouri fonoabsorbante pe o distanță de 40 km, iar 40 de tuneluri vor intra în reparații. Este vorba de Tunelul Stana, firul I (km 541+625 – km 541+923), în total 298 m , Tunelul Stana, firul II (km 541+658 – km 541+973) – 320 m, Tunelul Șuncuiuș (km 602+099 – km 602+290) – 271 m și Tunelul Peștera (km 603+501 – km 603+587,20) – 86 m;

Pe traseul liniei ferate vor fi modernizate 34 de poduri. De asemenea, vor fi construite sau reabilitate 10 pasaje în zone urbane, dintre care două inferioare și două pasaje superioare (unul nou – Tăietura Turcului). În plus, vor fi reabilitate 210 podeţe.

Gara Cluj-Napoca va fi modernizata in cadrul proiectului

Proiectul presupune și modernizarea Gării Cluj-Napoca. Peroanele, care vor avea lungimea de 400 m și lățimea de 6,55 m, vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces pentru persoanele cu handicap locomotor sau pentru pasagerii cu cărucioare sau trollere voluminoase.

Iluminatul peroanelor se va realiza cu corpuri echipate cu leduri cu o putere de aproximativ 100 W, amplasate pe stâlpi metalici cu înălțimea de șase metri.

Cât privește liniile, șapte vor fi desfinţate, iar nouă reabilitate. Viteza maximă de circulație prin stație este de 30 km/h.

Gara Oradea va capata o nouă infatisare

Modernizarea Gării Oradea va presupune construcția unor peroane lungi de 400 m și late de 6,55 m, care vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces. La fel ca la Cluj-Napoca, iluminatul peroanelor se va realiza cu corpuri pe bază de cu leduri.

Liniile vor avea lungimi cuprinse între 250 și 1.500 de metri. Se vor electrifica toate liniile din grupa C și A, liniile 3T-5T din grupa tehnică precum și liniile 1B și 2B.

Modernizarea liniei Cluj-Oradea vine la pachet cu un nou pasaj rutier la Oradea

Tot în cadrul proiectului anunțat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, va fi construit un nou pasaj rutier la Oradea, lângă gară, la km 654+990.

Înălţimea minimă a pasajului va fi de de 5,17 m, iar lăţimea peste calea ferată de aproximativ 12 m. Suprastructura va fi realizată din grinzi metalice înglobate în beton cu deschiderea de 17 metri, iar calea de rulare pe prismă de piatră spartă. Pasajul proiectat va asigura subtraversarea străzii Teodor Neș și va avea lățimea părții carosabile de 7 m și două trotuare cu lățimea de 1,5 m.

La Cluj-Napoca va fi construit pasajul rutier Taietura Turcului

Proiectul CFR prevede și construcția pasajului rutier Tăietura Turcului din Cluj-Napoca. Pasajul va avea șapte deschideri de 40 de metri și o lungime totală de 282,50 metri. Suprastructura va fi formată dintr-o grindă casetată monolită continuă.

În secțiune transversală, suprastructura va avea o parte carosabilă de 7,8 m, două trotuare de 1,50 m, două lise cu lățimea de 0,30 m, iar lățimea totală va fi de 11,40 m. La marginea părții carosabile au fost prevăzuți parapeți de siguranță tip foarte greu.

La km 0+120, în partea dreaptă în sensul de creștere al kilometrajului, se va realiza breteaua 1 de coborâre, cu trei deschideri de câte 36 m și o lungime totală de 109 m. La km 0+140 din celălalt sens de circulație se va realiza breteaua 2 de coborâre, cu trei deschideri (21,00 m+36,00 m+21,00 m) și o lungime totală de 79,20 m.

Beneficiile pentru comunitate se vor concretiza în descongestionarea și fluidizarea traficului rutier prin eliminarea blocajelor de circulație cauzate de traficul ridicat și sporirea siguranței circulației pe traseul str. Tăietura Turcului și str. Corneliu Coposu, ieșirea spre Zalău, împreună cu bretelele de racordare necesare, precum și îmbunătăţirea mobilităţii şi accesibilităţii populaţiei, bunurilor şi serviciilor în vederea stimulării dezvoltării economice a municipiului Cluj-Napoca.

Modernizarea liniei Cluj-Oradea costa 1,65 miliarde de euro

Valoarea proiectului  se ridică la 7.301.433.356,42 lei, fără TVA, echivalentul a aproximativ 1,65 miliarde de euro.

Proiectul va fi implementat pe patru loturi: Cluj Napoca-Aghireş; Aghireş-Poieni; Poieni-Aleşd și Aleşd-Frontieră.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

(Video) – Copil de 12 ani, lovit pe trotuar de un Mustang condus de un șofer din Bistrița-Năsăud, se luptă între viață și moarte

Alex Campian

Published

on

Copil de 12 ani lovit pe trotuar de un Mustang la Cluj

Copilul de 12 ani lovit pe trotuar, miercuri, 1 octombrie, de un autoturism Ford Mustang, pe strada Avram Iancu din Cluj-Napoca, se luptă între viață și moarte.

Potrivit reprezentanților SCJU Cluj, minorul a fost adus în stare critică la UPU Copii, iar medicii au decis să intervină chirurgical de urgență în Blocul Operator Neurochirurgie. Operația a durat câteva ore, iar ulterior pacientul a fost transferat la Terapie Intensivă, unde se află în prezent, intubat și ventilat mecanic. Prognosticul este rezervat.

„Pacientul de 12 ani, transferat de la Spitalul de Copii cu un traumatism cranio-cerebral sever, a fost operat în regim de urgență, în cursul serii în Blocul Operator Neurochirurgie. În prezent se află la terapie-intensivă Neurochirurgie, intubat, sedat și ventilat mecanic. Prognosticul medicilor este rezervat.”, au declarat pentru Cluj24 reprezentanții Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj.

Cum s-a produs accidentul?

Potrivit polițiștilor, un bărbat de 34 de ani, din județul Bistrița-Năsăud, aflat la volanul unui Ford Mustang care circula spre Piața Cipariu, nu ar fi adaptat viteza la condițiile de drum. Din această cauză, șoferul a pierdut controlul asupra direcției de mers, a pătruns pe contrasens și a acroșat copilul de 12 ani, care se afla pe trotuar.

Minorul a fost preluat imediat de echipajul SMURD, intubat la fața locului și transportat de urgență la spital.

Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ. Polițiștii continuă cercetările pentru a stabili cu exactitate împrejurările accidentului.

Mama copilului, în stare de șoc

„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această după-amiază la un grav accident rutier petrecut pe strada Avram Iancu din municipiul Cluj-Napoca. La fața locului au intervenit o autospecială cu modul de descarcerare și două echipaje SMURD, unde au găsit un minor, în vârstă de 12 ani, ce prezenta multiple traumatisme și se afla în stare de inconștiență. Echipajul SMURD i-a acordat asistență medicală de urgență, fiind intubat și transportat la Spitalul de Copii.

Mama copilului, aflată în stare de șoc și prezentând agitație psihomotorie, a fost consultată de echipajul SMURD și transportată la spital ca însoțitor al minorului”, a transmis ISU Cluj.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto&Video: stirile Protv

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

„Biletul de Sănătate” revine la Cluj: mișcare pentru un bilet gratuit de autobuz

Alex Campian

Published

on

Clujenii fac genuflexiuni pentru un bilet gratuit de autobuz în cadrul proiectului „Biletul de Sănătate” 2025

„Biletul de Sănătate”, inițiativa Sports Festival care transformă mișcarea într-un bilet gratuit de autobuz, a revenit în această toamnă la Cluj-Napoca pentru al șaselea an consecutiv.

Cele două stații smart – una pentru genuflexiuni, pe strada Memorandumului Sud, și una pentru pedalat, pe strada Regele Ferdinand – funcționează zilnic între orele 08:00 – 20:00 și vor fi disponibile până la începutul lunii decembrie 2025.

Cum funcționează „Biletul de Sănătate”

Clujenii sunt provocați să îmbine sportul cu utilul:

  • 20 de genuflexiuni sau

  • 400 de metri pedalați pe bicicleta statică

înseamnă un bilet de autobuz gratuit, valabil timp de 7 zile pe rețeaua de transport public urban din Cluj-Napoca.

Rezultatele edițiilor trecute

În 2024, proiectul a generat 46.911 bilete gratuite, peste 655.000 de genuflexiuni și peste 5.600 km pedalați. Din 2020 și până acum, clujenii au obținut peste 200.000 de bilete de autobuz prin mișcare, transformând timpul de așteptare într-o oportunitate pentru sănătate.

Istoric și dezvoltare

Prima stație smart a fost instalată în 2020, pe strada Memorandumului Sud. În 2022, proiectul s-a extins cu o nouă stație pe strada Regele Ferdinand, unde călătorii pot pedala virtual pe trasee urbane de 400 m. Sistemele sunt interactive, afișează distanța și viteza, iar la final generează un clasament general.

O inițiativă pentru comunitate

„Biletul de Sănătate” este un proiect al Sports Festival, dezvoltat de Life is Hard, cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, în parteneriat cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Consiliul Județean Cluj.

Scopul său este de a aduce mișcarea în viața de zi cu zi a clujenilor și de a oferi un beneficiu simbolic prin transportul gratuit.

video: sportsfestival.com

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

România strălucește la competiția Bridgestone World Solar Challenge 2025: Vehiculul solar Hyperion ajunge în Adelaide!

Alex Campian

Published

on

Hyperion prezentat publicului în Victoria Square, Australia

România a fost din nou prezentă pe harta inovației și a mobilității verzi prin performanța echipei Solis UTCN de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, care a participat la prestigioasa competiție Bridgestone World Solar Challenge 2025 din Australia.

🚘 Hyperion, cel mai avansat vehicul solar creat până acum de studenți, a străbătut deșertul australian pe un traseu de mii de kilometri, confruntându-se cu condiții meteorologice extreme și vânturi puternice. Perseverența și pregătirea echipei au dat roade: prototipul a trecut cu succes linia de finish în ultima zi a competiției.

După finalizarea cursei, Hyperion a fost prezentat publicului în Victoria Square, iar echipa Solis UTCN a defilat pe străzile din Adelaide, într-o ceremonie festivă care a adunat participanți din întreaga lume.

👏 Felicitări echipei Solis UTCN pentru performanța excepțională, care a demonstrat încă o dată că România se află în topul inovațiilor internaționale în domeniul energiei verzi și mobilității sustenabile.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom