Studenții de la Universitatea Tehnică din Cluj Napoca au construit o mașină prototip care funcționează 100% pe bază de energie solară.Întreaga caroserie va fi acoperită de panouri fotovoltaice pentru ca maşina să circule cu energia produsă în timp real, atunci când e soare pe cer, dar bateria îi va asigura funcţionarea şi când afară e mai înnorat.Studenţii lucrează la ea de aproximativ un an şi testul final îl va da luna viitoare în Australia, unde alături de alte 40 de echipe din întreaga lume va participa la o competiţie. Va avea practic de traversat continentul australian într-o săptămână, 3.000 de km va avea de făcut pe acest traseu, informează observatornews.ro.Pentru o autonomie cât mai mare, evident că maşina trebuie să fie cât mai uşoară, motiv pentru care a fost făcută în aşa fel încât la final să aibă aproximativ 160-180 de kg, dar va merge totuşi cu o viteză maximă de 120 de km pe oră. Poate fi o alternativă la maşinile pe combustibil, dacă vorbim despre protecţia mediului. Acest prototip a costat peste 100.000 de euro.”Anul acesta încercăm să construim un vehicul mai performant a cărui viteză să fie de 90km/h ca să putem străbate cei 3200 de km din Australia în 4 zile. Bugetul estimat este undeva la 150.000 de euro, cât o mașină sport de ultimul model, dar aici sunt provocări pe care, dacă reușim să le rezolvăm, pot să ajungă inclusiv către zona industrială.De exemplu, cutia în care punem bateria trebuie să reziste la 20G (în realitate niciuna dintre mașinile electrice sau hidrid de pe stradă nu oferă o astfel de rezistență a bateriei), iar zona centrală în care stă pilotul trebuie să reziste la solicitări de 5G. Practic, trebuie să îl protejăm ca, la orice fel de impact, să nu sufere răni.Soluțiile acestea trebuie duse mai departe și trebuie validate. Prin acest prototip asta încercăm. Mai sunt și chestiuni care țin de eficiența energetică, iar aici vorbim de aerodinamică și tot felul de provocări inginerești care trebuie rezolvate și pot fi rezolvate doar prin astfel de activități: construirea de prototipuri, testarea lor în condiții reale și îmbunătățirea lor de la an la an. Acesta este rolul nostru de mentor al acestor echipe de studenți să încercăm să ocupăm numai locul 1”, a spus prof. dr. ing. Călin Neamțu, coordonatorul Departamentului de robotică.
Source link