Connect with us

Prin Oras

Ambulanțierii, suprasolicitați în pandemie, reclamă că nu beneficiază de același sprijin de care se bucură colegii lor de la SMURD: „Domnule primar, pentru Serviciul de Ambulanță Cluj chiar nimic?”

Alex Campian

Published

on

Ambulanțierii, suprasolicitați în pandemie, reclamă că nu beneficiază de același sprijin de care se bucură colegii lor de la SMURD: „Domnule primar, pentru Serviciul de Ambulanță Cluj chiar nimic?”

În 20 ianuarie, primarul Emil Boc a anunțat, pe pagina sa de Facebook, susținerea de la bugetul local pentru SMURD:„120.000 de lei au fost alocați de municipalitatea clujeană pentru sprijinirea activității SMURD – Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca.Prin această hotărâre, vor fi asigurate două mese pe zi (prânz și cină) pe parcursul anului pentru un număr de 10 persoane din cadrul SMURD. Masa va fi asigurată de Cantina de ajutor social şi pensiune Cluj-Napoca, instituţie subordonată Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca. Le mulțumesc, în numele comunității clujene, acestor oameni dedicați care zilnic salvează vieți! Eforturile și sacrificiile lor constituie un exemplu pentru noi toți, iar acest proiect de suflet pentru Primăria municipiului Cluj-Napoca reprezintă o metodă de sprijin pentru extraordinara activitate realizată de către SMURD Cluj.”O inițiativă lăudabilă, numai că angajații de la Ambulanță sesizează faptul că ei nu beneficiază de același sprijin, în ciuda faptului că lucrează cot la cot cu colegii lor de la SMURD:„Domnule primar, pentru Serviciul de Ambulanță Cluj chiar nimic? Măcar o mașină tip C cum ați dat colegilor de la SMURD cred că merităm și noi, suntem în același sistem de urgență împreună, lucrăm cot la cot împreună, cred că merităm să fim tratați la fel, eu nu vă cer bani de mâncare pentru colegi, ci vă rog să ne dotați și pe noi cu echipamente, din banii din impozitele la care cotizăm și noi și în folosul comunității orașului nostru”, a comentat, sub postarea primarului, un ambulanțier cu 25 de ani vechime în Serviciul de Ambulanță Cluj. „Felicitări pentru această inițiativă, domnule primar Emil Boc, dar am o întrebare pertinentă pentru dumneavoastră: pentru Ambulanța Cluj ce se oferă? Să nu uităm că și ei muncesc cot la cot cu cei de la SMURD…”, a fost un alt comentariu.Ziar de Cluj a vorbit astăzi cu un ambulanțier pentru a afla de ce are nevoie Serviciul de Ambulanță Cluj. Sub protecția anonimatului, acesta ne-a declarat:„Mi s-ar fi părut corect să se împartă cu aceeași monedă toate beneficiile acestea, dacă suntem colegi. Noi avem mașini, dar nu ar fi stricat o mașină tip C în plus, o mașină de resuscitare cu medic. Ambulanțele vechi s-au mai schimbat, acum sunt mașini, dar e o chestiune de corectitudine față de aceleași servicii, pentru oamenii care fac același lucru. Noi suntem în același sistem, pe același dispecerat, facem aceleași cazuri.Echipamente cu ce să funcționăm noi avem, am primit mașini. Dar și cei de la SMURD au primit mașini, cum s-au împărțit pentru Ambulanță, și ei au mai primit și din partea Primăriei o mașină sau două cu medic, cumva din fondurile Primăriei. Pentru Serviciul de Ambulanță, Primăria nu a dat nimic și atunci e deranjant. Normal că îți exprimi dezamăgirea, că nu prea e corect față de oameni, fiindcă la noi cam ca pe front e, se lucrează la greu!”Care este diferența dintre SMURD și Ambulanță, ca dotări?„SMURD-ul are mașină cu medic de urgență și pentru modulul de urgență au niște dotări în plus. De exemplu, au ecograf pe mașină sau au posibilitatea să facă analize de sânge, deci sunt un pic mai dotați, medicul are calificarea mai puternică decât al nostru. Al nostru e medic de medicină de familie cu competență în urgență, al lor e medic cu rezidențiat de urgență”, a explicat ambulanțierul.Mașinile ajung la pacienți diferențiat, în funcție de gravitatea cazului, sau pot fi trimise și mașini de la Ambulanță la cazuri grave, chiar dacă Ambulanța nu are aceleași dotări ca SMURD-ul?„SMURD-ul are două mașini cu medic, dacă ei sunt ocupați, mergem noi. Restul mașinilor SMURD-ului sunt mașini cu paramedic, mașini de prim ajutor”, a precizat șoferul de ambulanță.Cum face față Ambulanța valului Omicron? Pacienții autotestați pozitiv reclamă în prezent că Ambulanța ajunge la ei pentru testare după câteva zile din momentul în care bolnavii anunță că sunt suspecți de COVID.„Echipajele fiind puține și cazurile COVID foarte multe, nu ai cum să faci față! E destul de greu, ajung cazurile după 3-4 zile la testare. Dar am auzit că se vor mai deschide acum centre de testare la medicii de familie și atunci să sperăm că le aducem la zi. Noi avem și voluntari care vin și fac numai testări, dar sunt foarte multe. Toate sunt numai pe Serviciul de Ambulanță! DSP-ul nu face testări și noi suntem cei la care sună lumea și trebuie să mergem. Și, atunci, toate sunt pe noi! E o problemă cu chestia asta pentru că nu e normal să ajungi după 3-4 zile să testezi pacientul și să-l mai ții încă o săptămână în izolare, plus că mai este o chestie: e vorba de cum își acoperă omul zilele acelea, pentru că practic decizia e din ziua în care l-ai testat. Și dacă se simte rău și stă acasă și înainte, nu prea poate să-și acopere zilele lipsite de la serviciu, numai din concediul personal de odihnă, ceea ce nu prea e ok. Dar mai merge lumea la laboratoarele private și se testează, numai că trebuie să fie o instituție autorizată care are acces la Corona Forms pentru a transmite datele. Nu am avut în valul Omicron cazuri la fel de grave ca în celelalte valuri, în schimb, ca număr, sunt mai multe”, a explicat ambulanțierul pentru Ziar de Cluj. 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom