Connect with us

Prin Oras

Autoritățile mai modernizează o dată, pe hârtie, stațiile comuniste ale Companiei de transport public din zona Piața Gării, însă pe mai mulți bani

Alex Campian

Published

on

Autoritățile mai modernizează o dată, pe hârtie, stațiile comuniste ale Companiei de transport public din zona Piața Gării, însă pe mai mulți bani

În decembrie anul trecut, consilierii locali aprobau modernizarea stațiilor CTP din Piața Gării, investiție în valoare de peste 1,3 milioane lei. Proiectul s-a prăfuit în sertarele Primăriei, iar acum aceiași aleși locali vor aproba majorarea sumei necesare modernizării zonei la peste 1,5 milioane lei. Astfel, proiectul de transformare a imaginii comuniste a stațiilor Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca a devenit mai scump de la un an la altul, vreme în care starea acestora s-a degradat considerabil. Deși pentru lucrările de modernizare propriu-zise este prevăzută o perioadă de doar 3 luni de zile, foarte probabil ca reabilitarea zonei Piața Gării să devină și mai scumpă la final, în contextul majorării prețurilor la materialele de construcție și a inflației în creștere. Prima decizie privind transformarea stației CTP Gară într-una de profil „european”, a fost luată în octombrie 2019. La mai bine de un an, în decembrie 2020, Primăria scotea proiectul de la sertar pentru a-l pune în practică. Însă pe parcursul acestui an, valoarea lucrărilor a crescut, iar acum administrația locală mai aprobă încă o dată modernizarea aceleeași zone, dar pe alți bani. O bună parte a stațiilor de BUS și a chioșcurilor de bilete se află într-o stare precară.„Este perfect corect. Este o licitație în acest moment, în derulare, pentru modernizarea unui număr de 18-20 de stații, acelea pe care le vedeți mai puțin întreținute, pe care și-a asumat Primăria să le modernizeze.Deci, anul viitor veți avea aceste stații de autobuz modernizate, pentru că licitația este în derulare în momentul de față”, a declarat primarul Emil Boc, joi, în cadrul unei intervenții la un post local de radio.Consiliul local va mai aproba o dată modernizarea Pieței Gării, însă pentru mai mulți baniProiectul de hotărâre privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Modernizare stații pentru transportul în comun – pentru zona Piața Gării municipiul Cluj-Napoca”. Valoarea totală a investiției este de 1.501.398,07 lei cu TVA. În decembrie 2020, valoarea lucrărilor era aprobată la suma de 1.308.483,68 lei cu TVA. Diferența este de – 192.914,39 lei.Proiectul de modernizare a stațiilor CTP din zona Piața Gării poate fi consultat AICI.CITEȘTE ȘI: Cu 1,3 milioane de lei, Primăria vrea să transforme imaginea comunistă a stației CTP din Piața Gării într-una „europeană”, dar abia din 2021Potrivit proiectului, urmează să fie instalate un număr de 6 stații cu acoperiș verde, precum și o clădire-dispecerat pentru Compania de transport public (CTP) Cluj-Napoca.Finanțarea investiției va fi realizată de la Bugetul local.„Deși infrastructura de transport în comun este satisfăcător dezvoltată, oferta de transport public este încă discretă – cu lipsuri, datorită stațiilor de așteptare învechite, în unele zone ale orașului”, scrie negru pe alb în Analiza din cadrul Studiului de Fezabilitate, parte integrantă a proiectului de hotărâre. De asemenea, analiza mai arată că potrivit „orarului de circulație, frecvențele de circulație sunt foarte mari pe unele artere”, fiind amintite și „facilitățile precare pe care le oferă stațiile actuale”. Într-un Cluj cu pretenții de oraș smart, imagine cultivată constant pe pagina oficială de socializare a primarului Boc, o asemenea reflectare a situației din oraș reprezintă o adevărată jignire.Din păcate, stațiile Companiei de Transport Public din Cluj reprezintă în continuare, în bună parte, niște relicve ale trecutului comunist.Este semnificativ faptul că din anul 2007, când România devenea stat membru al Uniunii Europene, și până în 2021, adică vreme de 14 ani, s-a făcut prea puțin în acest sens de către aceeași administrație PNL-istă a orașului: imaginea comunistă s-a amestecat cu cea „europeană” într-un mix hidos, iar „greaua moștenire”  în acest sens aparține acelorași PNL-iști clujeni.Abia din 2022, autoritățile locale își propun să modernizeze stația de transport public CTP Gară, imaginea orașului pentru orice turist care coboară din tren.   

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom