Connect with us

Prin Oras

Dusul cu zăhărelul

Alex Campian

Published

on

Ce bine-mi pare c-ați luat țeapă!

Se termină și luna februarie, facturile la utilități au rămas fix la valoarea de unde le-a luat Guvernarea Stalinist Leninistă (varianta 3.0), promițându-ne că le ba micșora. Le-a micșorat de s-a mărit ziua.Dacă facturile la utilități ar avea valoarea promisiunilor politicienilor noștri, am trăi perfect plătind cei 5 bani găuriți.Atâta s-a putut, boss, sunt interese mari la mijloc, numai că nu e nici o teorie a conspirației, ci foamea de bani a escrocilor care ne guvernează mințindu-ne senin că o fac pentru binele nostru.După cum v-am mai demonstrat dintr-o sută de lei extrasă din buzunarul dumneavoastră de facturile de la utilități, ”statul” ia prin accize, taxe și impozite 95 de lei, restul rămânând la ”hulpavii” livratori de gaze și electricitate care, ce să vezi, tot ai acestui stat organizat în stil mafiot sunt.”Statul” are monopol și rade, tunde, jupoaie și frezează, fraierul român, să-și poată întreține armata de sinecuriști încuibați în banul public și pe cei 9.530 de indivizi cu pensii nesimțit de speciale care, lunar, încasează fără să fi contribuit nici un leu (ci, majoritar, doar slugărnicie față de sistem), 254.791.445 lei.Astăzi aflăm că înjumătățirea accizei la carburanți, cerută de PSD, nu se va mai aplica. Abia ce au apucat să o promită săptămâna trecută și să se bată cu cărămida succesului în piept și deja se fâsâie. Scuza invocată este că această măsură nu doar că ar încălca legislația europeană, care prevede un nivel minim al accizei, ci ar putea să fie și ineficientă din cauza fluctuațiilor de pe piața petrolului, provocate de invazia Rusiei în Ucraina.Din nou altcineva e de vină că deschid ei ciocul neîntrebați să scuipe tot felul de prostii, nu să-și înghită (măcar) promisiunile neonorabile.Tot azi aflăm că marile soluții pentru ieftinirea facturilor la utilități se vor aplica de la… 1 aprilie. A trecut iarna, de consumat s-a consumat, masa și darul românilor către nesimțiții de la guvernare au fost plătite din greu. De Ziua Proștilor, odată cu reducerea consumului, vom plăti următoarele tarife pentru gazele naturale: 0.31 lei pentru 1 kwh la consumatorii casnici și 0.37 lei pentru 1 kwh pentru IMM-uri.La energia electrică, PSD propune trei categorii diferite de tarife: un tarif general (aproximativ 90% din populație) cu un consum sub 200 kwh, un tarif social (consum de până la 50 kwh) și un tarif pentru IMM-uri. Prin viitoarea OUG, tariful general va fi plafonat la 0,8 lei pentru 1 kwh, iar pentru consumatorii care beneficiază și de compensare tariful va ajunge la 0.68 lei pentru 1 kvh.Mulțumim și la masă nu vorbim.Dar putem remarca cât de ridicol este Florin Cîțu, actualul președinte al PNL, și cum umblă el printre declarații în zig-zag fix ca pe drumul spre casă când ex-securiștii îi plăteau studiile în Statele Unite ale Americii, iar el umplea pârnaia de bucurie și nici nu-și plătea datoriile.Uitând că el a fost de serviciu ca ”gâgă-contra” la tot ce debita PSD despre bunăstare, lapte și miere pentru români, și în ianuarie, și în februarie, Florin Cîțu l-a criticat dur pe ministrul Adrian Câciu cică pentru bâlbele cu scăderea accizelor la carburanți. ”Să vină să le spună românilor dacă i-a mințit, de ce i-a mințit”.În urmă cu o zi de la tragica moarte a inițiativei PSD de înjumătățire a accizei la carburant, Florin Cîțu declara la Parlament (citez):”PNL, de principiu, este de acord cu reducerea de taxe, accize, impozite, contribuţii orice înseamnă reducerea poverii fiscale. Deci oricare ar fi, vom fi de acord. Acum să vedem analizele Ministerului Finanţelor. Scenariile pe care le prezintă, din punctul meu de vedere, sunt optimiste. Eu sper că nu sunt prezentate doar aşa, să mai împuşcăm un iepure să spunem “facem această măsură pentru că ea costă 3 – 4 miliarde de lei”. Nu aş vrea doar să luăm banii din buzunarul nostru să-i transmitem în buzunarele companiilor. Dacă nu avem garanţia că preţul scade la pompă eu nu aş face măsura, dar o susţinem”.De ”principiu” ”o susținem” dar… și dă-i și luptă cu amicul de guvernare, fix cum făcea Uniunea Salivăm România cu el când erau la guvernare. Românul ce să înțeleagă din ce mitraliază ăsta pe gură? Că sunt dubii. E bună inițiativa, dar impactul bugetar e prea mare.Citez: ” Problema este că dacă nu scade preţul la pompă, cineva trebuie să răspundă pentru asta. Trei miliarde să-i luăm de la buget şi să-i dăm companiilor şi să nu răspundă nimeni, ar fi greşit”.De fapt, Florin Cîțu cita din Adrian cum să te câciu pe vorbe, doar să-ți iasă promisiunea mai frumoasă, mai pufoasă.În 2020, Adrian Câciu afirma public că reducerea accizei la carburanți are „efect zero”. Una-i să te dai specialist în Opoziție, alta-i să devii specialist de cum ajungi ministru, la Guvernare. Să te cîciu pe ce afirmai și susțineai cu tărie cândva.Ia să citim ce clămpănea el la taste pe Fiesbucuța sa personală în 2020:”Reducerea accizei la combustibil, efect ZERO!La 31 decembrie 2019, prețul barilului de petrol era 68 USD. Astăzi preţul barilului de petrol este de 50,3 USD. O scădere de 18 dolari/baril (-27%). Influența în prețul combustibilului ar trebui să fie de 49 de bani. Dacă adăugăm și influența reducerii accizei, de 32 de bani, ar trebui să avem o scădere totală de 81 de bani! Daca ne uităm la site-ul peco-online, observăm faptul că pretul benzinei a scăzut de la 5,58 lei/l la 31 decembrie 2019 la 5,13/l lei, astăzi. (-8%). O diferentă de 45 de bani mai mică, iată, decât scăderea care ar fi trebuit sa se faca pe seama scăderii pretului barilului de petrol, dar extraordinar de mică dacă tinem cont că influenta eliminarii supraaccizei a fost de 32 de bani.Prima concluzie: scăderea accizei are efect zero, având in vedere că nici astăzi nu avem o scadere care sa adune influenta scăderii pretului petrolului cu scaderea accizei (ar fi trebuit sa avem o scădere de 81 de bani/l iar noi avem o scadere globala de doar 45 de bani)! In două luni!Dacă ne uităm la acelaşi site, observăm faptul că preţul la motorină a scăzut de la 5,76 lei/l la 31 decembrie 2019 la 5,25 lei/l astăzi. (-8,7%). O scadere de 51 de bani. În contextul in care scăderea cumulată (acciză redusă plus scadere pret baril) ar fi trebuit să fie 81 de bani/l.A doua concluzie: scăderea accizei, efect zero în piata de consum. Iar când Chiritoiu va mai spune ca nu sunt intelegeri pe piata combustibililor va recomand sa nu il credeti neam!Singurul efect rămâne pierderea de venit fiscal la bugetul de stat.”Prin urmare, grija majoră e la din ce să se plătească pensiile special de nesimțite.Și, gata!

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom