Connect with us

Prin Oras

Iancu de Hunedoara. Un ratat.

Alex Campian

Published

on

Din vremea când Eliade era Poponeț

Nu Iancu de Hunedoara este un ratat, ci Istoria României l-a ratat pe Iancu de Hunedoara.Vă spun din nou o poveste despre mediocritate, despre durerea la bască ce durează de sute de ani și previzionez aceeași durere pentru următoarele sute de ani. Despre cât de nepăsători suntem, despre cât de ușor de manipulat este această națiune, despre cum nu învățăm din istorie și despre soarta de a rămâne un popor mic și neînsemnat, deși măcar în această ultimă privință am putea să luptăm, dacă nu pentru noi, măcar pentru cei ce vor urma, ca să arătăm contrariul. Acum câțiva ani, m-am izolat pentru un proiect drag. A fost cea mai frumoasă perioadă, o pauză luată cu voie de la tumultul cotidian, de la mizeria politică și stresul inerent muncii mele de zi cu zi. Am citit enorm în acele 5 luni fabuloase. Am căutat personaje, am căutat povești! Și am găsit câte un personaj la cinci cărți citite sau cinci personaje la o carte. A meritat fiecare rând citit, a meritat însă și mai mult, câte am învățat.Istoria este o mare poveste. De fapt, un puzzle de povești, “scrise” nu de masele mari de oameni, ci oameni excepționali! Despre Iancu de Hunedoara, din manualele de istorie, nici noi și nici copiii noștri nu am aflat prea multe. Este amintit într-o doară, la “și alții”. Iancu de Hunedoara nu este un răsfățat al manualelor de istorie, cum sunt Ștefan cel Mare, Mihai Viteazu sau Vlad Țepeș, desi CV-ul său este cel puțin la fel de important. Istoriografia comunistă nu l-a vrut așezat la locul său și așa a rămas. Ori cei care fac manualele de istorie au rămas aceiași care le concepeau acum 35 de ani, ori ăștia de acum sunt proști sau ticăloși.În căutarea mea de personaje, am citit și despre Iancu de Hunedoara. Știam puțin din istoria învățată înainte de ’89, dar nu am aflat mai multe rașchetând cărțile de istorie apărute după Revoluție. Surpriza uriașă, absolut incredibilă, avea să vină după ce am citit Papii – istorie și secrete, scrisă de Claudio Rendina, un istoric italian, autor al nenumărate cărți despre Vatican, papi și chiar papese, o istorie a dogilor, una a palatelor Romei și chiar un ghid al secretelor, legendelor și curiozităților din bisericile Romei. Dar despre această surpriză, puțin mai târziu…Să recapitulăm ce știm despre Iancu de Hunedoara: s-a născut din tată român si mamă unguroaică. Unele surse spun că mama ar avea posibile origini grecesti. Iancu de Hunedoara a fost, pe rând, ban al Severinului, comite de Timișoara, voievod al Transilvaniei și regent al Ungariei. Este clar ca Iancu de Hunedoara este cel care, într-o perioadă extrem de tulbure pe continent, a oprit ascensiunea Imperiului Otoman. După victorii dar și înfrângeri în războiul intern, Iancu reușește după o bătălie crâncenă la Belgrad, care a durat nu mai puțin de trei săptămâni, să zdrobească armata otomană. Se întâmpla în iulie 1456, la 3 ani după ce înfrântul lui Iancu, sultanul Mahomed al II-lea, cucerise Constantinopolul. Uriașul Mahomed era geniul militar  care reușea ceea ce nimeni nu credea că se va putea întâmpla vreodată, să înfrângă forțele militare din capitala creștinismului răsăritean.Ambițios, Mohamed nu s-a oprit la poarta Bizanțului, ci a dorit să cucerească întregul continent european. Era un moment în care Europa era sfărâmată în multe state mici, destul de slabe, care nu ar fi făcut față forței incredibile condusă de Mahomed. Istoricii spun că dacă Iancu de Hunedoara nu l-ar fi oprit atunci pe Mahomed, azi în toată Europa s-ar fi vorbit turcește, iar cultura occidentală ar fi fost o amintire îndepărtată. Închipuiți-vă că azi v-at fi uitat la televizor la telenovelele turcești precum vă uitați la Pistruiatul, imaginati-vă că erați fani Galatasaray sau Beșiktas în loc de Steaua sau Dinamo și ati fost îngrijorați că Erdogan tocmai s-a infectat cu Covid. E drept, dacă am fi fost turci acum, nu am fi știut nici cine ar fi fost comuniștii Ceaușescu și Iliescu, ce a însemnat șleahta băsistă sau muțenia ticăloasă iohannistă.N-a fost să fie așa, grație curajului și strategiei militare impecabile ale lui Iancu de Hunedoara. După trei săptămâni de lupte, Mahomed s-a recunoscut înfrânt. Niciodată Imperiul Otoman nu a fost atât de aproape de a cuceri Europa. Iancu de Hunedoara nu s-a bucurat foarte mult timp de victorie – avea să moară după câteva săptămâni, de ciumă.„Cu toate că a fost inamicul meu, la moartea lui m-am întristat, pentru că lumea nu a mai cunoscut, niciodată, un asemenea om.” Sunt cuvintele sultanului Mohamed al II-lea spuse la moartea lui Iancu de Hunedoara. O recunoaștere onorantă și pentru Iancu de Hunedoara și pentru Mahomed.Aceasta este povestea știută despre Iancu de Hunedoara, îngăimată cu greu la orele de istorie deoarece, chiar dacă era român, până la urmă era Rege al Ungariei. Nu se cădea înainte de 1989 să lauzi un ungur, mai ales că istoricii noștri se certau în falsuri grosolane cu cei maghiari. Mai mult, în mod oficial, “se dăduse drumul la câini”. Ilie Ceaușescu “scrisese” o mistificată Istorie a Transilvaniei (de fapt a scris-o un cunoscut sindicalist vocal din zilele noastre), iar în revista Săptămâna a lui Eugen Barbu, unde ucenic era Corneliu Vadim Tudor, în fiecare număr apărea un episod din “Jos labele de pe Transilvania”, o compilație de istorie la comandă cu înjurături care ținteau statul vecin, Ungaria.Asta știam, asta aș fi scris, aceasta ar fi fost povestea, dacă nu aș fi citit acea carte exceptională, apărută în 2007, Papii – istorie și secrete, scrisă de Claudio Rendina. Potrivit acestei cărți, recunoscută a fi cea mai completă și mai corectă istorie a papilor, papa Calixt al III-lea, cel care conducea Biserica Catolică la vremea bătăliei de la Belgrad, a spus că ziua înfrângerii lui Mahomed este a doua cea mai fericită zi a creștinătății, după Învierea Dpmnului Isus. Calixt al III-lea a ordonat, in cinstea acestei victorii, în cinstea lui Iancu de Hunedoara, ca in fiecare zi, la prânz, de atunci până la sfârșitul lumii, să bată clopotele bisericilor. Este un semnal pe care sute de milioane de oameni îl aud zilnic, fără să îi știe povestea. Eu credeam că pur și simplu, la ora 12 se dă ora exacta. Dar nu… Lumea îl cinstește zilnic pe Iancu de Hunedoara, un român ajuns Rege al Ungariei. De când am citit Papii, oriunde aș fi în Europa, pentru mine, bătăile clopotelor de la ora 12 reprezintă o mare mândrie! Uriașă mândrie! Că sunt la Berlin, la Barcelona, la Roma sau la Praga, mă uit la ceas ca să nu ratez ora 12, să fiu prin preajma unei biserici sau măcar să îmi ascut auzul, să aud din depărtare bătăile clopotelor. Iar atunci mă uit la oamenii din jur ca unul  care face parte dintr-o mare națiune europeană, care a dat omenirii un om precum Iancu de Hunedoara.“S-a stins lumina lumii” scrie pe piatra funerară din Catedrala Sfântul Mihail din Alba Iulia, unde este înmormântat Iancu de Hunedoara. Astfel a fost percepută una dintre marile personalități ale Europei secolului al XIV-lea. Dacă aveți drum pe la Alba Iulia, opriți-vă și la mormântul lui Iancu de Hunedoara. Știu că veți fi supărați că nu există coroane de flori decât cu drapelul Ungariei. Așezați și voi un buchet de flori cu un tricolor românesc, lângă cel maghiar. Măcar acolo, în locul unde se odihnește un erou comun, să fim împreună. S-a stins lumina lumii! Dar nu lăsați să se așeze bezna peste noi! de Marius HUC, producător de televiziune, unul dintre cei mai speciali jurnaliști din România

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom