Connect with us

Prin Oras

Mini-centura care va lega Clujul de Autostrada Transilvania, în chinurile studiului de fezabilitate: „Acest proiect va putea parcurge anul viitor etapele de licitație și de începere a lucrărilor”

Alex Campian

Published

on

Mini-centura care va lega Clujul de Autostrada Transilvania, în chinurile studiului de fezabilitate: „Acest proiect va putea parcurge anul viitor etapele de licitație și de începere a lucrărilor”

Începutul anului 2022 ar fi trebuit să ne găsească gata cu cei aproximativ 7 km de drum ce ar fi permis conectarea Clujului la Autostrada A3. Din păcate, după cum explică reprezentanții autorităților, lucrările abia urmează să înceapă în noul an. Amânarea nepermis de lungă a fost explicată de edilul Emil Boc prin intermediul procedurilor laborioase pe care acest proiect a trebuit să le parcurgă pentru obținerea avizului de mediu.„În decembrie va fi gata studiul, cu toate documentele și toate avizele.A fost un aviz de mediu foarte complicat acolo, a trebuit să intre într-o etapă prelungită de aviz de mediu, într-o formă care durează mai mult.Astfel că, acest proiect va putea parcurge anul viitor etapele de licitație și de începere a lucrărilor.Deci, iată, un alt proiect vital pentru Cluj.Până la sfârșitul lunii decembrie vom avea studiul gata, ulterior vor fi parcurse etapele de aprobare la nivel ministerial și de implementare, anul viitor.Și la acest proiect, vorbim de implementare pentru anul viitor”, a explicat Emil Boc în cadrul unei intervenții la un post de radio local.În iulie 2021, reprezentanții Asociației Pro Infrastructura semnalau faptul că mini-centura Clujului ar putea reprezenta un proiect blocat pentru cel puțin un an de zile din cauza studiilor suplimentare solicitate de către reprezentanții Ministerului Mediului.CITEȘTE ȘI: Mini-centura care va lega Clujul de Autostrada Transilvania, pe stop pentru cel puțin 1 an de zile: „Ce-i un an de întârziere pe lângă alți zece?”La începutul acestui an, în ianuarie 2021, primarul Emil Boc era mult mai încrezător în privința reușitei acestui proiect, context în care susținea că drumul de legătură DN 1 – A3 Tureni Martinești va face din lucrările de infrastructură a Clujului un punct de referință la nivel național, dar și la nivel european. „Un lucru vreau să știți: Va fi gata proiectul studiului de fezabilitate în februarie și se va organiza licitația, în 7 luni, după care se poate finaliza.Deci, începutul anului 2022 ar trebui să ne găsească cu proiectul gata: cei 7 km de conectare a Clujului la autostradă”, declara primarul Emil Boc în ianuarie 2021.CITEȘTE ȘI: Conectarea Clujului la Autostrada Transilvania tot mai aproape. Emil Boc: „Începutul anului 2022 ar trebui să ne găsească cu proiectul gata”„Ce importanță are pentru Cluj?  Un proiect la care vreau să insist: conectarea Clujului la autostradă (Autostrada A 3 Transilvania).Vreau să știți că acest proiect va scoate tot traficul greu care astăzi vine din Baciu, care se descarcă de pe autostradă.Dacă vii de la București și vrei să mergi la Baia Mare sau la Bistrița, mergi pe autostradă, că mergi bine până la Gilău, de acolo te duci până la Martinești, și de acolo cobori la Nădășel, și vii prin Baciu, pe Bulevardul Muncii, prin tot Clujul ca să mergi la nodul de legătură la Apahida-Vâlcele, de unde s-o iei după aceea spre Baia Mare sau spre Bistrița. De aceea, atunci când vei avea Clujul legat de autostradă, vii de la București pe autostradă, ieși pe la Martinești și nu mai vii înspre Cluj, va fi o legătură de 7 km care ne va conecta de la nodul Vâlcele-Apahida și după aceea poți să mergi spre Baia Mare sau spre Bistrița, fără să mai vii prin Baciu și prin Cluj. Deci va fi un impact major pe calitate a vieții și din Turda, că și Turda va scăpa de traficul care astăzi o aglomerează, va scăpa și Baciu de aglomerarea extraordinară pe care o are cu camioane și, evident, Clujul, pe toată partea asta de pe axa de intrare din Baciu până la ieșirea spre Apahida”, adăuga Emil Boc.Consiliul Județean Cluj emitea, în februarie 2021, certificatul de urbanism pentru drumul expres care trebuie să facă legătura între Autostrada A3 – Turda – DN1 Mărtinești Tureni. Certificatul de urbanism emis de Consiliul Județean era necesar pentru obținerea avizelor pentru acest proiect de investiții. CITEȘTE ȘI: Consiliul Județean a emis certificatul de urbanism pentru Drumul Expres A3 – DN1 Mărtinești-TureniDrumul de legătură DN 1 – A3 Tureni Martinești nu a primit finanțare prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).Însă, potrivit autorităților, acest proiect ar putea fi susținut prin alte programe de finanțare alternative, precum Programul Operațional de Transporturi și bugetul de stat. CITEȘTE ȘI: Drumul expres Mărtinești-Tureni nu va fi finanțat prin PNRR. Boc: „Mai este o sursă de finanțare – Programele Operaționale 2021-2027. Să nu mai vorbim de bugetul de stat” 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom