Connect with us

Prin Oras

Omul vid nu e individ

Alex Campian

Published

on

Omul vid nu e individ

de Victor Lungu, jurnalist, scriitor, făcător de ciorbe memorabile cu borș și tarhonSunt și eu un fel de Humpty Dumpty crezând că mai stau pe zidul din Decembrie 1989, cel dintre ce a fost și cel dintre ce ar fi putut să fie, căzând de fapt în gol de peste trei decenii și așteptând să fiu adunat cu fărașul și lipit la loc cu scuipatul promisiunilor.Căci caii și regii de pe tabla de joc au fost înlocuiți cu nebuni și pioni. Iar reginele au fost trimise la produs.(Humpty Dumpty sat on a wall. Humpty Dumpty had a great fall. All the king’s horses and all the king’s men, Couldn’t put Humpty together again…)Dacă un popor fără istorie este ca un om fără memorie, ce este o țară fără memorie: câtă istorie, în sensul de viitor, mai poate avea aceasta?E țara mea cea în care se cântă, de când mă știu, aria uitării. Aria nepăsării, aria vidului de memorie, a golului sufletesc. Și, oricât m-am străduit, peste trei decenii de jurnalism activ, nu am reușit să țin vie memoria. Din cauză că nepăsarea, acceptarea cuminte și lașă a situațiilor inacceptabile trebuie să-și găsească o scuză, să-și poată dormi somnul cel de moarte nația mea română.Să se supună sorții – căci așa este înțelept.Aceasta (supunerea față de soartă) este dovada înțelepciunii superioare a întregii nații. “Capul plecat, sabia nu-l taie”. ”Nu da din fund, dacă nu te fute nimeni”… De aceea se cultivă amnezia. Somnul națiunii produce profit vânzătorilor de vise.Clasa politică a devenit Profetul Uitării, Marele Preot care, din patru în patru ani, ne recită litania a ceea ce o să avem, propovăduind uitarea. Și nimeni nu mai este capabil să țină minte nimic din ce a fost important vreodată.O simplă înșiruire a marilor proiecte extrem de importante pentru români și România, anunțate cu emfază, măcar o dată la patru ani, și abandonate la scurtă vreme după ce profitorii s-au văzut cu sacii în căruță, mi-ar uza până și tastatura computerului. Ar ocupa întreaga memorie a serverelor nenumăratelor servicii ce ne servesc bunăstare și viitor.E mai simplu de ținut minte lista cu ”atâta s-a putut”; lista cu tânguielile lăcrămoase ca scuză faţă de eşecul unor acţiuni pe care nimeni, niciodată, nu s-a obosit să le înceapă.Este mai ieftin să ții vie doar flacăra a ceea ce va fi și vom avea.Singurul proiect ”de Țară” inaugurat cu tăieri de panglică în fiecare an este Amnezia – odată cu îngroparea morților din decembrie 1989 sub tone de coroane festive și discursuri ofilite.Au aruncat în derizoriu Revoluția eliberând, pe bandă rulantă, certificate pentru pensionarii Marelui Eveniment de După Revoluție – certificate obținute, în marea lor majoritate, prin fraudă pe față (că oricum se uită), de către nomenclaturiștii ex-partidului și ai serviciilor sale (plus urmașii și urmașii, urmașilor lor), azi onorabili oameni de afaceri și politicieni, scutiţi de impozite șamd, să-și poată onora mai bine obligațiile față de sistemul de Pile, Cunoștințe și Relații.Eroii au fost șterși din memorie. Urmaşii lor și supraviețuitorii au fost schilodiţi în mineriade succesive sau compromişi de către propaganda neocomunistă și alungați peste granițe.“Adevărul” a rămas vorbă goală, apărătorii lui au dispărut, au emigrat, ori li s-a pus pumnul în gură. Crimele notorii au fost în majoritate prescrise. Medaliile nu mai acoperă rănile făcute de gloanţe, ci piepturile ieşite în faţă, cu aroganță, ale vechilor activiști pe frontul dezinformării publice.Proiectele vitale pentru ţară sunt şmecherite și îngropate în lamentația lui “acum nu este momentul” – România a trecut de la ”mersul piticului” la marșul melcului.La fiecare schimbare de ”tătuc” este ridicată în slăvi Justiția. În realitate o curvă proastă, care se dă oarbă, sclavagită de politicieni și servicii, care are pretenția că e independentă dar e legată de Patul lui Procust (pentru perversiuni) cu lanțurile intereselor comune. Și căreia i se lasă banul pe noptieră, după prestație, conform prestației.Proprietate, egalitate în fața legii?Doar pentru capitalismul și politica de cumetrie. Doar ”ei” mai au nevoie de protecție. “Ei” sunt încă fragili, nu “firava noastră democrație”, “ei” mai au încă nevoie de amânarea votării unor legi, tergiversarea unor decizii, nepronunţarea sentinţelor în procese lăţite pe ani şi ani din cauza unor “vicii de procedură”. “Ei”, fauna noii burghezii de carton, cei cu datorii de miliarde la stat, autorii de falimente bancare, beneficiarii atâtor privatizări frauduloase…, ”ei” mai au nevoie de timp să se pună la adăpost în aşteptarea grațierii, a prescrierii faptelor.De aceea au nevoi de uitare. De aceea ne sufocă zilnicul sub tone de deșeuri consemnate ca atare de sclaveții mass media. Au tabloidizat și manelizat România: așa se face politică, așa se fac averi.Este un ger cumplit în ce a mai rămas din interiorul celor care am mai rămas pe Zidul dintre ce a fost și ce ar fi putut să fie. Pe noi nu ne încearcă nostalgii după ce a fost, căci știm c-a fost o porcărie. Și nici regrete după ce ar fi putut să fie – că știm că am trăit și mai trăim o porcărie.Suntem puțini cei care mai scriu despre nebunii și pionii care au înlocuit caii și regii și au trimis reginele la produs.Cădem, demonizați, ca îngerii.Dar vidul nu e-n noi. În noi e frigul. Nouă ne îngheață sufletul și inima, că le mai avem. În ei e vidul. Un gol în care nu există viață.Și, gata!

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom