Connect with us

Prin Oras

Vai, ce surpriză! Clujeanul Mircea Pop, fostul șef CNADNR, fondatorul DP CONSULT SA, a câștigat, de la foștii colegi din sistem, contractul pentru studiul de fezabilitate al drumului de mare viteză București-Alexandria

Alex Campian

Published

on

Vai, ce surpriză! Clujeanul Mircea Pop, fostul șef CNADNR, fondatorul DP CONSULT SA, a câștigat, de la foștii colegi din sistem, contractul pentru studiul de fezabilitate al drumului de mare viteză București-Alexandria

SC DP Consult este una dintre firmele clujeanului Mircea Pop, fostul șef al Companiei Naționale de Drumuri și Poduri. Acționarul majoritar al firmei este Mircea Pop (52%), Ratiu Maria Doina (23%) și Moldovan Silvian (21%). Vineri, firma fostului șef al CNDP a câștigat, de la foștii colaboratori din sistem, un contract de milioane de euro: contractul pentru studiul de fezabilitate al drumului de mare viteză București-Alexandria.Compania Națională de Autostrăzi a anunțat vineri că după evaluare a a declarat câstigătorul contractului având ca obiect elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru Drumul de Mare Viteză București – Alexandria. Câștigătorul licitației este asocierea condusă de DP Consult SA ca lider, Explan SRL și SCA Teaha &Fuzesi. Contractul are o valoare de peste 16 milioane de lei fără TVA (aproape patru milioane de euro). Durata contractului este de 17 luni de la data de începere a contractului.Contractul prevede elaborarea studiului de fezabilitate, asistență tehnică acordată CNADNR pentru susținerea aplicației de finanțare și asistență tehnică pentru procedura de atribuire a contractelor de proiectare și execuție a lucrărilor. Contractul va fi semnat după expirarea perioadei de depunere a eventualelor contestații, și respectiv soluționarea acestora dacă va fi cazul.Cu aceeași asociere de firme, Mircea Pop s-a înscris, în noiembrie 2021, și la licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Nordului.Firma DP Consult adevenit ”celebră” după ce a lucrat la proiectarea celebrei Centuri de Diamant. Din cauza faptului că centura a fost construită pe un teren impropriu valoarea ei a crescut de la 64 milioane euro la peste 154 de milioane de euro, ajungând să fie unul dintre cele costisitoare drumuri din România.CITEȘTE ȘI: Clujeanul Mircea Pop, sluga supusa a fostului ministru SilaghiSC DP Consult a câştigat şi contractul pentru evaluarea terenurilor de pe traseul de expropriere unde avea să se construiască centura Vâlcele Apahida. Pentru aceste servicii, SC DP Consult a fost singura participantă la licitaţie şi a avut o ofertă de circa 670.000 de lei. În 2008, tot SC DP Consult a câştigat licitaţia pentru proiectarea centurii de Nord, dată în funcţiune de curând. Pentru acest serviciu, societatea a câştigat 150.000 de euro fără TVA. În acest caz, licitaţia a fost contestată de celelalte societăţi participante, dar într-un final CNADNR a atribuit contractul acestei firme clujene.Cum vă spuneam, Mircea Pop a ocupat funcția de șef al Companiei de drumuri și autostrăzi din România, actuala CNAIR. Ca un bun director acesta și-a acordat sie însuși un contract pe firma la care este acționar. Contractul atribuit firmei DP Consult a fost în valoare de aproximativ 12 milioane de euro și viza supervizarea lucrărilor pentru autostrada Arad-Timişoara-Lugoj şi a Variantei de ocolire Arad. De altfel, lucrările făcute au fost de mântuială, pe traseul respectiv de drum apărând infiltrații de apă. Pentru acest motiv a ajuns în atenția Agenției Naționale de Integritate. În timp ce era șef la CNADNR, Mircea Pop a atribuit o serie de contracte în valoare de aproximativ 12 milioane de euro firmei la care fusese acționar. a semnat actul adițional nr. 10/31.01.2013 având ca obiect „extinderea cu 29 luni a contractului de consultanță pentru furnizarea serviciilor de proiectare și supervizare a lucrărilor de construcție a autostrăzii Arad-Timișoara-Lugoj și a Variantei de ocolire Arad”. Actul adițional respectiv viza suplimentarea activității personalului consultantului, precum și suplimentarea valorii contractului cu suma de 1.956.182 euro fără TVA (de la 10.227.694 euro fără TVA la 12.183.876 euro fără TVA), în condițiile în care SC DP Consult SA avea calitatea de subconsultant pentru autostrada Arad-Timișoara și varianta de ocolire Arad.Mircea Pop a deținut calitatea de acționar majoritar al SC DP Consult SA, în perioada 25 martie 2011-14 iunie 2012, și a obținut în anul 2012 venituri din dividende de la această societate în valoare de 1.343.222 lei. Conform ANI, deși la data de 14 iunie 2012, Mircea Pop a cesionat acțiunile pe care le deținea la SC DP Consult SA, în perioada deținerii funcției de director general în cadrul CNADNR, acesta avea obligația de a nu participa la luarea unei decizii care să producă direct sau indirect un folos patrimonial pentru SC DP Consult SA. (comunicat ANI din aprile 2016) În aprilie 2016, Agenţia Naţională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca în vederea verificării indiciilor privind săvârşirea de către Mircea Pop, fost director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), a infracţiunii de conflict de interese. Dispoziţiile art. 301 din Codul penal arată că ‘Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obţinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă ori pentru un afin până la gradul II inclusiv sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de foloase de orice natură, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică’. Numai că la Cluj-Napoca justiția umblă cu capul extrem de spart, iar Mircea Pop face parte dintr-o familie cu multiple conexiuni la data trimiterii în judecată.Unul dintre fraţii lui, Liviu, a fost profesor la Facultatea de Drept și membru corespondent al Academiei Române, iar celălalt frate, Grigore Pop, a fost liderul Cartelului Alfa. Mircea Pop este rudă cu fostul secretar al Consiliului Judeţean Cluj, Măriuca Pop și cu ex-procuroarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată Cluj, Daciana Deritei, care, împreună cu ex-şeful DIICOT Cluj, Mircea Hrudei, au instrumentat penibilele dosare Paszkany, Gazeta, şi acuzaţiile de spălare de bani aduse unui grup de oameni de afaceri din cadrul Băncii Transilvania (Horia Ciorcilă, Rareş Nilaş şi Gicu Gânscă). Toți inculpații din aceste penibile dosare făcute pe genunchi au fost achitați.Așa că, oricât am căutat vreo urmă în ceea ce privește ce s-a întâmplat în ”justiția” clujeană cu sesizarea ANI din 2016, nu am găsit nimic ulterior.După 2016 tăcerea s-a așezat izbăvitor peste sesizarea ANI – caz penal, ca să precizăm.Așa că Mircea Pop poate să depună și să câștige în continuare de la foștii colegi din sistem contracte de milioane…

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom