Connect with us

Sport

Cluj-Napoca atrage investiţii publice şi private de 5 miliarde de euro în dezvoltarea urbană

Stefan Petre

Published

on

Cluj-Napoca atrage investiţii publice şi private de 5 miliarde de euro în dezvoltarea urbană. FOTO: Facebook/ Municipiul Cluj-Napoca

Economie

Investițiile majore din Cluj-Napoca includ viitorul metrou, extinderea aeroportului, centura ocolitoare şi spitalul regional de urgență.

Cluj-Napoca atrage investiţii publice şi private de 5 miliarde de euro în dezvoltarea urbană. FOTO: Facebook/ Municipiul Cluj-Napoca

  Județul Cluj este una dintre cele mai dinamice regiuni din ţară, polul de creștere al vestului României, cu două treimi dintre cei 679.000 de locuitori în mediul urban (din care 287.000 în municipiul Cluj-Napoca) și un PIB pe cap de locuitor de 15.801 de euro. Specialiștii asociază nivelul ridicat de urbanizare cu un semn al dezvoltării economice, iar Clujul este cu 10% peste media națională.De asemenea, nivelul PIB-ului plasează Clujul pe al doilea loc din ţară după Capitală (unde sunt înregistrate fiscal toate firmele mari indiferent de regiunea unde funcționează real).
MetroulLa data de 1 septembrie au început, oficial, lucrările la metroul din Cluj. Termenul pentru proiectarea lucrărilor este de 6 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. După realizarea acestui pas, urmează eliberarea autorizației de construcție și începerea lucrărilor în teren. Primele 9 stații trebuie realizate până în 2026. Acestea vor cuprinde zone de pe direcția strada Câmpului – Sopor (stațiile Sf. Maria – Europa Unită – 7,5 km). Ulterior, lucrărilor vor continua cu tronsoanele Florești – Sf. Maria și Mărăști – Muncii (10 stații, un depou) – 12,6 km. Termenul final este 2031 cu întregul traseu, de 19 stații. Contractul pentru realizarea metroului din Cluj a fost semnat în 25 mai 2023. Este vorba de cel mai mare contract din sectorul transporturilor parafat în ultimii ani, cu o valoare de 9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR. Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.
Trenul metropolitanUn alt proiect de anvergură, însă despre care se vorbește mai puțin, este trenul metropolitan. În septembrie, primarul Emil Boc declara că, până la sfârșitul anului, va fi finalizată documentația pentru trenul metropolitan, astfel încât până în februarie aceasta să treacă de Guvern.La începutul anului, se vorbea de condiționarea proiectului trenului metropolitan de o nouă cerință venită de la Compania CFR, și anume realizarea unui noi fir de trafic feroviar, între Gara Cluj și Apahida. S-au pierdut luni importante pentru a se ajunge la concluzia că nu este necesară realizarea unui nou fir de cale ferată. Astfel, trenul metropolitan de la Cluj se va realiza pe cele două linii existente pe direcția de mers Gară-IRA. Studiul de fezabilitate se află încă în lucru, iar proiectul ar urma să fie corelat cu lucrările de electrificare a căii ferate Coșlariu – Cluj-Napoca. Pentru trenul metropolitan din Cluj, se propunea implementarea unui sistem de transport rapid care să acopere întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km.Centura metropolitanăCentura Metropolitană, un alt proiect de infrastructură așteptat de clujeni, va avea în total 42 de kilometri și va aduce șase benzi pe DN 1 între Florești și Cluj-Napoca, inclusiv o bandă dedicată pentru SMURD și pompieri. Valoarea actualizată a investiției este de peste 1,1 miliarde de euro (1.145.879.685,65 euro). La sfârșitul lunii iunie, administrația locală a atribuit licitația pentru primul tronson al proiectului, ofertantului câștigător – firma Viarom Construct (leader). Acesta se află în faza de proiectare, iar lucrările în teren vor începe anul viitor.Licitația pentru tronsonul II al centurii este încă în desfășurare, cu termen limită pe data de 20 noiembrie.Pasaj Tăietura TurculuiLa finalul anului trecut, CFR a semnat contractele pentru proiectarea și execuția lucrărilor de electrificare și reabilitare a liniei Cluj-Napoca-Oradea-Episcopia Bihor (166,7 km), în valoare de 7,68 miliarde de lei. Lucrările ar urma să se finalizeze în 2026. Modernizarea pasajului de la Tăietura Turcului, un obiectiv solicitat și așteptat de clujeni, este parte a contractului de reabilitare a liniei de cale ferată Cluj-Bihor. Legătură Cluj-A3Lucările la drumul expres de la Tureni, ce va asigura legătura dintre DN 1 și Autostrada Transilvania, au început în septembrie 2023. În decurs de două luni, lucrările au avansat substanțial, ajungând la stadiul fizic de 10%, astfel încât deschiderea circulației pe traseu este estimată în decembrie anul viitor, chiar dacă termenul final este stabilit pentru februarie 2025. Cei 5 kilometri de drum de legătură a Clujului la Autostrada Transilvania vor elimina traficul nedorit din municipiul Turda. Potrivit ultimelor filmări înregistrate în zona șantierului, două treimi din săpături au fost deja realizate. Firma care derulează proiectul are la dispoziție 18 luni pentru realizarea celor 5 km de drum expres. Park&ride AeroportLa finalul lui septembrie 2023, administrația locală a demarat lucrările în teren la park&ride-ul de pe strada Traian Vuia. În octombrie, consilierii locali au aprobat un proiect de hotărâre prin care viitoarea parcare de circa 860 de locuri ar putea fi finanțată cu bani europeni. Astfel, din valoarea totală de circa 16,9 milioane euro, prin acoperirea finanțării din fonduri europene, contribuția proprie a municipiului Cluj-Napoca s-ar reduce substanțial, la circa 1.162.094,50, inclusiv TVA, reprezentând valoarea cheltuielilor neeligibile, plus 1.663.165,04 lei, reprezentând cofinanțarea proiectului. Contractul de execuție a lucrărilor, prevăzute pentru un termen de 12 luni, a fost semnat de primărie cu Asocierea TCI Contractor, Skyline Engineering, Antrepriza Montaj Instalații, Orizont Electric. Clujul a atras 420 milioane de euro fonduri europeneMunicipiul Cluj-Napoca este campion la absorbția fondurilor europene, reușind să atragă 420 de milioane de euro din fonduri europene, în ultimii 15 ani. Proiectele aflate în pregătire și derulare sunt de ordinul miliardelor de euro.„Din 2007 până acum, Primăria Cluj-Napoca a realizat și are în implementare proiecte finanțate din fonduri europene în valoare totală de peste 420 milioane euro. De asemenea, pentru exercițiul financiar actual, numai prin PNRR au fost depuse până acum proiecte de peste 126 milioane euro și avem în pregătire proiecte de 4,5 miliarde de euro – cuprinzând centura metropolitană, trenul metropolitan, proiectul pentru metrou, Parcul Est, Someșul metropolitan ș.a.”, a notat edilul Emil Boc, la începutul anului. Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Sport

Cluj Arena primește un gazon hibrid performant înainte de UNTOLD

Alex Campian

Published

on

Cluj Arena modernizată cu gazon hibrid pentru evenimente și meciuri

Stadionul Cluj Arena se pregătește pentru un upgrade important înaintea festivalului UNTOLD și a sezonului competițional. Consiliul Județean Cluj a lansat în SEAP procedura de achiziție pentru montarea unui gazon hibrid pe stadion. Nu este vorba despre înlocuirea completă a gazonului existent, ci despre întărirea acestuia printr-o tehnică modernă, folosită pe marile arene din lume – „coaserea” fibrelor sintetice în gazonul natural.

„Ne dorim să îmbunătățim suprafața de joc a stadionului Cluj Arena, iar alegerea unei structuri hibride a reprezentat cea mai bună opțiune, conform specialiștilor. Viitorul gazon va fi unul performant și de cea mai bună calitate, adaptat tuturor activităților sportive găzduite, în orice condiții meteo”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.

Gazon durabil, stabil și ideal pentru sport și concerte

Tehnologia de întărire verticală prin inserarea fibrelor sintetice va aduce mai multă stabilitate și o durată de viață extinsă, de până la 15 ani. Sistemul garantează o calitate constantă a jocului, o acoperire cu iarbă mai rezistentă și o suprafață stabilă chiar și în condiții de utilizare intensivă – esențială pentru un stadion care găzduiește atât meciuri de fotbal, cât și concerte de anvergură, precum UNTOLD.

Consiliul Județean a scos la licitație contractul pentru furnizarea și montarea a aproximativ 7.900 de metri pătrați de gazon hibrid, cu o densitate de minimum 98%, conform standardelor FIFA și UEFA. Valoarea estimată a investiției este de 1.935.000 lei fără TVA.

Avantajele gazonului hibrid:

  • Suprafață de joc naturală cu rezistență sporită

  • Stabilitate și uniformitate excelente

  • Teren fără gropi sau pete umede

  • De 3–4 ori mai multe ore de joc anual față de un gazon clasic

  • Uzură minimă

  • Adaptabilitate rapidă între sporturi și evenimente

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

Lovitură Financiară pentru CFR Cluj! Nume Nou de Stadion și Milioane de la Can Holding

Alex Campian

Published

on

CFR Cluj semnează cu Can Holding, noul sponsor principal și redenumirea stadionului

CFR Cluj dă lovitura! Noul sponsor aduce milioane de euro și schimbă numele stadionului

CFR Cluj va avea, începând din sezonul viitor, un nou sponsor principal care va aduce milioane de euro clubului și va da numele stadionului din Gruia. Potrivit informațiilor GSP.ro, echipa ardelenilor este aproape de a semna un parteneriat extins cu Can Holding, una dintre cele mai importante companii din Turcia.

Can Holding, deținută de omul de afaceri Murat Can, are activități în domenii precum aparatură electrocasnică, energie, petrol, logistică, sănătate, educație și turism. Compania produce anual peste 8 milioane de produse electronice și electrocasnice.

Sursele din anturajul clubului susțin că această înțelegere va aduce CFR Cluj mai multe milioane de euro anual, deschizând astfel noi oportunități pe piața internațională pentru echipa lui Nelu Varga.

În urma acordului, stadionul „Dr. Constantin Rădulescu” va primi un nou nume, inspirat de Can Holding. De asemenea, numele companiei va apărea pe fața noilor tricouri, în partea centrală, alături de un alt sponsor important – casa de pariuri Don.ro.

Până acum, CFR Cluj a avut ca sponsor principal compania Player, un alt brand din industria pariurilor sportive.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

🕯️ Ne-a părăsit Mihai Leu – campionul care a inspirat o generație

Alex Campian

Published

on

Fostul mare sportiv român, Mihai Leu, s-a stins din viață marți seară, la vârsta de 56 de ani, după o luptă grea cu boala. A fost internat în stare gravă la Spitalul Fundeni din București, începând cu data de 21 iunie 2025, suferind de insuficiență pulmonară și metastaze pulmonare, pe fondul unui cancer de colon diagnosticat în urmă cu zece ani.

🥊 Un campion în ring și în viață

Născut la 13 februarie 1969, Mihai Leu a început boxul în 1978, la clubul Metalul Hunedoara. A fost legitimat și la Dinamo, Steaua, apoi la Bayer Leverkusen în Germania. A câștigat titlul de campion mondial WBO în 1997, la Hamburg, fiind unul dintre puținii sportivi români neînvinși în cariera de profesionist (28 victorii din 29 de meciuri, 10 prin KO).

A fost campion mondial la juniori și campion al Germaniei, fiind membru al prestigiosului club Universium Box Promotion.

🏁 De la ringul de box la cursele de raliuri

După retragerea din box, Mihai Leu s-a reinventat ca pilot de raliuri. A debutat în 1994 la Raliul Banatului, conducând un Volkswagen Golf GTI 16V. A devenit campion național absolut la raliuri și a câștigat de trei ori titlul de campion la viteză în coastă. A fost desemnat între primii 10 sportivi ai anului 2003.

⚕️ Lupta cu cancerul

În 2014, Mihai Leu a fost diagnosticat cu cancer de colon. A trecut prin multiple intervenții chirurgicale și tratamente dificile. Ultima operație a avut loc în primăvara lui 2025. A fost internat și în decembrie 2024 și mai 2025, din cauza unor complicații.

Pe 21 iunie 2025, a fost transportat de urgență cu elicopterul la Spitalul Fundeni, în stare gravă, din cauza unei hemoragii. A fost internat la terapie intensivă, dar din păcate, organismul său nu a mai rezistat.

🕯️ Mesaj emoționant al familiei

„Cu profundă durere, anunțăm trecerea în neființă a lui Mihai, în această seară. Un adevărat campion, atât în ringul de box, cât și pe circuitele de motorsport, Mihai a fost mult mai mult decât un sportiv excepțional, a fost un simbol de voință, curaj și pasiune. Nu te vom uita niciodată.” – mesaj postat pe pagina oficială de Facebook a sportivului.

👨‍👩‍👦 Viața personală

Mihai Leu a fost căsătorit timp de peste 30 de ani cu Ana Leu și a avut un fiu, Marco Leu. A fost un tată și soț devotat, un om iubit și respectat.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom