Administrație
Întâlnire a Asociației Municipiilor din România, condusă de primarul Emil Boc, cu ministrul Mediului, Mircea Fechet pe tema sistemului de garanție returnare pentru ambalaje neutilizabile.
Emil Boc salută intrarea în vigoare, în luna noiembrie, a sistemului de garanție returnare. FOTO: Facebook/ Emil Boc
Sistemul de garanție returnare pentru ambalaje neutilizabile va intra în vigoare în 30 noiembrie 2023. Reprezentanții Asociației Municipiilor din România, inclusiv președintele acesteia, primarul Emil Boc, au avut o întâlnire cu Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor pe această temă.
„Întâlnire cu dl. Mircea Fechet, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor. Tema: Intrarea în vigoare a sistemului de garanție – returnare pentru ambalaje primare neutilizabile. Concluzia principală a întâlnirii: în 30 noiembrie 2023 va intra în vigoare sistemul de garanție returnare pentru ambalaje primare neutilizabile! Pas important în direcția creșterii gradului de colectare selectivă în România! AMR apreciază determinarea Ministerului Mediului, condus de dl. ministru Fechet, de a implementa această legislație și de a sprijini administrațiile locale în procesul de gestionare a deșeurilor”, a transmis primarul Emil Boc, pe pagina sa de Facebook. 50 de bani pentru fiecare sticlă returnatăCadrul legal care stabilește implementarea sistemului de garanție-returnare a fost adoptat prin HG nr. 1074/2021, în octombrie 2021 și are drept scop implementarea pe teritoriul României a unui întreg sistem ce presupune, în esență, plata unei garanții de către consumator în momentul în care achiziționează de la comercianți produse care au ambalaje primare nereutilizabile, garanția respectivă urmând a fi restuită ulterior. Compania RetuRO Sistem Garanţie Returnare a fost desemnată administratorul sistemului de garanţie-returnare din România, prin HG nr. 1059 din 24 august 2022.
Sistemul de garanție-returnare vizează plata unei garanţii de 50 de bani atunci când cumpărăm o băutură (apă, băutură răcoritoare, bere, vin, etc.) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul îl va aduce într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără să fie condiţionat de prezentarea bonului fiscal.„Implementarea sistemului vizează integrarea României în tendințele europene”Compania RetuRO Sistem Garanție Returnare are trei acționari privați: Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociația Berarii României pentru Mediu și Asociația Retailerilor pentru Mediu. Compania are și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, care deține 20% din acțiuni.
„Implementarea sistemului de garanție-returnare în România vizează integrarea acesteia din urmă în tendințele europene, având în vedere că majoritatea țărilor din Uniunea Europeană au implementat deja acest sistem.Scopul acestui sistem este de a colecta din piață și de a introduce ambalajele într-o economie circulară ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european. Acestea cer ca până în anul 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piață, iar până în anul 2029 – 90%.
Un aspect important de precizat îl reprezintă faptul că o dată implementat acest sistem al garanției-returnare va fi obligatoriu pentru producători și comercianți, iar tratarea acestuia ca fiind facultativ va atrage amenzi considerabile.Producătorii, la rândul lor, vor trebui să achite un tarif de administrare al SGR, care va fi calculat în funcție de material, greutate, volum și cantitate.În acord cu prevederile normative, vor exista obligații privind implementarea SGR în special în sarcina producătorilor și a comercianților, dar nici consumatorii nu vor fi scutiți”, a mai arătat primarul Emil Boc.Astfel, producătorii și comercianții sunt obligați să se înregistreze în SGR prin intermediul unei notificări speciale, să se înregistreze într-o bază de date și nu în ultimul rând să încheie contracte de prestări servicii cu administratorul SGR. În caz contrar, comercianții nu vor mai putea comercializa produse din materialele în cauză de la producătorii neînregistrați în SGR sau de la distribuitorii acestora. Producătorii care introduc pe piața națională produse ambalate în ambalajele în cauză aveau obligația să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR până la data de 28 februarie 2023.Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI:
Source link