Connect with us

Actualitate

Se mișcă pământul în Cluj! Ce se întâmplă cu lucrările la metrou?

Cosmin Ardelean

Published

on

Se sapă sub Cluj! Cum se pregătesc „cârtițele” pentru metrou și ce adâncime vor atinge

Lucrările pentru metroul din Cluj-Napoca intră într-o etapă crucială! După luni de planificare, constructorul anunță că încep pregătirile pentru săpătura tunelurilor și zidurile stațiilor. Primarul Emil Boc a declarat că, începând cu 25 februarie 2025, vor fi forați piloți pentru stabilizarea solului, iar în curând „cârtițele” (utilajele TBM – Tunnel Boring Machine) vor intra în subteran.

15 metri sub pământ – cum se va săpa metroul

Construirea unui metrou este o provocare tehnică de amploare, iar Clujul nu face excepție. Primul pas este realizarea puțului de lansare, adică punctul prin care TBM-ul va începe să sape tunelurile. Acesta va fi săpat la o adâncime de minimum 15 metri. În paralel, se vor turna pereți mulați pentru a preveni surpările și se vor fora piloți în zone cu teren instabil, precum Florești.

„Dacă ați observat, a apărut o lucrare suplimentară, impusă de teren. La stația Teilor a fost necesară o proiectare adițională, deoarece au fost observate mișcări de teren la peste 30 de metri distanță de zona de lucru. Aceste consolidări sunt esențiale pentru siguranța lucrărilor”, a explicat Emil Boc.

Lucrări suplimentare pentru siguranță

Pentru a evita riscurile de alunecare a terenului, specialiștii au decis să introducă piloți forați în apropierea stației 2, unde TBM-ul va intra în subteran. Aceste lucrări încep pe 25 februarie și se estimează că vor fi finalizate în martie.

„Nu putem să ne asumăm riscuri. Dacă nu stabilizăm terenul, săpăturile la 10-15 metri adâncime ar putea fi periclitate de posibile alunecări de teren. Este o decizie tehnică pe care trebuie să o respectăm”, a adăugat primarul Clujului.

Ce urmează?

După finalizarea acestor lucrări de consolidare, va urma introducerea propriu-zisă a TBM-ului și începerea săpăturilor pentru tuneluri. Deși mai este drum lung până când clujenii vor putea circula cu metroul, acest pas marchează începutul real al lucrărilor în subteran.

Așadar, metroul Clujului prinde contur! Cu „cârtițele” pregătite de acțiune, orașul se apropie tot mai mult de visul unui transport subteran modern.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Actualitate

Grampet lansează Leon – primul automotor construit în România după 80 de ani

Alex Campian

Published

on

Un moment istoric pentru industria feroviară românească: Grampet Group, cel mai mare operator feroviar și logistic din Europa Centrală și de Sud-Est, a lansat Leon, primul automotor construit integral în România, după o pauză de peste 80 de ani.

Evenimentul oficial de prezentare a avut loc în Salonul Regal din Gara de Nord București, în prezența președintelui companiei, Gruia Stoica, și a specialiștilor implicați în dezvoltarea acestui proiect ambițios.


🔧 Un prototip 100% românesc, cu o investiție de 10 milioane de euro

Leon este rezultatul colaborării a peste 180 de specialiști români și a fost realizat de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grupului Grampet. Construcția prototipului a necesitat o investiție de aproximativ 10 milioane de euro și a fost atestat CE, ceea ce înseamnă că respectă toate standardele europene pentru a putea circula pe rețelele feroviare din Uniunea Europeană.

Fabrica de la Pașcani are în prezent o capacitate de producție de două trenuri Leon pe lună, ceea ce înseamnă un potențial de 24 de trenuri pe an.


📈 Interes din partea operatorilor privați

Gruia Stoica, președintele Grampet Group, a declarat că deja există interes din partea mai multor operatori privați pentru achiziția trenului Leon:

„Avem câteva oferte de achiziție din partea unor parteneri, dar urmează să negociem. Leon este un nou început pentru industria feroviară românească.”


🇷🇴 Primul automotor 100% românesc

Spre deosebire de alte fabrici care construiesc parțial componente precum vagoane sau locomotive, Leon este primul tren complet realizat în România, de la design și inginerie, până la producția efectivă.

Acesta este un automotor modern, eficient energetic, cu design modular și tehnologii de ultimă generație, pregătit pentru rute regionale și naționale în regim de viteză medie.

Info si Imagini: Ziarul Financiar

Video Youtube:

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Când se redeschide Ștrandul Clujana din Cluj-Napoca – Tarifele rămân aceleași ca în 2024

Alex Campian

Published

on

Clujenii vor putea din nou să se bucure de una dintre cele mai populare zone de agrement acvatic din oraș. Ștrandul Clujana își redeschide porțile în weekendul 13–15 iunie 2025, marcând începutul sezonului estival. Într-un oraș cu opțiuni limitate pentru relaxare la piscină, ștrandul rămâne o alegere de top pentru familii, tineri și copii.

Piscine pentru toate vârstele

  • Bazinul pentru adulți are o adâncime de 1,56 m și o temperatură constantă de 26°C, fiind ideal pentru înot și relaxare.

  • Piscina pentru copii (20×10 m, adâncime 40 cm) include trei tobogane de apă și este amplasată în apropierea a două locuri de joacă.

  • Bazinul pentru bebeluși (10×3 m, adâncime 15 cm) este dotat cu o ciupercuță cu apă și spațiu de joacă, perfect pentru cei mai mici vizitatori.

Facilități de recreere și alimentație

Zona verde din incintă oferă:

  • Gazon pentru relaxare

  • Loc de joacă cu nisip, tobogane, hinta și un mini-parc destinat copiilor

Pe partea de alimentație, clujenii au la dispoziție:

  • Grill Bar în aer liber

  • Pizzerie și bar interior, pentru gustări și băuturi răcoritoare

Program și tarifare

Ștrandul Clujana va funcționa zilnic, în intervalul 08:00–20:00, de luni până duminică.

Prețul biletului de intrare include:

  • Acces auto și parcare

  • Șezlong

  • Umbrelă

  • Acces complet la toate piscinele

Preturi :

Copii 0-2 ani
Gratuit
luni-duminică

Copii 2-14 ani
50RON
luni-duminică
40 RON după ora 17:00

Adulți
60RON
luni-vineri
50 RON după ora 17:00

Adulți
70RON
sâmbătă, duminică și sărbători legale
50 RON după ora 17:00

Peste 65 ani

50RON
luni-duminică
40 RON după ora 17:00

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Atenție, șoferi! Parcarea din Piața Mihai Viteazul complet închisă

Alex Campian

Published

on

Reabilitare parcare Piața Mihai Viteazul Cluj-Napoca | Închidere temporară iunie–iulie 2025

Primăria municipiului Cluj-Napoca a anunțat că parcarea la sol din Piața Mihai Viteazul va intra într-un amplu proces de reabilitare. În cadrul lucrărilor va fi instalat un sistem modern de control al accesului, plată și monitorizare video.

Lucrările vor începe pe data de 3 iunie 2025 și vor dura până pe 14 iulie 2025, perioadă în care parcarea va fi complet închisă.

„Parcarea din Piața Mihai Viteazul va intra într-un proces de reabilitare. Vor fi implementate soluții moderne pentru acces, plată și supraveghere video. Pentru finalizarea acestor lucrări, este necesară închiderea temporară a parcării între 03.06.2025 și 14.07.2025”, au transmis reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom