Connect with us

Prin Oras

AUR și dorul colectiv de sinucidere

Alex Campian

Published

on

AUR și dorul colectiv de sinucidere

de Petre M. Iancu – preluare de pe editia romana a Deutsche Welle De ce lansează un partid radical de dreapta mesaje negaționiste? Din impuls sinucigaș, într-o civilizație îngrozită de negaționism? Sau pentru că o urăște, cot la cot cu extrema stângă pe care pretinde a o combate?AUR s-a ”învrednicit” să facă un nou deserviciu românilor. Liderii acestui partid extremist de dreapta au prejudiciat imaginea Parlamentului românesc. Nu s-au mulțumit să-i jignească iar pe evrei, catalogând Holocaustul, căruia i-au căzut victimă în România și în teritoriile controlate de români peste 300.000 de oameni, drept o ”temă minoră”. Or, ea e majoră pentru istoria întregii Europe, nu doar pentru a germanilor și a urmașilor foștilor lor aliați români din al Doilea Război Mondial, o conflagrație, în care antisemitismul a constituit motorul principal al declanșatorilor ei. Sau cel puțin unul din ele.Astfel, dindărătul imunității lor, liderii AUR au ofensat întreaga lume apuseană, pe care o oripilează pe drept, în covârșitoarea ei majoritate, negaționismul, implicat de ieșirea lor. Și, cot la cot cu extremiștii de stânga care domină parte din elita occidentală au lovit și în spiritul legilor românești și europene, și în democrație, și în civizația iudeo-creștină, pe care ultraprogresiștii, antisemiți, de regulă, ca marxiștii, naziștii sau islamiștii, n-o urăsc mai puțin decât extremiștii de dreapta.   Stalin ca simptom al dorului de suicidScriitorul rus Eugene Vodolazkin a conceput un personaj de roman care se întreabă dacă Stalin n-a fost expresia, sau mai precis ”instrumentul unei aspirații sociale la suicid” (colectiv). Într-un eseu intitulat ”Era concentrării”, Vodolazkin elaborează, admițând că geneza unei astfel de aspirații e greu de înțeles. Dar, se întreba el, în 2017, cum se explică ”grupurile de balene care se aruncă (să piară) pe plaje”? Mintea umană ”conține elemente iraționale și înspăimântătoare care o pot antrena spre adâncimi sinistre”, mai estima el, încercînd să explice metafizic setea de sânge a terorii staliniste…Îmi pare clar că stihiile psihismului colectiv există și se manifestă cel puțin uneori, în anumite segmente debusolate ale națiunilor, ca o forță oarbă, irațională, violentă, destructivă, barbară. E legitim să ne întrebăm cum de e posibil ca, într-o țară europeană, ieșiri preponderent sau exclusiv gregare și barbare, să se bucure, fie și în segmente marginale, de popularitatea șoșocismelor? Ce noapte a minții îi face pe unii să le admită fără să li se pară instantaneu și definitiv vomitive? Ce aberație indicibilă îi apucă pe alții să-și dea votul unor partide conținând persoane care le emit?Să ne înțelegem. Spre a-l parafraza pe Voltaire, dacă n-ar fi existat liderii AUR, ei ar fi fost, din păcate, inventați. Astfel de malodorante personaje politice apar cu necesitate, parcă, în momentele de cotitură ale istoriei și în cele de vertiginos declin al unei culturi.Varianta extremistă de stângaRațional, neovadimismele nu sunt explicabile decât ca reacție viscerală, subconștientă, nu doar la eșecul modernizării democratice a propriei societăți, ci și la deriva și derapajele nu mai puțin iraționale ale acelei părți a emisferei occidentale, care alunecă și ea în bezna unui nou ev mediu inchizitorial. E un univers global, edificat în numele zeului progresului și al semizeului știință pe ruinele civilizației iudeo-creștine și ale drepturilor și libertăților naturale. Ca orice ev mediu, operează cu cenzura și cu ruguri pentru idei și eretici, predați flăcărilor nu în persoană, ci doar în efigie, spre a li se lua proscrișilor ”platforma”, dreptul de a fi și comunica într-o piață publică numită social media, dacă și-au exprimat dubii privind validitatea decretelor marilor inchizitori.Acest fel de ”totalitarism soft”, generator de conformism, nu e, ce-i drept, acut periculos pentru viața omului, precum nazismul sau stalinismul, ci poate doar pentru mintea și sufletului lui. Ca în totalitarismele clasice, îndărătul lui e un grup relativ restrâns, dar hotărît și crunt de inițiați, care mizează totul pe putere și o vor absolut și absolută. Dar majoritatea nu e nevinovată dacă asemenea grupuri marginale, extremiste din unghiul etosului apusean, ajung atât de influente încât să devină marii preoți ai unei religii secular-mesianice, utopice, amenințând nu doar tradițiile popoarelor și democrațiile liberale care s-au dovedit mai apte să asigure libertatea și să producă bunăstare decât toate celelalte, ci, vai, chiar și civilizația pe grumazul căreia s-au instalat.Natura civilizației detestate de extremiștiOmul datorează acestei civilizaţii eradicarea foametei și a sclaviei, a privării femeilor de drepturi, libertatea sa politică și libertățile individuale, care contează mai mult decât toate. Îi datorează accesul la cultură, educație, adevăr. Îi datorează anihilarea rasismului și ideea ecologică, progrese tehnologice fără egal, precum și drepturile pe care le anihilează extremismul și când ridică pretenții la putere în numele lor. Ce să fie deci demolarea ei, în numele unor ipotetice drepturi minoritare, care le distrug pe toate celelalte în folosul unor scelerați care-și zic ”woke” și mimează lupta pentru oprimați, doar ca să-și asigure puterea totală, dacă nu o formă de sinucidere colectivă?Profetică, în acest context, pare vorba din 1769 a iluministului Voltaire, potrivit căruia, ”dacă Dumnezeu n-ar exista, ar trebui inventat“, căci ”religia este un frâu împotriva sceleraţilor“. Problema e că sunt ușor de inventat ideologii colectiviste cuplate religiilor clasice, precum legionarismul, sau disociate de ele, care să smintească, să fanatizeze și să cenzureze inchizitorial.  E oare orice ”ascensiune” (toate parcă de neoprit) ”a lui Arturo Ui” rezultatul secularizării galopante sau al reacției la ea? Sau expresia unui dor colectiv de suicid? Sau a lenei de a gândi, a lașității în fața derbedeului cu aplomb, a fricii de a intra în acțiune, a trândăviei, pasivității și inerției generate de o viață prea dulce, a confuziei iscate de schimbări tehnologice prea ample și rapide?Perdanta carte a extremismelor Neovadimismele românești țin, desigur, din unghiul unei analize Durkheimiene, de marea dezintegrare socială indusă (și) între români de comunism și agravată de postcomunism și de emigrarea în masă. Depeizarea și pierderea rădăcinilor n-avea cum să nu aibă urmări funeste. Un rol de seamă în nașterea lor revine, probabil, degringoladei normelor religioase, una accelerată de inadecvarea unei părți substanțiale a elitei culturale și a ierarhilor BOR, dar și de nevoia multora de a se adapta unei modernității occidentale pe care au crezut-o (nu fără temei) ca fiind de mare succes. Și la care (fals) au crezut că trebuie să-și aducă jertfă propriile credințe și tradiții.De aici și din alte cauze, naturale, economice, sociale, culturale, ținând de globalizare, dar și de litigii vechi și adânci, pe care le putem urmări cel puțin până la cearta dintre nominaliști și realiști, dar poate chiar până la finele epocii proorocilor, s-a produs în epoca postmodernă o amplă dezintegrare socială, segmentele atomizate fiind numai bune de manipulat de mișcările totalitare.A apărut ceea ce se prefigura din zorii modernității, iar Durkheim (mult și pe drept elogiat de psihologul moral american Jonathan Haidt) numea ”anomia”, o amplă și persistentă confuzie privind codexul normelor sociale și etice, ca temei al comportamentului deviant.Hipermoralismul extremei stângi contemporane, criticat de Haidt, care deplânge din 2015 încoace instituționalizarea la universitățile americane a cenzurii, în numele politicilor identitare și al corectitudinii politice, s-a ivit parțial din această extinsă anomie. Care numai inofensivă nu e, de vreme ce Haidt prezicea încă din 2019, pe baza urmărilor ei, riscul mare ca democrația americană să se prăbușească și să avem, ”în următorii 30 de ani, un eșec catastrofal al democrației”.Nu e obligatoriu ca acest apocaliptic naufragiu politic să aibă loc. Cert e doar că extremismul, un virus periculos și pentru infectați și pentru toți ceilalți, care nu va întârzia să producă reacții imunitare violente, e o carte perdantă nu doar pentru democrație, ci și pentru extremiștii înșiși. Componenta socială a suicidului individual și colectivCum acționează dezintegrarea și atomizarea socială asupra tendinței spre sinucidere? A evaluat-o genialul Emile Durkheim, cercetând familii catolice și protestante. A găsit că suicidul e o decizie individuală, dar un fenomen social. A mai descoperit că o tendință mai accentuată spre sinucidere manifestă oamenii solitari și educați, cupluri fără copii, protestanții mai degrabă decât catolicii și evreii cu relații familiale puternice, militarii mai degrabă decât civilii, oamenii pe timp de pace, mai degrabă decât în război, izolații, mai degrabă decât cei ale căror legături sociale sunt intacte.E posibil un transfer al acestor date asupra unor colective naționale sau culturi întregi? Se sinucid ele când intră în faze de acută dezagregare socială, precum cea generată de urbanizarea și migrația în masă prescrise românilor de comuniști prin distrugerea elitelor, demoralizarea, secularizarea și industrializarea forțată, iar apoi de postcomuniști prin mineriade și alte mârșăvii ori trișuri conexe? Nu e clar.Pare însă limpede că a pune umărul la salvarea națiunii, democrației și civilizației presupune, ca tratament al maladiilor pishice colective, întoarcerea la adevăr (și universalii). Înseamnă a rezista negaționismelor și altor mituri deconstructiviste, polarizatoare și antidemocratice. Implică lupta eficientă împotriva minciunii ideologice și contracararea extremismelor, cu tot cu pretențiile lor presupus științifice sau religioase. Include demontarea colectivismelor și alianțelor tiranice, inclusiv globale, de tip postmodern. Și nu se poate lipsi de coeziunea, solidaritatea și reagregarea socială, condiționate de refacerea unității prin reconsolidarea aderenței la un set de străvechi și neperisabile valori comune.

Source link

Facebook Comments Box

Prin judet

Cluj: Zonele afectate de întreruperea apei timp de 3 zile, începând de marți, 20 mai 2025

Diana Petrescu

Published

on

Lucrări majore pe conducta Cluj-Gherla-Dej: Zeci de localități și cartiere din Cluj rămân fără apă între 20-23 mai 2025

Compania de Apă Someș S.A. a început pregătirile pentru intervenția programată pe conducta de aducțiune DN 600 Cluj–Gherla–Dej, care va avea loc în perioada 20–23 mai 2025. Lucrările implică spargerea plăcii de beton care acoperă vechile vane de manevră.

📢 Recomandare pentru clienți:
Compania îndeamnă consumatorii să își asigure rezerve suficiente de apă pentru perioada întreruperii. După reluarea furnizării, este posibil ca apa să fie tulbure temporar – se recomandă lăsarea robinetelor deschise până la limpezire. Aceste turbidități nu afectează potabilitatea apei.

📲 Clienții pot primi notificări prin SMS despre întreruperile programate, dacă transmit un număr de telefon mobil pe adresa cassa@casomes.ro.


📍 Zone afectate din municipiul Cluj-Napoca:

🔹 Presiune scăzută a apei (20 mai, ora 6:00 – 23 mai, ora 6:00):
Cartiere și străzi din Someșeni, Iris, Borhanci și altele, inclusiv:
Traian Vuia, Calea Someșeni, Rodnei, Morii, Fanului, Cornului, Barbu Lăutaru, Ioan Goia, Rozelor, Ghimeșului, Valea Fânațelor, Barcă I-III, Lucernei, Vidrei, și multe altele.

🔹 Furnizare oprită complet (20 mai, ora 6:00 – 23 mai, ora 6:00):
Zone precum Doinei, Codrului, Breaza, Valea Chintăului, Terra Gardens, B-dul Muncii, străzile cu nume de compozitori (Chopin, Vivaldi, Strauss, etc.), Pădurii, Liliacului, Oașului, Ciucea, Vultureni, și multe altele.


🏘️ Comuna Chinteni:

🔻 Fără apă (20–23 mai):
Pădureni, Satu Lung, Feiurdeni (până la ora 6:00, 23 mai)
Chinteni, Dăușu, Măcicașu, Sânmărtin, Vechea (până la ora 23:00, 23 mai)


🌐 Localități rurale (Sucursala Cluj):

🔻 Fără apă (20 mai, ora 8:00 – 23 mai, ora 20:00):
Aproape 70 de localități, inclusiv: Apahida, Sânnicoară, Dezmir, Cojocna, Căianu Mic, Suatu, Frata, Geaca, Mociu, Jucu, Borșa, Bontida, Iclod, Iclozel, Cornesti, Tioltiur, Ghirolt, etc.


📍 Municipiul Gherla și localități din zonă:

🔻 Gherla:
Fără apă din 21 mai, ora 00:00 până în 23 mai, ora 20:00.

🔻 Localități rurale (Sucursala Gherla):
Fizeșu Gherlii, Nicula, Mintiu Gherlii, Sucutard, Țaga, Sic, Hasdate, Buza, Coasta, Sanmărtin, și altele – cu diferite intervale de întrerupere între 20–23 mai.


📍 Municipiul Dej și zonele limitrofe:

🔻 Dej:
Fără apă din 21 mai, ora 8:00 până în 23 mai, ora 20:00.

🔻 Localități rurale (Sucursala Dej):
Cășeiu, Rugășești, Vad, Cuzdrioara, Mica, Recea Cristur, Chiuiești, Nima, Nireș, Muncel, Boian, Elciu, și alte zeci de sate și cătune – afectate între 20–23 mai, în funcție de zonă.


📩 Pentru notificări în timp real, trimiteți numărul de telefon mobil la: cassa@casomes.ro

💧 Vă mulțumim pentru înțelegere și vă recomandăm să luați toate măsurile necesare pentru a trece cu bine peste această întrerupere majoră!

Facebook Comments Box
Continue Reading

Eveniment

🎓 Bal de absolvire ca-n povești la Cluj-Napoca!

Maria Costea

Published

on

Elevii Colegiului Național Unitarian „János Zsigmond” au strălucit într-o seară de neuitat

Magie, eleganță și emoții puternice la Cluj-Napoca! Absolvenții claselor a XII-a de la Colegiul Național Unitarian „János Zsigmond” au spus „adio” liceului într-un mod spectaculos: cu un bal de absolvire demn de poveștile regale! 👑

Evenimentul, devenit o adevărată tradiție a colegiului, a avut loc chiar în curtea liceului, transformată pentru o seară într-un cadru de vis. Decorurile rafinate, luminile calde și ținutele impecabile ale absolvenților au creat o atmosferă de basm.

💃 Cu emoțiile la cote maxime, tinerii au dansat valsuri vieneze, în aplauzele părinților, profesorilor și colegilor. Fiecare pas a fost încărcat de semnificație, marcând sfârșitul unei etape și începutul unei aventuri noi în viață.

❤️ Seara a fost nu doar un spectacol vizual, ci și un moment de reflecție și recunoștință — pentru anii petrecuți împreună, pentru lecțiile învățate și prieteniile legate.

📸 Imaginile care surprind eleganța și emoția serii au fost realizate de Varró-Bodoczi Zoltán.

Un bal ca-n povești, pentru niște tineri care au scris deja un capitol memorabil în povestea vieții lor! ✨

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

❗Stația Sigismund Toduță va fi relocată temporar

Alex Campian

Published

on

Compania de Transport Public anunță că stația Sigismund Toduță, aferentă liniei 30 de autobuze, va fi suspendată temporar începând cu data de 20 mai 2025, ca urmare a unor lucrări edilitare desfășurate de Nord Conforest SA în zona Piața 14 Iulie.

Intervențiile presupun închiderea circulației auto pe latura sudică și estică a pieței, iar lucrările vor avea loc în perioada 20.05 – 30.06.2025.

Pe durata acestora, stația va fi relocată provizoriu pe latura vestică a Pieței 14 Iulie, pentru a asigura continuitatea serviciului de transport.

📍 Noua locație este semnalizată corespunzător, iar pasagerii sunt rugați să urmărească indicațiile de la fața locului.

“👉 Ne cerem scuze pentru eventualele inconveniente și vă mulțumim pentru înțelegere! CTP”

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite